PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
:bump:Hang in there!!!!!

Some pat says often..."I've never seen it take more than 4 years"!!!

Jag vet att du vill har det nu. Men en sak som jag tror många gör är att bara gör det i 2-6 min och sen stopp. Du kan tränare damen ett tag utan för längre bort sen komma tillbaks bla bla. Men vad är bättre är att du ställa damen i hagen och jobba med killen så du får han längre och längre bort. Gör det så du får hans uppmärksamhet mm. samma sak där approach (10-20 meter bort) retreat (tillbaka till maren)äter gräss sen the circling game bredvid henne när han gå runt så flyttar du längre bort. När han börjar gör väldig när circlar på enna sidan av dig (vest om dig, om ni står vid öppningar) och stora circlar på andra sidan då kanske du har gått för långt sakta flytta dig tillbaks till du får fina runda circlar.

men hang tuff du kommer klara detta och sen kommer du känna sig så stolt när det är över!:banana:

Finally a picture!

Den är söt, men konstig nog finns det något i bilden rakt över lenset så man kan inte ser hela tjejen. :grin: Det kan inte vara den ända bild du har taget!:p Vill har mer. :angel:

Hur reagera henne när du har de isär?

Sv: PNH Tjatter...

Jag har blivit feg (klok) och oroar mig mkt tror jag i onödan..:angel:

CS,Tror du att du skulle tänka dig att hålla en lektion för oss tre i tex helgen som kommer?:idea: Få lite av din pnh visdom??:bow:
Svårt att göra detta med en helt ny häst och ett helt nytt koncept..
Vi kämpar för att kunna verkligen vara med på parelli kursen!

Första gången var hon lite nervös, men jag har ju mamman precis på andra sidan stängslet.
Har en fråga...
När jag klappar henne kan hon vara lite nervös, men om jag sätter på grimman men har rejäl slack i grimskaftet, så får jag klappa mycket mer på henne. Hur kommer det sig???

Ska se om jag kan få gubben att ta några kort... själv är jag både rätt kass på de och har en dålig telefon... :crazy:

Jag undrar om det var det berycktade bakslaget jag råkade ut för med valacken sist då när han fick panik. Men nu har jag backat lite och de senaste bara låtit han stå där inne utan att stänga. Har även börjat att fejk binda fast honom där inne. Snurrar grimskaftet runt en av ringarna, så när han drar i grimskaftet ger det efter men med lite motstånd. I början gjorde det honom mycket nervös, men nu verkar han inte alls så nervös av det. I går stog han nog i ca en halv timme i trailern, fejk fastbunden och med ett balsnöre bakom sig (oxå snurrat så de blir lite motstånd om han backar, men han kan gå ut om han vill) och till slut stog han verkligen och sov där inne..:banana:
Stängde även till i ca en minut bakom honom med rampen och de var helt oki... inget skrapande...
Är lite irriterad på mig själv att jag inte tänkte på de förut att jag faktiskt kunde träna på att ha honom fastbunden där inne, innan jag stängde trailern..:mad:

Re: Sv: PNH Tjatter...

Första gången var hon lite nervös, men jag har ju mamman precis på andra sidan stängslet.
Har en fråga...
När jag klappar henne kan hon vara lite nervös, men om jag sätter på grimman men har rejäl slack i grimskaftet, så får jag klappa mycket mer på henne. Hur kommer det sig???

Ska se om jag kan få gubben att ta några kort... själv är jag både rätt kass på de och har en dålig telefon... :crazy:

Förmodligen det är när du har grimman på du själv är mer säkert och den energi du ger är mer lugn och pålitlig pga att du vet hon kommer inte "undan". Men när hon är lös du vet att hon kan gå om hon vill och det tyvärr kan leda till omedvetet smygging även i det minsta form som vi männsikor är så duktig på.:angel: Undersök dig själv och hur du "approach" henne när du ska klappa.

Om du, när hon lös kanske stor brevid henne utan tryck från dig och vänta till hon känna på dig med mulan först och undersöker så kommer du kunna klappa henne utan att hon bli nervous. Hon bjuda in dig när hon nosa på dig först istället för att du tränga i dig i henns "space" på en möjligtvis misko sätt. Spändera tid med henne var du kräver inget av henne. Bara vara med låt henne bli nyfiken och undersöker dig om hon vill om hon inte vill så är den övning över och spändera tid med mamma istället.

Vissa dager måste man ta tag i henne men hitta dagar var du kan tränna på bara eras förhållande utan krav. Det är jätte kul när de lära att bara att du kommer betyder inte tryck av nåt sorts. Då bli de väldigt nyfiken när du kommer nästa gång.

:banana::banana::banana:
Yeahhhh! Jag blir så glad för dig och dina stora framsteg. *stor High 5*

Ja ibland kan man slå sig själv i pannan bara för vi er så framåt i naturen att det är svårt för oss att ta ett steg bakåt. Det är säkert andra saker du kan hitta på innan du stänger för vara säkert du har "crossed your T's and Dotted you i's" så säga. För mycket förbredsel är aldrig fel. Och du gör han en tjänst att göra han bombsäkert.

:banana::banana:Sitter här med ett brett...:D. Du kommer lyckas så väl med detta, jag vet det!

Sv: Re: Sv: PNH Tjatter...

Förmodligen det är när du har grimman på du själv är mer säkert och den energi du ger är mer lugn och pålitlig pga att du vet hon kommer inte "undan". Men när hon är lös du vet att hon kan gå om hon vill och det tyvärr kan leda till omedvetet smygging även i det minsta form som vi männsikor är så duktig på.:angel: Undersök dig själv och hur du "approach" henne när du ska klappa. .

Kan mycket säkert vara så... ska undersöka saken...:laugh:

Vissa dager måste man ta tag i henne men hitta dagar var du kan tränna på bara eras förhållande utan krav. Det är jätte kul när de lära att bara att du kommer betyder inte tryck av nåt sorts. Då bli de väldigt nyfiken när du kommer nästa gång.

Ska tänka på det. Jag är säkert på henne lite för mycket.:grin:

Satterstina! om det är NÅGONTING du kommer att lära dej av PNH och dina hästar så är det TÅLAMOD;-) Egentligen är det det enda som verkligen behövs;-) Eller åtminstone: UTAN det kommer du ingen vart alls;-) Hästar bryr sig inte om tiiid, de är bara NU och HÄR

Lycklig resa!

Jag gjorde som du sa CaliforniaSwed!

Började med Obe, svårt att få honom ut från hagen.. Gjorde the circling game och han gick fint 2 varv sen brakade det loss när tussan började gnägga riktiga hingstvrål! Han satte av på två röda och bockade, sparkade bakut mot mig i en konstig korvform! Sprätte grus på ett plåttak så han fick ännu mer fart och jag hängde i för blotta livet:o men kunde inte låta bli att fnissa ändå, varför vet jag inte. Skräckblandad panik kanske?
Tvärnitade.
Han var jättespänd så jag försökte gnugga lite med sticken men han märkte den knappt..
Fick honom att backa lite.. (känns som om jag gör alldeles för mkt på en gång med mitt klumpiga sätt)
Vi kämpade på så till slut slickade han sig om läpparna och kikade nyfiket på mig..

Så då la jag av:cool:, ännu en pärs att få in honom till Tuss eftersom hon gillar att sparka dem när de kommer in i hennes hage så jag fick driva henne ner i hagen för han vägrade gå in.. Svettdroppar:o

Sen tog jag ut henne fastän det inte var meningen. Hon ville följa med mig ut så jag tränade lite friendly game och porcypine vilket hon blev skitsur över eftersom hon tycker att det e hon som flyttar mig, she is the boss hoss! Var mkt noga med att gnugga med sticken så hon inte skulle bli förbannad!
Så det gick lite sisådär men vi slutade vid ett bra tillfälle tror jag..

Sen stod de där i hagen och kikade på mig under lugg och kunde inte riktigt förstå vad som hade hänt och vad som hade tagit åt deras människoslav:rofl:
"HOW INTERESTING"

Faktiskt märkte jag skillnad när jag skulle ta in dem att hetsen var mkt bättre, lugnare.
Kanske berodde på att Obe gjorde nog ett par mil i hagen i full fart! Den pojken har fart!!!! De som menar på att Frieserhästar e lugna och slöa, kom och hälsa på hos mig!
Jag sålde en travare för han var alldeles för fartig för mig och köpte mig hans tvillingbror!:rofl:

Tack Racerkorv!!!
Ja, efter i dag så finns ingen återvändo.. Jag måste göra detta för det kan inte bli sämre än vad jag har just nu! Jag vill inte tillbaka till frustration och gråt!
Men det kommer ta tid att hantera situationerna rätt och få in tekniken..
Jag måste lära mig snabbt eftersom båda mina hästar bara väntar på tillfället att ta över helt!:devil:

Inte snabbt, det finns inte;-) Men ENVIST, de minsta saker ger till slut STORA resultat! Kan du inte träna i paddocken? Om du dels särar dem och sedan ska träna dem i en ny metod (samtidigt som DU lär dig den:-)så tränar du ju många saker på en gång, det kanske är för mycket? Jag lovar, de lär sig av att titta på när andra tränar! Dessutom lär de sig koncentrera sig på dej fast den andra är där men de slipper ångesten av att kanske vara utan flock..
Jag lyckas alltid bäst med svåra saker när jag benar upp dem och tränar en liten del i taget...

FrÅgor!

Någon som använder cradle bett? Någon som använder nr 3 porten?

Någon som har parellis hackamore? VAD ÄR SKILLNADEN mellan det och den vanliga repgrimman?

Jag har en ett par hackamor och skillnaden mellan de och en valliggrimma är bara hur det är knutet ihop med grimmskaftet. Det är en 22' grimmskaft linje (Jätte fin och myssig att hanskas) så har du tyglar och en 12' grimskaft allt i ett så säga. Jag tränna i en vanlig sen bytta jag till hakamor när jag rider. Enklast så.

Var på en lektion och någon frågade om de kunna låna en grimma av mig, "ja visst" säger jag. Senare när jag lettade min hackamor så satt grimman del på en häst med en vanlig grimskaft på den! :eek: tygglar delan log i fint hög på backen:cry:. Fast jag kan knuta om den det kommer aldrig bli samma. Just ja, hackamor är knuta längre under hakan för att du kanne har plats att knuta repet under. Hade jag märkt:grin:

Sv: Re: PNH Tjatter...

ok som jag misstänkte....
Arrgh aldrig låna ut sina fina saker;-) Risk för besvikelse!
Det finns väl instruktion på retying mecates på parellis sida?

Jag har kollat mycket på Cradle betten!
Men som det är nu så rider jag med ett vanligt Myler bett som har samma mundel som Parellis C3 för Left Brain hästar, men "bettringarna" ser lite anorlunda ut på mitt bett ;), samt att jag har inte den kombinations grejen som verkar över nosen och under hakan. Men jag funderar på om jag skulle försöka fixa dit det på mitt bett.
Men bettet funkar bra för mig och min häst nu, han blev mycket mer avspänd och framme till bettet :banana: på det här Myler än han var på Parellis Confidence snaffle. Men jag tror jag ska gå tillbaks till Confidence bettet om ett tag igen och se om det funkar bättre eftersom fler bitar fallit på plats nu så han är kanske mer förberedd för det nu.
Om du vill kan jag ta kort på mitt bett, om ni vill se förståss :grin:.

Kom ihåg att damen är en stadig LB och herran är mer RB. Två olika hästar.

När Obe börjar spruta runt omkrig använda lika mycket energi som han ger dig, att flytta runt hans bakdel, fram del mm, gör vad som helst, ger han något annat att göra. När han är lugn så kan du får han att ciklar runt men du måste sorts ta han i axlarna och skaka han och säger "get a hold of yourself man!" för att får han tänkar med LB. Att cirklar när han är RB extro är inte bra. När han för en sekund kan står still ger han en sekund sen begär han att göra nåt. Försöker inte sluta after han har flipat ut sen stog stilla i en minut. Försöker har han LB innan du slutar. De kan står stilla fast de är RB och de bara belöna detta istället.

Och som Marks säger du har haft hagarna delat förut gör om det du kan även börjar i hagen men försöker bara flytta iväg från stoet istället. Använd din fanatsi!!!:banana:

Det finns väl instruktion på retying mecates på parellis sida?
de hade det där förut men nu kan jag inte hitta det. Kanske på Savvy Forumet. Annars har jag det utskriven nånstans om du behöver en kopia.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar