PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Videon ligger i lådan på väg tillbaka till dig. Jätte tack!Och hanterigen av fölet går allt bättre.

Och just nu är jag jätte glad!!! Skip åkte trailer i söndags.:banana: han har vart jätte lungn de senste när jag lastat och stått och sovit och vilat fötterna fast de vart stängt om honom, så i söndags åkte vi (kanske bara ca 20 meter men endå) och de var inga problem alls. Och efteråt lasta jag ut honom och in honom på en gång igen och han tveka inte nått, utan stog där inne igen utan problem. Men själv var jag hyper nervös..:o
Så tack för all hjälp!:bow: Hade jag inte fått hjälp här så hade han nog legat som korv på nån smörgås vid de här laget.

Är glad att jag hittat en karl som har en far som är snickare. Så han är uppvuxen med att spika :D.
Gissa om jag blev chockad när han erbjöd sig helt själv att bygga bron :love: sedan sa han, är det någon annan leksak du vill ha!
Så nu ska jag försöka hitta ett traktordäck som han kan bygga ett golv till.

Vi tog en massa bilder på Tubbes vippbro, du kan nog få dem om du vill :idea:

Är glad att jag hittat en karl som har en far som är snickare. Så han är uppvuxen med att spika :D.
Gissa om jag blev chockad när han erbjöd sig helt själv att bygga bron :love: sedan sa han, är det någon annan leksak du vill ha!
Så nu ska jag försöka hitta ett traktordäck som han kan bygga ett golv till.

Vi tog en massa bilder på Tubbes vippbro, du kan nog få dem om du vill :idea:

Berätta hur var kursen på lördagan, vad fick ni göra? Nyfiken

Grattis till din L1!!!:banana:

Jag ska försöker ta lite bilder på vår lekpark om du vill har någon idea, för jag vill ser andras bilder på deras leksak för att hitta på mer idea med. Just nu ska vi ta bort lite sten och lägga lite jord och ser om vi kan göra nåt för "hill therapy".:crazy: Jag vill har mer saker där ute.

Grattis! :bump::banana::bow:

How cool is that?!? :D Bara fortsätt med hans "stöd" träning för självförtroende så kommer du har en sten säkert häst! Också rolig att hura det går bra med bebisen. Vi fortfarande väntar för lera bilder. En lastning bild skulle inte skada heller.:angel:

Tack att du postade filmen. Hoppas att du fick nåt från den.:laugh:

Sv: Re: PNH Tjatter...

Liten update, jag tycker att det går hur bra som helst (peppar, peppar) att sära på dem. han är mkt right brain ännu och jag e fumlig och nervös men än så går det väl okej. Porcypine game pysslar vi med och ska starta driving game..
Vi har även börjat få ordning på hagarna så jag ska kunna sätta dem enkelt i varsin när jag tränar och bara öppna upp när de är ute och roar sig själva. Damen är ingen "playmate" direkt.. Så han tar ut sin frustration på vattenbaljan istället. Fyller den minst tre ggr om dagen. Ni skulle se vad han har för sig med den!!! Står i den och plaskar, vänder den upp och ner, står på den, kliver över den så den e under magen, puttar omkring den osv osv.. Han skulle behövt en annan häst att busa med egentligen. :crazy:
Köpte en boll till honom men den var inge intressant..
Vårbild i solen och skitig som vanligt!

obe020.jpg

Heja Sätterstina, fortsätt fumla, till slut märker du att du inte e ett dugg fumlig! Vacker pojk du har!

Kul att höra det går bättre åt er. Han är verkligen vackert!:love:

Om PM:et så är det ingen problem. Men det måste vi vänta till nästa vecka isåfall.;)

Har en bra dag allihoppa

Hej på er alla där ute i vårsolen! :D
Nu har det börjat grejas här hemma o vi är knappt inne över huvudtaget!
Har fått hem en liten C-ponny, jättesöt o väldigt försiktig o skygg. Peter får sätta sig på huk för att han ska komma fram...:grin:
För mig går det bättre, men det tar nog ett tag innan han liter på oss, har varit dåligt behandlad i ett "annat liv". :cry:
Man får inte ta honom på huvudet o han är jätterädd för carrotsticken. Men men fick honom i förrgår så jag vill nog vänta lite innan man börjar "leka" med honom.

Hur länge tycker ni man ska vänta med en sån här lite skygg o försiktig ponny innan man börjar med 7 games? :confused:

Vanlig vardagshantering innebär ju en början på det, t ex täcke på o av, ryktning, gå till o från hagen, inte ta mat förrän jag gett tillåtelse osv.

Vad tycker ni? :confused:

Kursen på lördagen var jätte bra :love:
Svårt att kortfattat berätta här vad vi fick göra, men vi gjorde bl.a. "falling leaf", indirekta och direkta tygeltag (ridning), sideways i trav (ridning), galoppfattningar (ridning), ökade energin i olika moment och började påverka hästarna i zon 3,4 och 5.

Min pålle uppförde sig hur bra som helst :love: jag är så nöjd med honom.
På söndagen gjorde Erika en avläsning på honom, det var jätte intressant.

Kommer du på lekhelgen i augusti?

Tack!

Du får jätte gärna fota din "leksaker", jag vill ha all inspiration jag kan få.
Så fort jag gå in i en affär nu så tittar jag efter saker som jag kan ha som leksaker till Nokke.
Efter ett tag kommer jag på mig själv och måste tänka "varför gick jag in här? vad var det jag skulle ha igentligen" :o :rofl:

hej!
Nu har jag en fråga?? igen.:D
får ev hem en ny häst om 2 veckor och undrar lite hur ni börjar eller gör med hästen direkt när ni fått hem den.
vill att allt ska bli rätt.:grin:

Hej..
är det fler här som ska till Birmingham i Augusti?

Hejsan

Letar efter flera som är intresserade av pnh i Blekinge.
skulle vilja dra ihop till en kurs? eller är det någon som känner till om det finns något med pnh i Blekinge. skulle vara himla kul att träffa lite folk som håller på med pnh och kanske till och med kunna träna ihop.

tränar och tränar , men ibland känns det som man kör fast.
Har börjat på level två med en extremt impulsiv häst, provred honom i tre timmar utan att kunna stanna.

Det är en fantastisk resa som vi har ihop min häst och jag, i juni har vi känt varan i två år.
vi gör hela tiden små framsteg, men det är bara jag som märker dom . ( Klart att det märkts skillnad från när jag fick honom och nu) Det hade varit skönt med lite feedback från folk som förstår vad man gör.

Jag brukar börja direkt med nåt. Vill att de hitta mig som en säkerhet först istället andra hästar.

Hej

Blekinge är inte direkt i nästa gård min du är välkommen till kursen här i maj. Ta en mini semester med häst Kanske?:idea::banana:

men! Varför kan inte alla roliga männsikor samlas häromkring istället? Här verkar alla bara vara anti allt som har med "riktig" hästhantering att göra, och kör på i gamla vanliga "banka och slå tills hästen ger upp"-spår.. :(

Jag behöver lite hjälp, det hade verkligen underlättat och gett lite inspiration. Men jag tycks bo där ingen NH-tränare sätter sin fot, och jag kan inte åka någonstans heller. Har varken transport eller semester. :cry:

Finns det inte något slags register eller något på "godkända" NH-tränare, oavsett inriktning (Parelli, Hempfling, Blabla)? Hade ju verkligen underlättat lite grann..
Den tränaren som först fick in mig på NH för ett par år sen var ju inte direkt den bästa för oss, hon var väldigt.. hur ska man säga? "Hästen lyssnade inte direkt, slå!" ungefär så. Och min häst är väldigt LB introvert, han gör det han vill varken mer eller mindre. Om man ber snällt så kanske Kanske! han kan tänka på saken och återkomma imorgon.
Nä, riktigt så illa är det inte, men ibland känns det så. Det mesta sker i hans eget tempo, sakta sakta..

Problemet är väl just att det liksom inte GÅR att bli godkänd nh tränare;-) nh är ju liksom lite vad som helst....Monty roberts examinerar inga tränare och inte hempfling heller. Man får leta och fråga sig fram. Och vad jag förstår är det bara Erica som är examinerad pnh tränare i landet...

Man får fråga och leta och be att få komma och titta själv när de tränar sina hästar först.

Jobbigt är det jag bor också illa till. Här rider man akademiskt eller islänning eller vanligt rycka slita puckla på spänna in och allt och jag är idioten uppe på klinten som inte kan säga ifrån till mina hästar;-)

Jag har testat med en akademisk tränare som min häst bet;-) hon visar tydligt vad hon tycker om folk den damen:cool: kapsoner är inte hennes graj liksom:devil:

Jag har en lb extrovert som jag får förhandla ALLT med varje dag, allt utom morotskvoten, den skulle hon vilja var fri;-) Vi har kul men ibland blir jag så HIMLA trött på allt sabla förhandlande och önskar jag hade en med knäppta nötter i stället för en praktmärr...nej föresten jag önskar mej en valack OXO;-) en snäll typ som bara gör som man vill liksom;-):banana: tänk vilken dröm..man borstar lite sadlar och rider iväg... istället för att först leka lekar sedan göra joinup och sedan diskutera sadelläge och gjordspänning i en halvtimme för att sedan ta förhandlingen om huruvida man ska sitta upp över huvud taget :p Men nu för tiden kommer jag upp till slut varje dag i alla fall, fast det tar en timmes förberedelser:rofl:

När det gäller någotlunda fredlig samvaro med hästar har jag kommit fram till att INGEN dygd är större än envisheten och humorn;-) och det kan ingen tränare läare en tror jag utom hästen:idea:

Hästen har börjat stjäla mina borstar så jag har gett upp ryktningen. Det är visst bland det roligaste som finns (förutom att äta då) att kasta sig över ryktlådan eller -hinken, tömma ut innehållet, välja ut en lämplig borste och kasta den på närmsta människa eller häst.
Han är en förväxt fölunge ibland :p

Det är det värsta med NH! Dels "missbrukas" ordet, det tycks kunna betyda allt från seven games till att lägga en jacka på hästens huvud och klart!, dels finns det lika många varianter som myror i en myrstack :p

Jag känner knappt en enda hästmänniska längre, ett par "ohästiga" individer som föredrar att låtsas som om de inte känner mig bara. Så mitt kontaktnät på NH-sidan är i högsta grad begränsat :( Det finns en dam inte så långt från stallet som kallar sig Nhtränare för f.d travare, men med tanke på hennes kommentarer om min häst på en westernlektion.. Nää, det skiter vi i. Hon hade inte direkt förståelse för att både jag och hästen tyckte det var pest och pina att springa i cirklar i en timme.

Men något slags nätverk hade ju inte varit fel, det finns ju massor av "erkända" tränare typ Forsström och vad hon nu heter den där tjejen.. Hade det på tungan nyss! Det finns ju massor av duktiga "amatörtränare" som inte är på någon bestämd lära, som Jörgen Schwartz. Hade jag varit bra på datorer hade jag nog försökt skapa något sådant :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?