Sv: PNH- Någon?
KUL att du äntligen fått hem honom!
Jag tror först och främst att hans självförtroende kommer att stärkas av sig själv när han "landar" lite och hunnit bli kompis med de nya i hagen. Dessutom är ju många hästar skvättiga när de har mycket överskottsenergi, och DET har han ju gott om
Jag skulle nog låta honom härja av sig i hagen några dagar innan jag började hålla på en massa med honom.
Angående att han går på dig, jumpin jacks är bra nästan jämt. Det är alltså sånt man brukade göra som uppvärmning på gympan, när man hoppar ut med benen och landar med dem brett isär samtidigt som man slänger ut armarna åt sidorna, nästa hopp så hoppar man ihop fötterna och slår armarna längs sidorna. Fattar du?
Så om han kommer och tränger dig så ska du INTE "hålla dig undan" utan stå där du tänkt stå, men börja hoppa och flaxa med armarna. Hur mycket man ska vifta med armarna beror på hur RB hästen är, det märker man snart.
Jag tror han är mest dominant, eller provar om han kan få vara det. Han är ju hingst. Hormonerna hade visst börjat killa lite nu också som jag förstod det? När min unghäst klänger för nära mig har jag "råkat" hålla upp en armbåge precis där han kommer farande med huvudet. Alltså så han slår sig på mig, inte att jag slår honom. Funkade utmärkt
Skaka repet ska du först göra när du lärt honom vad det betyder. Att han ska backa. Men sedan brukar jag lägga repet över mankammen, då kan jag vicka på det lite vid behöv. Men då kan ju inte hästen stå uppbunden, det blir konstigt.
Angående bitandet måste du nästan han misförstått? Mina killar ääälskar varann, och biter varann heeela tiden
Det är ju en ganska hårdhänt men rolig lek som han vill leka med dig. Eller någon. När han fått bita lite på hagkompisarna kommer han sluta bita på dig
Dessutom han den här pojken aldrig varit hemifrån, bara hanterats av samma människa hela sitt liv, såklart undrar han vem du är och om det är du eller han som kommer att bestämma. Det går nog till sig det mesta med lite tid.