PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Tack Diny
Jag hittade en gammal savvynews som beskrev just det, att göra det oväntade med de här hästarna.... Det är precis som om hon listat ut att hon kan göra mej stressad genom att rusa så där, jag tappar ju helt koncentrationen och det blir bara pannkaka av alltihop.

Hon är så sanslös, man behöver liksom inte lära henne någonting steg för steg hon bara gör det, UTOM BACKAR det gör man i sanning endast steg för steg;-)

Funderar på att träna bara med de bussiga lärarna (de som har tålamod att se mej lära mej;-) och låta den målstyrda rorboten vänta till jag har bättre koll på hur JAG gör etc...
Egentligen är det kanske apknasigt att börja med tre hästar på en gång....

den målstyrda rorboten :D
Kom just hem från stallet efter en ridtur med en sådan :smirk:
Varför stanna och lyssna när man vill springa (gas fanns det massor men bromsen tog dåligt). Kändes verkligen som vi hade noll kontakt och blev fighter under en stor del av turen. Visst gick jag vinnande ur dom men trodde att de var borta för det var länge sedan det varit så.

Nu blir det att gå tillbaka igen och träna grunderna. Har varit låg själv ett tag och då har hon smygit upp och börjat ta över i ridningen igen.

Har du någon som kan jobba med din dam medans du tränar dom andra?
Kanske träna henne för någon duktig instrutör?

Jag tror jag förstår delvis ditt problem, för en kompis till mig vars häst var helt speedad i början (de första 2-3 åren) med Pnh (på den tiden fanns inte alla de bra hemstudiematerialen som finns idag) och behöver jag säga ännu vildare innan dess. Hennes häst gjorde allt i full galopp och hennes problem var att han (hästen) hela tiden gjorde allt så fort att hon inte hann reagera :confused: tills han gjort det hon bad om och 74 andra grejor. Så hon hade det inte lätt... Ju mer hon bad honom om att vänta, göra sakta och bara göra sånt som han tyckte var tråkigt desto mer tickande bomb blev han och sen med explotion som följd!
Men när hon gav honom mer space med hjälp av 45-foot linan (lassot) så hände något med hennes häst, delvis med hjälp av hennes hästjobb som hon lagt ner tiden före och vi nu började se lite resultat av men även att han behövde verkligen plats att få utlopp av all sin energi och även lite mindre press från henne som han troligen upplevde på 12-och 22-foots linan.

Min häst har varit lite sån här men mer att när jag gjorde lite för mycket, med för stora rörelser, för mycket energi uppbyggd inombords i mig eller liknande så tyckte han att jag bara var för mycket och då for han bara omkring. Han hade tendenser till Right Brain extrovert, för att sen byta igen och bli mer lekfull LB extrovert och sen tillbaks igen inom sekunder.
Men nu efter många år och han har gubbat till sig lite mer så kan man knappt se de LB sidorna av honom. Nu är han hog mesta dels av stunden LB introvert men dock med Playdriven kvar.
Min häst är en väldigt smart häst och nu gör han det mesta med glimten i ögat och undra med en liten retlig fråga "Vad hade du tänkt göra åt det här :D:cool:... men om jag gör såhär då...:p.... osv osv, men om jag lyckas aktivera hans hjärna riktigt :idea: då är han helt underbar:love:!"

Det jag har lärt mig genom att följa dels min kompis häst men även min egen under dessa år är att jag tror nog att jag hade nog fått bättre resultat och snabbare och inte så mycket att reparera (vilket jag fortfarande har kvar att göra med) är att det hade nog gått lättare om jag hade haft någon mindre komplicerad häst att träna mig själv på.

Detta är bara delar av min egen Parelli resa som kanske kan hjälpa dig Racerkorv lite, nu vet jag ju inte hur mycket du gjort eller kommit eller någonting men hoppas du får det att fungera någorlund för resultaten kommer även om de ibland låter vänta på sig en stund. Du verkar ha en mycket smart häst i alla fall.

Jag tycker alla dessa Horsenality och Savvy DVD:er tillför mig något nytt varje gång jag ser dem och saker som jag vill prova och greja med, så de båda du skrev om är nog bra, jag ska se om jag har tid att kolla in vad som markant kan skilja mellan dem.

Lycka till!

Tack Marks!

Det är ju tur att man inte skaffar häst efter vilken som är lätt att träna med;-) Men jag har två faktiskt som nog är riktiga nybörjarbussingar;-) Så jag kan ju gott ha en svåring också.
Jag är ganska säker på att hon försöker utmanövrera mej (leda mej till att sluta leda;-) och att hon ska ha dels intressanta uppgifter (inte bara träna sideways utan göra det till ngt eller in i ngt etc) och att hon behöver ha lite koll på VARFÖR, bara lyda är liksom inte hennes grej... ETT bra skäl till varför för henne är morot tex;-)

Jag tror också att om bara jag kunde ge tusan i att luras med i hennes tempo och hålla på MITT tempo så skulle vi inte hamna där vi hamnar så lätt. Jag är lättledd och det vet hon:crazy:

Hennes fölunge tycker det är jättekul att bara lyda och deras sambotant tycker det är helt okej bara vi gjorde exakt likadant förra gången;-)

Det låter ju bra att du har lite olika hästar iaf. Jag tycker att du tänker helt rätt angående det att hästen vill veta att vi är på väg någonstans, vi gör det inte bara för att det ska göras...
För mig är det Pat brukar säga om att få hästen att tro att "min ide är hästens ide!" bara sååååå mitt i prick :bow: för det hjälper mig i alla fall att försöka vara lite mer intressant och nå till min hästs hjärta och hjärna. Samt att bevara hästens intressen! För som jag skrev tidigare är det här det viktigaste för mig och min häst, har vi inte det här och med det kommer motivationen och de starka banden mellan häst och människa :love: så har jag inte något alls att bygga på och kunna leka med i min häst.

Ja det är skönt med några bussiga typer som man kan träna sig på;-)
Grejen är den förstås att det är den här donnan som är min allra största kärlek. Jag vet inte varför, min man säger att det är för att hon är mitt alter ego:angel: men om jag vill vinna EN hästs hjärta så är det hennes.
Det är ju egentligen lite taskigt mot de två andra lojala typerna men det är väl så barnsligt som att dem har jag redan vunnit liksom... PNH är verkligen häftigt, jag är superfrälst;-) Och hästarna verkar riktigt riktigt nöjda med mattes utveckling faktiskt;-)

Ha ha känner igen mig i detta eftersom jag vet ju att den här lilla knäppisen jag har nu är nog troligen min hittills bästa häst och som tagit störst del i mitt hjärta :love: av de hästar jag har haft tidigare.
Kul att hästarna lägger märke till din utveckling, jag är glad för din skull!

Keepin it natural!!!

förstår vad du menar min häst har mycket speed och har tendenser att överreagera :bump: men ju mer jag tränar så blir han lungnare har fått läga ner mycket tid på frindly game i alla former. ´Nu när jag har sett horsenality filmerna har jag mycket mera förståelse för hur han regaerar när jag vet att han pendlar mellan ex RB , ex LB och in RB och har en plan för hur jag ska möta hans reaktion :confused: innan gjord jag bara på samma sätt hella tiden men nu försöker jag täncka vad är han nu hur jag ska göra "how interesting:idea:

Tycker horsenality är toppen :D

Senast ändrad av en moderator:

Halloj!! Tyvärr alla Ni som var intresserade av Parelli lev 1 så e det sålt.. Min sambo gav mig det i födelsedags present!!!:love: Han tyckte väl att jag behövde lite hjälp på traven med mina pållar... Men efter jag gjort klart lev !1 så kanske jag säljer det vidare! Antar att jag kommer med en massa dumma frågor :confused: till Er så småningom.. Här e en bild på mina gofisar, nybörjare även dem!
hstarochhobbe014.jpg

Vilka sötnosar! Du kommer nog att få många roliga Parelli stunder med dem! Level 1 paketet är mycket bra, du kommer ha massor av användning av det, både nu och i framtiden, även efter du tagit Level 1, är min erfarenhet. Man snappar upp lite nya saker varje gång man ser det!

s005.gif

Yeah! Glad att höra det gick till dig. Vilken snäll sambo du har!;)

Jag är säkert att du kommer älska den och vill fortsätt. Kommer du till clinicen i maj/juni?

Jag vet att du har bättre bilder på dina "gofisar" än den!:mad: Nånting var man kan verkiligen ser de.

Du har mycket stöd som helst på denna tråd så det är bara att fråga....

Förresten när kan du börjar rider? Och är killen ridet på alls än? Hur är han i temerment?

Pussa på dina andra små trollar åt mig.:love:

Hej

Tack så otrolig mycket för att jag fick låna din dvd. Har du fått min än?

Det har varit så jätte mycket här så att jag har sätt en del men inte hela (fast jag tro det är inte så lång:crazy:) men idag ska jag ser färdigt den! . slut! även om jag måste låsa ut familjen i kylan för att vara ensam.:angel:

Jag ska skriva igen när jag har sett hela den. :d

Hej! Min sambo e sååå otroligt snäll, han ställer upp på allt! Jag såg att minicampen e samma datum som vi åker till high chaparral varje år för att kolla på westerntävlingarna... Men jag såg att John kommer även i maj i två dagar så det e inte omöjligt att ni får se mig dyka upp då med mina busar! Det kommer väl ett samtal om hjälp med att lasta:rofl:
Han ska vara inriden.. Men fick ett brev med honom där de varnade för att han bockar under sadeln och att jag behöver en medhjälpare låter liiite oroväckande. Här är filmen när han rids (inte vacker) och en när han springer lös i paddocken. Men han är som en stor bebis! Ska pilla och leka med allt och ÄTER ALLT! Lugn men ända bra med energi, svårt att förklara.En liten bild på Tuss när hon var smal för nu e hon så rund att hon inte kommer in i ladan (nästan):o
Med min ridning hoppas jag att kunna börja om en månad! Jag har knappt suttit på en häst i över 2 år! Hujedamej! Så Monica.. HJÄLP!!!

SimcocircleA004.jpg

"]

Ibland undrar jag hur det skulle gått med min busa om man inte använt sig av NH/PNH.
Har en dam som förut haft problem med tölten (en klassisk grispassare) och tölt
har betytt spänning och styva sig. Testade ganska nyligen att testa att gångartsträna parelli inspirerat.

Det här är taget första gången helt lös och tyvärr i en dålig form men är i alla fall tölt även om den är passtaktig.
Hon har töltat i grimma och grimskaft men trodde aldrig hon skulle kunna tölta helt lös i en stor paddock :love:.
27-jan-2008-026.jpg

Hon är brunstig så hon är lättstöt och gillar inte att man ska bestämma över henne då.
Visst ser hon lugn och harmonisk ut? :angel:
27-jan-2008-023.jpg

27-jan-2008-013.jpg

Det här är dock mitt favoritkort från idag
27-jan-2008-016.jpg

Har lite fler bilder... Ni får förlåta! Här är det när Obe kommer från Holland med 10 andra Frieserhästar. Vi fick hämta honom i Gardemoen i Norge eftersom det inte gick att ordna transport till mig. Han klev snällt på "våran" transport:banana: efter ha åkt stött ifrån Holland (hade jag varit häst hade jag INTE velat gå på igen:devil:). Vi lät han rastas av i ett par timmar innan vi var tvugna att åka. Stod fint i transporten (jag va som ett nervvrak) hela vägen hem. Så vi var hemma kl 1 på natten med pållen. Puh vilken resa..:eek:
Obe8augpalmagrdenjuli016.jpg

Obe8augpalmagrdenjuli012.jpg

Obe8augpalmagrdenjuli009.jpg

Här e hans flickvän Tuss på sitt allra bästa humör!!!

ObeoTussvinter08024.jpg

Är det en ren frieser?
Har bara sett den lite mer grövre modellen men kan inte påstå att jag sett så många

Är det en ren frieser?
Har bara sett den lite mer grövre modellen men kan inte påstå att jag sett så många

Jajjamensan, han har fulla papper efter Wibe-Fetse. reg i KFPS. Den grövre finns fortfarande kvar men man satsar på sportmodellen mest. Här e några sidor... En helt underbar häst!:love::love: Tyvärr e det ingen billig häst att köpa men det är värt varje krona...
Jag e helt frälst! Det e en väldigt vänlig häst med mkt bra temperament!

www.pieterwijbenga.nl
www.frieserhast.com
www.friesen-show-time.de
www.friesianexchange.com ( kolla efter hingsten Wibe och Fetse:) )

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
445
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023