PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Ja jag är klart imponerad av Stephanie Burns också. Jag ska ha level 2 så jag får vänta på att läsa, man kan läsa en del på hennes webbplats!

Måste skryta igen på min lilla häst :love:. Jobbar nu mkt med henne lös och idag var det 2 till i paddocken som red och tränade. Hon struntade helt i dom och konsentrerade sig på mig trots att någon svischade förbi i tölt 1 meter ifrån. Kunde "parkera" henne lös medans jag hade tillbaka saker vi använt och hon stod lugnt och väntade tills jag bad henne komma.

Så roligt att se hur folk tittar som inte gillar horsemanship när man får hästen att gå i öppna och skänkelvikning utan att röra hästen och hästen gör det villigt och lätt utan spänning.

Är det fler som märkt hur possetivt horsmanship är för dressyren mm?

Sv: Re: PNH- Någon?

Där jag är så anser en del att PNH och NH förstör hästarna tyvärr.

Lite roligt när man ser på kurser folk som sitter och kämpar att få sin häst att gå sidvärtes eller flytta sig. Sedan går man upp till sin lilla dam och släpper henne lös i paddocken och visar med sin kropp vad hon gör 5 meter bort :rofl:. Snacka att jobbet från backen underlättar mkt när man sätter sig upp.

Nu ska jag jag kolla på länkarna och se hur hon gör med sammlingen.
Har börjat på egen hand och testat och har hittills lutat mig något bakåt och smackat. Har inte fått till det riktigt än men vi har just börjat.

Ja det är sant men många har inte förstått "konceptet" bakom det eller varför vi gör det över huvud taget när tvång fungera lika väl.

Min favis är när folk på kurser säger nej min häst kan inte gör si och så och sen fråga jag, varför? De svara nånting som "Det är bara så. H*n är bara en sånt häst."

Men med lite psykologi, lite tryck hit eller dit, kan hästen ändra sig direkt bara kanske med lite ändrad kroppspråk.Jätte rolig när dressyr folk står med munen öppet...:angel:

Fick höra senast idag att hästen var kanske för gammal för att lära sig något nytt :rofl:. Hade den varit 30 och stapplig vore det en sak men 10?

Tycker man lär sig något varje dag men skulle vara skoj att gå en kurs eller i vilket fall likasinnade.

CaliforniaSwed:
Finns det fotfolksplatser till Erika eller Moore?
Har en snäll granne som är intresserad av PNH med bil (tyvärr inget drag) som man kanske kan lura sig med. För visst bodde du så att det inte går att ta sig med buss med promenadavstånd?

Tack för länkarna! Snacka om att det finns mkt på You Tube.
Lekte med pilatesbollar men damen ifråga brukade ställa sig på dom och se mäkta förvånad ut när de sprack.

Dressyrfilmen var inspirerande och känns nu som jag och min dam kan komma dit en dag (kommer dock nog inte syssla med piaff och levad) men kommer nog att ta några år. Tänk vilken känsla att tölta helt naket :love:

:bump: LOVA BARA ATT SKICKA IN BILDERNA NÄR NI GÖR DET!!! Nakentölt det ser jag fram mot:D:angel:

Gott nytt år alla hästälskare!

ja, fot folk kommer finnas men Erika har sin egen pris för det moore är det lite biligare. Om du verkligen vill komma och det strula åt dig, så kan du ta bussen till Rörbäcksnäs så kommer jag att hämta up dig.:idea: Annars får du går 12 km.:angel:

Jag själv har sagt jag vill lära mig mig dressyr för utbildning och erfarenhet. Och att hålla min häst på skarpen och inte uttråka han. Bara måste hitta rätt tränare som har NH bakgrund eller vill lära sig NH.

Sv: Re: PNH- Någon?

ja, fot folk kommer finnas men Erika har sin egen pris för det moore är det lite biligare. Om du verkligen vill komma och det strula åt dig, så kan du ta bussen till Rörbäcksnäs så kommer jag att hämta up dig.:idea: Annars får du går 12 km.:angel:
Du är väll för gullig :bow::bow:
Är det begränsat med platser på Moore? Har inte åkt på semester på flera år så funderade om man skulle ta sig några inspirerande semesterdagar.

med häst är det, som fot folk är det inte. Men om du ska har en sovplats så är det begränsat om du inte tälta.

Själv klart ska du ta ut semster dagar och hälsa på!!!!:bump:

Hej allesammans. Gott nytt på er.

Måste berätta något intressat som hände på nyårs afton. Min häst är skit rädd för smällare. Så hon får lungnande. Problemet för mej är att jag kan ju inte droga henne iflera dagar. Så jag var ute i paddocken och tränade gick bra.
När jag lämnade henne ihagen igen gjorde hon något som jag undrar om era hästar någonsin gjort.

Hon körde seven games själv för att lugna ner sig. Yo-Yo, Bytte varv mot saket cricling. sidways och det fungerade faktiskt.

Tror ni att hon kommit på hur hon skall hantera situatione själv. Synd inte filmkameran var laddad.

Det är nåt som Pat har sagt att när de har lärt att använder vänster sidan av hjärna de hitta att det är mer bekväm. Och vill efter ett tag heller välja att vara där en höger. När du har arbetat med henne så har de lekarna gett (är det rätt? Jag menar inte Goat:o) reseltat för henne. Och att de är djur som har lätt för "vanor", så kanske hon tro att hon måste går genom vissa steg att hitta vänster sidan "the safe place". Vissa suga luft, sväga fram och tillbaks, kasta huvud, krafsa med hoven, mm

Jag tycker det är enormt intressant att gjorde så, skulle vara kul om du lyckades filma. Men men.

Mina har inte gjort det själv men jag märkt att när de är nervous/orolig så är det lättare ibland att börjar leka med vissa. Att de heller konsentrera på mi istället för det de är orolig för. If that makes sence...

Håller med om att det kan vara lättare att få dem lugna om man börjar leka med dem.
Min fungerar som så att om han är uppstressad och inte lyssnar blir han lugn igen om jag kör lite yo-yo lek med honom. Han får liksom något annat att tänka på och det jag ber honom om är något han förstår och kan utföra. Skulle jag bara kräva att han skulle sluta dumma sig och stå still skulle han bara bli mer nervös.

Måste höra med er något som jag inte tänkt på så mkt förren idag.
Pratade jag med en kvinna och när jag nämnde att jag tränar PNH inspirerat så kom kommentaren - "ja jag har ju inga problemhästar så det behöver jag inte använda mig av". Det är inte första gången man hört liknande kommentarer från olika håll. Har folk generellt den uppfattningen verkligen? Eller har man bara råkat stöta på folk som ansett så?

Har träffat många människor som sagt precis samma sak.
Det får vara deras åsikt, jag vet varför jag gör som jag gör och vilka mål jag har. Allas vägar är olika.
Tycker dock att det är synd att man inte kan försöka förstå innan man dömmer.

Jag tycker de flesta säger så om de inte ta i sig för att verkligen undersöker vad typ PNH gå ut efter. Åk de flesta som kommer i till NH är på grund av att de hade problemar. Jag hade ingen problem hästarvill bara bättre förstår de. Men det är så "stereo typed" att NH är bara för western ochproblem hästar de andra känna att det är "ner värdering" (har ingen att ord att använda) att de skulle använder av NH, som vi säger att de har mislyckats om de bara höra på det.
Jag tror också det är därför Dressyr folk har svårt med detta. Att om de använder NH i deras liv. så har de på nått sätt mislyckats med deras häst utan att ser att det kan vara nåt som hjälpa de går ännu mer längre eller bara mer "fluid".

Vad använder ni för tunnor när ni tränar?

Lånade idag de stora plasttunnorna som används som soptunnor i stallet då de nyss hade tömts. Nackdelen är att de är stora (när Tyra står över den vid sideways så går de nästan upp till magen och har kanske max 10cm mellan fram och bakhovarna) och de är uppskurna på ena sidan. Funkade men var inte optimalt.

Smidigt med plast och har sett flera blå i lagom storlek på flera bilder.

*kl*
Jag följer tråden under tystnad men nu känner jag att jag måste få skriva av mig lite.
Har en nodsvensk (lutar mest åt RB introvert) på 16 år. En mycket känslig dam som protesterar högljutt om jag pressar henne för hårt. För hårt kan vara om vi kör lite squeeze mot staketet och jag visar vägen med ena armen och håller repänden i den andra. Det blir ibland för mycket för henne, så då får jag helt enkelt släppa repänden och då tycker hon att pressen försvinner.
Många gånger läser hon av mig supersuper snabbt, ibland räcker det att jag tänker att jag ska skicka ut henne i cirkel och då är hon redan påväg innan jag sagt något.
Vi har jobbat jättemycket med att hon ska vilja komma in till mig efter tex yoyo eller circling och nu börjar det ge resultat...

Idag:
Det snöade och var runt 0 grader vilket resulterade i ett gäng mycket pigga hästar som vägrade komma in från hagen. efter att ha gått ett varv i hagen och försökt få tag i hästen satte jag mig på huk mitt i hagen och väntade. Efter några minuter kom min Emelie smygande och tyckte att det var ganska skönt att slippa springa runt med den galna araben.
Vi gick in i paddocken för att leka lite och efter frendly game och lite porcupine överraskade hon mig något enormt! Hon lade sig ner och rullade med mig ståendes en halv meter ifrån! Min hariga emelie vågade rulla sig med publik! Jag blev alldeles varm inombords

Vi avslutade passet med några rejäla gäspningar och lite betfor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar