PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Tacka verkligen för tipset och återkommer när plånboken hämtat sig efter julen

Så kul när folk skriver om deras "upplevelse" de har med hästar. Satt och log med dig.:) Visst är det härligt när det klicker till. Jag fortfarande får de kännslor när jag jobba med en ny häst och man kämpa en stund och helt plötslig säger hästen. "ohhh, that's what you were trying to say. Now i get it!"

Sv: Re: PNH- Någon?

Tyvärr har jag haft svårt att få till följsamheten pga sjukdom och kändes bakvänt att istället för att jobba och hålla en klassisk dressyrsits gå tillbaka till det som jag hamnar i om jag inte tänker på sitsen. Snacka om skillnad i kroppen när det gäller sjukgymnastik.

När jag jobbar i dressyrsits så blir det ofta mkt tyngd i stigbyglarna om jag har det medans igår så vilade dom bara där. Hästen var först lite fundersam med vad jag höll på med och om jag ville att hon skulle göra något som hon inte förstod. Sedan slappnade hon av och såg verkligen ut att njuta. Att följa med när hon hon är pigg och vi kommer till en galoppbacke är inte helt enkelt men går helt ok. Hon sätter sig på rumpan och skjuter iväg som en kanonkula och ingen av hästarna vi ridit ut med har haft en chans att hänga med. Man kan undra hur det blir när magen kommit bort :angel:

Ska fortsätta att jobba med att vara passagerare ett tag. Nu ska jag slänga på mig i kylan och ta en promenad till stallet. Ha det

Jag har fått hem den men inte hunnit titta :(

Jag åker till Gallardo och leker med honom på söndag :bump: om ni inte hör av mig mer sedan så har den vilda hingsten slitit strupen av mig antagligen ;):angel:

Tänkte bara rapportera (om någon oroade sig för mig :angel:) att jag överlevde mötet med den vilda arabhingsten (tog på mig en tjock halsduk med tanke på strupavslitandet osv)

Faktiskt gick det ganska bra, han har ju tyvärr gått utan manligt sällskap ett tag nu och var heeelt klart på lekhumör... :bump: frågan var väl om det var SÅNA lekar jag var intresserad av :angel:
Jag kollade mest av honom, kände att den här killen måste då få brotta av sig med en jämlike innan jag vill leka med honom.

Dock såg jag inga aggressioner eller liknande, snarare såg han bara superglad ut. Det blir nog en kul kille att jobba med, känslig och lydig, men testar ledarskap hela tiden.
Han är ju heller inte hingstig av sig, säkert blir det annorlunda om han kommer på det.

Ja, nu vet ni att jag lever iaf :banana:

Häääärligt!!
Jag hittade också bakfickorna lite förut, himla mindre lätt bara med en femgångare...
Ska träna mer, ska bara träna unghästen på att vara hemma själv så vi kan träna ostörda...

Unghästen är förresten till salu för billig penning till någon som gillar att få sig en lårkaka ibland :devil:
Hade honom med som handhäst och han var så glad så han studsade fram bredvid oss. Vi skrittade dock lugnt på och då tyckte han väl att han skulle vara en rolig kille och sätta lite fart på oss. Tyvärr var det mitt lår han försökte sätta fart på med ett litet nätt slag med framtänderna :devil: Jäkla snorunge :crazy:
Jag hade ingen vidare savvy i det ögonblicket :angel:

Resten av turen gick bättre, så han gick upp lite i kurs...

Min är oxå en 5gångare och grisepassade mkt i början och gissar att hon har passen som bästa gångart (hon lägger sig i pass i galoppen ibland och hej vad det går). Ska testa den när hon kommit i bättre kondition och muskler.

Är inte lika lätt som när man red 3 gångare men gud så roligt det är.

Hon har oxå gett mig 2 lårkakor (brunstiga hormonstinna ston :smirk:) men mig själv att skylla att markjobba henne högbrunstig och pressa henne gåendes vid rumpan.

Idag blev det inte direkt så mkt passagerar träning som jag hade tänkt för red ut med 2 andra och då tycker Tyra att de ska gå undan. Så hade hon fått bestämma så hade vi väll åkt dit för fortkörning :D

Sv: PNH- Någon? Träna med unghäst!!

Hallå, en fråga:
Hur tänker ni kring unga hästar och träna pnh? Jag tänker så här: om man ska passa sig för att hamna i "level 1 purgatory", hur ska jag då träna med min 1 1/2 åring? Hon är så himla duktig ibland så jag blir mörkrädd, liksom jag vill ju inte ha en robothäst om nu någon förstår. Sedan kommer det dagar då hon är en stenhäst och inte kna röra sig ur fläcken utan bara vill bli kliad och nojsa men inte GÅ:love: och då tänker jag att hon kanske skulle få vara bäbis helatiden egentligen....berätta hur ni tänker utöver vardagskraven på ledbarhet lyfta fötter osv. Jag får en känsla av att för mycket med den här bebisfröken kan ge rejäla bakslag (hon börjar bli STOR)...
hur gör ni? Hur skulle NI göra, vad har ni HÖRT/läst etc! *samlar kunskap här*
/Ulrika

Sv: PNH- Någon? Träna med unghäst!!

Gå vidare är min spontana känsla. Du kan göra både L2 och L3 men på marken, att gå vidare är att kunna göra alla lekar i alla zoner i alla tempon och sätta samman i olika konstellationer. Det är bara fantasin som sätter stopp. Lyssna på henne och se varför hon inte vill. Hästar är ju olika varje dag, varje minut, konsten är att ta hand om den häst som dyker upp... :) Är det osäkerhet eller en dominans, vill hon ha utmaningar eller behöver hon trygghet i välkänt och kontinuitet hon behöver för dagen? Vissa dagar är allt som behövs gos och mystid andra dagar kanske det är myror i brallan och full rulle som krävs :) Låter som du har en härlig tös :)

Håller med Filosofen :bow:

Men tänk också på att låta bäbisen vara bäbis i perioder.

Jag har islandshästar och där är vilan viktig, min tränare tycker att när jag ridit unghästen styrbar ska jag ställa av honom i fyra månader :crazy: Det funkar nog om man har en stor trevlig flock osv, men med just den här hästen och i min "flock" blir det tokigt när de bara är två och unghästen ääälskar att jobba.

Så jag låter honom jobba, men ser till att det blir viloperioder på en vecka eller kortare då och då. De behöver också lära sig vara hästar. Det blir de också trygga av.

Men tänk också på att låta bäbisen vara bäbis i perioder.

Jag har islandshästar och där är vilan viktig, min tränare tycker att när jag ridit unghästen styrbar ska jag ställa av honom i fyra månader :crazy: Det funkar nog om man har en stor trevlig flock osv, men med just den här hästen och i min "flock" blir det tokigt när de bara är två och unghästen ääälskar att jobba.

Så jag låter honom jobba, men ser till att det blir viloperioder på en vecka eller kortare då och då. De behöver också lära sig vara hästar. Det blir de också trygga av.

Ja det som Skuggi säger om vila är helt rätt, jag var inte tydlig nog. Men det var vad jag menade att din häst talar om för dig när hon behöver. Pat understryker också vikten av att låta unga hästar vara unga och nyfikna, att ge dem tid att smälta intryck. Han låter sina hästar vila mellan inlärningsperioderna så länge som upp till ett halvår för vissa individer.

Min ett åring kan göra lika mycket på backen som mina större hästar. Han är i L2 groundwork. Men jag har hållet på sen han landade på marken.

Om man tänker hur mammorna gör, så om hon vill att de flyttar eller gör nåt annat just då och de vill bara "gosa" så stanna inte hon upp och säger "ok:love:, du får vara en babis denna gången men nästa gång ska du flytta".

Jag har taget in mycket med detta foal imprinting och att man förbreddar sina unghästar mer än vi har gjort tidigare och ser de som framtidshästar och inte små bebisar (sorry Skuggi), givetvis så träna vi inte lika hårt och ta till att de behöver långt mycket mer tid och tålamod än större men det har fungerat som Pat har sagt det skulle.

Jag har taget en Medium RB och förvandlade han till en mild LB häst. Tack vara att jag tog tag i alla bekämmer när han var små och inte väntade till han var större. "För ett föl måste lära att vara ett häst". BS. Jag absolut inte håller med detta tänkande (sorry igen skuggi). Det får de med tiden de är med sin mamma. Som är långt mycket mer tid än jag tvinga på han. Det spela ingen roll hur mycket vi jobba med de, och det kan innebär daglig borstning, plocka up hovar, markarbetet, lugn tid i hagen mm. det sekund vi är i deras närvaror så räckna det som vi tränajobba på nåt, så kommer de alltid vara hästar. Vi är aldrig med de 24/7. JAG ser det som, det mer du är med de det mer du träna deras hjärna. Jag vet min kille nu är vid 16 månader är klart för inridning, i hans mental kapacitet. nu är det bara att vänta till han är redo i i hans kropp.

Förresten sen jag gick up till L2 med han så har han blivet mer social och fjöler runt mig i hagen mycket mer än han gjode före. Han hoppar över stockar, tunnar och vi hitta på saker som han måste tänka på. Han fri villig hoppar och det är jag som måste säger stop. Jag tycker det är kul att han tycker det är kul. Det finns ingen stegring, bitning, eller sparkning med bak benen. Det tog vi bort innan han var ett par månader. Vid 3 månader så stog han still för hovis att "tränna" raspning med bara en rep runt rumpan (grimman kom senare).

Att jag har haft flera föl förut så har jag mer eller mindre gjort nåt liknande av instinkter men inte lika konsekvent eller utplanerad som Chopper. He was my ginnipig. Och det har vissat mig att man kan skapa den häst eller bättre sagt framkalle de goda grejer hästen har naturlig och dämpa de dåliga lättare som ung istället för äldre. Han är lika duktig som de äldre. Utan att vara en robot, han har massor med frågor (ni som studera PNH förstår vad jag menar med ansikts uttryck) för mig när jag kommer. Han kan vara trotsig ibland men lika som hans mor tåla jag inte lek som är inte har respekt i det. Min åsikt är att ja det finns ett bakslag för många som har inte taget i unghästen och har låt de vara. Vissa hästar är naturlig lugn och snäll och folk inte märke det. Men t ex med Chopper jag vill har en LB pålitlig kille med han och att han vill vara med mig lika mycket som med de andra hästar. Som du sa om en robot häst, jag tro de kommer bara av den som håller på med de och som Filo sa "Det är bara fantasin som sätter stopp."

Sorry det var längre en jag hade tänkt men jag tycker det är en bra och viktig ämne som andra skulle tänka på.

Du kom in med nåt nytt under tiden. Nu jag blir nervous att jag är inte lika tydligt heller om hur mycket man träna.

Det jag skev ovan kanske låter som vi var ut och träna fler gånger i veckan flera timmar men det var mer som var en gång i veckan till varje annan veckan och det började pitty liten från kanske 2-5 min och blev längre där after med den feed back jag fick av hästen. Och precis varför jag inte vill vidare till L3 för just nu det behövs inte (han är precis värt jag vill att han ska vara) och jag vill spara nåt till jag kan börja inridnig...Rädd att fantasin ta stopp!:angel:
Det är nästan 2 månader sen sist vi tränade fast man går ut och kolla olika saker varje dag kika på ben kanske plockar up foter eller ser om det finns nån ny "bitmärke" nånstans, Hans bro är Extream LB extrovert och älskar att leka med sina tänder!:angel:just nu behöver han inte mer än det.

Tänk om alla jobbade så med sina hästar. Låta dom vara hästar men när de är med människor så vet de hur de ska föra sig. Låter som en mkt bra medelväg att jobba med unghästarna.

Har själv jobbat liknande med unghästarna genom åren även innan jag började med mer NH. Tycker alla unghästar ska kunna gå i grimma, stå lugnt vid verkning mm dvs allmänt hyffs. Anser inte att det är tex hovslagarens uppgift att lära ens häst att lyfta fötterna utan de ska de kunna innan han/hon kommer.

Tyvärr är det många som har islänningar som anser att unghästarna blir förstörda och fräcka om de hanteras. De hanteras bara vid tex byte av hagar, verkning, avmaskning mm från föl tills det är dags att rida in mellan 4-5år. De har dock en bra flockkänsla men inte så roligt vid verkningar mm när de reser sig mm för att komma undan och förstår inte varför de ska stå på 3 ben när man kan stå på fyra.

Lärde mig av en vis gammal hästkarl ett sätt att jobba med unghästar och hästar som är mer ohanterade. Man gör en rutin genomgång av hästen/unghästen varje dag och känner överallt och börjar försöka lyfta benet. Går det så släpper man direkt och kliar på favoritstället innan man går över till nästa ben. Skulle de inte vilja lyfta så går man bara vidare till nästa ben utan att göra någon sak av det dock utan att klia.

Allt gör man med hästen lös och varje gång man kommer till hästen till en början. Ganska snart inser de att det alltid blir mys efter och att det inte är något farligt. Finns många sätt att göra det på men jag gillar den stilen speciellt med unga eller rädda hästar.

Sv: PNH- Någon? Unghäst

mmm,
Det är så roligt med alla traditioner som finns inom hästeriet;-) Och svårt att reda ut vad man tror på och vad man inte tror på. Och sedan ännu svårare att försvara sin övertygelse när någon säger åt en hur man "måste" göra;-)
Islandsfolket har bestämda regler för hur mycket man ska hålla på med föl/unghästar som säkert har sin relevans för just den rasen som ju är rätt speciell och mognar sent. Räknas islänningar till kallblod förresten? Sen är det ju omöjligt att hantera föl som springer lösa på hedar med sina mammor;-)
Nellie VILL ju göra saker dagligen med mej, hon står och väntar och riktigt ropar åt mej att komma. MEN hon orkar bara i MYCKET korta stunder sedan är det som om någon släckte ljuset. Promenader går så himla fint i tio minuter och sen är det helt koko bara;-) Så hon ska nog ha sina fem minuter plus hang around tid när hon ber om det. Jag tror som du skuggi att OM hon hade flera föl att lattja med skulle hon ha mindre behov av att vi gör nåt, men som det nu är får hon ingen stimulans. Tanterna leker inte de bara fostrar;-) Just nu har hon en utvecklingskris och vi ska nog inte träna alls;-) Hon är arg och privat O just nu. JAG väljer att inte ta några strider i sådana lägen för jag tror inte på att man lär sig något bra när man är arg och känner sig tvingad. Och nog ÄR de bäbisar alltid unghästarna i huvudet och i förståndet och i kroppen, inte mänskobäbisar men hästbäbisar.

De ska flytta sig om man ber dem oavsett humör men träna....nix det gör jag när det finns förutsättningar för att det ska funka bra, då blir det kul och då går det bättre i längden

Jag förstår det inte som att Parellis uppmanar en till att tvinga sig på en häst som har en riktigt okomunikativ dag... tror faktiskt att Linda Parelli säger att med tiden blir de dagarna färre och att man gott kan
låta saken bero tills det funkar bra, jag tänker ialla fall så.

Jo nyckeln heter nog variation och fantasi för ALL hästträning så att de inte helt enkelt tröttnar (blir robotar eller protesterar)

jag har en till fråga men jag gör ett nytt inlägg av det;-)

Självklart menade jag inte om man skulle vardagsträna eller inte. Det är ju TASkigt mot hästen att inte lära den att vardagshantering inte är farligt (hovs och spnt). Låter som en klok gubbe DINY han gör som jag;)
Tyvärr tror jag ibland att man gör regel av sin egen otillräcklighet...dte är jobbigt att avvänja föl långsamt alltså SKA man göra det snabbt och brutalt, det är jobbigt att vardagsträna tio fölungar alltså SKA man inte göra det osv...på samma sätt som alla dessa ston som inte är nåt vidare ridbara blir avelsston! så bra avelsmaterial!!!

KUL med allt engagemang TACK för alla svar!

Sv: PNH- Någon? NOT PATABLE horse...

Min nästa fråga: sen ska jag hålla klaffen ett tag jag lovar;-)

Är det bara jag som har en häst som verkligen tycker det är äckligt att bli klappad och borstad?

Min nioåriga specialmärr tycker det är vidrigt att bli borstad och klappad (smekt). Gör man det mjukt och med långsamma tag så står hon ut men hon tycker INTE om det.
Hon gillar att bli kliad och killad på svansroten och insidan av skinkorna men INGEN annan stans. Jo i öronen när de är kliiga!

Det spelar ingen roll HUR man gör det (testat alla varianter från fjäderlätt till fasta varma händer, det är äckligt... och när det är äckligt visar hon det med allt från fula miner till fantastiska försök att skava bort en med fötterna;-) (alltså hon blir inte farlig hon VISAR;-) Morrar jag nej åt henne så skärper hon sig men man ser hur vidrigt hon tycker att det är.

Så med henne fastnar man redan på friendly game...MEN med sticken får man gnugga överallt utan att hon bryr sig!

Det är händer som är äckligt eller närhet. Hon kelar själv genom att liksom ställa mulen på ovansidan av handen på en och sedan somnar hon;-) då ska man gärna pilla mjukt vid ena örat också;-)

Skulle ni träna tills hon ger sig dvs inte visar att hon inte gillar det eller nöjer man sig med att man kan pilla överallt med sticken?

Jag kan hantera henne varsom helst om hon är skadad etc om jag klargör för henne att jag tänker göra det vad hon än tycker. Dessutom kommer hon och visar upp saker som gör ont och vill att jag ska hjälpa henne... Men ja jag ser oxo att jag definitivt INTE är alpha med henne, inte utan förhandling, det är svårt för mitt gamla hästjag dyker gärna upp och vill bli hårdhänt och brutal men jag vägrar att behandla henne så, hon blir nämligen katakonisk då, det är så läskigt, hon slocknar blundar och sjunker ihop inne i sig själv.

råd? tips? erfaringar?ideer?:bow:

Har din häst varit med om något innan?

Har passerat några sådana genom åren som alla varit ston. De har blivit från kelgrisar till som du skriver om din dam.

Några har haft ont, några blivit dåligt behandlade innan och en tror jag var sådan av sin natur. Gemensamt har dock varit att de behövt tid på sig

Kommer inte ihåg vem som sagt det från början men det finns ett ordspråk typ
En hingstar lyder och utför det med glädje
En vallack lyder
Ett sto får man skicka in flera ansökningar och vänta på ev svar

Om man tänker hur mammorna gör, så om hon vill att de flyttar eller gör nåt annat just då och de vill bara "gosa" så stanna inte hon upp och säger "ok:love:, du får vara en babis denna gången men nästa gång ska du flytta".

Jag håller med dig absolut, jag menade inte att man ibland skulle låta dem göra som de vill, och ibland säga ifrån. Fölen måste ju lära sig direkt att bete sig rätt med människan.
Men, jag tycker inte att man ska hålla på och fila på dem hur mycket som helst, de behöver också tid att leka, busa och vara barn med sina mammor och kompisar. Man kräver ganska mycket av dem när de ska låta bli att leka och busa medan man borstar dem tex.

Jag har taget in mycket med detta foal imprinting och att man förbreddar sina unghästar mer än vi har gjort tidigare och ser de som framtidshästar och inte små bebisar (sorry Skuggi),
Jag menar heller inte att vi ska behandla dem som bebisar och gosa och gulla, bara att man inte kan kräva för mycket, precis som du skriver

Jag har taget en Medium RB och förvandlade han till en mild LB häst. Tack vara att jag tog tag i alla bekämmer när han var små och inte väntade till han var större. "För ett föl måste lära att vara ett häst". BS. Jag absolut inte håller med detta tänkande (sorry igen skuggi).
Det får de med tiden de är med sin mamma.
Precis, men nu tänker du på hur du har det, med en flock som hästarna lever i resten av tiden som du inte jobbar med dem. Det finns massor av människor som inte låter hästen vara häst, utan den ska isoleras och bara lyda människan.
Som är långt mycket mer tid än jag tvinga på han. Det spela ingen roll hur mycket vi jobba med de, och det kan innebär daglig borstning, plocka up hovar, markarbetet, lugn tid i hagen mm. det sekund vi är i deras närvaror så räckna det som vi tränajobba på nåt, så kommer de alltid vara hästar. Vi är aldrig med de 24/7. JAG ser det som, det mer du är med de det mer du träna deras hjärna. Jag vet min kille nu är vid 16 månader är klart för inridning, i hans mental kapacitet. nu är det bara att vänta till han är redo i i hans kropp.

Förresten sen jag gick up till L2 med han så har han blivet mer social och fjöler runt mig i hagen mycket mer än han gjode före. Han hoppar över stockar, tunnar och vi hitta på saker som han måste tänka på. Han fri villig hoppar och det är jag som måste säger stop. Jag tycker det är kul att han tycker det är kul. Det finns ingen stegring, bitning, eller sparkning med bak benen. Det tog vi bort innan han var ett par månader. Vid 3 månader så stog han still för hovis att "tränna" raspning med bara en rep runt rumpan (grimman kom senare).

Jag tror vi tycker samma, bara uttrycker det olika. :idea:

Tyvärr är det många som har islänningar som anser att unghästarna blir förstörda och fräcka om de hanteras. De hanteras bara vid tex byte av hagar, verkning, avmaskning mm från föl tills det är dags att rida in mellan 4-5år. De har dock en bra flockkänsla men inte så roligt vid verkningar mm när de reser sig mm för att komma undan och förstår inte varför de ska stå på 3 ben när man kan stå på fyra.

Eller hur? Jag har ju också islänningar, båda två flockuppfödda och ohanterade till 3-4 års ålder.
Men det känns faktiskt inte som ultimat... Visst, de håller ett respektfullt avstånd, men samtidigt har de båda en liiiiten glimt av rädsla för människan. Litar inte till 100% på oss. De har lärt sig att ha eget självförtroende och är väl inte säker på att vi människor vet vad som är bäst.
Dessutom har de lärt sig flockspråket att artfränder som är experter, när vi människor kommer pratar vi ju väldigt klumpigt i jämförelse, och verkar säkert inte vara bra ledare...

Men jämfört med de sk "trädgårdsuppfödningar" jag träffat är ju mina hästar låååångt bättre. De kliver ju över folk utan en min, ingen respekt alls överhuvudtaget.

I höstas hade jag bestämt att köpa ett föl och jag funderade mycket på hur jag skulle göra med honom.
Jag kom fram till att trädgårdsuppfödningarna har man nog varit "rädd" att hantera för mycket, då vi enligt tradition inte "ska" hantera våra unghästar. Man har kanske bara lärt dem att gå i grimma halvbra, man har utfodrat dem på vintern, tvingat på dem lite hovvård då och då.
Och mellan det gullat och gosat och matat med morötter kanske.
Då har man nog tyckt att man "inte hanterar" dem, men istället lär man unghästen att människan aldrig säger till dem hur de ska göra, utan det gör de andra hästarna ju. Kanske har människan även lekt med dem lite när de var små, låtit dem bitas lite gulligt osv.
Och sedan plötsligt efter flera åååår av att ha SETT människor, och lärt sig att dem kan man låta bli att bry sig om, de är bara foderautomater... då ska människan plötsligt börja bestämma?? Hur fräckt verkar inte det?? :smirk::angel:

Nej, antingen ska man ställa bort dem så de knappt ser en människa under uppväxten, eller så ska man se till att visa sitt ledarskap från dag ett. (därmed som sagt inte sagt att man tränar fölisen varje dag, men NÄR man hanterar så ska fölis göra som man säger)

Vad tror ni andra om min teori?

Är det bara jag som har en häst som verkligen tycker det är äckligt att bli klappad och borstad?

Nej. Jag har en också :smirk:
Han visar det inte så extrovert som din, min vänder bort huvudet och slinker iväg lite smidigt om han är lös.
Står han bunden står han still och ser ut som: "ja, gör vad du ska fort så du blir klar, jag VÄGRAR njuta... kanske, kanske gillar jag lite när du kliar svansroten, men det visar jag i så fall bara genom att få pyttesmå ryckningar i mulen..."

Nu ska jag läsa alla goda råd vi får, för jag undrar också vad som är bäst approach
:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?