D
diny
Sv: PNH- Någon?
Tacka verkligen för tipset och återkommer när plånboken hämtat sig efter julen
Tacka verkligen för tipset och återkommer när plånboken hämtat sig efter julen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har fått hem den men inte hunnit titta
Jag åker till Gallardo och leker med honom på söndag om ni inte hör av mig mer sedan så har den vilda hingsten slitit strupen av mig antagligen
Men tänk också på att låta bäbisen vara bäbis i perioder.
Jag har islandshästar och där är vilan viktig, min tränare tycker att när jag ridit unghästen styrbar ska jag ställa av honom i fyra månader Det funkar nog om man har en stor trevlig flock osv, men med just den här hästen och i min "flock" blir det tokigt när de bara är två och unghästen ääälskar att jobba.
Så jag låter honom jobba, men ser till att det blir viloperioder på en vecka eller kortare då och då. De behöver också lära sig vara hästar. Det blir de också trygga av.
Om man tänker hur mammorna gör, så om hon vill att de flyttar eller gör nåt annat just då och de vill bara "gosa" så stanna inte hon upp och säger "ok, du får vara en babis denna gången men nästa gång ska du flytta".
Jag håller med dig absolut, jag menade inte att man ibland skulle låta dem göra som de vill, och ibland säga ifrån. Fölen måste ju lära sig direkt att bete sig rätt med människan.
Men, jag tycker inte att man ska hålla på och fila på dem hur mycket som helst, de behöver också tid att leka, busa och vara barn med sina mammor och kompisar. Man kräver ganska mycket av dem när de ska låta bli att leka och busa medan man borstar dem tex.
Jag har taget in mycket med detta foal imprinting och att man förbreddar sina unghästar mer än vi har gjort tidigare och ser de som framtidshästar och inte små bebisar (sorry Skuggi),
Jag menar heller inte att vi ska behandla dem som bebisar och gosa och gulla, bara att man inte kan kräva för mycket, precis som du skriver
Jag har taget en Medium RB och förvandlade han till en mild LB häst. Tack vara att jag tog tag i alla bekämmer när han var små och inte väntade till han var större. "För ett föl måste lära att vara ett häst". BS. Jag absolut inte håller med detta tänkande (sorry igen skuggi).
Det får de med tiden de är med sin mamma.
Precis, men nu tänker du på hur du har det, med en flock som hästarna lever i resten av tiden som du inte jobbar med dem. Det finns massor av människor som inte låter hästen vara häst, utan den ska isoleras och bara lyda människan.
Som är långt mycket mer tid än jag tvinga på han. Det spela ingen roll hur mycket vi jobba med de, och det kan innebär daglig borstning, plocka up hovar, markarbetet, lugn tid i hagen mm. det sekund vi är i deras närvaror så räckna det som vi tränajobba på nåt, så kommer de alltid vara hästar. Vi är aldrig med de 24/7. JAG ser det som, det mer du är med de det mer du träna deras hjärna. Jag vet min kille nu är vid 16 månader är klart för inridning, i hans mental kapacitet. nu är det bara att vänta till han är redo i i hans kropp.
Förresten sen jag gick up till L2 med han så har han blivet mer social och fjöler runt mig i hagen mycket mer än han gjode före. Han hoppar över stockar, tunnar och vi hitta på saker som han måste tänka på. Han fri villig hoppar och det är jag som måste säger stop. Jag tycker det är kul att han tycker det är kul. Det finns ingen stegring, bitning, eller sparkning med bak benen. Det tog vi bort innan han var ett par månader. Vid 3 månader så stog han still för hovis att "tränna" raspning med bara en rep runt rumpan (grimman kom senare).
Tyvärr är det många som har islänningar som anser att unghästarna blir förstörda och fräcka om de hanteras. De hanteras bara vid tex byte av hagar, verkning, avmaskning mm från föl tills det är dags att rida in mellan 4-5år. De har dock en bra flockkänsla men inte så roligt vid verkningar mm när de reser sig mm för att komma undan och förstår inte varför de ska stå på 3 ben när man kan stå på fyra.
Är det bara jag som har en häst som verkligen tycker det är äckligt att bli klappad och borstad?