PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Hej :)

Tack CaliforniaSwed och Filosofen för jättebra svar med många fina synpunkter. Jag låter nu min man ta hand om valacken, han tränar ledarskap med honom varje dag nu vid hag-utsläpp och är lyckligtvis lika hästintresserad som jag :)
De har redan gjort framsteg och jag ser ju hur både min man och valacken "reagerar" på varandra. Då det känns ok för mej ska jag med mannen i närheten pröva lite för att så småningom övervinna min rädsla.

Rädslan sitter ju i huvudet och är i dethär fallet väldigt onödig då jag vet att hästen aldrig gjort något för att skada, han bara hotar. Jag tänkte på det här om dagen då våra kvigor hade rymt från en del av ladugården till den andra och vi skulle köra ihop dem igen. Jag stod ensam emot 20 stora kvigor som kom rusande emot mej på en smal gång men jag är inte rädd för jag vet att jag kan stanna dem och få dem att vända. Det slog mej då att den situationen är långt mycket farligare än att leda valacken i ett grimskaft :smirk:

Vi har också lyckats få tag i en PNH instruktör som ska komma och ge lektioner efter nyår :) Och så väntar jag på att Parelli-organisationen skall börja leverera DVD'n till Finland så att vi också kan beställa level 1

Har du inte släkt/vänner i sverige som kan ta emot den sen bara skicka det vidare till Finland?

Jag har en fundering som frustrerar mej.
Alla de här separata dvd filmerna om olika saker, innehåller de ANNAN information än level paketen?
Kollar man på webbsidan på problemlösningar tex så står det det här lär du dej hantera på dvdn dittelirutt och dittelidatt. Nästa fråga besvaras med tips om att titta på andra dvder.... jag menar det finns ganska många dvder och chansen borde vara rätt stor att de överlappar varandra rätt rejält. T ex Teaching horses, det väntar jag mej att kunna lära mej genom levelpaketen på nåt sätt... Ni som har sett en del av dem eller vet vad säger ni? T ex det jättelika paketet om hästbeteende för 900 dollar, skulle jag köpa det istället för levelpaketen? Problemet är ju givetvis att jag inte har hur mycket pengar som helst.:d
Jag köper hellre hästar än dvder;-) om man säger så:o Men jag vill jädrar i mej LÄRA mej det här
Affärsiden är verkligen lysande man skapar behov och sedan säljer man lösningen;-) :cool::cool:

Ok lite snabbt bara :) Levelspaketen dvs 1,2,3 är bäst för oss människor när man lär sig enligt mig. Sucess serien är mer övergiripande och visst finns det massor med toppengrejor i dem också men du har mer nytta av levels paketen och dessutom kan det vara svårare att lära sig från Success serien då man inte får grunderna lika tydligt förklarade för sig.

Däremot är Liberty& Horsebehvior paketet helt OUTSTANDING, man lär sig fantastisk mycket om hätsbeteende och inlärningsspykologi både för oss och hästarna men återigen tycker jag att man ska skaffa iallafal Level 1 och 2 först :)

Jag köpte L1&2 sedan resten efter hand... man blir lätt beroende :D jag upplever definitivt att man behövde grunderna för att kunna ta till sig L&HB. SuccessS däremot är ingen serie som man behöver utan man hittar mycket av det i Levelpkten och i L&HB... bleb rätt långt svar iallafall. Men tusan va snabbt jag skrev och ursäkta stavningen men jag har lite bråttom ;)

Tack Filosofen!
Nu önskar jag mej bara mindre gotlandsväder så jag kan träna med hästarna (lervälling storm och regn på tvären i fjorton dagar)

Sv: PNH- Någon? Carrotsticks!

:angel: Har blivit med fler carrotsticks (kloner) än jag kan vifta med;-) ngn som är intresserad? PMa i så fall!:smirk:

Tusen tusen tack för en så givand ehelg Californiasweed!! Jag vill einte att du skulle åka hade ås mycket mer att fråga men min röst höll inte jue :( men åhhh vad kul de var och deltagarna var nöjda och vill ju att du ska komma igen! :D

Jag fick verkligen sansa mig och försöka träna Fanny på hem väg då de var Bandy match där jag rider förbi och de finns ingen annan väg! Så jag klev av och gick med henne hon fick göra lite saker men henne uppmärksamhet var hla tiden på de som lät.. men jag fortsatte lugn be henne flytta rumpan och så och hon gör de men vänster är icke med...

Vill mer nuuuuu!!

Hoppas du kommer snart igen!

Varm kram

Hej allesammans.

Har precice hittat hit. Hoppas att man får vara med. Jag tränar PNH med mina två hästar Köpte level 1 för 1 mån sen fick Godkänt i går :bump:level 2 snart klar så jag önskar mej 3 i julklapp.

Kul med en sida för oss fantaster.

Klart du är!
Välkommen hit!

Vad roligt, är själv också på jakt efter levelpaketen, tränar för instruktör regelbundet men de kommer ändå vara ett stort tillskott.
Just nu dock är min häst sjuk (luftvägsinfektion) så för tillfället umgås vi bara och myser.

*KL*

Man får en gratis dvd på Parellihemsidan nu.
Det står inte vad den innehåller, men något intressant är det säkert ;)
Jag har iaf beställt hem en!
Spännande :bump:

*kl*

Jag har en fråga angående PNH som jag inte riktigt fått svar på när jag läst Natural Horse-Man-Ship. Parelli skriver om att leka med hästen i sju olika lekar, men jag undrar om man måste börja med lek ett och klara den utan förbehåll innan man kan gå vidare till nästa? Exempelvis om min häst klarar av att bli rörd överallt med vattenslangar, klippmaskiner och så vidare men inte tål en prasslig plastpåse, ska man vänta in hästen tills den accepterar det innan man går vidare till att få honom röra sig från tryck?

Nejdå, tanken är att lekarna bygger på varann. I början räcker det med att hästen accepterar att DU tar på den överallt, bara så du kan vara säker på att hästen inte flyttar sig i rädsla sedan.
Sedan ska hästen acceptera att flyttas för tryck, och det räcker också med att det går lite knackigt i början.
Huvudsaken är att man ser att hästen har förstått tanken och accepterar den utan stress. Sedan blir det ju hela tiden bättre, men det filar man på med tiden.

KUL med så många nya PNHare här nu!!! :bump:

Jag har fått hem den men inte hunnit titta :(

Jag åker till Gallardo och leker med honom på söndag :bump: om ni inte hör av mig mer sedan så har den vilda hingsten slitit strupen av mig antagligen ;):angel:

Haha... Ojdå! Ta på dig något som skyddar halsen och alla livsviktiga organ. Man vet ju aldrig!
PM:ar du mig när du kommer hem på söndag? Oj! Jag menar... OM du kommer hem? :p
Vill gärna veta hur det har gått och vad ni gjorde. Och lite bilder skadar ju aldrig om du har möjlighet till det? :)

Längtar tokmycket efter killen nu. Det mesta är färdigköpt och väntar på att bli använt :banana:

Hej allesammans!
Kul att det blivit så många fler här på tråden :bump:

Hoppas det går bra med era hästar!?
Jag och min häst har tagit det lite lugnt nu ett tag men nu är vi på G igen och ska fortsätta att köra på med lek och ridning.

Är det någon här på tråden som har provat det nya Cradle system (de nya betten och huvudlagen på Amerikanska hemsidan? Tankar åsikter om det?

Måste bara skryta över min lilla häst :love:.

Hade nog inte själv fattat hur långt vi kommit för idag när en duktig instruktör (islands) berömde arbetet. För mig käns det inte som något väldigt speciellt att min lilla häst går öppnor, sidvärtes mm lika lätt lös som med tömmar/tyglar.

Och ändå var det ingen bra dag direkt för hon var brunstig och är peppad och lättstött.

Dock vet instruktören min hästs stam och den är välkänd för att inte ge så lätta hästar (ferraris både att rida och hantera) men när det funkar har man en vän för livet vilket jag verkligen har.

Vi har jobbat mkt parelliinspirerat och tränat och lekt och använt samma principer vid dressyrarbetet från marken. Man har så mkt hjälp av NH och man kan bara drömma om hur vårat samarbete varit om vi haft stöd av någon bra lärare. Nu har vi lärt mkt av varandra.

I början var det här som mötte en när man skulle löslongera så visst har vi kommit en bit på väg:angel:
20-nov-2006-1.jpg

Är det någon här på tråden som har provat det nya Cradle system (de nya betten och huvudlagen på Amerikanska hemsidan? Tankar åsikter om det?
De ser ut som kombinationsbett som redan finns om inte jag ser helt galet. Blir dock lite rädd när man väljer bett efter om hästen är RBe osv och inte tänka på hur ens hästs mun ser ut. C2 skulle jag aldrig sätta i en hästmun.

Mark!
Jag har inte provat det men jag fattar inte riktigt vitsen, det är ett extremt dyrt stångbett som ligger ovanligt stilla antagligen och det borde ju hästarna tycka om om man nu kan påstå att de tycker om bett över huvud taget, men jag börjar luta åt att bett är ngt man kan klara sig utan, har en som helt enkelt inte kan ha bett och en som uppför sig dumt med bett... Vad är egentligen argumenten FÖR att först träna hästen i repgrimma och sedan sätta bett i munnen på den? Om hästen accepterar sitsförändringar och tygel mot halsen som tecken från ryttaren, vad ska man då ha bett i truten på dem för? Alltså jag undrar verkligen? Finns det några BRA argument? Berätta! jag menar det aeriöst alltså inte nån pajkastningsstart eller så;-) Jag kan inte hitta de braiga skälen. (tycker själv det ser aptjusigt ut med alta escuela bett tex, men det är ju inget bra argument;-)
det här rider jag med just nu..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV