PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du sätter en lite prick i de ställen som din häst visa sina vanor/beteende/mm. sen gradera du om den är extremt eller inte eller mitt imellan. Om hästen aldrig visa den särskild beteende så lämnar du din blank. när det är infylld så kan du ser vad för sorts Horsenality din häst har. När du vet detta så lära du lättare vilken tekniker (for lack of a better word) som best passa din häst.

t ex. Jag har en Extream LB Extrovert (med en tendens att vara Extream RB Introvert frezzer upp när han rädd och sen explodera). Då måste jag hålla up leken och alldrig låt den bli tråkig för han. Han är dominant och kaxig som fan. Men han är nyfiken och alltid den först som kommer och vill ser vad vi ska den dagen.

min Mild RB Introvert (med tendens till mild LB Introvert) behöver att jag är väldigt lungt eller att göra inget alls och vänta, repa om massa saker och låt han har det tid han behöver för att kommer ur sin "shell". Han ser ut som han sover och att han är lugn, Men om nån skulle trycker för hårt så skulle han flippa ut då.

Två hästar som är helt annorlunda men deras beteende kan ser ut att vara lika ibland. Utan charten så många ta båda hästar och hantera de på samma sätt. Och de flesta olyckor har hänt på detta sätt. En häst skulle sätta mig på plats för jag var tjatig och nu är han irreterad på mig=LB, och den andra hästen känna att jag tjatade och tängde han i in hörn (fast det finns ingen hörn om du förstår vad jag menar. och den känna att den måste "kill or be killed"=RB.
Därför charten, alla dessa typer av hästar har vissa kännetäcken som tillhör de olika horsenality. Man kan har en häst som är över hela charten. men den är mer av en horsenality än de andra. Och du lära hur du kan vara beredd för den häst som visar sig just då. Det kan gå RB - LB i secunder och du kom längre om du har kunskap för just den häst.

I annat ord charten hjälper att ser om om din häst är RB eller LB, indragen i sin egen värld eller en drake på en snörre. När ni titta på video, jag ta för givet du pratar om Horsenality filmen, så kommer du förstår mer. Om inte du förstår nåt jag säger nu så säger du till och vi kan försöker igen:D. Jag lovar du kommer förstår din häst mycket mer after charten är infylld.

Sv: PNH- Någon?

*KL*

Hej!
Tycker att det här med PNH verkar väldigt intressant.
Har ni några konkreta tips på övningar som jag kan göra för att träna min unghingst på 2,5 år (som kommer hem i januari)?
Han är väldigt "buffig" och går över folk hur som helst + att han gärna nafsar när man grejar med honom. Han kan också bita till i rumpan på en när man vänder sig om och kratsar hovarna.
Så.. Alla tips är välkomna! ;)

Välkommen hit Gallardo! :bump:

Om jag var du skulle jag skaffa en film med Seven games till att börja med. Om du inte vill kasta dig in med hull och hår och köpa hela Level 1. Det är värt det, det lovar jag! Det är såå pedagogiskt och man får massor med tips och lär sig att läsa sin häst.

Jag kanske skulle starta Gallardo med PNH nu i december så han är lite redo? :idea:

Tackar tackar! :)

Du får kolla med Anna och se vad hon säger. Hon behåller ju trots allt äganderätten tills han är helt betald i januari.
För min del får du gärna göra det för det är sådan hantering som jag ska hålla på med sedan när han kommer hem.
Jag ska ta och leta upp den filmen. Tack för tipset! :idea:
Tänkte även beställa lite "Monty Roberts" -material för han har också ett riktigt bra sätt med hästar.

Hör av dig när du pratat med Anna!

Hm.. Enligt vad jag har läst på Parelli.com, så ska man ju helst kastrera hingsten. Det var ren skräckläsning om just hingstar.
Han har visst sett folk som har fått strupen avbiten av en hingst m.m.
Skön läsning med tanke på att jag får hem en kille i januari! :confused:

KL

Hej, har blivit intresserad av PNH och undrar om någon vet var man kan få tag i begagnade dvdrullar?

:bow:

Hej

när jag läst din första inlägg
Har ni några konkreta tips på övningar som jag kan göra för att träna min unghingst på 2,5 år (som kommer hem i januari)?
Han är väldigt "buffig" och går över folk hur som helst + att han gärna nafsar när man grejar med honom. Han kan också bita till i rumpan på en när man vänder sig om och kratsar hovarna.
min första tänke var ja, jag vet en övning...kastrerar. Men jag vill inte vara elak. :D Ja, parelli tycker om man ska inte har den till avel så är det ingen anledning till att har de som hingst. Jag håller med. Har sett för många som är skadad eller har hanterings problem pga av hingst beteende, inkl mig själv (brutet käcke i 2 ställe, 5 nya tänder och hjärnskakning, allt från en kille som var kasterad 4 veckor tidigare som en 16 åring. Jag red för nära några brustig sto:crazy:). Vårt eget liv är för värdefull för att behålla en tjockare hals eller en glansig päls mm. Min sista hingst var kasterad vid 4 månader ålder. Och han är snygg ändå.

Nu...Parelli inte kräver att man ska kastrera sina hästar, det är bara råd. Så om man vill behålla de som hingst så finns det support från oss ändå!:banana:We are here for you!!!! Most imortant...Just be safe!:banana:

Skuggi var rätt börjar med the 7 games så du kan vissa han att det finns gränsar för dig.

Hrj Dennis

Det bästa för att hitta beg. dvder är genom ebay.

Tja... när jag pratade om att ta hem honom över vintern och leka med honom fick jag också stora röda flaggor osv :smirk:
Jag tror faktiskt inte att just han lär bita strupen av någon. Men såklart kan hingstar vara mindre lätta.

Jag köpte en islandshingst på tre år förra våren som jag direkt skickade till superduktig tränare för inkörning. Denna gubbe är van vid det mesta vad gäller vilda okontrollerbara hästar, men vi vart tvugna att kastrera för han stod bara på bakbenen och ville slåss med tränaren :eek: Han var supersnäll annars att hantera osv, men när man började kräva saker så.. Visserligen var detta en ganska speciell kille, han är inte helt okomplicerad att begära saker av fortfarande, jag upplevde inte Gallardo som sån..

Men man ska nog vara beredd på att kastrera om hästen blir farlig såklart, dock tror jag inte att han skulle bli farlig av just PNH. Antingen blir han farlig eller så inte, oavsett typ att träning och hantering tror jag.

Jag pratar med Anna, så kan vi kolla av honom lite hur han svarar på lite PNH. Jag tror inte du behöver oroa dig. Dock kan man nog behöva vara mer finkänslig med hingstar, tror inte att "tuffa tag" är att rekommendera. Man vill inte slåss med en häst :crazy:

Sv: Re: PNH- Någon?

Ja, parelli tycker om man ska inte har den till avel så är det ingen anledning till att har de som hingst. Jag håller med.
Gillar att jobba med hingstar (jobbat över 10 år med mkt hingstar mest travare) men håller med Parelli men inte riktigt enbart av anledningen farlighet. Visst ingår det oxå och anser man bör var van och kunnig för att hålla hingst generellt (visst finns det hingstar som beter sig som vallacker men även de kan blossa up) speciellt unga när de är som tonårspojkar och hormonerna spelar.

De är inte så många som har förutsättningar att hålla hingst som de tror. En förutsättning för mig är att de inte behöver gå själv utan med tex en flock unghingstar att fostra. Man ser allt för ofta en ensam hingst gående i en hage tyvärr. Får de kompisar i hagen att busa med och röra på sig så blir de mer harmoniska att pyssla med.

I ett stall jag var i hos en proffstränare gick 6 hingstar i varierande åldrar (från 1-9år har jag för mig) i en hage. Hade stalldörren varit bredare så hade man kunnat tagit ut alla samtidigt utan gick med dom 3 och 3. Dock hade ingen av dom betäckt och de var väluppfostrade från föl.

När det kom in nya hingstar på träning var jag än jobbade så märktes det direkt vilka som haft sällskap eller inte. De som gått i flock var betydligt mer väluppfostrade och kan bara komma ihåg en av dom som det inte var riskfritt att hantera. De andra har alla varit sådana som fått gå själva.

En annan förutsättning är en bra ledare.Man måste vara sjyst som ledare för en del hingstar ger igen om de anser sig orättvist behandlad. Men är man rak och sjyst så är dom i regel det tillbaka. Brukar jämföra med att hålla en rottis eller dobberman. Man måste veta vad man pysslar med och trots det så kan olyckor hända.

Tycker det är bra att personer som Parellis som påverkar och når ut till många såger sådana vettiga saker som om hingstarna. :bow::bow:

Men man ska nog vara beredd på att kastrera om hästen blir farlig såklart, dock tror jag inte att han skulle bli farlig av just PNH. Antingen blir han farlig eller så inte, oavsett typ att träning och hantering tror jag.
De håller jag inte med om. Träningen och hantering är det som styr resultatet. En hingst som trots en härstamning som lämnar skarpa avkommor kan med rätt hantering bli en väldigt trevlig häst. Medans den trevligaste unghingsten kan bli rent farlig med fel hantering.

Jag tycker också att han verkar väldigt go att hantera och är inte det minsta hingstig. Han är ju busig och så, men det är ju för att han fortfarande är så ung och det tycker jag man behöver se skillnad på.
Om det skulle bli så att han blir farlig och överdominant när han kommer hem, så är kastrering en självklarhet. Jag tänker inte riskera människors liv!
Jag hade ju tänkt ställa ut honom som hingst och eventuellt ha honom till avel också så småningom, men som sagt.. Vi får se vart det bär.
Blir han farlig så knipsar vi bollarna ;)

På PNH-sidan läste jag om att man helst inte ska hålla på med ledarskapsövningar när man håller på med en hingst, för då kan det gå riktigt illa. Hingstarna har ju det som uppgift i livet. Att dominera! Så det tyckte han var förenat med livsfara. Men som sagt.. Vi får se ;)

Diny: Den här killen som jag ska få kommer absolut inte behöva stå i en hage alldeles ensam. Han kommer gå med två valacker, så han får ju en liten flock iaf! :D

Hej alla :)

En sak som jag undrat över är om en häst automatiskt blir bättre också med andra människor om en människa tränar PNH eller annan typ av ledarskapsövningar med den?

Orsaken till att jag frågar är att vår dominanta valack fungerar mycket bättre tillsammans med min man än med mej och vi har pratat om att han ska ta över träningen med honom medan jag håller mej till det betydligt "trevligare" stoet :love:
Vi har bara haft valacken drygt en månad och han testar oss väldigt mycket, han har tydligen "lärt" sej på tidigare ställen att om han visar sej hotfull får han vara ifred men han ger sej i princip ganska fort då min man inte reagerar nämnvärt på hans hot (vänder t.ex. rumpan till intill en och kickar i luften på nära håll då han ska fångas i hagen på annan tid än insläpp) Nu senast idag kastade min man repgrimman på/efter honom då han gjorde så och sen kunde han fånga in honom.

Då man övar att leda honom i grimskaftet kan det gå bra ett tag sen tröttnar han och gör verkligen sitt bästa för att slita sej loss, han är en stor häst och innan vi började använda kedjegrimma stack han iväg för oss båda med grimskaftet mellan frambenen.
Hmmm... problemet är ju att på mej fungerar hans hot, mitt hjärta börjar bulta i ultrarapid och jag bara känner adrenalinet flöda ur mej :o

Jag veeet ju att man inte får visa sej rädd men jag rår inte på att kroppen reagerar. Tror ni att valacken kan fungera bättre också med mej om min man övar med honom (han är superb med djur :bow: ) eller är jag tvungen att själv jobba med honom och övervinna min rädsla (och honom). Kan ju tillägga att vi har en helt annan kontakt i boxen, där är jag konstigt nog inte rädd och samarbetet fungerar fint :)

Sv: PNH- Någon? Hingstar...etc

Hempfling älskar sina hingstar men varnar alla andra (icke gudabenådade) för dem;-)
Monty Roberts säger bestämt att ett aggressivt sto är han minst lika försiktig med som en aggro hingst.
Och Parelli säger att man ska kastrera i alla lägen om man inte skall avla på hästen.

JAg tror man skall komma ihåg att Parelli ofta vänder sig till vanliga hästägare både när de säger det ovanstående och när de varnar för att ledarskapsträna hingstar, det är väl klart att det är lite skillnad på att lära sig PNH med en hingst och med en timid valack... (dont pick your poison säger Pat i något tvprogram jag såg)

läste nånstans en liten betraktelse som sa: att med hingstar vet man alltid vad de tänker, finns det ston i närheten så är det sex, annars är det oftast mat. Antingen får man leda dem eller så får man det inte, inga halvmessyrer där inte.
Valacker har bara ett huvudintresse (gissa vilket) och bryr sig inte särskilt mycket om något annat
medan ston faktiskt har behov av att tänka på flera saker samtidigt av: sin position i flocken, fölet, sex, fara och mat vilket gör dem mindre förutsägbara. Ston behöver vara LISTIGA för artens överlevnads skull, en inte alltid helt önskvärd egenskap hos djur man vill använda för egna syften;-)

Det kanske är därför så många ston lyckas med att bli avelsston istället för ridhästar;-) Jag har då en som jobbar hårt på det i alla fall

Katya!
Din man kan visst träna hästen men inget säger att han kommer att lyda dej sedan.
Jag har själv en märr som definitivt kan få igång mina flyktreaktioner;-) Jag ser det som så att det är JAG som måste träna på att funka i hop med henne. Jag måste ju visa henne att jag är tryggare än hon annars följer hon inte mej alls.
Jag började med att göra mej kvitt alla ambitioner med hästen, gick ut var dag och sa till mej själv och henne att nu får vi se hur det blir idag. Sedan tränade jag på att sluta innan hon eller jag ballade ur!
Min man föreslog att jag skulle skicka henne till nån tränare, men jag insåg direkt att det inte skulle hjälpa MEJ. Jag måste träna mej för att funka med den här damen....

Gör mycket av det som funkar bra mellan er och gå vidare långsamt därifrån. Låt din man göra sånt som kan inbegripa konfliktlösning tills vidare. Om han hinner balla ur när ni tränar kanske ni håller på lite för länge, träna honom i att LYCKAS och göra BRA, på så vis växer ditt självförtroende tillsammans med honom, och hans eget!
Jag kanske är helt fel ute, men så tänker jag!
Lycka till!
Ulrika

racerkorv;

Tack för jättefina synpunkter! Jag får nog lov att göra så, ta mej an honom utan att ha några förväntningar. Att sluta då när det går som bäst, utan att tänka "nåja, ett varv till kan vi ju ta"
M.a.o att hålla på en (ännu) kortare stund, idag tror jag vi hade hållit på i max fem minuter då han hade fått nog.
Ingen speciellt tålmodig herreman dethär ;)

De håller jag inte med om. Träningen och hantering är det som styr resultatet. En hingst som trots en härstamning som lämnar skarpa avkommor kan med rätt hantering bli en väldigt trevlig häst. Medans den trevligaste unghingsten kan bli rent farlig med fel hantering.

Jojo, nu menade jag inte som det lät.
Jag menar om man jämför "annan" bra uppfostran jämfört med PNH, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara farligare att hantera hingsten enligt PNH.

Självklart kan både hingst, sto och valack bli farliga med fel hantering.

Jag tror att det är lite både och.

En flockuppväxt häst har ju vanligen fostrats av andra bra ledare och lärt sig att det är smart, lugn och trevligt att lyda.

Då har den väl också lättare att ge ledarskapet åt en människa.
Men då ska det nog vara en bra ledarmänniska också. En flockuppfödd häst vet ju vad som är bra ledaregenskaper, så med en människa som visar mindre bra ledaregenskaper kan den nog bli mer otrevlig än en häst som inte fattar nått vad gäller ledarskap.

I ditt fall tror jag en kombination kan vara bra, han kan jobba lite emr med hästen, men du måste på något vis lära dig att uppföra dig mer som en ledare också...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV