lite allmänt...
Jag håller med dig Diny. Det finns många snälla hingstar som är som så snäll. Men vad Parelli rådar är för folk som har inte den kunskaper just nu för att hantera hingster OM den blir lite för mycket. Men mest favorit del av Parelli är hur de är väldigt tjatig om säkerhet för oss och för hästen och att de bygga självförtroende för oss och hästen. Om man har en hingst utan kunskaper såå kan man förstöra sin egen dröm om att vara runt hästar. Många blir skrämd eller skadad så av hästar och "poof" ingen mer hästar. Det kan gå lika illa med en sto eller valack som det kan med en hingst men det är en större risk med hingstar. ta i de kunskaper som behövs sen kan man ta det men en hingst. Men folk som har aldrig haft en hingst eller jobbat med de köpa de höger och vänster och undra farför går det fel.
18 år sen hade jag inte de kunskaper som jag behövde för den hingsten. Fast jag red in fler stycken min första när jag var 12 år. Men denna hästen som slängde mig medvetslöst på backen var inte som de andra. Hade inte en chans. Om jag skulle lyssnat till min instinkter och klev av när jag hade denna känsla att nåt var fel så skulle det har gått bra, men den gamla mentalitet av "vissa inte hästen du är rädd, annars vinner hästen" satt där med och jag red tillbaks mot grinden ca 30 bort after 5 meter så smäll det.
Det är med Parelli att man får stöd med sånna saker. Kliv av den secunden när du tänkar på det, det finns ingen vinnare om nåt går fel. Rädda det liv och det själv förtroende.
Gallardo: Han är säkert snäll och lugnt och det kan går hur bra som helst och du kanske redan har kunskaper, men i allmänhet så hoppas du eller andra ta inte risker i onödan. Safty safty safty!!!
Racerkorv Din 12:01 inlägg...
Right on the Money! Vad du skrev om vad Hempf, MR och Pat sa om hingstar är just det, att det kommer från professionella folk som har de kunskaper att just hantera hingstar. Där för PNH, för han tänkar på som du sa de "normala" folk. Igen Safty!
Katya En häst kan ser bara i hur nån kommer upp till den om det är en ledare eller följare(?). De är så "in tune" till kroppspråk some vi inte äns tro de kan. Själv klart så kan de testa men det är hur du eller din man ta hand om det. Jag har sett folk kämpa med hästar och de fick inte hästen att göra saker bara pga hur de tittatade med ögonen på de. Det kan vara det minsta sak. Din man är orädd du kanske är osäkert och denna häst kan läser det som en stor vägskylt. Och att vissa män är mer dominant utan att var hotfullt.
Har du gjort din "horsenality" än på han? Han säkert kommer går bra med dig. Men först du måste lära hur du ska hantera han på en längre avstånd så att du själv känna sig mer säkert. Allt finns i L1. Sen kan du hantera han bättre så fort du har mer självförtroende. Sen vad Racer korv skrev igen var jätte bra.
Congrats Sommarregn! När det väl kommer i posten och du börjar titta på dvd'n så kommer du inte iväg från TV.
Skuggi har rätt att ta den tid det tar och blir njöd med det som händer och inte besvinken med det som inte. Alla hästar är individer vissa går fort och vissa behöver mer tid. Försöker att göra horsenality på din. Och Jag STARK recommendera att alla köpa den DVD och har det från början. Det hjälper enormt!