PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Jag har precis beställt Level 1 från Parellis hemsida, har inte fått hem det än men jag räknar dagarna!
Har en 1½årig hingst än så länge, men tanken är inte att behålla honom som det.
Är det någon annan som är på Level 1?

Eftersom han är så pass ung är det viktigt att inte kräva för mycket och bara hålla på så länge det är roligt. Men samtidigt måste han ju lära sig att vara uppmärksam på mig och att det är jag som bestämmer. Right? :)
Det är en tuff balansgång ibland, att veta vad man kan kräva samtidigt som man inte får vara för "förstående" med att dom ser annat som är intressantare osv... Tycker iaf jag!

Jag är oxå på level 1. har inga filmer. Har sett nån gammal bara men jag har varit på lite clinics och första var för 1 år sedan lite drygt. men jag är verkligen såld på det och det är pedagogiskt och psykologiskt. Det känns mkt bättre att jobba på det här viset med hästarna.

skulle vilja beställa hem level 1 men har inte råd med det :( ska däremot ta hem en PNH tränare efter jul :) ska bli jätte intressant ^^

Välkommen!
Jag är också på Level 1.

Jag tror att det alltid är viktigt att inte kräva för mycket, att behålla glädjen och leken, oavsett ålder. Man märker hur otroligt ansträngande detta är för deras hjärnor i början, även på en vuxen häst. I början kunde man bara hålla på en liten stund, och fortfarande märks det att man bara kan köra kortare pass.

Lycka till med din bebis!

lite allmänt...

Jag håller med dig Diny. Det finns många snälla hingstar som är som så snäll. Men vad Parelli rådar är för folk som har inte den kunskaper just nu för att hantera hingster OM den blir lite för mycket. Men mest favorit del av Parelli är hur de är väldigt tjatig om säkerhet för oss och för hästen och att de bygga självförtroende för oss och hästen. Om man har en hingst utan kunskaper såå kan man förstöra sin egen dröm om att vara runt hästar. Många blir skrämd eller skadad så av hästar och "poof" ingen mer hästar. Det kan gå lika illa med en sto eller valack som det kan med en hingst men det är en större risk med hingstar. ta i de kunskaper som behövs sen kan man ta det men en hingst. Men folk som har aldrig haft en hingst eller jobbat med de köpa de höger och vänster och undra farför går det fel.
18 år sen hade jag inte de kunskaper som jag behövde för den hingsten. Fast jag red in fler stycken min första när jag var 12 år. Men denna hästen som slängde mig medvetslöst på backen var inte som de andra. Hade inte en chans. Om jag skulle lyssnat till min instinkter och klev av när jag hade denna känsla att nåt var fel så skulle det har gått bra, men den gamla mentalitet av "vissa inte hästen du är rädd, annars vinner hästen" satt där med och jag red tillbaks mot grinden ca 30 bort after 5 meter så smäll det.
Det är med Parelli att man får stöd med sånna saker. Kliv av den secunden när du tänkar på det, det finns ingen vinnare om nåt går fel. Rädda det liv och det själv förtroende.

Gallardo: Han är säkert snäll och lugnt och det kan går hur bra som helst och du kanske redan har kunskaper, men i allmänhet så hoppas du eller andra ta inte risker i onödan. Safty safty safty!!!

Racerkorv Din 12:01 inlägg...:bow::bow:Right on the Money! Vad du skrev om vad Hempf, MR och Pat sa om hingstar är just det, att det kommer från professionella folk som har de kunskaper att just hantera hingstar. Där för PNH, för han tänkar på som du sa de "normala" folk. Igen Safty!

Katya En häst kan ser bara i hur nån kommer upp till den om det är en ledare eller följare(?). De är så "in tune" till kroppspråk some vi inte äns tro de kan. Själv klart så kan de testa men det är hur du eller din man ta hand om det. Jag har sett folk kämpa med hästar och de fick inte hästen att göra saker bara pga hur de tittatade med ögonen på de. Det kan vara det minsta sak. Din man är orädd du kanske är osäkert och denna häst kan läser det som en stor vägskylt. Och att vissa män är mer dominant utan att var hotfullt.

Har du gjort din "horsenality" än på han? Han säkert kommer går bra med dig. Men först du måste lära hur du ska hantera han på en längre avstånd så att du själv känna sig mer säkert. Allt finns i L1. Sen kan du hantera han bättre så fort du har mer självförtroende. Sen vad Racer korv skrev igen var jätte bra.

Congrats Sommarregn!
:banana: När det väl kommer i posten och du börjar titta på dvd'n så kommer du inte iväg från TV. :D Skuggi har rätt att ta den tid det tar och blir njöd med det som händer och inte besvinken med det som inte. Alla hästar är individer vissa går fort och vissa behöver mer tid. Försöker att göra horsenality på din. Och Jag STARK recommendera att alla köpa den DVD och har det från början. Det hjälper enormt!

Hej Katya och alla ni andra som hittat hit välkomna :)

Jag skulle vilja göra ett tillägg ang din situation Katya då jag varit i liknande sits :) Att behålla sitt självförtroende är A och O när det kommer till hästar. Det är ett av våra största ansvar BÅDE gentemot oss själva och våra hästar. Du behöver göra vad som krävs för att vara lugn, trygg och "in a learning kind of frame" och om detta för dig är att hålla dig till stoet och träna upp din förmåga att läsa av och förbättra teknik och timing så gör det. Låt din man ta hand om vallacken och testa när du har en bra dag.

M a o kör "approach and retreat" med dig själv och din relation till vallacken. Så länge du ser till att vara i en trygg situation som "learner" kommer du att lära dig massor och detta kommer att avspegla sig i din relation med vallacken också.

PNH handlar om säkerhet och att bli en trygg partner för sin häst. De har ett uttryck av många många bra ;) , "STAY OUT OF THE KICKZONE" det gäller fysiskt, mentalt och emotionellt.

Dr Stephanie Burns har skrivit en jättebra bok som heter "Move closer stay longer" ( följer med när man köper Level2 paketet) den går också att beställa på hennes hemsida. http://www.stephanieburns.com/orientation/ Jag har tyvärr försnillat mitt ex, annars hade jag gärna lånat ut det.

Och som alla andra...kan jag verkligen rekommendera att skaffa Levels paketen det är i det närmaste ofattbart hur mycket man hästkunskap lär sig av deras program :)

Tittade lite på en film å det var jättebra. Ska fortsätta titta lite sen igen när jag får mer tid.

Är ni med i Savyclub? Jag gick med för att man tjänade en hel del när man köpte Level 1 (köpte en stick och "rep" också) men funderar på att köra en fuling och gå ur nu tills jag ska köpa Level 2. Detta pga att jag ska börja plugga och kommer ha extremt dålig ekonomi, och många bäckar små som man brukar säga...

Har snart gått en hel vecka sen jag beställde, jag vill ha hem mitt paket nu! Eller till helgen vore ju perfekt :)
Tack så mycket för alla lyckönskningar, han är väldigt lättlärd och positiv och det är nog mer risk att man är för accepterande och slapp med det man gör än kräver för mycket. Det är ju mest övning för en själv, hästen kan ju redan "språket"! Vilken kan vara lite jobbigt ibland, när man inte får den respons man väntat sig så tänker man "nu gjorde jag någonting fel" fast hästen kanske istället är ouppmärksam (dvs jag har för dålig pli på honom ;))

Jag har nu scrollat runt på hemsidan och läst och det verkar ju jättekul!! Men jag fattar fortfarande inte...
Är det alltså filmer man ska kolla på? En film/ level eller?
Finns det annat material också, andra filmer eller böcker han har skrivit?
Var köper man och vad kostar det??

Jag är inte säker på om jag hajade vad syftet var. Är det NH men med struktur och regler man ska följa? (Mer än vanligt alltså)
Det här med att hästen hoppar över naturhinder- är det det "ytttersta", det svåraste lixom??

Hoppas nån kan förklara för mig... :)

:bow::bow::bow:
Här ligger man i sängen och har ont så man vet inte vart man ska ta vägen. Laddade ner alla filmerna (är så mkt skönare att se filmerna med svart runt omkring än text mm) och efter 10 min av första delen är man så inne och fascinerad så känns inte värken mer än som vanligt :banana:. Har datorn vid sängen just för sådana här tillfällen.

Hade inte riktigt förstått hur väl producerat deras videomaterial mm var. Gillade just känslan man fick av att se dom 2 avsnitten jag hittills sett. Man vill verkligen bara sätta igång och blir nog till att skramla ihop till ett Levelpaket. Visst var det väldigt "amerikanskt" men antar att eftersom det var för tv så ville de göra reklam för deras övriga saker.

Är Levelmaterialet lika bra som avsnitten på länken?

Har oxå en fundering. Jag laddade ner checklistan för level 1 och det mesta har vi gjort (dock kanske inte allt exakt enligt PNH men nära) förutom:
Pushing Passenger at the trot for 21 minutes (vet inte riktigt vad det är)
Vi behöver jobba lite mer med sideways över bommar mm (har mest gjort utan)
Sedan har jag inget carrot stick så det har jag inte gjort

Är det någon ide att köpa level 1 då?

Om du tittar på avsnitt 8 på webben visar Linda och hennes syster Yvonne passenger när Yvonne ska lära sig att följa med i Remmers stora trav :)

Ang om att skaffa Level1 måste du känna efter själv. Saken är den att det finns så mycket ang hur man läser häst och massor med inlärnningsstrategier och psykologi för hur vi människor på bästa sätt ska lära oss med i L1 paketet. Jag tittar fortfarande på det emellanåt även fast jag och min stora häst tränar saker på level3 nivå och med min lilla busunge på Level 2.

Kolla på ebay UK om du kan hitta begagnad, men kolla så att det är den nya Level 1. Det är stor skillnad, den nya är oerhört mer pedagogisk. Saken med level1 är att man inte bör fastna där man ska gå vidare och utvecklas både för hästens och sin egen skull så att de 7 lekarna inte blir 7 tortyrerna :)

Har du möjlighet att få titta på någons level 1 så blir det lättare för dig att avgöra om du tycker den är värd att skaffa.

Måste bara skriva.
Tittar på avsnitt 5 och Parelli nämner att om hästar som inte så lätt flyttar för tryck på bogen och backar är normalt inte så lätta hästar att träna. Det märktes absolut inte med mitt sto i början :D.

Mkt som nämts är sådant man lärt sig genom åren när det gäller att läsa hästars sätt och temperament. Dock intressant att se att ens egna erfarenheter och slutsatser inte är så fel.

KL

Alltså åååh, jag är så avis!!! Alltså det verkar inte vara nån på gotland som är intresserad av PNH?? Det närmaste jag kommer är typ hovslagaren som alla är så nöjd med, han rider även in hästar osv, men hans filosif e ju typ..."hästen är min slav, jag är dess herre"
Liksom - what!?

Hej allihopa!

Det är så roligt och intressant att läsa vad ni alla skriver om. Är det inte någon av er som tränar PNH som håller till någonstans i närheten av Stockholmstrakten? Själv bor jag utanför Nynäshamn och det vore så roligt om man kunde få träffa någon som också håller på som bor i närheten. Då kunde man ju kanske träna tillsammans. Vilka tränar ni andra för. Är det Erika?

Är det bara jag som tycker det känns konstigt med att sitta lite mer på baken? Testade idag efter att sett filmerna.

När jag red travare förut så satt jag mer så men nu efter 4 år med islänningar så har jag en mer centrerad sits.

Hästen ville inte trava på volt och ville helst bara grisepassa. Hon är hos förra ägarna bara klassiskt gångartsriden (islänning) och haft mkt grisepass i sig men mkt har vi jobbat bort men i lägen som idag när hon blir hetsig eller lite frustrerad så dyker grisepassen upp som ett brev på posten.

Hon är så van att när jag sitter lite mer på rumpan så ber jag henne om tölt innan jag går tillbaka till neutral sits och blev förvirrad. Tog ett tag i skritt innan hon ens hade en tanke på att söka sig neråt och gå lugnt. Testade lite trav men det gick inte så bra men jag ska testa i corallen nästa gång.

*kl*
Funderar skarpt på att köpa level 1+ grimma & carrot stick (eller vad den heter) nu, fick precis bättre ekonomi för stunden iaf :p och är så sugen :D men vet inte om jag ska träna för tränare ågon gång innan man beställer eller inte :crazy:

Idag fick jag hem mitt paket :):) lyckan vet inga gränser, inte för att jag ens hunnit se på någon DVD än men jag har STORA förväntningar på den efter allt beröm ni öst över dem ;)
Vore ju jättekul om man kunde gå ihop och få ner Erika till stockholmstrakterna, tycker jag som är Uppsalabo!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV