PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

nej nej det är två lösa hjul bara med en läderrem som nosgrimma och en som hakrem. Ja mild hackamoreeffekt, men kan verka ledande, ställande och böjande, man kan rida precis som med ett tränsbett och det ger direkt eftergift till skillnad från såna där crossundergrunkor. Jag har låtit göra det av två gamla bettringar;-) Monica Lehmenkuhler heter hon som hittat på det tror jag.
jag gillar det för det sitter still och hästarna är mycket lyhörda men inte störda av det och så går det att göra lite tydligare genom att flytta tyglarna eller byta till kedja bakom hakan. Eller snällare så klart. Den ena hästen jag rider på det är en fartmaskin med VILJA som det heter på isisspråk va?;-) Funkar utmärkt att träna akademiskt med. På bilden sitter nosgrimman lite för långt ned.

Sv: PNH-NÅGON

HEJ ALLA GLADA! :)

Vilken rolig tråd med alla PNH frälsta är själv också PNH.are jag och min häst tränar på level 2 just nu men är inte riktigt klar med level 1 provet (ridningen) som jag hoppas ska gå bra. Vi tävlar också hoppning och tycker att det går utmärkt att kombinera med PNH.

Gogglade och hittade några bilder och info.

Det låter som ett riktigt bra variant för dressyrjobb. Gillar att vid eftergift så är det verkligen eftergift och inget som stramar eller är i vägen.

De bettlösa jag testat har jag inte fått att funka helt hundra i dressyrjobb eller gångartsridningen då min dam inte har alla gångarterna riktigt på plats (har dock kommit en bra bit på väg) och hon har mkt vilja (både hennes far och mor ligger på över 8 i bedömning av viljan av 10 max :D).

Vart fick du hjulen gjorda?

en mekanisk verkstad, men de var inte så sugna på att göra det, pillig svetsning. Men allt man behöver egentligen är någon som kan svetsa rätt bra! Och ett par ringar som inte är rostfria (gammalt ardennerbett i lagårn;-)

Nejdå, tanken är att lekarna bygger på varann. I början räcker det med att hästen accepterar att DU tar på den överallt, bara så du kan vara säker på att hästen inte flyttar sig i rädsla sedan.
Sedan ska hästen acceptera att flyttas för tryck, och det räcker också med att det går lite knackigt i början.
Huvudsaken är att man ser att hästen har förstått tanken och accepterar den utan stress. Sedan blir det ju hela tiden bättre, men det filar man på med tiden.

Okej, då blev jag lite klokare :D Det är alltså helt okej att ha några brister i någon lek innan man går vidare till nästa, tolkar jag ditt svar som. Tack!

Nej inte sett eller provat, men det har Malin hon kommer ju hem från Ocala nu på söndag. Kan du inte komma ner och vara fotfolk på kursen den 11-12e jan? Förutom att det vore superkul att träffa dig igen så kan du ju även fråga henne och kolla på det live tror att hon köpte med ett hem.

Håller med Diny om farhågan att bara sätta bett efter horsenality och inte hästen mun. Lite fundersam över det, men nu får jag ju chans att prova hur mina passar i det :)

Är det nån annan som är sugen på att delta som fotfolk på nästa PNH kurs hos oss kan ni PMa mig, Erika kommer den 11-12 jan :)

Okej, jag slängde bara ut frågan om de här betten... Verkar helt klart värt ett besök till er Filosofen om det har kommit hem ett sånt bett från USA!!! Hon har väl haft det hur bra som hellst där såklart (bara lite avis...:angel:).
Jag rider nämligen själv på ett Mylerbett nu, eftersom jag inte riktigt fick min häst att fungera och trivas med det sk Confidence Snaffle, från Parelli. Men Myler bettet som jag har nu har min häst samma fördelar som med Confidence snaffle men jag tror att det passar honom bättre i munnen så han har blivit mer avspänd. Mitt Mylerbett har mundelen C3 eftersom jag har en definitiv Left brain häst som oftast är LB introvert enligt Horsenality skalan lite extrovert i vissa sammanhang. Jag har bara vanliga D-ringar på mitt bett så inget över nosen och bakom hakan.
Ett bett löser inte bristande kommunikation och Horse psykologi men det kan vara ett hinder om det inte riktigt passar bra.

Min högst personliga åsikt om användandet av bett är att jag vill kunna samla min häst, inverka på den med så små signaler och helt enkelt komma längre med min kommunikation med min häst. Men precis som du (racerkorv) skriver att vikthjälper och annan kommunikation ska självklart fungera innan bett används. Jag ser det som att när jag använder vikthjälper och "gör det i min egen kropp" som jag vill att min häst ska göra, och sen vill ha det "lilla" extra Refinement som det heter inom Parelli så använder jag bettet.
Jag vill poängtera att detta är vad jag tror på och använder tänket i min ridning.

Sv: PNH- Någon? bett

Okej Tack! Jag har verkligen funderat på hur det egentligen ligger till, så tanken är alltså att man lär hästen allt så att den kan dte och sedan ska bettet funka som finliret eller? Hempfling sätter ju också på bett på FÄRDIGutbildade hästar, spanska ridskolan gör det också och vanlig NH gör det ju med....
Har kontakt med akademikerfreaks och där är betten och kapsonerna (med järn) ett måste på de mest väldrillade hästar....
Det är väl helt enkelt så att jag inte har kommit så långt ännu att jag inser vad bettet kan göra för mej;-) Fast min travtant KAN inte ha bett, och det spelar ingen roll vilket, hon drunknar i sitt eget drägel då;-)
Lehmenkuhler som hittat på bettringarna jag använder på henne, rider dressyr med dem... så jag hoppas att jag ska kunna det med när skolorna börjar funka;-)

Hej alla ! :D

Har bara precis skummat igenom tråden lite, och känner att PNH skulle jag vilja hålla på med !!! :bump:

Har börjat lite smått att träna NH med min häst, och jag vill bara precis lära mig ALLT !! ;):D

Är dessa level 1 , level 2 osv, filmer ? var kan man få tag på dem ? kostar ? :p:)

Mvh Emelie :)

parelli.com

där hittar du allt inkl gratis introdvd där finns också länk till tvprogram på nätet, kolla dem så får du en bra ide om vad dte handlar om.

det kostar skjortan men alla här är överens om att det är värt varenda krona:-)

Det är precis som du skriver som jag tänker. Jag vill bara tillägga att jag red många år med bara Repgrimman och Natural hackamore, så det (eller andra bettlösa alternativ om man föredrar det) klarar man sig på långt. Jag är även mycket glad att jag gav det mycket tid för mig att bli klar för bett mentalt och i min och min hästs kommunikation. Samt att både han och jag skulle komma ur gamla vanor sned- och stelheter skapade av tidigare ridning. Sen gjorde jag också en rejäl undersökning med hästtandläkare.
Jag rider ofta med repgrimma idag med, när kommunikationen blir allt bättre spelar det inte så stor roll vad man använder bara det ger vad man behöver av det.

Jag tycker man ska satsa på det som passar varja ryttare och varje häst, alla är vi olika. Precis som Filosofen också skrev om det här liknande "one size fits all" i modell osv är nog kanske svårt att tillämpa i praktiken på olika hästraser, behov osv osv.

Förlåt för mina långa inlägg, det bara blev så av farten, tycker det här är så intressant och att kunna ventilera med andra så man kan lära sig mer är så kul tycker jag.

Ha det så bra alla!

Tack, Hoppas att ni fick nåt av det. Synd att det var så kallt på söndag. Min röst också var borta på måndag...Och jag så gärna vill hälsa på er igen om ni vill.:D

Kosmos: jag hittar saker på ebay eller tradera som är billigare än PNH hemsidan. Jag köpt Level 2 (usa ebay) för en kompis igår, med frakt till sverige var det ca 1500:-. sparade runt 1000: tro jag.

Filosofen: Jag är alltid sugen att delta men:cry: men det är vid fel tiden. :(

Diny: Vad tyckt du om resten av filmer du "downloaded"?

Sv: Re: PNH- Någon?

Diny: Vad tyckt du om resten av filmer du "downloaded"?
Är helt såld och ska spara ihop till Level 1. Vi har gjort det mesta av L1 tasks och funderade om jag skulle spara till ett L2 men bla racerkorv nämnde att det tar upp mkt annat oxå. Det verkar inte vara så svårt att få det sålt om det skulle vara fel. Borde ha råd att köpa i slutet av januari :banana:. Bara att hålla tummarna att det finns något på ebay då.

Är carrotstick ett måste?
Använder en körspö som liknar det här
26.jpg

Vänder på det när man ska använda tryck

Såg att det fanns i engelska ebay för under 600 kr. Tyvärr skickde den som lagt ut den till sverige men verkar gå att göra fynd om man håller ögonen öppna :bump:

Börja du med det! Det handlar ju trots allt inte om redskapen utan hur du använder dem :)

Fördelen med cs är att den är stum så den vispar inte utan blir tydlig i rörelsen. Men det finns ju sticks som inte är Parellis märke och det går alldeles utmärkt att använda :D kolla dalpraktiken.se tror att det finns alternativ där.

Ja Filosofen har rätt, det är hur du använder saker mer än vad du använder. Att det är stum så kommer den till användning mer och som Filo sa att den inte viftar så mycket och att den "bits" inte lika mycket som än sån (i bilden) piske kan gör. Ärligt talat så tycker jag en CS är en måste eventuellt eller till vissa hästar. I början så använder du vad du kan. Men det finns billigare varient än just PNH's CS. Tog en CS and string hem för 320:-. Sticken är det ingen skilnad på men stringen var lite sämre kvalitet. Jag även tro att det finns saker på tradera.se här i sverige ibland.

Jag önskar mycket att de skulle göra om L3 som de har gjort med de andra 2. Men förmodligen vill de att folk ska till Colorado eller Ocala istället. Det har fungerat också...de har lurat Filo dit!:p

Nu har jag bestämt mig, att en jul klapp till mig själv, så ska jag beställa en "Performer" sadel. Jag har väldigt svårt att stanna på min balanspukt i mina andra sadlar jag har/har haft så jag hoppas denna gör det som de säger.

Filo: Tycker du om din sadle fortfarande? Pros and Cons?

Ibland krävs det lite feber och förskylning innan man får till det. Testade förut att sitta mer på bakfickorna men fick det inte alls att stämma i traven.

Idag har jag rejält ont och förskyld men behövde friskluft och hästen behövde röra på sig. Jag red en tur i skogen där jag nästan hela tiden bara var en passagerare eller vad man ska säga. Hon fick välja gångarter själv i stort sett och jag tränade på att vara avslappnad, mjuk och följsam.

Tog inte lång stund innan man automatiskt hamnade i den sits som Linda Parelli pratade om. Var en så häftig känsla vid speciellt ett tillfälle när vi galopperade i skogen över stock och sten i total harmoni och min rumpa lämnade inte hennes rygg en enda gång :banana:.

Helt underbart att verkligen kännas som ett och hade lika gärna kunnat rida i grimma för tog bara i tyglarna en gång på hela turen (det var när vi vände hemmåt så tyckte hon att vi skulle springa jättefort så hon inte missade lunchen :D).

Att vi skulle komma så här långt hade jag aldrig trott när jag köpte henne och alla hennes hyss som hon hade för sig (hoppa, bocka, resa sig, backa och sticka var hennes standard hyss). Älskar verkligen min lilla häst :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV