PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Re: PNH- Någon?

Nja, jag tror egentligen inte alls på vildhästhantering. Men jag har tänkt på det: Monty Roberts ni vet, hans sätt att jobba kräver nästan vildhästar! De ska vara skiträdda för människor för att join upen ska funka perfekt. Alltså vi kan utnyttja ett bytesdjurs rädsla för att dominera det!
Medan vi bestämt vet att ROVDJUR måste vi prägla på oss när de är ca 8 veckor gamla för att de inte ska bli farliga för oss....

Ärligt talat så tror jag mer på att det är ren bekvämlighet att man helt enkelt inte tycker att det lönar sig att hålla på med ungdjur utan man hämtar in dem när man tänker börja ANVÄNDA dem och sen gör man en orsak till att det ska vara så. Vi får väl komma ihåg att de flesta av de här "reglerna" kom till i en tid då hästar t ex var NYTTODJUR som man använde för sin överlevnad inte som nu, sällskapsdjur.

Fast å andra sidan då... jag har hört talas om andra arter av bytesdjur som faktiskt blivit rent livsfarliga när de handmatats och växt upp med folk t ex älgar och råbockar... kanske är det skitenkelt för oss och de andra rovdjuren att samspela så att vi kan leva ihop utan större ansträngning medan vi är så artfrämmande från bytesdjuren att det kräver mycket kunskap för att dominera dem...dvs, de är söta och ofarliga när de är små för att sedan plötsligt inte alls vara så ofarliga längre...hundvalpar bits rätt hårt redan som åttaveckors.... bytesdjuren tar kanske mer tid på sig att inse sin styrka och sitt behov av att använda den?

sanningen kanske ligger där mittemellan som vanligt... OM man fostrar rätt så kan man visst ha hästarna i trädgårn, gör man det inte så får man otrevliga hästar hur man än gör???

inte vet jag men spännande är det!

Sv: PNH- Någon? klappehästar

Skuggi

Jag har envisats med att INTE binda upp min tantalora utan envist liksom erbjudit henne kel och borstning som ngt trevligt. Hon står ut när hon får äta samtidigt men DET använder båda mina kallblod för att liksom avleda sin frustration eller sitt flyktbehov...

men som sagt hon står still när jag kliar rumpan på henne en stund;-) Ibland tillochmed erbjuder hon mej att borsta DÄR om jag kommer med mina jäkla borstar;-)

Vicken TUR att man inte är HÄST tänker jag ibland, bli tagen på och sen avkrävd att man ska gilla det...fundera på det i snabbköpet nästa gång;-)

I want to wish all my PNH friends a
very Merry Christmas
and a Happy New Year!!!

From Monica and all her 4 legged horsey friends...

a020.gif

Sv: PNH- Någon?

Mitt sto (kallblod) gillar inte så värst att blibosrtad heller är hon lös så går hon helt enkelt iväg :smirk: Att bosrta manen och pannluggen viar hon tydligt att de gillas absolut inte, utan hon backar hon försöker så länge hon kan komma undan, och jag försöker vara så försiktigt som möjligt.

Ang unghästar och föl så tycker jag de är en fördel att hanetra dem från dag ett som ni flesta gör fast inte träna längre stunder men att den är van vid de mesta då är de härligt att se de små liven kunna smeka dem utan att de sitter i armen el någon annanstans.

Den dagen min donna blir med föl såkommer jag från dag ett hanetra fölet min fråga är kommer mitt sto att tillåta mig?

Urkella! Det ser väldigt underligt ut, dessutom är det gamla kurserna. Svenska kontakten ärinte längre kontakt för Parelli...

Jag fick mig till livs att Linda Parelli har en häst som hatar att bli klappad och tagen på;-)

Min väldigt fölvaktiga häst hade aldrig några åsikter om mej vad gällde fölet, hundar och främlingar däremot skulle passa sig. Hundar å det gräsligaste. Höns och katter betraktades som lika ofarliga som jag;)

Uj jag var dum nog och beställde nu jag brott som alltid att vilja ha då... nåja.

Ja jag hoppas Fanny kommer att tillåta mig vilket jag tror men man vet ju aldrig sedan kommer ju Hubbe vara gööör nyfiken ochså men de bästa är väl att låta dem göra upp de själva? Nu kommer de ju inte bli i sommar så men endå vill förbereda mig, ochtroligen kommer inte fölen bli min heller inte denna gång inte än. Men vill endå ge den en bra start pålivet med männsikor. Hur ska mangöra med av vänjning? Jag har ju lösdrift så de blir ju svårt att skilja dem åt....

synd trodde jag skulle ha råd att köpa både level 1 och 2 :( :p men var köper man skivorna då ?

hittade var man köper dom och blir nog inte så mycket dyrare då jag är savvy medlem :D men vad menas +17.5% VAT ?

Senast ändrad:

Urkuella: MOMS tillkommer! BLÄ
Skjootan: läs på SLU.se deras hästsidor, den senaste forskningen om hästar! Sen kan du börja fråga folk och sen kan du bestämma dej för hur du vill göra;-)

Mot ALLA råd från en massa hästmänniskor som tror sig VETA, gjorde jag som SLU sa inte var nåt dumt alls: som naturen;-) Låter dem sköta det själva, och det verkar gå utmärkt.

Sv: PNH- Någon? Hjälp!

:eek: Jag behöver STÖD snälla ni!
Jag har upptäckt ett besvärligt drag hos mej själv ;-) (ännu ett alltså) Jag får SKULDKÄNSLOR när jag tränar med hästarna och säger ifrån så att de reagerar ordentligt.
För tydlighetens skull beskriver jag hur jag gör.
I dag t ex ville ena damen äta gräs inte göra någonting annat. Hon hade fått käka lite gräs, se sig omkring, vi hade gått omkring lite och kört friendly med stick, rep och händer och så. Hon äter. jag kallar på henne, hon äter, jag fipplar lite med repet, hon äter. Då gör jag blind man med sticken på marken mot baken på henne, hårdare och närmare och hårdare och närmare tills sticken är framme på hennes rumpa och hon äter och då gick jag till fas 4 dvs drämde till med sticken och hon tyckte att det gjorde ont och slutade äta. Efteråt var hon inte rädd för sticken men uppmärksam mot mej liksom. Sen fick jag påminna henne med repbumpar några gånger och det tycker hon är apvidrigt så man behöver inte mer än ruska ordentligt några tag så ordnar hon till sig MEN när jag sen kommer in mår jag dåligt. Vi har precis börjat träna metodisk för level 1 och yo yo, driving och porcupine funkar och vi ska nu befästa ett par dagar med att använda dem till saker och sedan fortsätta, allt enligt hur jag uppfattar level 1 materialet.
Jag INSER att jag behöver säga ifrån till mina knastanter för att få deras respekt, men jag mår dåligt så fort jag gör det. Är det NÅGON annan som är lika mesig som jag?

Alltså jag vägrar använda våld, jag hatar det och jag har jobbat som en dåre med mej själv för att sluta bli ARG när djur inte lyder mej, så jag är inte arg, jag är bara konsekvent ,men jag blir tom lite upprörd när jag tittar på dvderna när Linda håller på med några av hästarna, jag tycker hon skrämmer dem mer än nödvändigt.... och jag fattar att jag inte ska hålla på med hästar om jag inte kan sätta emot ordentligt, i synnerhet inte mina envisa dominanta madamer...
Men jag TROR ju inte på det som metod.... blääääääääääää
Förklara för mej att jag är en idiot och att det går över eller nåt....
:crazy:

Du är inte en idiot OCH det går över. Det mer du lära i PNH och hästens Psykologi så kommer du märker att hästen håller inget emot dig. och om de har inget problem med det, varför ska du?
Linda prata mycket om det med såna hästar som (jag vet de ser skrämda ut) du nämnde och hur deras horsenality behöver vilken "action" vissa hästar kan har en panik attack och ibland behöver en "slapp in the face" att väcka till de att de börjar använder hjärna. vissa hästar kan står och äter för de inte tror du lyckas att får deras uppmärksamhet. De väljer att blockera ut dig, och på hoppnings vis ger du upp snart.

Du kan också ser det som även att du behöver komma till phas 4 så kan det var för uppmärksamhet ocskå och inte bara respekt. Jag har en mild LB introvert som jag måste sätta en firecracker under ibland att får henne igång sen när jag väl har hennes uppmärksamhet kan vi har rolig och då ser till att hag håller hennes uppmärksamhet med lek eller det hon behöver så att hon själv vill inte lämna mig, att hon tycker det är kul.

Man ska inte ser det som våld om du själv har det rätt inställning och vet vad du gör. Våld är nåt annat för mig än en eller två phas 4 vid rätt tid. Du är inte elak eller våldsamt så länge man är rättvis och inte forsätter i onödan. Det är när man är orättvis att hästen börjar har ett problem med det, det eller när de har varit bortskämt hela sitt liv och helt plötsligt är det en männiksar som vill bestämmer!:eek::p

Tack Cs precis vad jag behövde, hästarna tycker ju att det är kul när vi tränar, de står i kö för att få komma i repgrimman;-)
Men jag har ingen snap på min repgrimma utan en stadig ögla av mitt tjocka fina ledrep som är tung och tydlig när man får den på hakan.
Det är ju bara det att vi har så svårt att inte översätta till vår kultur, att hästar lever enligt den värderingsfria regeln den som är starkast följer jag är svårt för oss att köpa.

Egentligen är det väl bra att vara väldigt ovillig att ta i med kraft men jag tappar ju självförtroendet när jag inser att jag mår dåligt av att bestämma över min häst;-) :rofl: jag har ett problem där som jag måste hitta lösningen på tror jag, annars kanske jag ska ha VÄLDIGT små hästar i stället:idea::idea:

Jag håller med CS :bow:
Om man iakttar hästen lite noga efter en 4:a så ser man faktiskt att de inte har något emot det alls.
De är som barn och hundar, de vill ha klara tydliga regler och en rättvis ledare.

Fast jag är som du också i hemlighet :angel: känner mig som värsta skurken när jag säger ifrån.
Vår lilla unghäst har börjat sura mot oss när vi kommer med maten. Efter lite telefonkonferens med en PNH-kompis kom vi fram till att jag ska skicka bort honom om han kommer med sura öron. Bara snälla öron får komma.
Och vilken jäkla reaktion när jag skickade iväg honom :eek: han tyckte inte alls att jag skulle bestämma sådär, men när jag såg att jag var konsekvent och bara släppte fram honom med snälla öron, ja då kommer han ju fram med snälla öron och vill gosa istället för att äta.
Då kan han ju inte hata mig för att jag sätter upp gränser... :idea:

Kika du på dina hästar så ser du säkert samma sak. Jag svär, jag trodde PNH var till för att träna hästar, men jag tycker att det är mest jag som måste lära mig en massa :o:smirk:

Jaha, vad skönt att höra att man inte är ensam. Ni har rätt, jag ser inte ett tecken på att de hatar mej snarare tvärtom, här kommer matte vad kul... Ja nog är det vi tvåbenta som får lära oss ett och annat av hästträningen alltid;-)
Hittade en underbar liten gubbe i Usa som säger om hästar att de styrs av två regler genetiskt: Antingen följer de den som BETER sig starkast eller så försöker de utmana den. Utan värderingar eller känslor, är nån annan klart starkare än jag? Så skönt då kan jag följa henne/honom. Så bara, att följa är en trygghet.... Tyckte jag var en ganska bra förklaring.
Jag har också insett att det är slut med bufflandet, numera gör jag klart att jag tar plats och de flyttar, förskräckelse först och sedan bara helt ok...
Jag har varit en mes:angel: nu är jag bestämd:cool:

TACK för stöd och förståelse!

Jag var taggen när jag börjar lyssna till vad Dr. Stephine Burns sa i L1 sen när jag fick den nya L2 så hade de hennes bok i själva paket. Den var jätte bra med saker som hjälpte mig psykist (stavning) med räddsle mm. Sakerna som har hjälpt mig i alla deler i mitt vanlig liv med. Med barnen, flygget (liv rädd att flygga). Men fan om jag inte klättrade på planen att ser Pat och Linda i Augusti och har redan bokat planet för 2008. Massvis med saker som får dig att tänka hmmm, vad enkel. Jag var som tidigare (ca 8 år sen) tuffare, korta stubin och i stort sätt från phas 1 till 4 utan att visst att det fanns en 2:a eller 3:a eller själva meningen bakom den. Men med hjälp av PNH och Stephine så har jag mycket tålamod t o m kan står i 4 timmar och lasta en häst (om det är vad behovs) och inte en gång tappat humöret. Det känns bra. Jag har aldrig har varit så intresserad av psykologi men nu är jag "addicted" i den med hästar, människar och hundar. Har även fått chans att prova PNH på en älg kalv med lovade stegar.

Man kan köpa boken seperat om ni inte ha L2 och det är väl värt det. Tyvärr är det i engelska men jag tro det går ändå. Man kan säger att paketerna är för dig och hästen och denna bok är bara för dig. Bara en tänke med det du går genom. Jag lovar du skulle får mycket av denna bok.:bump:

En liten dum fråga :o
Vad står PNH för? NH vet jag ju men vad står p:et för?
Det bästa jag kan komma på är Personal Natural Horsemanship och det känns lite fel :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar