PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Välkommen woarda! Kul med en kallbloding till;-) Förstår att du nästan fick tårar i ögonen! Det hade jag fått i alla fall, jag får det när min tant efter mycket om och men ger mej små signaler om att jag är okej...

Härligt med hästen som fått verktyg för att hantera sin oro, jag har bara märkt skillnad på hur hästarna uppfattar MEJ. Springer till mej om jag är i hagen när det händer nåt läskigt, söker skydd hos mej om drottningen i flocken visar fula miner åt dem. Klart är att hästarna mår bra av träningen i alla fall.

Tunnor Diny, jag har små blå hårda tunnor som det varit nåt smakämne i eller nåt, de har lock, ibland kan se såna på blocket tex utannonserade som regntunnor. Jag såg också rätt smarta korvar av typ vaxduk/ bävernylon som man kunde fylla med vad man ville (halm tex) som verkade smarta, kan man sy själv!

Jag såg också rätt smarta korvar av typ vaxduk/ bävernylon som man kunde fylla med vad man ville (halm tex) som verkade smarta, kan man sy själv!
Har fått säkert en 4m lång ful vaxduk som man kanske skulle testa med. Då kan man lätt bestämma längd och diameter själv. Sedan blir det väll bra träning om det skulle dyka upp någon häst som är rädd för saker då duken är en gräll blåmönstrad :D.

Ska hålla ögonen öpnna på blocket för vågar inte köra med vaxduksvariaten så länge de går med brodd då damen i fråga inte är särskilt rädd om sig och kan ställa sig på den och då sitter väll broddarna i duken.

Oh! Glad att det bara var "häst-naken" tölt :o:D

Men vad härligt det såg ut :bow:

Men bara för att det går med en hingst tror jag inte att man ska anta att det går med ett sto... det blir en jäkla massa mer pappersexcersis först ;)

/Tjejen som bara har killar i hagen :p

Eftersom bilderna var från sto visning med många ston så borde det kräva en del av sammarbete med hingst och ryttare.

Själv har jag alltid förut skytt ston som pesten men vad har man inte nu :angel:

ston suger, mina äter bara upp ansökningshandlingarna eller kräver vidimerade kopior och referenser;-) Har alltid sagt att jag inte funkar bra med ston och att jag ska ha valacker ENBART..
nu står där tre rejäla tanter i hagen av ngn anledning, undrar om det är jag som köpt dem;-)

Diny: Kunde vara en intressant syn med broddad vaxduk, har du set filmen på friesern som mördar pressenning?

Min dam är högbrunstig nu och är lättstött, hetsig, tuff och mjuk så man får verkligen gå på känsla och gå balansgång. Leker lite utan att kräva lika mkt så funkar det riktigt ok men börjar man att pressa och kräva mkt så vaknar :devil:. Man vet ju själv när man har riktig PMS. Jag har aldrig heller varit för ston utan funkat bäst men hingstar men vad har man nu :angel:. Fast har lärt mig mkt av min dam och ångrar aldrig att jag köpte henne. Undrar vilket sammarbete vi kommer att få under dom kanske 20år (om hennes tänder håller till 30) framöver om man tänker hur långt vi kommit hittils.

Nej jag har inte sett den videon. Ligger ute på nätet?

HEJUndrar om det finns fler som kombinerar att tävla hoppning med att träna PNH och i såfall hur ni el du har tycker det har hjälpt dig på tävling?* Har haft problem att min häst har kunnat vägra på tävling helst inomhus vilket han nästan aldrig gör på träning skulle gärna vilja ha förslag på hur jag* med hjälp av PNH* får honom mera "left brain" på tävling vill inte som många har förslagit att jag ska ge honom några rapp med spöet* när han vägrar:cry:.

Sv: Re: PNH- Någon?

Ja det skulle även vara possitivt för trav om man applecerade det dit.

Här är lite filmklipps jag såg idag.

Horse-play PNH Style!!!!:banana::bump: Kan han vara en LB extrovert?:angel:
http://www.youtube.com/watch?v=GpGjlXomH5Y

Sen lite lek med samling...
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=related

Tjejen är en top dressyr ryttare och domare i USA. Vem sa att PNH och Dressyr går inte ihop??? :rofl:

Visst är Karen Rholf bra!!!!! Hon är en Parelli Professional med inriktning dressyr :bump: Jag har en DVD med henne där hon visar med dels den här Lippizanern (stavning) och en Andalusier som Pat och Linda äger, lite dressage naturally som hon kallar det. Den DVD:n är bara sååååå fin med omgivningarna i Florida!

Det finns några stycken proffessionella tävlingsryttare inom Parelli som visar att det går att kombinera, och de har fått bättre resultat med Parelli! Det är verkligen kul att se tycker jag!
Sen vissa av de som blivit instruktörer inom Parelli har varit tävlingsryttare tidigare.
Men det skulle kanske bli än mer "accepterat" om fler tävlingsryttare skulle vara med tror jag.

Jag inte tävla med hopp men med western, och vi har "hinder" (trail) som min häst vägra när vi är på tävlings banan. Jag har alltid trot det är hästen...Men med PNH har jag lärt att det är nästan helt och hållet mig som det hängde på. Hon är guld på alla banan hemma och borta nästan aldrig fel, så länge det inte "gäller", om du vet vad jag menar.

Jag har lärt att hon spegla mig. Jag är nervous att hon INTE ska göra bra eller gör vad hon ska göra, så hon känna av mig fast jag har varit helt säkert att jag inte "vissade" jag var nervous eller att jag var nervous över huvudtaget. Men men...:angel: men då förvandlade till pinsamtheten sen till frustration, hon bliv osäkert, jag bliv irreterad för dessa "dumheter" och allt gick åt h**v**t

Genom PNH lära du hur mycket hästarna speglar av oss och vi kan ändra det och får mer självförtroende för oss själv så att vi kan spegla det för hästen så att de kan har mer självförtroende för de själva. Du lära dig vad sort personality din häst har och hur du kan hjälpa h*n lättast när det kommer till sånna situationer. Det är fantastik hur lite det behövs eller tas för att det bra eller dålig.

Pat brukar säger: "don't just go out and see if your horse won't jump (or load, mm).

Med en sånt inställning som jag hade lika som "Jag vet att hon kommer krångla vid grinden" så till slut kom jag aldrig genom en grind på en tävling och bara på tävlingar. Jag kunna ta samma grind så fort domaren gick från banan och kom genom direkt. Pinsamt!

Med PNH är det mycket psykologi för båda oss och hästen. Nu har jag andra inställningar och vi har gjort mycket bättre de senasta årarna. Jag är mer orolig för hästens skuld att hon eller han kan klara av trycket och håller mig lugnt(att vara där för hästen, så säga) än att vinner eller inte. Och bara där har gjort det att de är mycket lugnare och tryggare. Jag lova PNH skada ingenting med din hoppning, kan lägga pengar på att det skulle hjälpa dig mer framåt med detta.

Hoppas att min rambling var av nåt hjälp!:D

Ja det går tillbaks till att de tro Pnh(NH) är bara för western och folk som har problem hästar. Och inte ser att med hjälp av detta så kanske de kan får mer framgång med hästen än var den har "stannat" vid.

Har du sett " In a Whisper"? Om inte kanske vi kan gör en switch, jag skulle gärna ser den dvd du har. Jag hade tänkt att göra min Dvd till en vandrings sak. Den var intressant men det är inte en "utbildnings" dvd så jag behöver inte har den kvar.:idea:

lite name dropping, folk som använder PNH som jag vet om:angel::

Craig Johnsson (Guld i reining i Jerez, world equestrian games)
Luis Lucio(OS ryttare för spanien)
Karen O'Connor (OS ryttare US)
David O'connor (OS ryttare US)
Karen Rohlf

Det finns mer men jag tog de som var världsklass som bevis att det inte skada iallafall:devil:
Känner ni någon mer?

Hej! Är det någon som skulle vara intresserad av att köpa Parellis level 1 med allt material i väldigt gott skick!:p Knappt använt och inte skrivet i! Dock inga rep eller carrotsticks med..
Har en bekant som vill sälja sitt och jag har lovat höra mig för innan hon sätter ut annons så jag hittade denna tråd..
Funderar själv på att köpa det men min ekonomi säger stopp just nu tyvärr.:(

Sv: Re: PNH- Någon?

Det får jag jobba mkt med som med min dam som busade mkt och stack förut. Hon hade några ställen som det alltid hände något. Speciellt på ett ställe där hon skrämde mig (full galopp i nedför, broddad på bar asfalt) så fort vi närmade oss det stället så väntade jag på att något skulle hända. Självklart så gjorde det det men när jag slappnade av och tänka framåt så blev det inte lika mkt bus. Numera är det inga bus kvar men det hade gått mkt fortare om jag inte tänkt att det kommer att hända något.

Det är det jag gillar med PNH att det igentligen människan som tränas och resultatet ser man på hästen

Tack det var till mycket hjälp.
Jag vet att jag blir nervös på tävling och helst när han har stannat tävlingen innan vet hur mycket hästarna känner av oss och speglar oss har gjort horsnalitychart på honom och han ligger väldigt mycket åt höger extrovert och det syns speciellt när han kommer in på tävlingsbana men kunde känna att han var mycket lungnare och stabilare den senaste tävlingen.

ston suger, mina äter bara upp ansökningshandlingarna eller kräver vidimerade kopior och referenser;-) Har alltid sagt att jag inte funkar bra med ston och att jag ska ha valacker ENBART..
nu står där tre rejäla tanter i hagen av ngn anledning, undrar om det är jag som köpt dem;-)

Diny: Kunde vara en intressant syn med broddad vaxduk, har du set filmen på friesern som mördar pressenning?

:rofl::rofl:
Hehe.. jo, jag håller mig till grabbar som sagt, av ovan nämnd anledning.. hatar pappersarbete ;)

oktober dvdn från förra året! Innehåller den mer info än horsenality dvdn eller är det samma? Jag MÅSTE komma på vad som är kruxet med min snorkfröken jag blir tokig på att försöka förstå vad hon är för en.

Är det NÅGON som kan tänka sig låna ut den eller sälja den till mej? eller som sagt om det är samma som på horsenality dvdn så får jag hem den snart...

Hon KÖR mej liksom, försöker lista ut vad jag kommer att begära så hon kan göra det innan jag bett henne, så fort hon fattar gör hon det FORT (driving till saker t ex, hon kollar in vart jag pekar sen springer hon dit och TRYCKER mulen mot det och sen vill hon äta ... när hon inte fattar hittar hon på vad hon ska göra, går sideways eller circling i rask trav ett varv... jag blir sååå stressad av det och hon tar liksom över... hon är underbar men så SVÅR, så är det bra matte är vi klara nu, så jag kna få gå och göra nåt annat? HELA tiden. någon som fattar vad hon gör med mej?:crazy:

alltså jag är medlem i savvyclub men just den dvdn kan man tydligen INTE köpa....

Senast ändrad av en moderator:

Låter som min dam :D dock blir det bättre och bättre
Fick tipset av en bra gångartstränare att göra något helt annat än hästen förväntar sig och jobba mkt omväxlande. Vi människor är för mkt vanedjur och blir lätt att man gör saker i en ordning utan man tnker på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
445
Senast: Grazing
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023