Sv: PNH- Någon?
Diny: för att återkoppla till det du skrev om att din häst gått från att ha varit cool och inte reagerat så mycket till att vara lite over reactiv som du skrev. Jag tror jag förstår ditt dilemma lite eftersom jag tror att jag gått igenom lite liknande med min häst.
För min häst var fullkomligt overreactiv för ca 6-7 år sedan innan jag började med Parelli och även några år in i mitt och pållens "Parelli liv
" (livet före och efter Parelli). Men vartefter tiden gick så blev han lugnare och lugnare och tillslut hade jag motsatt problem....
en häst som var fööör lugn och sävlig. Men i allt detta kunde han vara mycket skvätten ute, när jag red eller gick med honom och liksom varva upp ute (utanför ridhuset, ridbanan och stallets område) tills han var fullkomligt RB extrovert igen, vilket var mycket svårt att hantera för mig eftersom jag inte riktigt hängde med i svängarna
då han gjorde förändringarna snabbt.
Men jag efter mycket testande och några år senare har fokuserat mer på relationen samt balansen mellan tillit och respekt, vilket för mig och min häst är så viktigt, för jag tror att det handlade ganska mycket om introvert beteende, och när han inte kunde det så slog det över och han blev extrovert för han hade inte självförtroende nog att "möta omvärlden". Jag var noga med att se hans trösklar också som nämns i Level 2 materialet
. Nu ska det kanske tilläggas att min häst är en ganska confident och dominant häst som inte är bangen, men jag tror att vi liksom nådde till en djupare del som han inte riktigt hade haft kontakt med bland människor iaf tidigare. Och han var på väg att släppa mig närmare inpå i detta skede vilket var svårt för honom och för mig att förtjäna detta förtroende.
Men som det är nu så försöker jag att genom motivation och tillit/respekt få honom att vilja engagera sig lite mer än han gör när han är "lat" och lite loj. MEN viktigast för mig är nu att hans hjärna och hjärta
är med mig och då kommer så mycket. Han har nu blivit mindre skvätten ute och mer trygg men trots det så finns det lite energi att plocka fram. Min häst är väldigt komplex och det är kanske inte så att du har alla saker likadant som jag men något kanske kan hjälpa dig,
du verkar ha en underbart härlig häst som har förändrats mycket att se på de före och efter fotografierna.
För att stärka min hästs självförtroende ute gick jag ut och gick med honom mycket och jag gick i zon 3-4-5 för hans problem var att han vågade inte ta itu med sakerna som skrämde honom med sin zon 1 före min (att jag gick före honom). (För när jag rider honom så är ju hans zon 1 först, jag sitter ju i hans zon 3, detta tänk gjorde stor skillnad för mig.) Han började till slut ta med mig ut på större äventyr och inte bara runt runt på stallplanen. Jag gjorde Passanger fast från marken kan man säga. DÅ blev det en helt annan häst att rida ut på.
Men ibland om han blir lite rastlös eller lite unconfident igen så brukar jag göra något som du skrev fungerade för dig. Tex att hans ansvar är att gå i vägkanten eller längs stigen till DEN grästuvan eller DET trädet (som follow the rail or trail). Eller sideways från DEN busken till DEN stenen. Då får han en uppgift och då ser han en anledning till varför han ska göra det.
Med tiden har jag kunnat åka häst lite mer på honom vilket kan vara ganska skönt ibland när man bara är ute och strosar.