PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Jaaaa, fråga kan man väl...:confused:
Nu har jag blivit trött på att fråga!!! Det är så mycket jag undrar över o vill diskutera, men verkar inte som om nån är intresserad...:( Nu struntar jag i detta! I fortsättningen kan man lika bra bara läsa vad andra skriver istället!!! HEJDÅ!!

Men hallå !!!! :( Nu är jag inte riktigt med !! Vad har du inte fått svar på ??!! Kan jag svara på något kanske...?! Jag hjälper gärna till om jag kan !! :D :D

Alyssa skrev:
Hittade detta i en tråd...

"Man behöver inte ha bett när man tävlar hoppning eller fälttävlan heller.
Men däremot får man ju inte fippla med att byta huvudlag mot grimma eller vice versa utanför kärran. Eller leda i grimma. Av den enkla anledningen att ryttarna själva inte klarar av att avgöra om de kan hantera sin häst vid huvudlagsbyte och/eller om de kan hantera den om de leder i grimma.
Det gäller tävlingar som lyder under det TR som Ridsportförbundet har.
Jag är så gammal (född ngn gång på sen juratid... ) att jag minns hur det var på tävlingsplatserna innan tränstvånget kom. Minst en häst per tävling kom farande i full fräs lös antingen utan ngt alls på huvudet (den hade uppenbarligen stuckit när grimma/träns skulle växlas), eller med grimma och flaxande grimskaft.
Numera ser i allafall aldrig jag en lös häst annat än om en ryttare åkt av den."

Är det så? Måste de köra hästen i transporten med träns på, eller menar de att de byter till träns innan de lastar ur??? :confused:

Ja, jag kunde inte hålla mig borta så länge som ni ser...;)
Ovanstående skulle jag gärna vilja diskutera vad ni andra Parellisar tycker????
Detta inlägg har jag alltså plockat från en annan tråd för att jag tyckte att det kunde vara intressant att diskutera här!!:devil: :banana:

Alyssa skrev:
Ja, jag kunde inte hålla mig borta så länge som ni ser...;)
Ovanstående skulle jag gärna vilja diskutera vad ni andra Parellisar tycker????
Detta inlägg har jag alltså plockat från en annan tråd för att jag tyckte att det kunde vara intressant att diskutera här!!:devil: :banana:

Hejsan nu var det ett tag sedan...
Jo jag vet inte vad jag ska säga... det här med tävling överhuvudtaget tycker jag borde förbjudas, iallafall när det är djur inblandade som inte kan säga sitt. Jag tror att människor som tävlar gör det för att få en slags bekräftelse för att de duger eller att de så gärna vill vara bra på något. Man tävlar för sin egen skull och inte för hästens. Det är ju inte så att hästarna anordnar hopptävlingar i hagen direkt. :rofl: ( travsporten är rent djurplågeri enligt mig oxo så det kan man ju starta debatter om om man vill... jag säger iallafall vad jag tycker och jag står för det. Grannen har en travare som förra ägaren kört sönder, han blev fyra år, jag vet många många fler som gått samma öde till mötes... de används som maskiner och inte som djur, det enda folk tänker på är i dessa samanhang pengar och åter pengar. Sen om segern kostade dem hästens liv så är ju det hästens problem för att den inte höll. ja ja men då skaffar vi en ny, ungefär som när vi går och handlar mjölk i affären- fruktansvärt.)
Åter till det jag började med. Vi hade en tjej som sa- min häst tycker det är så roligt att hoppa, han är så pigg och framåt... När vi sedan hade hjälpt henne ett tag och hon arbetade honom lös på banan med uppbyggda hinder på så valde han såklart att springa brevid och undvika för honom dessa stressmoment att hon blev ganska besviken. Han tyckte inte att det var kul, var endast stressad... Min häst väljer att hoppa om det är hinder på banan för att hon vill, jag ber henne inte hon gör det ändå. Hoppar även bra, men jag tävlar inte för det...
När jag åker till en tävlingsplats nu för tiden för att titta, brukar jag inte klara av att vara där så länge, jag blir så olycklig av att se den hästhantering och stress som tyvär oftast uppstår i tävlingssamanhang. :mad: Sen vet jag att när man sysslar med parelli så avtar tävlingsinstinkten och man ser och upplever andra saker tillsammans med sin häst som man värderar högre än att tävla. Vi har två tjtjer som köpt hästarna för att tävla hoppning med, de har sagt att de inte ens tänkt på att tävla längre för de börjar förstå poängen. :D
Vi var iväg till Strängnäs i lördags och tittade på Morganhingstuppvisning för min mamma är sugen på att köpa en sån. :banana: De visade bland annat "Sonny" som pryder framsidan på tidningen Lucky Rider, helt sagolik hingst, med vit man ner till knäna. han gjorde konster som att räkna och buga o sen la han sig ner... det var nog den finaste häst jag någonsin sett. :love:
Alla hade sina egna uppvisningsnummer, de tömkörde, red western, dressyr, hoppade osv. Nu undrar jag om jag är skadad...:crazy: Det enda jag kunde se var det stackars hingstarna som stökade runt och ryttarna slet dem i munnen med dess bettanordningar, tror alla red på stångbett eller kandar...
Det var en karl som red en av de "tuffaste" hingstarna. Han skulle göra en spin men det förstod jag inte förens jag kollat på det vi filmade ungefär tre gånger för han rycker och drar denna stackars häst i munnen så mycket att den inte kan flytta runt sin framdel över huvudtaget... Han red som en j...a idiot... det värsta av allt var att det var han som fick mest applåder vilket gjorde mig spyfärdig... Så vi gick ut. -Där utanför var det en annan gubbe som tog hand om hingsten på sitt eget lilla sätt... han använde sig av att i princip nästan vrida av honom öronen varje gång han gnäggade, jag såg aldrig den hästens ögon för endast ögonvitorna såg man och ögonen bara rullade i hans vackra huvud. Den hästen hade nog hellre varit i himmlen om den kunde välja.
:devil:
Jag kan inte förstå varför dessa människor håller på med hästar för de kan ju inte tycka att det är kul för fem öre! Nej de borde enligt mig skaffa sig en skoter, och sen får man hoppas att de inte behandlar frun/mannen/barnen lika dåligt som de behandlade hästarna.
Fruktansvärt vackra hästar dock, men jag hade hellre sett de visas lösspringande i ridhuset än att se de rida som de gjorde... Hästar är vackrast i frihet, det var en dam som släppte lös sin hingst- all heder åt henne för hon hade kul tillsammans med sin häst och inget var något problem, hon red även med vanligt tränsbett och det gick utmärkt. :bow:
Att Parellisera världen som någon skrev tycker jag låter utmärkt, förstå vad många orättvist behandlade själar skulle må mycket bättre då. Hästar som kanske inte ens vågar försöka längre och som går där helt avstängda på tex ridskolorna. Varför, varför, varför kan inte fler tänka om precis som alla vi gjort! Tänk vilket bra hästsverige vi skulle få då...
Hej hopp i galopp...:bump:

Jaaa...visst vill man tävla för att man vill själv! Jag tycker att det är kul med western o PNH passar så bra in eftersom jag tycker alla grenar med trail är jättekul!!!:rofl: Man träffar folk som också gillar western o NH. Det är kul att se på andra vad de kan. I western är det ju rätt lugnt o inte så stressigt! Man står i lugn o ro o väntar på sin tur. Hästarna står bredvid varandra o sover praktiskt taget....Man går in på banan o gör så gott man kan, sen ställer man sig utanför med hästen igen o väntar tills grenen är klar. Priset är inte så viktigt, utan vad man har åstadkommit just den dagen. Jippie, idag gick han jättebra över bommarna fast vi är nån helt annanstans.t ex...:smirk: Bommar kan ju hoppa upp o slå till en så fort de inte ser ut som hemma eller bara att det inte är hemma kan räcka...Man kommer ett steg till på nå´t sätt. Visst min häst går över o emellan o under allt möjligt, men om jag åker någon annanstans, hur funkar det då?? Kan jag fortfarande ha kontakten?? Det är spännande att se om det funkar på en tävlingsplats med alla människor, hästar o alla störelsegrejer som finns!!! :bump:
Hoppas att ni förstår hur jag menar...:smirk:

Håller med om det där med travhästarna, har erfarenhet av att de jobbar alldeles för lite med hanteringen från marken...Det är lättare att klappa till hästen istället så löser det sig tillfälligt. :crazy: Eller så skriker man lite åt dem, o talar om vart gränsen går någonstans. :eek:

Nu är jag glad att jag inte kom iväg till Strängnäs, skulle förmodlingen ha reagerat likadant!!! Skulle också kunna tänka mig en Morgan, så vackra så vackra:d :love: Min sambo säger att han också har blivit miljöskadad sen vi köpte häst o började med PNH. Man ser saker som händer runt omkring på ett helt annat sätt nu för tiden o hela tiden lär man sig nya saker!!!! :banana:

Det jag skulle vilja diskutera, om det inlägget som jag tog från en annan tråd, är vad anser ni om att folk tror att det är bättre att leda hästen i träns för att man har mer kontroll om det händer något!???
Och att Ridsportförbundet alltså har Tävlingsregler där det står att hästen inte får lastas ur transporten i grimma o grimskaft!!! Eftersom hästägaren inte anses kunna byta från grimma till träns på tävlingsplatsen utan risk att hästen sticker. De måste alltså lasta i o ur hästen i träns!!!

Vad tycker ni om detta??:p

Hmm.. jag håller nog inte riktigt med dig om att det är så bra på westerntävlingarna:( . Har sett rätt mycket fult även på dessa och även på några clinics med sk proffs ifrån westernvärlden.

Men angående din fråga om träns på tävlingsbanor så tror jag att så länge det är tillåtet att tävla oavsett hur hanterbar din häst är från marken så är det enda vettiga att inte folk får byta om på sina hästar utanför transporten. Det bästa vore naturligtvis om en tävlingslicens inehållit någon form av bruksprov där man skulle visa att man kan hantera sin häst på ett horsefessional sätt :devil: Tex som L1 provet!

Filosofen skrev:
Men angående din fråga om träns på tävlingsbanor så tror jag att så länge det är tillåtet att tävla oavsett hur hanterbar din häst är från marken så är det enda vettiga att inte folk får byta om på sina hästar utanför transporten. Det bästa vore naturligtvis om en tävlingslicens inehållit någon form av bruksprov där man skulle visa att man kan hantera sin häst på ett horsefessional sätt :devil: Tex som L1 provet!

Håller med! Vilken bra ide med ett bruksprov! Genialt Sickan;) :banana:

Usch då, då har jag haft tur att vara på bra tävlingar, med bra folk! :rofl: Får man fråga vad som har skett då, eller vill du inte berätta??

:bow: Jättebra ide!!! Men tyvärr ogenomförbart eftersom en del egentligen inte bryr sig om hästen o egentligen inte vill umgås med den utan bara har den som en statussymbol...:mad:

Men det skulle ha varit det ultimata o många olyckor skulle nog undvikas!! :rofl:
Jag känner dock att jag har lite mer kontakt med grimma o ett långt grimmskaft. Om dom blir rädda o sliter sig med träns på så kan de ju göra sig väldigt illa i munnen! Har jag repet så kan han få skutta iväg lite utan att jag tappar honom....

Måste bara höra hur många som har hästarna på stall o vilka som har lösdrift??? Tänkte bygga som ett lösdriftsstall i sommar o skulle vilja ha lite synpunkter...

Jag är så lycklig över att min gamla Trigger är tillbaka som sitt vanliga gosiga jag igen!!!! :love: När jag tränade i förrgår så gick allt så otroligt bra, så jag var alldeles överlycklig när jag kom hem!! :banana: Nu vill jag att snön försvinner o solen kommer fram så det torkar upp på banan. Vill ha fram "bommar" tunnor presseningar bro och kunna vidareutveckla lekarna....

Tja, det gamla vanliga sågningar, ryckningar, rytande, en och annan knäpp på nosen. En av de mest minnasvärda var en hyfsat namnkunnig ryttare som efter en helt ok runda var uppenbart missnöjd, red bakom stallarna och "tröck" ihop den stackars hästen med stång sporre och spö så han gick som en pretzel. Men det är ju sånt som man får räkna med :devil:

Tycker också det är lite beklämmande med folk som rider på stångbett och tror att man kan böja hästen på det. Ser alltför ofta hästar som går alldeles krokigt och konstigt med böjning från 3e och 4e nackkotan istället när de inte rids för bärighet men det är jus snarare norm än undatag att det är vad som bjuds idag. Förr kallade man det hästhandlardressyr!:devil: :devil: :devil:

Jag håller med dig om skaderisken för hästars mun i träns. Kanske borde de få lasta och lasta av i repgrimma men ha tränset på under. Det vore kanske en bättre lösning?

Jag har min barfota på lösdrift. Jättebra han mår som en prins. Tyvärr har muggtrollet häslat på hos oss så just nu är det inte så kul. Väntar på att få hem Proequo nu so jag hoppas att det hjälper. Känns som jag har testat det mesta vad gäller muggbehandling, så nu får jag försöka inifrån. Skulle ha tagit skrapprov för att fastslå vad som är orasken men dumt nog hade jag hunnit ge honom fucidinsalva så då måste jag vänta två veckor innan jag tar skarpprov. Så nu blev jag tvungen att köra en kur med cortison och fucidin iallafall så att det inte blir värre. Han var jättesjuk förra året av mugg. :(

Skönt att Trigger mår bättre!

Men fy o fy på alla sätt o vis!!!:mad: :(
Vad himla tråkigt med mugg, hoppas att det fixar sig!!! Har förstått att det är besvärligt...Vad kan det bero på?? Kan det påverka när de går i lera mycket som på våren?? Har inte det hemma hos mig, men där han står nu är det lite lerigt än så länge....

Hejsan alla glada, :rofl:
ni får ursäkta mitt språkval i det förra jag skrev men jag blir så upprörd och det är det värsta jag vet när man ser hästar bli behandlade dåligt och inte kan göra något... :cry:
Jo muggen- min häst hade fruktansvärd mugg förra året upp över hela kotan, runt hela kotleden, var svullen och öm. Jag behandlade det med färsk citron som jag skar i klyftor och gnuggade in. De säger att det är bra eftersom det sura tar död på bakterierna, och balansen blir återställd. Mugg behöver inte bara bero på för leriga hagar el liknande, det kan även bero på för mycket protein i fodret. Så var fallet med min häst. Hoppas att det blir bättre :bow:
Jag tror att många tror att de har bättre koll på hästen om de har ett bett i munnen, munnen är ändå hästens känsligaste ställe så det är inte så konstigt att de flesta hästar reagerar mer med ett i munnen. Synd nog så missbrukas bett ofta och det finns miljontals för starka händer som håller i tygeln på andra sidan.
( det är vanligare än vad man tror att bettet även har skadat och gjort sprickor i tänderna pga att ryttaren ryckt för hårt.) Ja nu svävar jag iväg igen... åter till vad jag skulle säga- jag tror tyvär att det till största delen beror på okunskap, och att ingen tar upp frågan på allvar ( tycker det var en jätte bra ide med det där provet...:idea: ) sen är folk för dåliga på att fråga sig varför, man gör som man alltid gjort utan att tänka på varför och när det står i reglerna så är det så, men allt kan utvecklas till det bättre.
De finns de som tror att olyckor inte händer för att de har hjälm och säkerhetsväst när de rider men det förhindrar ju inte att olyckorna sker, du behöver ju ändå ha en häst som man kan lita på och ha ett samspel med, oavsett vad du gör. En häst kan ju mycket väl slita sig även om den har träns och som någon sa- att då blir förmodligen olyckan värre, iallafall för hästen. :cry:
Westerntävlingar... hmmm jag har jobbat i träningsstall... detta var ingen av dem utan en karl från ett annat land, som red hästen med spräckt överkäke på stångbett, framtänderna spretade åt alla håll och hästen hade så ont att den hade svårt att andas. Jag kan inte förstå hur ingen reagerade, man blundar istället och låter det vara, han borde fått en anmälan och inte få ha häst överhuvudtaget. Hästen hade slitit sönder sig i transporten, efteråt blev den inte heller behandlad av veterinär el nåt, den fick läka ihop som den ville.
Ja tyvär men det finns nog lika mycket skräckhistorier inom all tävling, ni kanske förstår att man är lite emot?! Så länge allt är frid och fröjd och man har turen att slippa se " bakom kulisserna " så förstår jag att man inte tycker att det är så hemskt, man måste ju skärpa sig när man är på banan... Nu vill jag bara tala om att naturligtvis inte alla är så! :)
Det finns jätte duktiga westernryttare självklart, menade inte så. Men nog använder många sig av tuffa metoder...
Jag bara skriver och skriver- vi hade parellicirkel i kvälls så jag kände att jag fick lov att gå in och läsa lite. Nu ska jag sluta... Hej svejs! :banana:

Hehe, jag undrar... Vart får man alla dessa filmer från?:confused: Skulle gärna vilja prova...:d

:eek: Men jag tror jag blir alldeles vansinnig :cry: Hände det med den skadade hästen på en tävling menar du?? Det kan väl inte vara möjligt...? Såg du alltså detta med egna ögon menar du??? Han skulle ju ha blivit anmäld för allt som gick att anmäla honom för!!!!
Ja, jag förstår att jag har haft tur att ha sluppit att se alla dessa saker!!! Tyvärr, är jag inte sådan så att jag håller käften om jag ser djur behandlas på fel sätt.Iallafall inte nu när jag har blivit dryga 30 år o anser att jag kan ta att få skit tillbaka, för då har jag iallafall sagt ifrån! :smirk: Fattar inte vad de ska med djur till när de inte kan sköta om dem, tycker de ens om hästar när de kan behandla dem så??:confused:

Alyssa skrev:
:eek: Men jag tror jag blir alldeles vansinnig :cry: Hände det med den skadade hästen på en tävling menar du?? Det kan väl inte vara möjligt...? Såg du alltså detta med egna ögon menar du??? Han skulle ju ha blivit anmäld för allt som gick att anmäla honom för!!!!
Ja, jag förstår att jag har haft tur att ha sluppit att se alla dessa saker!!! Tyvärr, är jag inte sådan så att jag håller käften om jag ser djur behandlas på fel sätt.Iallafall inte nu när jag har blivit dryga 30 år o anser att jag kan ta att få skit tillbaka, för då har jag iallafall sagt ifrån! :smirk: Fattar inte vad de ska med djur till när de inte kan sköta om dem, tycker de ens om hästar när de kan behandla dem så??:confused:

Jag var hemma och tog hand om de hästar som fanns kvar på gården, men min kompis var med. Det var på Falsterbo Horse Show. Detta hände för flera år sedan så jag vet inte vad han sysslar med nu men han har förmodligen hästen kvar... :devil: :devil:
Nu till en bra sak- Vi har äntligen släppt ut våra hästar dygnet runt... :banana:
De är aldeles leriga varje dag och tycker att det är fruktansvärt skönt... Nu får de vara hästar på riktigt!
Efter första natten var min häst helt gallfri i alla benen och inte alls lika stel som annars. Vi brukar släppa ut dem i april varje år men måste ju som sagt ha de inne under vintern för att inte stallet ska frysa, säger hon vi hyr av.
Så nu känns det att våren är här!!!! :love:
Jag tror inte att folk fattar vilken skada det gör att ha hästen på box så många timmar som det blir under en hel natt, vissa tar in hästarna vid fem och sen får de inte gå ut förens nio på morgonen. Hästen går ju inte och lägger sig som vi precis. Borde det inte finnas lag på att man inte få ha häst på box för många timmar istället för tvärtom?! :confused:
Hästens kropp är ju byggd för att röra på sig och en häst i det fria förflyttar sig minst 2 mil per dygn och det gör nog ingen häst i en box! Plus att leder- skelett- och ja- allt mår bättre av att röra på sig naturligt!
Min häst var ute i tre timmar om dagen när hon stod i träningsstall innan jag köpte henne, när jag tog hem henne var hon halt till och från de sex första månaderna, pga att hon aldrig varit i skogen och inte ute så mycket om dagarna - vi hade de ute dygnet runt då. Första natten höll hon på att stressa ihjäl sig och stod vid grinden hela kvällen och skrek fast de andra gick och betade.
Nu är hon en helt annan häst med bättre skrot och korn! :banana: och det är inte ridbanan som stärkt henne, utan skogen... hon kunde knappt gå i uppförsbackar i början- en riktig ridhushäst!:cry:
Nej box och för lite utevistelse är nog det som skapar flest skador hos hästar- de används för lite och de får inte vara hästar! Någon som håller med???????? Hoppas att de stänger alla ridskolor osv där hästarna inte har möjlighet till hagar så att de kan komma ut på dagarna, Sverige har fler regler för höns än för hästar!
Nu vill jag veta vad ni tycker...

Jaaa....Jag kan ju inte annat än hålla med! Har haft Trigger på stall i vinter och det var nog det värsta jag varit med om!!! :crazy:
Sur hela tiden, hoppig o nervös när man red ut, lyssnade inte alls, verkade tycka att allt var botten. Stel i benen på morgonen, började nafsa o försöka bitas när man skötte honom. Många ggr gick jag därifrån ledsen för att lämna honom inne i stallet på kvällen. :cry:

Nu hade han i o f tydligen ont i ryggen också, men även efter att kiron sa att han inte hade ont längre så fortsatte han att vara sur! Speciellt i boxen!!! :crazy: Till slut flyttade jag honom, det är ca tre veckor sedan. Ville att det skulle ha hunnit bli lite varmare på nätterna...Nu går han på lösdrift hos CS, o vi märkte direkt skillnad!!! Han kan springa o busa hela dygnet om han vill, o när jag kommer så är han intresserad o vill komma ut o umgås med mig!! :love:

Bilder längre upp i tråden!!! :love:

Ska nu bygga lösdriftsstall i sommar,han ska aldrig mer behöva stå på stall...Tror också att han mår bättre när han får obegränsat med hö!

Förstår inte hur jag ska kunna ta hem honom ifrån alla kompisarna men....det är för långt att åka...vill ha honom på gården...
Letar efter en snäll liten ponny som kan passa min 5-åring o vara sällskap till Trigger!!! :rofl:

Oj, vad långt det blev....:o

Howdy All!

Well...Pappa har kommit och det går jätte bra. Roligt att får träffa honom. Specielt för min dotter. Snön sakta smälter bort. Mycket förändring efter går dagens rengn.:bump: Banan ska harvas idag. och nu är "tunnarna" el fri!:angel: Sorry Alyssa. Jag har en praktikant som är här för 4 veckor och hon är väldigt intresserad av PP. Kul! Hästarn päls börjar tar en finnare glans än den grå damig färger från bort tappat päls.

Oj nu är nån här....måste sluta:cry:

Vårstädar båten *PUST* eller kurerar hästen *STÖN* men imorgon kommer vet ut för att starta utredning. Hon trodde att det kan röra sig om fotdermatit.

Återkomer när båten är i och hästen blivit bättre :) Kram på er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
452
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar