Sv: PNH- Någon?
Alyssa skrev:
Ja, jag kunde inte hålla mig borta så länge som ni ser...
Ovanstående skulle jag gärna vilja diskutera vad ni andra Parellisar tycker????
Detta inlägg har jag alltså plockat från en annan tråd för att jag tyckte att det kunde vara intressant att diskutera här!!
Hejsan nu var det ett tag sedan...
Jo jag vet inte vad jag ska säga... det här med tävling överhuvudtaget tycker jag borde förbjudas, iallafall när det är djur inblandade som inte kan säga sitt. Jag tror att människor som tävlar gör det för att få en slags bekräftelse för att de duger eller att de så gärna vill vara bra på något. Man tävlar för sin egen skull och inte för hästens. Det är ju inte så att hästarna anordnar hopptävlingar i hagen direkt.
( travsporten är rent djurplågeri enligt mig oxo så det kan man ju starta debatter om om man vill... jag säger iallafall vad jag tycker och jag står för det. Grannen har en travare som förra ägaren kört sönder, han blev fyra år, jag vet många många fler som gått samma öde till mötes... de används som maskiner och inte som djur, det enda folk tänker på är i dessa samanhang pengar och åter pengar. Sen om segern kostade dem hästens liv så är ju det hästens problem för att den inte höll. ja ja men då skaffar vi en ny, ungefär som när vi går och handlar mjölk i affären- fruktansvärt.)
Åter till det jag började med. Vi hade en tjej som sa- min häst tycker det är så roligt att hoppa, han är så pigg och framåt... När vi sedan hade hjälpt henne ett tag och hon arbetade honom lös på banan med uppbyggda hinder på så valde han såklart att springa brevid och undvika för honom dessa stressmoment att hon blev ganska besviken. Han tyckte inte att det var kul, var endast stressad... Min häst väljer att hoppa om det är hinder på banan för att hon vill, jag ber henne inte hon gör det ändå. Hoppar även bra, men jag tävlar inte för det...
När jag åker till en tävlingsplats nu för tiden för att titta, brukar jag inte klara av att vara där så länge, jag blir så olycklig av att se den hästhantering och stress som tyvär oftast uppstår i tävlingssamanhang.
Sen vet jag att när man sysslar med parelli så avtar tävlingsinstinkten och man ser och upplever andra saker tillsammans med sin häst som man värderar högre än att tävla. Vi har två tjtjer som köpt hästarna för att tävla hoppning med, de har sagt att de inte ens tänkt på att tävla längre för de börjar förstå poängen.
Vi var iväg till Strängnäs i lördags och tittade på Morganhingstuppvisning för min mamma är sugen på att köpa en sån.
De visade bland annat "Sonny" som pryder framsidan på tidningen Lucky Rider, helt sagolik hingst, med vit man ner till knäna. han gjorde konster som att räkna och buga o sen la han sig ner... det var nog den finaste häst jag någonsin sett.
Alla hade sina egna uppvisningsnummer, de tömkörde, red western, dressyr, hoppade osv. Nu undrar jag om jag är skadad...
Det enda jag kunde se var det stackars hingstarna som stökade runt och ryttarna slet dem i munnen med dess bettanordningar, tror alla red på stångbett eller kandar...
Det var en karl som red en av de "tuffaste" hingstarna. Han skulle göra en spin men det förstod jag inte förens jag kollat på det vi filmade ungefär tre gånger för han rycker och drar denna stackars häst i munnen så mycket att den inte kan flytta runt sin framdel över huvudtaget... Han red som en j...a idiot... det värsta av allt var att det var han som fick mest applåder vilket gjorde mig spyfärdig... Så vi gick ut. -Där utanför var det en annan gubbe som tog hand om hingsten på sitt eget lilla sätt... han använde sig av att i princip nästan vrida av honom öronen varje gång han gnäggade, jag såg aldrig den hästens ögon för endast ögonvitorna såg man och ögonen bara rullade i hans vackra huvud. Den hästen hade nog hellre varit i himmlen om den kunde välja.
Jag kan inte förstå varför dessa människor håller på med hästar för de kan ju inte tycka att det är kul för fem öre! Nej de borde enligt mig skaffa sig en skoter, och sen får man hoppas att de inte behandlar frun/mannen/barnen lika dåligt som de behandlade hästarna.
Fruktansvärt vackra hästar dock, men jag hade hellre sett de visas lösspringande i ridhuset än att se de rida som de gjorde... Hästar är vackrast i frihet, det var en dam som släppte lös sin hingst- all heder åt henne för hon hade kul tillsammans med sin häst och inget var något problem, hon red även med vanligt tränsbett och det gick utmärkt.
Att Parellisera världen som någon skrev tycker jag låter utmärkt, förstå vad många orättvist behandlade själar skulle må mycket bättre då. Hästar som kanske inte ens vågar försöka längre och som går där helt avstängda på tex ridskolorna.
Varför, varför, varför kan inte fler tänka om precis som alla vi gjort! Tänk vilket bra hästsverige vi skulle få då...
Hej hopp i galopp...