PlastvÄggar I Boxarna

Sv: PlastvÄggar I Boxarna

Jag vet ett stall som brann ner för några år sedan som hade plastplank. Det brann i plasten fast hästarna levde.

Jag är skeptisk precis som du!

Personligen föredrar jag naturliga byggmaterial istället. Vi har ju så mycket skog i Sverige så behöver vi verkligen använda plast som byggmaterial?

Fast är det återvinningsmaterial så är det väl betydligt bättre att använda än att fälla den lilla skog vi fortfarande har kvar??

Dessutom så är ju hållbarheten betydligt längre och på det sättet måste det ju ur miljösynpunkt eg vara bättre.

Fast är det återvinningsmaterial så är det väl betydligt bättre att använda än att fälla den lilla skog vi fortfarande har kvar??

Dessutom så är ju hållbarheten betydligt längre och på det sättet måste det ju ur miljösynpunkt eg vara bättre.

Nja vi har ju ganska mycket skog kvar.

Och håller plasten längre? Jag tvivlar.

Jag har sett ett stall där de har både plast och trä.
Träboxarna såg INTE bra ut, trasiga, skitiga, söndergnagda, bortskrapad färg och röta. Plast boxarna var äldre än träboxarna och plastboxarna såg nyinsatta ut!! Han ska byta ut till plast i hela stallet. Träboxarna blir många gånger dyrare då de behöver bytas, plasten tvättar du bara av. Plasten håller många många många ( när barnbarnen tar över gården står boxarna kvar:idea:) gånger längre. jag tror inte plast stallen tar eld mera bara för att det är plast och inte trä.

Jag måste nog hålla med dig- vi har ju fantastiskt virke i det här landet!

Underhållsfritt kan ju betyda att det inte GÅR att underhålla, trä kan du ofta fräscha upp när det blivit slitet.

jag tror inte plast stallen tar eld mera bara för att det är plast och inte trä.

Nu var det ju inte så mycket frågan om att det skulle bli FLER stallbränder pga plastplank utan HUR en eventuell stallbrand utvecklar sig och hur denna brand utvecklar sig annorlunda jämfört med om det hade varit trä.

- Plast kan utveckla mer rök än trä, vilket ställer större krav på
brandventilation och brandcellsavgränsningar.

- Plast kan vara mer svårsläckt än trä.

- Plast kan smälta och rinna ner i tex springor på ett helt annat sätt
än trä vid en brand.

Det är mera sådana frågeställningar som är intressanta, stallbränder unviker man genom tex ha bra elsystem som är byggt för stallmiljö eller genom att ställa sopcontainern en bit bort från stallet... en helt annan frågeställning mao.

Har man ett större stall med flera stallängor/delar så är det ju väldigt
intressant att titta på hur plastplank i jämförelse med träplank påverkar risken för att branden sprider sig mellan de olika delarna inom anläggningen.

Fast golvet i en lastbil är ju kanske inte det idealiska med plast?? Känns som om det skulle kunna smälta lättare om tex avgas etc blir varmt

Eh... om det blir såå varmt, skulle jag inte vilja att min häst stog i den transporten alls. :P

Du som verkar ha kunskap om styrkan vi har haft många och långa diskutioner här hemma om olika materialval i golven på hästtransporter och kom bland annat in på just plastplank, hur starka är de egentligen borde det inte gå att få fram skivor som skulle funka till detta användningsområde, borde ju vara ett bra underhållsfritt material att använda till det eller ?

Det finns ju faktiskt skivor att köpa i plast oxå, men om dom är bra till just detta vet jag inte, beror på hur du menar. Har inte så stor koll på transportgolv, men hört nått om att man har träplank som underlag på vissa transporter...Låter inge trevligt.
Aluminiumgolv och en gummimatta låter ju behändigast .. men visst pröva går ju! Skam den som ger sej *L*

Plasten håller avsevärt längre än vad trä gör. Du kan nog räkna med att dina barnbarn kan ha samma plastplank som du satte in i ditt stall,och att det fortfarande ser snyggt och frächt ut, jämfört med att du (om du vill ha ett fint stall) måste byta ut trä med jämna mellanrum.

Sen behövs skogen till bättre saker än till boxinredningar, och ur miljösynpunkt så är det mycket bättre med återvunna plastplank (som t.ex Svensk Returprofil här i sverige. De andra ländernas plastplank vet jag inte om det är enbart återvunna material eller hur det är.) än med trä. Tänk dej istället att plasten hamnar på en soptipp..en plastbit kan ligga i jorden i närmare 3000 år utan att försvinna! Ligger den i solljus så går det lite fortare, men det tar lååång tid ändå, Nu går ju mycket av plasten till förbränning. Men tänk vilka sopberg det skulle bli av allt om man inte återvinner plasten!

Plast åldras ju särskilt i solljus som du skriver. Trästaket håller ju tex ofta längre än plaststaket.

frågan är ju om plastångorna fattar eld före träplank eller inte..

jag skickade 5 frågor om plastplanket ur brandsynpunkt till returprofil för 9 dagar sen men har inte fått svar ännu..

men jag skulle gissa på att ett stall med träinredning är övertänt och superhett en bra stund före ett stall med plastinredning är det..

tänk "vad brinner i ett stall med träinredning?"

nu är iallafall jag van med stall med sten/betongstomme så ett stall med träinredning och torvströ brinner det i träinredningen..
skulle det vara plastinredning så är det inte mycket som brinner faktiskt.. dvs det finns inte mycket material som brinner så häftigt att några temperaturer uppstår och kan antända några plastgaser.. så från min synvikel känns det säkrare..

men jag väntar fortfarande på svar från returprofil.. skriver in svaren här sen..

Det är i stort sett samma sak som gäller för trä. När trä brinner är det i huvudsak gaser som brinner. Det finns en koksförbränning också men den är inte alls lika stor som gasförbränningen.

Och det är gaserna som dödar djur och människor långt innan de brännts ihjäl av hettan.

Men sten är ju bäst det har du rätt i. Gipsväggar lär väl inte hålla. :angel:

haha, näe, det lär bli hål i gipsväggar rätt så fort..

men den stora frågan är ju vad som antänds i ett stall och hur lätt..

en gnista från ett trasigt lampfäste eller en cigarettfim som hamnar på trä eller plast, vad är brandfarligast?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 634
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar