PlastvÄggar I Boxarna

Sv: PlastvÄggar I Boxarna

*kl*

En 13 mm gipsskiva faller sönder efter ca 15 minuters "normal" brand... dock håller ju vanliga gipskivor sällan för stallmiljön.
Men med 2 lager gipskiva inuti en vägg så kan man ju köpa sig en ½timme extra för att få ut djuren när det brinner i spånförrådet.

Även jag har skickat frågor till plastplankstillverkare om hur materialet beter sig vid brand, men några svar har jag inte fått :devil:.

I ett större stall med flera brandceller så är det ju intressant att veta hur mycket rökgaser plasten avger jämfört med trä, större mängd rökgaser ökar ju risken för att rökgaser pressas in till intilliggande stalldelar/brandceller vilket då ställer större krav på brandventilation och brandavskiljande väggar/dörrar.

I ett litet stall med kanske bara 1-2 branceller och det bara är den ena av dessa brandceller som innehåller djur eller människor så spelar ju inte materialet i boxväggarna lika stor roll.

I de flesta fall är ju damm, strö och foder de material där en brand börjar. Att få en planka att börja brinna kräver mer än en cigarettfimp oavsett om plankan är i trä eller plast.... då är det bättre att oroa sig för en dammig lampkupa med för stark lampa, eller fuktigt spån med för hög lagringshöjd som självantänder, eller en råtta som gnager på gammla elledningar på skullen.

P.s. Jag skulle tippa på att både stallet med plastplank och stallet med träplank når full övertändning på sådär en 10 minuter.

Senast ändrad:

haha, näe, det lär bli hål i gipsväggar rätt så fort..

men den stora frågan är ju vad som antänds i ett stall och hur lätt..

en gnista från ett trasigt lampfäste eller en cigarettfim som hamnar på trä eller plast, vad är brandfarligast?

Vill du läsa mer om branskydd så titta här www.lantbruketsbrandskydd.se

Ofta är det brister i elinstallationer som orsakar bränder. Tex är blinkande lysrör en mycket stor brandfara. Använd säkerhetständare och inte vanliga glimtändare tex så slipper man blinkande lysrör.

Jag måste nog hålla med dig- vi har ju fantastiskt virke i det här landet!

Underhållsfritt kan ju betyda att det inte GÅR att underhålla, trä kan du ofta fräscha upp när det blivit slitet.

Självklart går det att underhålla plasten. Skulle en häst lyckas göra en reva (kan bli om dom har brodd, även om det e sällan) så kan du värma lite och stryka ut det så e det borta igen. Sen kan du faktiskt måla ett plaststall oxå om du nu vill det. (nu är ju färgerna som man får på planken snyggaste färgerna, men vem vet, kanske nånm som vill ha ett rosa stall *L*)

Men över hela taget så behövs inte ett plaststall fräschas upp, det blir inte ofräscht, det enda man behöver göra är å ta högtrycken å spola ur den nån gång om året om man har extremt skitiga hästar, eller som jag, gillar att ha det extra rent. Iställe som med trä där du behöver måla en gång om året för att det ska se lika snyggt ut som när du satte in det, men det kostar bara en jäkla massa pengar som jag hellre lägger på hästarna. :)

Nu var det ju inte så mycket frågan om att det skulle bli FLER stallbränder pga plastplank utan HUR en eventuell stallbrand utvecklar sig och hur denna brand utvecklar sig annorlunda jämfört med om det hade varit trä.

- Plast kan utveckla mer rök än trä, vilket ställer större krav på
brandventilation och brandcellsavgränsningar.

- Plast kan vara mer svårsläckt än trä.

- Plast kan smälta och rinna ner i tex springor på ett helt annat sätt
än trä vid en brand.

Det är mera sådana frågeställningar som är intressanta, stallbränder unviker man genom tex ha bra elsystem som är byggt för stallmiljö eller genom att ställa sopcontainern en bit bort från stallet... en helt annan frågeställning mao.

Har man ett större stall med flera stallängor/delar så är det ju väldigt
intressant att titta på hur plastplank i jämförelse med träplank påverkar risken för att branden sprider sig mellan de olika delarna inom anläggningen.

Ja det är en intressant fråga.. :)

De jag talat med, och den erfarenheten jag själv har av plast så stoppar plasten upp branden mer än vad trä gör i ett sådant fall.

Plasten i (iaf det materialet som finns i planken ==Obs här kan jag bara svara för de svenska planken som jag vet är ok) planken utvecklar ingen rök i sig.

Men när Plasten väl brinner så kan den vara mer svårsläckt, det kan hända, men vid det laget att plasten börjar brinna, då är allt annat redan antänt i stallet. Och med rätt brandsläckare (den sort som eg bör finnas överallt) så är inte plast svårare att släcka än trä som dess utom kan ligga och efterglöda och antändas igen, det gör inte plast.

Om plasten smälter och rinner ner i sprickor, brinner den inte heller, det är som jag sagt tidigare att det är endast ångan som brinner. (alltså när plasten blir så het att den förångas och utsätts för en öppen låga, det är bara då den kan börja brinna och förångningen sker inte förns vid ca 400-450 grader.)

Plast åldras ju särskilt i solljus som du skriver. Trästaket håller ju tex ofta längre än plaststaket.

Detta beror ju helt och hållet på vad för plast du fått tag i, Och det tar längre fr plast att åldras än trä. (nu kan du ju ha sett nått plastmaterial som sämmre hållbarhet det vet jag inte, men den i planken håller då länge. Vad jag vet är att röd färg på plast kan blekas fortare än annan färg, men plasten ändrar sej inte även om färgen gör det.

Sen..ett stall e ju innomhus...?

Jag köpte Plaststolpar av Plaståtervinning i Strömsbruk AB för 10 år sedan, dom ser exakt ut som när jag köpte dom. Har aldrig varit med om något som hållt så bra, tyvärr så har jag inte lyckats få tag på dom något mera. :S

Det är i stort sett samma sak som gäller för trä. När trä brinner är det i huvudsak gaser som brinner. Det finns en koksförbränning också men den är inte alls lika stor som gasförbränningen.

Och det är gaserna som dödar djur och människor långt innan de brännts ihjäl av hettan.

Men sten är ju bäst det har du rätt i. Gipsväggar lär väl inte hålla. :angel:

Gasen som bildas av plastplanken är hyffsat ofarlig (det är ju sälla bra att andas in något annat än vad lungorna är bygda för i stora mängder), det är mer farligt att andas in gasen eller röken från trä än av den som är från plasten. :p

haha, näe, det lär bli hål i gipsväggar rätt så fort..

men den stora frågan är ju vad som antänds i ett stall och hur lätt..

en gnista från ett trasigt lampfäste eller en cigarettfim som hamnar på trä eller plast, vad är brandfarligast?

en gnista eller en cigarettfimp, brinner inte tillräckligt länge för att antända plastplank, inte heller blir det hett nog. ;)

Vet inte vad som skulle hända om du la en cigarett på trä, men jag har eldat med en tändare på en plankbit ganska länge utan å få fjutt på det. Fick en liiiten låga en gång, men så fort jag tog bort tändaren slocknade det omedelbart eftersom värmen och lågan försvann, plasten kväver lixom elden av sej självt.
När jag har eldat på en träbit i motsvarande storlek så har den börjat brinna på bara en tredjedel av plastens tid, och dess utom fortsatte den och brinna även när lågan togs bort. :eek:

*kl*
I ett större stall med flera brandceller så är det ju intressant att veta hur mycket rökgaser plasten avger jämfört med trä, större mängd rökgaser ökar ju risken för att rökgaser pressas in till intilliggande stalldelar/brandceller vilket då ställer större krav på brandventilation och brandavskiljande väggar/dörrar.

I ett litet stall med kanske bara 1-2 branceller och det bara är den ena av dessa brandceller som innehåller djur eller människor så spelar ju inte materialet i boxväggarna lika stor roll.

I de flesta fall är ju damm, strö och foder de material där en brand börjar. Att få en planka att börja brinna kräver mer än en cigarettfimp oavsett om plankan är i trä eller plast.... då är det bättre att oroa sig för en dammig lampkupa med för stark lampa, eller fuktigt spån med för hög lagringshöjd som självantänder, eller en råtta som gnager på gammla elledningar på skullen.

P.s. Jag skulle tippa på att både stallet med plastplank och stallet med träplank når full övertändning på sådär en 10 minuter.

Det är inte offta man kommer in i ett stall där någon brandskyddstillsyn gjorts, och framförallt är kunnskapen om bränder överlag dåliga i stallar.

Det är i stort bara nyare större och modernare stallar som har brandcellsindelning (dåligt nog, borde finnas i alla större stallar) och även här är det brister i brandsäkerheten. Brandsläckare, är en bristvara och utrymningsplanen är obefintlig.
Jag har för övrigt den ovanan (vilket iof är en bra vana) att alltid kika efter brandsäkerheten, då jag från mitt jobb är den som är ansvarig för den säkerhet vi har där. (är IBK) Det är dessutom ett företag som jobbar med plast, därav har jag lite koll på både brand och plast som sagt. :D

Och...beträffande övertända stall..om det tar 10 min för ett trästall så tar det närmare 20 minuter för ett plaststall att övertändas.

Det är inte offta man kommer in i ett stall där någon brandskyddstillsyn gjorts, och framförallt är kunnskapen om bränder överlag dåliga i stallar.

Det är i stort bara nyare större och modernare stallar som har brandcellsindelning (dåligt nog, borde finnas i alla större stallar) och även här är det brister i brandsäkerheten. Brandsläckare, är en bristvara och utrymningsplanen är obefintlig.
Jag har för övrigt den ovanan (vilket iof är en bra vana) att alltid kika efter brandsäkerheten, då jag från mitt jobb är den som är ansvarig för den säkerhet vi har där. (är IBK) Det är dessutom ett företag som jobbar med plast, därav har jag lite koll på både brand och plast som sagt. :D

Och...beträffande övertända stall..om det tar 10 min för ett trästall så tar det närmare 20 minuter för ett plaststall att övertändas.

Har du källa på ditt senaste påstående. Det vore ju intressant att veta vilka försök som gjorts angåemde detta. För saken måste ju undersökts noggrannt annars kan du ju inte veta.

Och när ett stall övertänds, hur stor påverkan har egentligen just boxinredningen? Det är ju sällan just boxinredningen som börjar brinna. Så kanske det inte spelar så stor roll vilken inredning man har?

Vi satte in plastplank i vår nya stalldel i våras och jag är helnöjd. Hästarna är inte lika nöjda, :mad: för det finns ju inget att bita i! Jag har bl a en häst som sparkar rejält i väggarna när han får sin mat och visst har det blivit några repor men det är allt. De är m a o tåliga och lättskötta. I den gamla stalldelen är det fortfarande trä och där inne gnags det rejält. Det är inte heller lika lätt att hålla rent på trä. Jag ser bara fördelar med plastplanken. Lätta att montera var de också.

Att det bara är ånga som brinner vid plastbränder är inte sant, men hur branden utvecklas kan skilja sig ganska mycket från fall till fall.

Pröva gärna att tända eld på en sytråd av konstmaterial så ser du att det droppar brinnande plast från den efter några sekunder....

Jämför du med tex en 3-sits soffa så kan den med vissa typer av stoppning (plast) jämföras med att hälla ut ett hundratal liter brinnande olja på golvet vid en brand :eek:, är ganska effektfullt att se på... rena fyrverkeriet.

Vid vissa bränder kan brinnande plast "lyftas" med utav röken, finns ett välkännt fall från en diskoteksbrand i Tyskland där man hade använt plastmaterial.

Och självklart blir det rök från plast, fullständigt befängt att påstå något annat... allt som brinner avger rök. MEN, hur mycket rök utvecklar plastplank i jämförelse med boxplank av trä ? Som sagt så ställer mer rök högre krav på brandcellsavkiljande åtgärder och dimensionering av brandventilation. Utan rätt dimensionerad brandventilation riskerar man att brandgaser/rök pressas in i övriga stalldelar eftersom dom helt enkelt inte har nån annanstans att ta vägen.

Att jämföra släckning av trä och plast är ganska svårt, den ena är ett fibröst material medan det andra smälter ihop i klump som kan vara svår att komma åt inuti, finns fall där sprinklersystem har misslyckats med att släcka brinnande plast.
Vissa plaster kan jämföras med att släcka brinnande olja snarare än trä.

Själv avvaktar jag med att 100% säga vilket som är mest brandfarligt till dess att man har utfört fullskaleförsök där man har jämfört brandförlopp och inverkan på övriga byggnader/stalldelar mellan plastplank och träplank.

Fullskaleförsök där man verkligen eldar upp stallbyggnader är den enda 100% tillförlitliga metoden för att jämföra träplank vs plastplank ur brandskyddsynpunkt.

Personligen väljer jag träplank då plastplanken är ca 10 ggr dyrare och det i dagsläget finns tveksamheter ur brandskyddsynpunkt.

(Om någon läser detta som har ankytning till ett visst företag som tillverkar plastplank så kan ni ha en möjlig kund här IFALL ni bekostar fullskaleförsök :idea:)

Jag är bara nyfiken på vad vi talar om för priser här. Vad kostar en normalstor box med trä- (målat) respektive plastplank?

/Sork

När det gäller virke så kan priserna variera högst avsevärt, beroende på vem man handlar av.

I en boxvägg vill man 2-tums plank, och dessa kan i trä utförande variera från 10 kr per löpmeter upp till kanske bortåt en 40 kr per löpmeter om man köper från nått eländigt företag som skinnar dumma hästmänniskor på pengar istället för en bysåg.

Plastplank i motsvarande dimensioner har på de ställen jag har tittat på legat på en ca 100 kr per löpmeter och uppåt beroende på bla färg.

Räknar man då utslaget på en "normal" box så hamnar plastplank på ca 150 kr per decimeter vägg och trä på 15-50 kr per decimeter vägg.... Men så ska ju metallramar m.m. räknas in också.
Träplank målar man då med exempelvis 2 delar tjära, 2 delar T-röd och en del diesel, vilket är ganska drygt och följaktligen blir en tämligen låg kostnad.

Konstruktionsstål kostar ca 20 kr per kg om man svetsar ihop boxen själv och köper nytt stål. Köper man skrot och bygger ramar av så kostar det ca 1 kr per kg. Köper man färdiga metallramar så ska man förutom "råvara" även betala för svetsrobotar, skumma försäljare, chefens nya bil m.m. så då blir det svindyrt.

Slutsats, priserna varierar väldigt mycket beroende på vem som svetsar m.m. men råvarupriset på plastplank kontra trä ligger på ca 5-10 ggr högre beroende på var du köper virke.

köper du två sidor + front från någon vanlig tillverkare så misstänker jag att du hamnar på ca 15-20 000 för trä och ca 20-25 000 för plast. Då blir prisskillnaden mellan trä och plast mindre än om du bygger själv. Sen finns det ju förståss stallinredning som kostar dubbelt eller tredubbelt mot dessa ca 20 000, MEN det är fantasipriser i förhållande till vad man får levererat så det lämnar jag åt sidan :crazy:.... och man kan ju bygga motsvarande box själv för ca 5 000 om inte har tummen mitt i handen.

Senast ändrad:

Det är i stort sett samma sak som gäller för trä. När trä brinner är det i huvudsak gaser som brinner. Det finns en koksförbränning också men den är inte alls lika stor som gasförbränningen.

Och det är gaserna som dödar djur och människor långt innan de brännts ihjäl av hettan.

Men sten är ju bäst det har du rätt i. Gipsväggar lär väl inte hålla. :angel:

jag skulle isåfall föredra att dö av gasångor än att se känna pälsen börja brinna innan man dör...

Ok! Du har övertygat mig om att det får bli trä i alla fall... :crazy: Finns ju annat att lägga pengar på också!

Den där "färgblandningen" som du pratar om, är det något som är allmänt vedertaget att använda? Låter inte så nyttigt, men det är väl inte vanlig färg heller förstås... :smirk:

Tack för ett utförligt svar!

/Sork

jag skulle isåfall föredra att dö av gasångor än att se känna pälsen börja brinna innan man dör...

Ja jag håller med. Men så här är det ju vid de flesta bränder oavsett byggnadsmaterial. Det är därför folk ofta inte vaknar när det brinner. De är redan medvetslösa.

Förtunnad tjära är vedertagen stallfärg, kallas ibland för Roslagsmahogny p.g.a den vackra färgen... vad gäller just recept med diesel i så är det ganska välkännt bland gammla hästkarlar, bönder m.fl. ... ungefär som att blanda diesel och spillolja för att impregnera trästolpar med. Det är ju förståss inte miljögodkännt - Men det är bra ! Förut kunde man ju få tag i tele/el-stolpar men när dom nu ska betraktas som miljöfarligt avfall så får man ju impregnera själv :angel:

Lite sämre kvalitet på tjära funkar bra med 2 delar tjära, 2 delar T-röd, 1 del diesel. Hästarna biter inte på detta och det är ganska drygt och lättstruket.

Har du däremot väldigt bra kvalitet på tjäran så kan det hända att den löser sig dåligt med det receptet och då får man istället förtunna med balsamterpentin eller alifatnafta. Då låter de flesta hästar bli att gnaga, dock är det inte lika effektivt som det första receptet - en och annan "tjurskalle" kan dra tänderna mot väggen ibland. Fråga i affären om det är tjära som går att lösa med T-sprit.

Tjäran (nästan all "riktig" färg också för den delen) fäster bättre på ohyvlat virke än på hyvlat. SvRF menar att hästarna har svårare att bita på hyvlat virke men det är marginellt och uppväger inte att färgen fäster ordentligt.... d.v.s vid målat virke är ohyvlat bättre än hyvlat men tvärtom vid obehandlat.

Rysk lärk avråder jag ifrån, det är j-dra skitvirke som splittras och går sönder jättelätt förutom att det är svinaktigt dyrt :devil: dessutom får det efter några år samma färg nästan som "vanligt" virke som målats med förtunnad tjära, så där är ju det tjärade virket överlägset.

Hoppas att du är hjälpt av dessa råd.

Absolut! Vi har så smått börjat vårt ombyggnadsprojekt (från garage/förråd till stall) och tar tacksamt emot tips och råd! :)
Det är ju ganska många saker att ta ställning till... :crazy:

/Sork

Japp! Och man kan ju inte utgår från att inhyrda hantverkare kan just stall, har sett flera fall där hantverkare har trott att dom har byggt för människor och inte för hästar :crazy:

Tom elektriker får man tala om för vad som gäller i stallmiljö :eek:, så det blir ju en del att sätta sig in i... i slutändan är det lika bra att göra allting själv !

Japp! Och man kan ju inte utgår från att inhyrda hantverkare kan just stall, har sett flera fall där hantverkare har trott att dom har byggt för människor och inte för hästar :crazy:

Tom elektriker får man tala om för vad som gäller i stallmiljö :eek:, så det blir ju en del att sätta sig in i... i slutändan är det lika bra att göra allting själv !

Ett tips här är att använda hantverkare som har erfarenhet av lantbruksbyggnader. Annars går ofta mycket tid åt till att klia sig i huvudet :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 634
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar