PlastvÄggar I Boxarna

P

Prinsen

Håller på att välja stallinredning till mitt nya stall och undrar om någon har stall med plastutfyllnad i boxarna? Gova eller Mouvix. Är ni nöjda med dom eller ångrar ni att ni tog det. Är nog bestämd på att ta det men vill göra höra era åsikter först. Så bra att slippa sprickor i träetm glipor och så måste det ju vara SÅÅÅ mkt lättare att hålla rent.

:)

Sv: PlastvÄggar I Boxarna

Puttar upp

Någon som har nåt att rekomendera? :rofl:

Har inte platsplank själv men känner flera som har. De är jättenöjda och har aldrig ångrat att de satte in det. Ska bara finnas fördelar.

Det enda jag funderar på är - hur är plastplank ur brandsäkerhetssynpunkt ?

Jag har letat på nätet och endast hittat info om hur bra dom tål vatten etc, men inte ord om hur dom uppför sig vid brand.

Har själv Mouvix(tror jag) mörkgrå & är jättenöjd.
l_p9190163.jpg

l_p9190162.jpg

Har sagt det förut och säger det igen,
du har så fina boxar! :love:

Visst hade du designat dem själv har jag för mig?

Fast jag har islandshäst som går ute dygnet runt med massor av man som skulle fastna överallt så det vore onödigt för mig att ha så där fina krusiduller :D

Vi har plastplank i vårat stall som är ca 3 år gammalt. Är helnöjda med det. Kan faktiskt inte komma på någon nackdel :)

Lånar knapp.

Hur är det om det är riktigt kallt? Har sett att det finns uteboxar med plastplank. Säg att hästen får in en klockren spark när det är riktigt kallt, håller det för det då?

Det bör det göra, Wången har ju ett stall med plastplank i ytterväggarna bland annat (det som står nere vid travbanan).

Vi har plastplank i vårat stall som är ca 3 år gammalt. Är helnöjda med det. Kan faktiskt inte komma på någon nackdel :)
Plast är inget naturligt material så det låter inte så miljövänligt. Vi har gott om skog i Sverige så jag föredrar trä!

Och blir det otrevliga gaser när det brinner?

Jag har stått i ett "mouvixstall". Råvaran till Mouvix är insamlad begagnad plast av två typer - polyeten och polypropen, så på det viset är det ganska miljövänligt eftersom endast återvunnet material används.

Beträffande om det blir otrevliga gaser vid brand så innehåller varken polyeten eller polypropylen några tungmetaller eller klor eller bildar försurande gaser som t ex PVC gör.

Jag tyckte mouvix fungerade väldigt bra - inga hästar gnagde på väggarna och det var lätt att rengöra, jag såg inga nackdelar, snyggt var det också.

Hur tål det sparkar? Rejäla sparkar?

Jag funderar på att byta ut mellanväggarna i sommar, eftersom min boxvile-häst gått hårt åt mellanväggen.

(Alternativet är att gjuta en mellanvägg med armerad betong eller liknande... suck...)

Det är ganska rejäla "plankor", men det beror ju på vad man jämför med. Jag har ej sett någon sparkhäst i en sådan box, men jag tror inte det tål konstanta sparkar, det gjorde inte ekplankorna hos en häst i mitt förrförra stall iaf. Jag tror att det bästa är att gjuta om man har en sådan häst + sätta gummimatta över.

Hej!

Måsta bara lägga mej i här *L* ;):angel:

Det finns plastplank som är tillverkade i sverige oxå (till skilnad från Mouvix=finland och Gova =belgien) dessa är gjorda av returplast och därav mer miljövänliga än trä (som är bättre där det står i skogen), och även de andra plastplanken( här tänker jag på transporterna till sverige)

Jag vet en del om plast och vet att plankorna som görs här i sverige inte innehåller några giftiga ämnen, även om det skulle börja brinna.

Sedan så är det som så att ett stall med plast istället för trä är mer skyddat från brand. Trä fattar eld (utan gnistbildning) redan vid ett par hundra grader, För att du skall få plasten att fatta eld måste du komma upp till närmare 4-450 grader och dessutom ha en öppen låga mot plasten för att den skall fatta eld. Det är då plastångorna börjar brinna, men vid det laget är allt annat dött redan som fanns i det stallet, temperaturerna blir för extrema innan plasten börjar brinna.

Jag talade med en av återförsäljarna (kommer inte ohåg vilken) på globen ett år, han sa att dom hade flammskydd i sina (!!) från bla datorer och sådant som var nedmalda i dom, det vet jag är cancerframkallande om det förångas. (det gör det vid ca240 grader)
Men det har dom förhoppningsvis åtgärdat nu. :S

Vad gällande kyla så är det helt beroende på blandningen i planken, men dom skall klara av ordentliga smällar i väldigt låga temperaturer. Där har även återvunnen plast en fördel i planken då blandningen oftast är segare.

Vad det svenska företaget heter är Svensk Returprofil AB , adressen är (om jag kommer ihåg rätt) www.returprofil.se

Kika där och tänk på vår och hästarnas miljö!! :)

Hur tål det sparkar? Rejäla sparkar?

Jag funderar på att byta ut mellanväggarna i sommar, eftersom min boxvile-häst gått hårt åt mellanväggen.

(Alternativet är att gjuta en mellanvägg med armerad betong eller liknande... suck...)

Lyckas din häst få sönder en box med plastplank måste du höra av dej till mej!!
Har sett åtskilliga galningar i sånna boxar och det ska inte gå att sparka sönder en sådan. :D

Du som verkar ha kunskap om styrkan vi har haft många och långa diskutioner här hemma om olika materialval i golven på hästtransporter och kom bland annat in på just plastplank, hur starka är de egentligen borde det inte gå att få fram skivor som skulle funka till detta användningsområde, borde ju vara ett bra underhållsfritt material att använda till det eller ?

*kl*

Brandsäkerheten är ju högintressant !!!

MEN, det är ju inte bara hur lättantända dom är eller vilka gaser som avges som avgör. Man vill ju inte använda material som utvecklar mer rök än trä eller som är sällsynt svårsläckt.

Jag vet att man har haft problem med PP-plast som inte har gått att släcka med befintligt sprinklersystem, så det är ju mycket som ska passa ihop.Inte bara hur svårt det är att få fjutt på grejjorna.

Fast golvet i en lastbil är ju kanske inte det idealiska med plast?? Känns som om det skulle kunna smälta lättare om tex avgas etc blir varmt

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 634
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar