Sv: PlastvÄggar I Boxarna
Hej!
Måsta bara lägga mej i här *L*
Det finns plastplank som är tillverkade i sverige oxå (till skilnad från Mouvix=finland och Gova =belgien) dessa är gjorda av returplast och därav mer miljövänliga än trä (som är bättre där det står i skogen), och även de andra plastplanken( här tänker jag på transporterna till sverige)
Jag vet en del om plast och vet att plankorna som görs här i sverige inte innehåller några giftiga ämnen, även om det skulle börja brinna.
Sedan så är det som så att ett stall med plast istället för trä är mer skyddat från brand. Trä fattar eld (utan gnistbildning) redan vid ett par hundra grader, För att du skall få plasten att fatta eld måste du komma upp till närmare 4-450 grader och dessutom ha en öppen låga mot plasten för att den skall fatta eld. Det är då plastångorna börjar brinna, men vid det laget är allt annat dött redan som fanns i det stallet, temperaturerna blir för extrema innan plasten börjar brinna.
Jag talade med en av återförsäljarna (kommer inte ohåg vilken) på globen ett år, han sa att dom hade flammskydd i sina (!!) från bla datorer och sådant som var nedmalda i dom, det vet jag är cancerframkallande om det förångas. (det gör det vid ca240 grader)
Men det har dom förhoppningsvis åtgärdat nu. :S
Vad gällande kyla så är det helt beroende på blandningen i planken, men dom skall klara av ordentliga smällar i väldigt låga temperaturer. Där har även återvunnen plast en fördel i planken då blandningen oftast är segare.
Vad det svenska företaget heter är Svensk Returprofil AB , adressen är (om jag kommer ihåg rätt)
www.returprofil.se
Kika där och tänk på vår och hästarnas miljö!!