Jag äter ofta hotellfrukost utan att bli avprickad. Nästan det vanligaste i Sverige i alla fall.
Ja det var därför jag skrev utomlands.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag äter ofta hotellfrukost utan att bli avprickad. Nästan det vanligaste i Sverige i alla fall.
Lite off topic men det stämmer ju inte riktigt att andra regioner inte skulle klara sig utan Stockholm, att det inte skulle finns någon ekonomisk vinst i landsbygden osv.Ehhh va? sthlm betalar enorma summor till glesbygden för att den ska finnas trots att det inte finns nån ekonomi i det. Vad är gratis i sthlm? Dt är svindyrt att bo här men vi gör det för att vi vill. Det är bara att flytta hit om man vill bidra.
När Djurgården möter AIK måste de åka buss? Vad tror du lagen i resten av landet gör?fast det är ett skämt att man skulle kunna åka kollektivt till aktiviteter. Fotbollsplanerna ligger ofta en bra bit off. Därav att man oftast sportar nära där man bor men ska man börja spela matcher är det samåkning som gäller.
Jag har inget emot landsbygd men att säga att sthlm är billigt låter märkligt. Ja, min matbutik håller öppet länge och självklart finns det mer apotek och andra servicetjänster, vad har det med kostnaden att göra?
de flesta är väl att ta i. Av 2 miljoner människor i storsthlm bor 300 000 innerstaden. Vissa av dem har tex häst vilket kräver bil. Bor du i förorten behöver du bil, lokala matbutiker är det ont om.
Jag kollade i länken, men det verkar inte gälla just snabbtågen utan intercity och regionaltågen? på snabbtåg betalade medföljande barn 15% av vuxenbiljett? Eller har jag, som vanligt, fattat helt tokigt?Men barn åker ju gratis i sällskap med vuxen.
https://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=20287
Ingångspriserna inom mitt yrke sägs vara högre i Stockholm än i Skåne. Skiljer flera 1000 kr. Det är ju för väl med tanke på vad det skulle kosta mig att pendla till ett jobb där.Jag tjänar mer än 2000:- mer i månaden på att köra buss heltid i SL än i Sörmland.
Mat, drivmedel, service som post, skola, bibliotek, läkare, polis mm mm är betydligt billigare jämfört med vad det kostar att bo i glesbygd. Visst, boendet är billigare men lönerna är lägre och arbetslösheten högre, ungarna kan får åka skolskjuts > 7 mil enkel väg om de inte bor på internat eller får hyra rum med allt vad det medför för ökade kostnader jämfört med att bo hemma. Biblioteken läggs ner, posten stänger, lantbrevbärarna slutar med lådutdelning så gamlingar tvingas ordna hämtning av posten bäst de kan, närmsta polisstation kan ligga 40 mil bort - lycka till med att få tag på en polis om du behöver!
Om man hade haft den norska modellen hade gruvnäringen, skogsbolagen och kraftindustrin fått betala skatt där uttaget sker, inte där huvudkontoren är.
Hade betongsossarna inte lyckats så bra med att avfolka landsbygden och byggt alla dessa miljonprogram till getton hade bostadspriserna i Sthlm och andra större städer varit lägre, folk hade nämligen inte tvingats att flytta pga arbetslöshet och försämrad service! Vi hade haft en mer levande landsbygd, fler mindre tätorter med skolor, bibliotek, simhallar osv.
Det är inte Stockholm som ger, det är Stockholm som tar. När gruvan inte lönar sig längre så klappar man igen, när kraftverket är klart återstår arbetslösheten på orten medan vinsten av stationen hamnar i andra fickor. Skogarna kalhuggs och oskattbara naturvärden är kanske borta för alltid, i synnerhet som majoriteten av hyggen där det vuxit tall planeras igen med gran.
Visst, gratis allmänna kommunikationer är jättebra, synd bara att det går så få bussar när det till slut bara finns några pensionärer kvar men de ska ju ändå dö snart och sluta upp med att tära på skatterna.
När jag bodde inom tullarna kunde jag gå i princip var jag än skulle, jag var verkligen inte tvingad att åka egen bil till varesig stall, bio, simhallen eller konserterna. Polisen finns max ett samtal bort och kommer samma dag och inte nästa vecka. Apotek överallt och ett är öppet dygnet runt, matvaruaffärer eller torghandel, bara att välja och utbudet är stort. Inga problem att få vård snabbt.
När Djurgården möter AIK måste de åka buss? Vad tror du lagen i resten av landet gör?
Men det finns ingen anledning för dem som inte har kollektivtrafik att betala för att de som redan har det så bra dessutom skall slippa att betala för det.Kanske att drt vore bra om folk (dvs alla) insåg att vi behöver alla delar av landet, det finns ingen som ger eller tar, och sluta kalla folk öknamn.
Men det finns ingen anledning för dem som inte har kollektivtrafik att betala för att de som redan har det så bra dessutom skall slippa att betala för det.
Där tycker ju jag att det går en definitiv gräns.
Nej mat, skola, bibliotek (? ), polis (!?) läkare och post är inte dyrare i glesbygd. Det kanske är dyrare att ta sig dit ja. Men det är ju precis vad som har sagts hela tiden. Transportkostnaderna är dyrare i glesbygden, som "kompensation" är i princip allting annat dyrare i storstan.
Resten av ditt inlägg lyser så mycket förakt och bitterhet att jag inte riktigt vet vad jag ska svara. Kanske att drt vore bra om folk (dvs alla) insåg att vi behöver alla delar av landet, det finns ingen som ger eller tar, och sluta kalla folk öknamn.
AIK och Djurgården åker buss till sina bortamatcher ja. Varför det är i närheten av relevant för Kalles mamma som ska skjutsa Kalle 8 år till träningen klockan 8 på kvällen i en annan del av stan eftersom Kalles lag inte fick träningstid på hemmaplan.
Jag motsätter mig att de som bor i Stockholms län och inte har tillgång till kollektivtrafik skall betala för gratis kollektivtrafik åt dem som redan har det så förmånligt att de har kollektivtrafik.Men vem har påstått att resten av Sverige skulle få betala för att ett visst län skulle få gratis kollektivtrafik?
Maten är definitivt dyrare här än i både Sthlm och Uppsala.
(Nu väljer jag att handla i den lokala lilla ICA-butiken för att jag vill att den ska finnas kvar trots att jag passerar billigare butiker på väg hem från jobbet men alla har inte möjligheten att välja).
Nu vet jag inte var "här" är någonstans.
Men när jag menar att maten är dyrare i stan så menar jag inte efter egen erfarenhet när jag handlar på min lokala Konsum.. Men att maten är dyrare i en lokal liten ICA-butik än vad man kan hitta någonstans i Stockholm eller Uppsala är ju inte så konstigt
Jag motsätter mig att de som bor i Stockholms län och inte har tillgång till kollektivtrafik skall betala för gratis kollektivtrafik åt dem som redan har det så förmånligt att de har kollektivtrafik.
Kiruna, Avesta och Ockelbo är ju kommuner och frågan är ju då vad de i dessa kommuner tycker om att betala för andras kollektivtrafik.
Här är på landet.
Där det bor folk som inte har tillgång till andra butiker.
Fast vi har hyfsad kollektivtrafik om man jobbar kontorstider och kan gå till bussen.
Men du körde ju uppenbarligen förbi flera billiga affärer på vägen
Men allvarligt så absolut. Och i stan bor det folk utan bil som varken kan ta sig till en billig köplada eller har fysisk möjlighet att veckohandla. När man ska diskutera var maten i dyrast måste man hamna på en makronivå om det ska bli rimligt och inte vad det kostar i en enskild butik. (Och när jag från början menade att mat är dyrare så menade jag även hämtmat, caféer, lunch på jobbet osv.)