Plankare i kollektivtrafiken

Rättvisa är ju intressant i sammanhanget, varför skall priserna på bostäder vara så dyra i Stockholm, det är väl orättvist? Borde inte dom i Borlänge betala det? Varför skall den som inte har barn i skolan behöva betala skatt som går till lärarlöner? Jo för att vi lever i en demokrati med skattefördelningspolitik, jag tycker att kollektivtrafiken skall vara gratis, för att vårt jordklot inte tål hur många bilmil som helst, helt i onödan!

Rättvisa är ju intressant i sammanhanget, varför skall priserna på bostäder vara så dyra i Stockholm, det är väl orättvist? Borde inte dom i Borlänge betala det? Varför skall den som inte har barn i skolan behöva betala skatt som går till lärarlöner? Jo för att vi lever i en demokrati med skattefördelningspolitik, jag tycker att kollektivtrafiken skall vara gratis, för att vårt jordklot inte tål hur många bilmil som helst, helt i onödan!

Bostadspriserna speglar ju tillgång och efterfrågan och har väldigt lite med skattefördelning att göra.

Mat, drivmedel, service som post, skola, bibliotek, läkare, polis mm mm är betydligt billigare jämfört med vad det kostar att bo i glesbygd. Visst, boendet är billigare men lönerna är lägre och arbetslösheten högre, ungarna kan får åka skolskjuts > 7 mil enkel väg om de inte bor på internat eller får hyra rum med allt vad det medför för ökade kostnader jämfört med att bo hemma. Biblioteken läggs ner, posten stänger, lantbrevbärarna slutar med lådutdelning så gamlingar tvingas ordna hämtning av posten bäst de kan, närmsta polisstation kan ligga 40 mil bort - lycka till med att få tag på en polis om du behöver!

Om man hade haft den norska modellen hade gruvnäringen, skogsbolagen och kraftindustrin fått betala skatt där uttaget sker, inte där huvudkontoren är. :meh:

Hade betongsossarna inte lyckats så bra med att avfolka landsbygden och byggt alla dessa miljonprogram till getton hade bostadspriserna i Sthlm och andra större städer varit lägre, folk hade nämligen inte tvingats att flytta pga arbetslöshet och försämrad service! Vi hade haft en mer levande landsbygd, fler mindre tätorter med skolor, bibliotek, simhallar osv.

Det är inte Stockholm som ger, det är Stockholm som tar. När gruvan inte lönar sig längre så klappar man igen, när kraftverket är klart återstår arbetslösheten på orten medan vinsten av stationen hamnar i andra fickor. Skogarna kalhuggs och oskattbara naturvärden är kanske borta för alltid, i synnerhet som majoriteten av hyggen där det vuxit tall planeras igen med gran. :down:

Visst, gratis allmänna kommunikationer är jättebra, synd bara att det går så få bussar när det till slut bara finns några pensionärer kvar men de ska ju ändå dö snart och sluta upp med att tära på skatterna. :crazy:

När jag bodde inom tullarna kunde jag gå i princip var jag än skulle, jag var verkligen inte tvingad att åka egen bil till varesig stall, bio, simhallen eller konserterna. Polisen finns max ett samtal bort och kommer samma dag och inte nästa vecka. Apotek överallt och ett är öppet dygnet runt, matvaruaffärer eller torghandel, bara att välja och utbudet är stort. Inga problem att få vård snabbt.

När Djurgården möter AIK måste de åka buss? Vad tror du lagen i resten av landet gör? :confused:

Vad menar du med att bibliotek r billigare i storstad än glesbygd? pratar du om kostnader för individ?

Men vad ska man göra då när folk väljer att flytta? De människor jag känner som flyttar gör det för att de vill bo i en större stad. Däremot de jag känner som väljer att stanna får ordna sin försörjning på annat sätt tex har de skaffat egna företag.
Det låter so du menar att politikerna medvetet vill avfolka landsbygden?

Ja och därför pekade jag på de här som inte kan välja. Till skillnad från mig.

Närmare stan finns det fler alternativ även om man inte har bil och kan veckohandla.

Med periodkort i kollektivtrafiken kan man ju åka ofta utan att det blir dyrare.

Lunch på jobbet beror väl mest på matlåda eller ej vad det kostar och det är ju ett val (igen). Man måste inte luncha ute för att man bor i stan ;)

Jag tycker att det du skriver här är naivt. Även för de som bor i innerstan så tar det ofta väldigt mycket tid att kuska runt med den visserligen välutvecklade kollektivtrafiken. Att lämna barnen på dagis och i skola kan ta 45 minuter och sedan ska man vidare till sitt eget jobb, ytterligare 45 minuter. Det gör att dagarna blir tämligen långa och att då ta sig ut till ett köpcentrum, t.ex. Bromma blocks, ett par dagar i veckan blir i praktiken omöjligt eftersom dygnet bara har 24 h. Veckohandla all mat är också omöjligt. Ofta är lägenheterna små och det är sällan man hittar kök som rymmer mer än en kombinerad kyl/frys. Det gör att man måste handla i den dyra kvartersbutiken.

Jag bodde på samma ställe som du innan. När vi flyttade till Stockholm för drygt 10 år sedan så steg våra matpriser något kopiöst. Jag kan lätt påstå att våra matkostnader dubblerades. Några år senare så sjönk priserna rätt kraftigt igen (ca. 1000 kr/månad) pga att Kungsholmen där vi bodde innan fick ett ICA Maxi, ett ÖoB och Netto (numera Lidl), men alla i Stockholms innerstad bor ju inte där.

Om man måste äta lunch ute eller inte beror väl på vad man har för typ av jobb. Du har ju t.ex. själv i ett flertal trådar skrivit om dina problem med att ta med matlåda som du kan värma på jobbet.

Jag tycker att det du skriver här är naivt. Även för de som bor i innerstan så tar det ofta väldigt mycket tid att kuska runt med den visserligen välutvecklade kollektivtrafiken. Att lämna barnen på dagis och i skola kan ta 45 minuter och sedan ska man vidare till sitt eget jobb, ytterligare 45 minuter. Det gör att dagarna blir tämligen långa och att då ta sig ut till ett köpcentrum, t.ex. Bromma blocks, ett par dagar i veckan blir i praktiken omöjligt eftersom dygnet bara har 24 h. Veckohandla all mat är också omöjligt. Ofta är lägenheterna små och det är sällan man hittar kök som rymmer mer än en kombinerad kyl/frys. Det gör att man måste handla i den dyra kvartersbutiken.

Jag bodde på samma ställe som du innan. När vi flyttade till Stockholm för drygt 10 år sedan så steg våra matpriser något kopiöst. Jag kan lätt påstå att våra matkostnader dubblerades. Några år senare så sjönk priserna rätt kraftigt igen (ca. 1000 kr/månad) pga att Kungsholmen där vi bodde innan fick ett ICA Maxi, ett ÖoB och Netto (numera Lidl), men alla i Stockholms innerstad bor ju inte där.

Om man måste äta lunch ute eller inte beror väl på vad man har för typ av jobb. Du har ju t.ex. själv i ett flertal trådar skrivit om dina problem med att ta med matlåda som du kan värma på jobbet.

Mitt matlådebekymmer ligger på det personliga planet, inte det praktiska.

Jag har inte skrivit något om tid. Om vi bortser från att man måste jobba kontorstider för att kunna använda kollektivtrafiken här där jag bor numer.

Mitt matlådebekymmer ligger på det personliga planet, inte det praktiska.

Jag har inte skrivit något om tid. Om vi bortser från att man måste jobba kontorstider för att kunna använda kollektivtrafiken här där jag bor numer.

Klart att du har skrivit något om tid. Tiden är konstant något som tas i beräkningen när vi talar om möjligheten att handla i andra mataffärer än det snordyra ICA Supermarket som det är promenadavstånd till från hemmet. Du skriver "Med periodkort i kollektivtrafiken kan man ju åka ofta utan att det blir dyrare." Det kräver ju att tiden finns!

jag tycker att kollektivtrafiken skall vara gratis, för att vårt jordklot inte tål hur många bilmil som helst, helt i onödan!
Jag tror inte att det är kostnaden som spelar in där om man väljer bilen eller inte utan bekvämligheten.
Att själv bestämma när man skall åka och kunna packa med sig saker på ett enkelt sätt.
Samt att ha det bra under resan.
Det är annat som behövs för att få folk att välja kollektivtrafiken i stället för bilen än att kollektivtrafiken blir gratis.
De som väljer av bekvämlighet skulle åka ännu mera bil med gratis kollektivtrafik då kollektivtrafiken skulle bli ännu stökigare, trängre och skitigare som gratis.

Men köpladorna ligger ofta rätt långt utanför stan. Där jag bodde förut tog det mig minst 1 h att åka till närmsta. Det känns inte så lockande att åka varje vecka och dessutom ska man då bära kassarna eftersom jag inte har bil. Så då gick jag hellre till närmsta affär som var dyrare.

Lite OT men, det där med hur mycket längre tid allt tar i Sthlm har alltid fascinerat mig. Måttade på skoj upp sträckan som motsvarar tvärs över hela Örebro, från norra till södra, en sträcka jag cyklar på ca 15-20 minuter (5 km) eller kör på 10 min. I Sthlm och den sträckan motsvarar då från norra Vasastan till södra Södermalm. Med den ringa erfarenhet jag har av Sthlm skulle det aldrig, aldrig gå att matcha "Örebro-tiden" på den sträckan, inte ens med kollektivtrafik som ständigt rör sig. Och då är ju ändå Örebro en riktig stad och inte landsbygden (hemma i norr tar det en kvart, max, att köra 12 km från min hemby in till samhället och det är inte ens motorväg...).

Du skriver "Med periodkort i kollektivtrafiken kan man ju åka ofta utan att det blir dyrare." Det kräver ju att tiden finns!
Men då så är vi tillbaka på vad som är rent bekvämlighet och vad som är verkliga kostnader.
Det kostar inget att kuska runt vilket är verkliga pengar.
Men det är opraktiskt vilket är en annan fråga.
Det är opraktiskt att vara tvungen att hålla igång en bil också och det tar massor av tid.

Men då så är vi tillbaka på vad som är rent bekvämlighet och vad som är verkliga kostnader.
Det kostar inget att kuska runt vilket är verkliga pengar.
Men det är opraktiskt vilket är en annan fråga.
Det är opraktiskt att vara tvungen att hålla igång en bil också och det tar massor av tid.

Nej, det handlar inte om ren bekvämlighet om tiden inte finns. Visst kan man säkert köpa sig mer tid genom att minska på sin arbetstid, men det är en kostnad på samma sätt som att det är en kostnad att gå ner i arbetstid för att slippa pendla en dag i veckan om man bor i glesbygden.

Och någon jämförelse för tid och kostnad med bilpendling har jag inte gjort, utan min kommentar var just att det är naivt att tro att det bara är att ta kollektivtrafiken till ett köpcentrum och handla billigt där när man bor i innerstan i Stockholm, så av tidsmässiga skäl (att göra läxor med barnen, gå till lekparken, laga middag till dem, och natta dem prioriteras förhoppningsvis en vardagskväll istället för att tillbringa 2 h för att handla mat). Matkostnaderna blir dyrare när man bor i innerstan av den anledningen. En annan anledning är att kvadratmeterhyran är dyr, man bor ofta trångt och har inte plats för att veckohandla, göra storkok och frysa in matlådor.

Därmed inte sagt att det inte är dyrt och opraktiskt att bo i glesbygden, dock av helt andra skäl.

Billigast bor nog de som bor medelstora städer med korta avstånd och som har ett förhållandevis stort utbud med konkurrens mellan butikskedjor och samtidigt en väl utvecklad lokaltrafik och där allt på ett tryggt och snabbt sätt går att ta sig med hjälp av cykel. Både glesbygd och Stockholms innerstad är ju extremer som ger upphov till extrakostnader, men på olika sätt. I glesbygden behöver föräldrarna skjutsa barnen till aktiviteter. I innerstan behöver föräldrarna följa med barnen i trafiken och i t-bana/bussar. I samhällen och mindre städer kan ofta barnen från ganska ung ålder gå eller cykla själv både till skola och fritidsaktiviteter.

Precis.
Att bo i Stockholm innebär otroligt mycket vardagslogistik där mängder av tid läggs på ren förflyttning. Desto mindre man förflyttar sig ju dyrare blir det eftersom de mest kostnadsbesparande alternativen inte alltid blir möjliga.
Är man sedan inte bilburen så försvinner möjligheten att handla storhandla enligt budgetsparande modell - dvs om det ens är möjligt att få in storshopping i bostaden.

Det är väl egentligen inget att diskutera, storstädernas högre lönenivå förklaras med den högre levnadskostnaden. Det är ett välkänt faktum.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar