Mat, drivmedel, service som post, skola, bibliotek, läkare, polis mm mm är betydligt billigare jämfört med vad det kostar att bo i glesbygd. Visst, boendet är billigare men lönerna är lägre och arbetslösheten högre, ungarna kan får åka skolskjuts > 7 mil enkel väg om de inte bor på internat eller får hyra rum med allt vad det medför för ökade kostnader jämfört med att bo hemma. Biblioteken läggs ner, posten stänger, lantbrevbärarna slutar med lådutdelning så gamlingar tvingas ordna hämtning av posten bäst de kan, närmsta polisstation kan ligga 40 mil bort - lycka till med att få tag på en polis om du behöver!
Om man hade haft den norska modellen hade gruvnäringen, skogsbolagen och kraftindustrin fått betala skatt där uttaget sker, inte där huvudkontoren är.
Hade betongsossarna inte lyckats så bra med att avfolka landsbygden och byggt alla dessa miljonprogram till getton hade bostadspriserna i Sthlm och andra större städer varit lägre, folk hade nämligen inte tvingats att flytta pga arbetslöshet och försämrad service! Vi hade haft en mer levande landsbygd, fler mindre tätorter med skolor, bibliotek, simhallar osv.
Det är inte Stockholm som ger, det är Stockholm som tar. När gruvan inte lönar sig längre så klappar man igen, när kraftverket är klart återstår arbetslösheten på orten medan vinsten av stationen hamnar i andra fickor. Skogarna kalhuggs och oskattbara naturvärden är kanske borta för alltid, i synnerhet som majoriteten av hyggen där det vuxit tall planeras igen med gran.
Visst, gratis allmänna kommunikationer är jättebra, synd bara att det går så få bussar när det till slut bara finns några pensionärer kvar men de ska ju ändå dö snart och sluta upp med att tära på skatterna.
När jag bodde inom tullarna kunde jag gå i princip var jag än skulle, jag var verkligen inte tvingad att åka egen bil till varesig stall, bio, simhallen eller konserterna. Polisen finns max ett samtal bort och kommer samma dag och inte nästa vecka. Apotek överallt och ett är öppet dygnet runt, matvaruaffärer eller torghandel, bara att välja och utbudet är stort. Inga problem att få vård snabbt.
När Djurgården möter AIK måste de åka buss? Vad tror du lagen i resten av landet gör?