Plankare i kollektivtrafiken

Är man sedan inte bilburen så försvinner möjligheten att handla storhandla enligt budgetsparande modell - dvs om det ens är möjligt att få in storshopping i bostaden.
Men det blir mycket extra shopping för de pengar man inte behöver lägga på bil.
Man måste räkna ihop hela bilden av kostnader.
Billigast och bekvämast bor man i tätorter i SLs ytterområden där lokal service är nära och kommunikationerna goda så att bil inte behövs.

Men det blir mycket extra shopping för de pengar man inte behöver lägga på bil.
Man måste räkna ihop hela bilden av kostnader.
Billigast och bekvämast bor man i tätorter i SLs ytterområden där lokal service är nära och kommunikationerna goda så att bil inte behövs.

Så är det absolut men utgångsläget är att man kan välja vart man ska bo och inte har behovet av att vara bilburen.

Är det ingen mer som funderar i om det verkligen är miljövänligt att göra resande gratis för resenären? Hur många fler resor blir det totalt sett? Hur påverkas det mest miljövänliga resandet dvs gång och cykling?

Finns kapacitet i systemen för en sån här reform? I Stockholm? I den här lilla staden jag bor i (Lund) finns kapacitetsproblem och bussarna får knappt plats som det är.

Det är också så att biljetterna delvis betalar för en utbyggnad. Utan intäkten blir det svårare att investera.

Precis.
Att bo i Stockholm innebär otroligt mycket vardagslogistik där mängder av tid läggs på ren förflyttning. Desto mindre man förflyttar sig ju dyrare blir det eftersom de mest kostnadsbesparande alternativen inte alltid blir möjliga.
Är man sedan inte bilburen så försvinner möjligheten att handla storhandla enligt budgetsparande modell - dvs om det ens är möjligt att få in storshopping i bostaden.

Det är väl egentligen inget att diskutera, storstädernas högre lönenivå förklaras med den högre levnadskostnaden. Det är ett välkänt faktum.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Så lite koll har jag...

Jag lägger mer tid på "vardagsförflyttning" idag än vad jag gjorde då även om man lägger till resorna till hästen.

Men ffa en jävla massa mer pengar.

Om jag flyttade tillbaka till Sthlm och bytte till en depå där skulle löna öka ca 4000kr före skatt och pendlingskostnaderna sjunka med ca 3000kr utan att ändra mina arbetstider.

Nu finns det andra orsaker till att jag bor där jag gör än just ekonomin.

(Jag tappade tråden, återkommer när jag sovit middag).

Senast ändrad:
De flesta köplador har kollektivtrafik.
Men med bil så blir inte köpen så billiga då resan äter upp en stor del av det lägre priset.

Ja men huruvida de går att ta sig inom rimlig tid hem till sig är ju en annan fråga. Och om det är värt att ta sig dit kollektivt när man ändå inte kan storhandla.

Men oavsett, nu är vi tillbaka på transportkostnader. Ingen har hävdat annat än att de skulle vara dyrare i glesbygd.

Lunch på jobbet beror väl mest på matlåda eller ej vad det kostar och det är ju ett val (igen). Man måste inte luncha ute för att man bor i stan ;)

Nej det måste man inte. Man måste inte besöka caféer heller. Men frågeställningen handlar ju inte om att man ska kunna lyckas leva så billigt som bara möjligt utan hur mycket varor och tjänser i samhället kostar om man tar del av dem. Precis som man väljer om man vill bo på landet eller i stan och då får stå ut med de fördelar och nackdelar som finns.

Min erfarenhet av att bo i Stockholm(aldrig innerstad utan olika förorter) i jämförelse med på landet:

Boendet är billigare på landet, alla kostnader inräknade. Ett fint hus med trädgård, inklusive lån, sophämtning, el osv kostar mindre än två små lägenheter(en pytteliten hyresetta och en liten bostadsrättstvåa).

Ser man till maten man köper i affären är det dyrare på landet, trots att jag sällan eller aldrig åkte till stormarknader för att köpa mat och trots att det finns ett ovanligt bra utbud av mataffärer här. I Stockholm fanns trots allt flera stora mataffärer med bra priser lite varstans på gångavstånd både från jobbet och hemifrån. Dock har vi numer mycket större möjlighet att köpa på oss kött i form av ett lamm på hösten t ex.

Kollektivtrafiken är avsevärt dyrare här och vi måste ha två bilar - i Sthlm hade jag bil men det var en ren lyx och jag körde aldrig i stan. Däremot är bilförsäkringen billigare.

Nej det måste man inte. Man måste inte besöka caféer heller. Men frågeställningen handlar ju inte om att man ska kunna lyckas leva så billigt som bara möjligt utan hur mycket varor och tjänser i samhället kostar om man tar del av dem. Precis som man väljer om man vill bo på landet eller i stan och då får stå ut med de fördelar och nackdelar som finns.

Men lunchen här kostar lika mycket som den gör i Uppsala.
Om man ens har möjlighet att jobba så nära boendet att man kan äta lunch här.
Men hur lunchrestauranger kan vara olika har vi ju diskuterat redan i vilken tråd det nu var, MissFidelis tror jag.
Och ett besök på ett café går lös på samma summa. Att lokalhyran är är billigare äts ju upp av att de har större svinn och alltså behöver ta ut ungefär samma peng som ett ställe med dyrare lokalhyra men större omsättning.

Det enda som är billigare här ute är själva boendet om man ska ha jämförbar standard.

Jaha... Polisen FUSKÅKER i tunnelbanan när dom inte är i tjänst... Hmm, blir man trött eller blir man trött? UTNYTTJANDE ÄR VAD ÄR! MAN BLIR JU FÖRBANNAD! VARFÖR SKA DOM HA ANDRA RÄTTIGHETER ÄN ANDRA YRKESGRUPPER? VA VA VA???

Eller så blir man inte det, utan man skrattar lite för sig själv och tänker "fan vad nice det skulle vara att jobba som snut och utnyttja sin jobbposition på fritiden" Hej och hå farbror blå, nu kör vi målsnöret ändå in i kaklet"

Livet kommer alltid att vara orättvist. Tycker gott att snutarna kan åka gratis på sin fritid som jobbförmån. VARSEGOD!

Jaha... Polisen FUSKÅKER i tunnelbanan när dom inte är i tjänst... Hmm, blir man trött eller blir man trött? UTNYTTJANDE ÄR VAD ÄR! MAN BLIR JU FÖRBANNAD! VARFÖR SKA DOM HA ANDRA RÄTTIGHETER ÄN ANDRA YRKESGRUPPER? VA VA VA???

Eller så blir man inte det, utan man skrattar lite för sig själv och tänker "fan vad nice det skulle vara att jobba som snut och utnyttja sin jobbposition på fritiden" Hej och hå farbror blå, nu kör vi målsnöret ändå in i kaklet"

Livet kommer alltid att vara orättvist. Tycker gott att snutarna kan åka gratis på sin fritid som jobbförmån. VARSEGOD!

Med tanke på att poliser som grupp inte är särskilt homogen så är det väl klart att det finns plankare bland de också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6022400

– Det här att åka gratis med tjänstekortet utnyttjas regelmässigt. Men det finns poliser som betalar för sig, säger en polis som Aftonbladet har pratat med.

:o

Vad jag tänkte när jag läste rubriken:
airplaneplank.jpg

Ganska opraktiskt (och omodernt) med en massa plankade personer i kollektivtrafiken..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 950
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30