Plankare i kollektivtrafiken

Har Hilton börjat sälja sina frukostar? Det visste jag inte, jag trodde Hilton bara serverade frukost till gästerna.

Att vara hungrig eller snål räcker som anledning.

I Sverige ingår det oftast i rumspriset medan det utomlands betalas extra (vilket jag gissar att du vet?) och jag har alltid blivit avprickad på en lista innan jag fått äta. Svårt att planka frukosten då.

Men det finns hotell som erbjuder frukost mot betalning för icke-gäster också.

I Sverige ingår det oftast i rumspriset medan det utomlands betalas extra (vilket jag gissar att du vet?) och jag har alltid blivit avprickad på en lista innan jag fått äta. Svårt att planka frukosten då.

Ja? Jag trodde inte att Hilton var en av dem som erbjuder icke-gäster att köpa frukostbiljett hos dem.

Själva livet.
Man kan handla precis så mycket som man behöver så att inget går till spillo.
Man behöver inte ha ett eget lager av saker för att det är för långt att åka och handla när man behöver reservdelar eller kläder.

Dessutom behöver de flesta i Stockholm inte bil. Jag har bil men inser att det är en lyxgrej.

Jag vill vända på frågan och undrar vad förutom bensinkostnader är dyrare på landet?
Behovet av ett eget lager av en massa saker och förnödenheter som inte alltid går åt.
För oss - behovet av en extra bil då det inte finns kollektivtrafik alls.
Just häst är väl kanske fel sak att hålla sig med i Stockholm men en massa andra intressen finns bra och nära till hands.
Så att det blir billigt att utöva dessa.

Själva livet.
Man kan handla precis så mycket som man behöver så att inget går till spillo.
Man behöver inte ha ett eget lager av saker för att det är för långt att åka och handla när man behöver reservdelar eller kläder.

Så du menar att storstadsbor inte behöver ha extra kläder hemma eftersom de kan gå till klädaffären och handla nya när de behövs? Eller om man bor på landet så måste man handla så mycket mat så att det jämt blir över eftersom man måste ta höjd för att man inte lyckas ta sig till affären?

Att många intressen finns nära till hands i storstaden är sant och inget jag argumenterat emot. Men det är inte samma sak som att de är billigare att utöva. Exempelvis okalhyror för föreningar i storstäder är astronomiska jämfört med på många ställen där lokalerna istället väntar på utövare.

Dessutom behöver de flesta i Stockholm inte bil. Jag har bil men inser att det är en lyxgrej.

Det beror ju på vad man menar med "Stockholm". Pratar vi Stockholms kommun så är det ju definitivt så att de flesta inte behöver bil, iaf inte i vardagen. Men i hela SL:s upptagningsområde vilket är vad (iaf jag trodde) vi diskuterar här så ser situationen ganska annorlunda ut.

Därför är det så märkligt att så fort något är billigare i storstan blir det ramaskri för att allt är så orättvist.
Billigast är att bo och leva i SLs ytterområden med bra kollektivtrafik och billiga små lägenheter.
Det går att hyra bostäder i de små samhällen som SL också trafikerar.

Så du menar att storstadsbor inte behöver ha extra kläder hemma eftersom de kan gå till klädaffären och handla nya när de behövs? Eller om man bor på landet så måste man handla så mycket mat så att det jämt blir över eftersom man måste ta höjd för att man inte lyckas ta sig till affären?
Ja så fungerar det i alla fall för mig.
Jag har bott på alla möjliga ställen inklusive i New York.
Billigast har jag levt i en liten lägenhet nära bra kollektivtrafik och butiker.
Det var visserligen Uppsala men ändå.

Det beror ju på vad man menar med "Stockholm". Pratar vi Stockholms kommun så är det ju definitivt så att de flesta inte behöver bil, iaf inte i vardagen. Men i hela SL:s upptagningsområde vilket är vad (iaf jag trodde) vi diskuterar här så ser situationen ganska annorlunda ut.

Javisst. Det var bara ett instick.

de flesta är väl att ta i. Av 2 miljoner människor i storsthlm bor 300 000 innerstaden. Vissa av dem har tex häst vilket kräver bil. Bor du i förorten behöver du bil, lokala matbutiker är det ont om.

Just häst är väl kanske fel sak att hålla sig med i Stockholm men en massa andra intressen finns bra och nära till hands.
Så att det blir billigt att utöva dessa.

Fast nä. De sporter jag själv samt mina barn hållit/håller på med är alla dyrare här i sthlm än de är t ex i gävle eller småland (det är de ställena jag jämfört med).

Det handlar om vanlig gymträning, ishockey, innebandy, fotboll, tennis, dans och konståkning - och så ridning förstås som är långt dyrare både om du ska rida på ridskola eller ha egen häst.
Dessutom är det många, många fler som ska dela på halltider etc (och det finns färre hallar än på landet) så man får oftast dessutom mer för de mindre pengarna på landet än här.

Huspriser och matpriser är annat jag noterat är långt dyrare här än utomsocknes.

Sen är det klart att man kan leva billigt i sthlm om man vill men jämför man kostnader ÄR det dyrare i sthlm.
restaurangbesök
bio
drinkar
taxi
gym
fika

osv osv osv osv

Den uppfattning jag har fått av vänner på besök här i sthlm är att de tycker att allt är dyrare här;
köpa mat i matbutik, gå ut och äta, nöjen, idrotta, dyrare att vara med i en förening, dyrare att gå på kurser/lektioner, alla sorters lokaler etc. Om man tex inte har bil och bor centralt i sthlm så tror jag man ofta har dyra matkostnader då det oftast inte finns billiga matbutiker centralt. Istället går man till närbutiker iställlet för att storhandla på en billigare butik dit det krävs bil.
och uppenbarligen att ha häst.
När det handlar om huruvida man behöver bil eller inte så beror det ju på vilket liv man lever. Man kanske har sommarställe, båt, intressen etc att åka. Sen ska man tänka på vad man menar med sthlm. Pratar man bara om sthlms innerstad? För sthlm är ju mkt mer än det. Och i vissa förorter finns det inte bra kommunikationer utan det är bra med bil.

De billigaste småbilarna kostar ca 25 kronor per mil att köra (från att de är nya), sedan går det uppåt. Som något att jämföra med.

Billigast är det att köra en långlivad skruttbil. Min går för ca 17 kr/milen nu, och billigare blir det för varje mil den rullar eftersom den är betald sen länge. Skåpbil som drar max 0.5...

Jag äter ofta hotellfrukost utan att bli avprickad. Nästan det vanligaste i Sverige i alla fall.

Fast nä. De sporter jag själv samt mina barn hållit/håller på med är alla dyrare här i sthlm än de är t ex i gävle eller småland (det är de ställena jag jämfört med).
Men som jag bor så blir det 5 mil med bil till varje aktivitet utom de som vi har utanför dörren.
De totala kostnaderna blir mindre om man bor inom kollektivtrafik och kan åka allt som man behöver på ett månadskort.

Länskort är f.ö.billigare i Stockholm än både här, Sörmland, och där, Uppland.
Sörmland 1300:-, Uppland 790:- och Stockholm 790:-

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar