Plankare i kollektivtrafiken

Men att åka med en full bil, framför allt på en udda sträcka, är ju faktiskt en form av kollektiv trafik.
Full bil? Jag kör ensam fram och tillbaka till skolan och kommer ändå undan med i princip hälften. Jag tjänar också på att sätta barnen (bara två) i bilen och köra 120 mil till deras pappa t.o.r, än att ta tåget... Man kan ha hur många bortförklaringar som helst men kollektivtrafik ÄR dyr idag. Och alla HAR inte råd. Så länge det är så kommer folk inte heller att ta kollektivtrafiken. Uppenbarligen funkar också gratis kollektivtrafik i vissa kommuner och användandet av den ökar där den är subvesionerad (hela Dalarna bytte kollektivtrafiksbolag i somras och hade då några veckor där man åkte gratis på bussen, det ökade resenärerna rejält).
 
Full bil? Jag kör ensam fram och tillbaka till skolan och kommer ändå undan med i princip hälften. Jag tjänar också på att sätta barnen (bara två) i bilen och köra 120 mil till deras pappa t.o.r, än att ta tåget... Man kan ha hur många bortförklaringar som helst men kollektivtrafik ÄR dyr idag. Och alla HAR inte råd. Så länge det är så kommer folk inte heller att ta kollektivtrafiken. Uppenbarligen funkar också gratis kollektivtrafik i vissa kommuner och användandet av den ökar där den är subvesionerad (hela Dalarna bytte kollektivtrafiksbolag i somras och hade då några veckor där man åkte gratis på bussen, det ökade resenärerna rejält).

I princip all lokal kollektivtrafik är subventionerad till viss del.

Och gratis blir det ju inte, någon betalar alltid.

Sen ska man nog göra skillnad på daglig arbetspendling, veckopendling och rena nöjesresor.
 
I princip all lokal kollektivtrafik är subventionerad till viss del.

Och gratis blir det ju inte, någon betalar alltid.

Sen ska man nog göra skillnad på daglig arbetspendling, veckopendling och rena nöjesresor.
Ok. SÅ var skulle du sätta de 80% fler som under över ett år har valt att ta kollektivtrafiken i Avesta när den har blivit gratis än innan?
 
Ja, du verkar ju tro att folk inte åker mer kollektivtrafik om det är gratis... Jag antar att de 80% fler som använder kollektivtrafiken sedan den blev gratis i Avesta kommun hör till dina arbets och pendlingsresor och inte nöjesresor. Och tydligen funkar det alldeles utmärkt med gratis (för resenären) kollektivtrafik. Och med all säkerhet är det dessutom bättre för miljön. Ett vinnande koncept för hela kommunen.
 
Ja, du verkar ju tro att folk inte åker mer kollektivtrafik om det är gratis... Jag antar att de 80% fler som använder kollektivtrafiken sedan den blev gratis i Avesta kommun hör till dina arbets och pendlingsresor och inte nöjesresor. Och tydligen funkar det alldeles utmärkt med gratis (för resenären) kollektivtrafik. Och med all säkerhet är det dessutom bättre för miljön. Ett vinnande koncept för hela kommunen.

Hur kom du till den slutsatsen?
 
Ja, du verkar ju tro att folk inte åker mer kollektivtrafik om det är gratis... Jag antar att de 80% fler som använder kollektivtrafiken sedan den blev gratis i Avesta kommun hör till dina arbets och pendlingsresor och inte nöjesresor. Och tydligen funkar det alldeles utmärkt med gratis (för resenären) kollektivtrafik. Och med all säkerhet är det dessutom bättre för miljön. Ett vinnande koncept för hela kommunen.
Jag tror också att en del nöjesresor, korta resor och onödiga resor ingår där :) Sådana resor som man lätt tar bilen för trots att kollektivtrafik finns. 80% är ju en ganska stor förändring. Jättebra att så många fler åkte! Vet att i Skåne åker många tåg och buss, men det verkar vara välfungerande där jämfört med en del andra ställen. Att bygga ut trafiken med fler tåg och buss från fler ställen i hela landet vore ju guld för miljön. Men jag misstänker att det inte är miljön som styr så mycket, utan pengarna. Med lägre priser och bättre utbyggt nät så tjänar man ju inte in så mycket på varje resenär.
 
Om Sthlms pendeltrafik bekostas av enbart Stockholmare utan bidrag av resten av landet hade det väl varit en sak, men gratis kollektivtrafik till alla innebär även att det ska finnas gratis kollektivtrafik i glesbyggden. Bra på sitt vis, det skapar arbetstillfällen och en bättre service som gör att fler kanske kan bo kvar, men helt orealistiskt i mina ögon. Man har så mycket gratis av att bo i exvis Stockholm, varför ska just de som bo i storstäderna slippa betala för sig när stora delar av Sverige redan blöder pengar och människor? :meh:

Ehhh va? sthlm betalar enorma summor till glesbygden för att den ska finnas trots att det inte finns nån ekonomi i det. Vad är gratis i sthlm? Dt är svindyrt att bo här men vi gör det för att vi vill. Det är bara att flytta hit om man vill bidra.
 
Jag förstår absolut att det finns folk som inte har råd att betala kollektivtrafik. Men det finns ju folk som inte har råd att betala mat, kläder etc och jag tycker inte man kan säga att en person som inte har råd med detta ska få ta detta från affären.
Fråga- kan man inte få betalda resor/ Sl-kort etc från socialen eller liknande? Det kan ju inte heller vara roligt att behöva planka för att man inte har råd...?
 
Om Sthlms pendeltrafik bekostas av enbart Stockholmare utan bidrag av resten av landet hade det väl varit en sak, men gratis kollektivtrafik till alla innebär även att det ska finnas gratis kollektivtrafik i glesbyggden. Bra på sitt vis, det skapar arbetstillfällen och en bättre service som gör att fler kanske kan bo kvar, men helt orealistiskt i mina ögon. Man har så mycket gratis av att bo i exvis Stockholm, varför ska just de som bo i storstäderna slippa betala för sig när stora delar av Sverige redan blöder pengar och människor? :meh:

Vad är det som man har så mkt gratis av att bo i Sthlm?
På vilket sätt slipper man betala för sig?
 
Ehhh va? sthlm betalar enorma summor till glesbygden för att den ska finnas trots att det inte finns nån ekonomi i det. Vad är gratis i sthlm? Dt är svindyrt att bo här men vi gör det för att vi vill. Det är bara att flytta hit om man vill bidra.

Nu ska vi inte vara såna, hade LKAB skattat i orterna där huvuddelen av verksamheten finns istället för där huvudkontoret finns så hade den norrländska glesbygden varit snorrik.

Vi kan sluta leverera el också om du vill.
 
Varför finns HQ där det finns? för att där finns kompetensen?
Sen får man se LKAB som ett undantag, de finns inte på varje ort direkt.

Jag vände mig mest emot påståendet om att sthlm var gratis!
 
Jag håller fullständigt med! Människor som inte tycker de har råd eller lust att betala ska givetvis helt få slippa!

Kan tipsa om att Scandic brukar ha väldigt schyssta frukostbufféer och kostnaden för en icke hotellgäst brukar ligga runt 200 kr.
Har man inte lust att betala är det bara att man lite diskret smiter in med uppsyn som en typisk nyvaken hotellgäst och glider in i buffékön. Man ska kunna uppvisa kvitto på att man betalat men frukostpersonalen kollar aldrig.

Gratis är gott! MUMS!

Scandics frukostar är sådär, finns många hotell som har betydligt bättre. Hilton tillexempel. Men ja, om någon nu är jättesugen på en frukost och orkar göra sig besväret att åka in till ett hotell (genom att planka ofc) för att få sig en liten macka, så varsågod. Hade jag varit gäst på det hotellet och betalat för min frukost hade det inte stört mig om någon hade ätit gratis eftersom jag antar att den personen hade gjort det av en anledning.
 
Men nu pratar vi att åka gratis på kollektivtrafik, och då borde det väl ligga närmare till hands att bara låna en random bil på vilken infartsparkering som helst - enligt parollerna 'allt ditt är mitt' och 'att transporteras är en rättighet och inte en kostnad'.
Huvudsaken är att bilen är tankad, så att det miljöavtryck som görs inte går på mitt samvete. Och ser man dessutom till att det är en dyrare bil man lånar, så vet man ju att det är någon som har råd att betala busskortet då denne ska ta sig hem senare på eftermiddagen.

Det måste vara okej för bilägaren att man lånar hens bil. Man får inte stjäla. Men låna om man har frågat är okej. Det här är en stor överdrift om man jämför med att ta rygg på någon när man plankar.
 
Det är fel om de av oss som inte har rimlig tillgång, ska betala för dem som har tillgången.
Man kanske borde betala efter tillgång i stället för det faktiska användandet?
På ett ställe där jag bodde blev det ett ramaskri när bussarna drogs in även om de inte användes.
De skulle finnas där som någon sorts trygghet och möjlighet.
Kanske att man då skall betala för att de finns där även om man inte använder dem?
 
Det måste vara okej för bilägaren att man lånar hens bil. Man får inte stjäla. Men låna om man har frågat är okej. Det här är en stor överdrift om man jämför med att ta rygg på någon när man plankar.
Men är det en principiellt stor överdrift om man jämför med att stjäla frukost på Hilton?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
700
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp