Men barn åker ju gratis i sällskap med vuxen.Nu på höstlovet skulle det kosta mig 800 kr för ett barn att åka 50 mil. Jag har tre barn.
https://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=20287
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men barn åker ju gratis i sällskap med vuxen.Nu på höstlovet skulle det kosta mig 800 kr för ett barn att åka 50 mil. Jag har tre barn.
Jag räknar inte antal faktiska fall, jag bekymrar mig mer över tankegången.
Nu ska vi inte vara såna, hade LKAB skattat i orterna där huvuddelen av verksamheten finns istället för där huvudkontoret finns så hade den norrländska glesbygden varit snorrik.
Vi kan sluta leverera el också om du vill.
Men de pengarna går ju inte till kollektivtrafiken utan till dem som säljer bostäder.
Det är billigt om man bortser från just boendet.
Det är fler i landsbygd än i tätort som bor i hus och därmed har man högre boendekostnader om man räknar uppvärmning och sophämtning, sotning osv. Och jag vet att folk bor i villor i stan också, men det är fler, vanligare på landsbygd. Och - det är självvalt.Jag vill vända på frågan och undrar vad förutom bensinkostnader är dyrare på landet?
(att det kan vara krångligare, roligare, tråkigare eller smidigare att bo på landet eller i staden är en annan sak nu menar jag faktiska pengar).
Fast nu är kanske hennes barn så pass stora att de kan åka själva utan vuxen om så skulle vara fallet, eller hur menar du? Det är ju hur som helst dyrt, mina barn kan inte åka själva än till exempel. Oavsett om de åker gratis eller inte blir det dyrt, den billigaste biljetten jag skulle kunna köpa till mina barns pappa för mig själv, ligger på 900 kronor. Enkel väg. 1800 spänn alltså, tur och retur för mig. Och ska två sådana resor göras, eftersom barnen ska tillbaka också, skulle det bli nästan 4000 kronor med andra ord... Lägg därtill att den vuxna som åker med skulle vara tvungen att övernatta då tåget inte går hem.Men barn åker ju gratis i sällskap med vuxen.
https://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=20287
Inte så liten men rätt snål, ja. Man kommer ett par mil på en liter bränsle. Som inte kostar riktigt 15kr/milen. Men visst, jag underskattade bränslekostnaden med en femma. Och underskattade bussbiljetten med en tjuga (nu har jag kollat).Det var en snål liten bil som kommer 35km på en liter bränsle.
Så även om hon skulle följa med barnen och de skulle åka gratis lär det bli dyrare än att ta bil fram och tillbaka...
Ingen som har sagt det - diskussionen kom upp att folk inte skulle använda mer kollektivtrafik om den blev billigare. Rent skitsnack anser jag, det bevisas både av de kommuner där det prövats med billig - eller rent av gratis kollektivtrafik- och jag kontrade med att ge exempel på sj. Att jag kommer aldrig att använda SJ så långe jag betalar mer för det än för att resa samma sträcka ensam med bil.Egentligen är det en väldigt långsökt diskussion med jämförelser som haltar betänkligt både här och där. Att jämföra enstaka resor är liksom inte relevant, egentligen. Rättvis jämförelse gör man om man räknar per år och all användning.
Det vore fullständigt galet med en rättvise-taxa där en kortare resa ett par hållplatser i stan skulle vara jämförbar med en resa på 120 mil, precis som det med ganska stor säkerhet är dyrare att år efter år hacka sig fram några kvarter i taget inne i stan med bil, mot att åka längre sträckor på landsväg - i längden är det stadsbilen som nog blir dyrare. Finare i lacken, men inte hållbarare.
Det är dyrare att leva i Stockholm, men lönerna är också högre..
Det är dyrare att leva i Stockholm, men lönerna är också högre..
Hoppsan, vilken debatt det blev av det här. Roligt att läsa allas åsikter. Det är ju övervägande flest som inte tycker att det är ok att planka.
Det är fler i landsbygd än i tätort som bor i hus och därmed har man högre boendekostnader om man räknar uppvärmning och sophämtning, sotning osv. Och jag vet att folk bor i villor i stan också, men det är fler, vanligare på landsbygd. Och - det är självvalt.
Och sen är det reskostnader då. Som i konceptet är självvalt.
Jag kan heller inte se någon annan dyrare post.
Jag är jättetrist men jag gillar inte fusk.
Att "planka" är att fuska på någon annans bekostnad. Det är ganska fult.
Ingen som har sagt det - diskussionen kom upp att folk inte skulle använda mer kollektivtrafik om den blev billigare. Rent skitsnack anser jag, det bevisas både av de kommuner där det prövats med billig - eller rent av gratis kollektivtrafik- och jag kontrade med att ge exempel på sj. Att jag kommer aldrig att använda SJ så långe jag betalar mer för det än för att resa samma sträcka ensam med bil.
Självklart ska allt vara gratis, men inte i denna tråd. Här avhandlar vi bara gratis transport av kollektiv karaktär.
Scandics frukostar är sådär, finns många hotell som har betydligt bättre. Hilton tillexempel. Men ja, om någon nu är jättesugen på en frukost och orkar göra sig besväret att åka in till ett hotell (genom att planka ofc) för att få sig en liten macka, så varsågod. Hade jag varit gäst på det hotellet och betalat för min frukost hade det inte stört mig om någon hade ätit gratis eftersom jag antar att den personen hade gjort det av en anledning.