Plankare i kollektivtrafiken

Jag räknar inte antal faktiska fall, jag bekymrar mig mer över tankegången.

Jo, självklart kan inte allting vara gratis för då skulle hela samhället fallera. Men om någon ibland vill ta rygg och planka så tycker jag fortfarande att det är okej. Det är inte många som gör det och dom som gör det har förmodligen en anledning.
 
Nu ska vi inte vara såna, hade LKAB skattat i orterna där huvuddelen av verksamheten finns istället för där huvudkontoret finns så hade den norrländska glesbygden varit snorrik.

Vi kan sluta leverera el också om du vill.

Fast LKABs bolagsskatt, liksom alla andra aktiebolags bolagsskatt är en statlig skatt, inte en kommunal. Det spelar alltså ingen roll vart huvudkontoret ligger och verksamheten bedrivs, skatteintäkten blir hela Sveriges ändå.

De anställda inkomstbeskattas givet vis i kommunen där de bor.
 
Men de pengarna går ju inte till kollektivtrafiken utan till dem som säljer bostäder.
Det är billigt om man bortser från just boendet.

Jag vill vända på frågan och undrar vad förutom bensinkostnader är dyrare på landet?

(att det kan vara krångligare, roligare, tråkigare eller smidigare att bo på landet eller i staden är en annan sak nu menar jag faktiska pengar).
 
Jag vill vända på frågan och undrar vad förutom bensinkostnader är dyrare på landet?

(att det kan vara krångligare, roligare, tråkigare eller smidigare att bo på landet eller i staden är en annan sak nu menar jag faktiska pengar).
Det är fler i landsbygd än i tätort som bor i hus och därmed har man högre boendekostnader om man räknar uppvärmning och sophämtning, sotning osv. Och jag vet att folk bor i villor i stan också, men det är fler, vanligare på landsbygd. Och - det är självvalt.
Och sen är det reskostnader då. Som i konceptet är självvalt.
Jag kan heller inte se någon annan dyrare post.
 
Fast nu är kanske hennes barn så pass stora att de kan åka själva utan vuxen om så skulle vara fallet, eller hur menar du? Det är ju hur som helst dyrt, mina barn kan inte åka själva än till exempel. Oavsett om de åker gratis eller inte blir det dyrt, den billigaste biljetten jag skulle kunna köpa till mina barns pappa för mig själv, ligger på 900 kronor. Enkel väg. 1800 spänn alltså, tur och retur för mig. Och ska två sådana resor göras, eftersom barnen ska tillbaka också, skulle det bli nästan 4000 kronor med andra ord... Lägg därtill att den vuxna som åker med skulle vara tvungen att övernatta då tåget inte går hem.

Så även om hon skulle följa med barnen och de skulle åka gratis lär det bli dyrare än att ta bil fram och tillbaka...
 
Det var en snål liten bil som kommer 35km på en liter bränsle.
Inte så liten men rätt snål, ja. Man kommer ett par mil på en liter bränsle. Som inte kostar riktigt 15kr/milen. Men visst, jag underskattade bränslekostnaden med en femma. Och underskattade bussbiljetten med en tjuga (nu har jag kollat).
 
Så även om hon skulle följa med barnen och de skulle åka gratis lär det bli dyrare än att ta bil fram och tillbaka...

Egentligen är det en väldigt långsökt diskussion med jämförelser som haltar betänkligt både här och där. Att jämföra enstaka resor är liksom inte relevant, egentligen. Rättvis jämförelse gör man om man räknar per år och all användning.
Det vore fullständigt galet med en rättvise-taxa där en kortare resa ett par hållplatser i stan skulle vara jämförbar med en resa på 120 mil, precis som det med ganska stor säkerhet är dyrare att år efter år hacka sig fram några kvarter i taget inne i stan med bil, mot att åka längre sträckor på landsväg - i längden är det stadsbilen som nog blir dyrare. Finare i lacken, men inte hållbarare.
 
Hoppsan, vilken debatt det blev av det här. Roligt att läsa allas åsikter. Det är ju övervägande flest som inte tycker att det är ok att planka.
 
Egentligen är det en väldigt långsökt diskussion med jämförelser som haltar betänkligt både här och där. Att jämföra enstaka resor är liksom inte relevant, egentligen. Rättvis jämförelse gör man om man räknar per år och all användning.
Det vore fullständigt galet med en rättvise-taxa där en kortare resa ett par hållplatser i stan skulle vara jämförbar med en resa på 120 mil, precis som det med ganska stor säkerhet är dyrare att år efter år hacka sig fram några kvarter i taget inne i stan med bil, mot att åka längre sträckor på landsväg - i längden är det stadsbilen som nog blir dyrare. Finare i lacken, men inte hållbarare.
Ingen som har sagt det - diskussionen kom upp att folk inte skulle använda mer kollektivtrafik om den blev billigare. Rent skitsnack anser jag, det bevisas både av de kommuner där det prövats med billig - eller rent av gratis kollektivtrafik- och jag kontrade med att ge exempel på sj. Att jag kommer aldrig att använda SJ så långe jag betalar mer för det än för att resa samma sträcka ensam med bil.
 
Det är dyrare att leva i Stockholm, men lönerna är också högre..

Ja fast enbart så är det ju oväsentligt. Det väsentliga är förhållandet mellan boendekostnader och löner, dvs hur mycket man har kvar att leva på varje månad när allting är betalt. Samt var nödvändiga och icke nödvändiga "levnadskostnader" kostar.
 
Det är dyrare att leva i Stockholm, men lönerna är också högre..

Men är det så himla stor skillnad inom de stora yrkesgrupperna ex vård, omsorg, butiks och annan servicepersonal m m. Inom vissa specialist yrken, ja visst. Men är verkligen skillnaderna så stora inom de stora yrkeskategorierna?
 
Det är fler i landsbygd än i tätort som bor i hus och därmed har man högre boendekostnader om man räknar uppvärmning och sophämtning, sotning osv. Och jag vet att folk bor i villor i stan också, men det är fler, vanligare på landsbygd. Och - det är självvalt.
Och sen är det reskostnader då. Som i konceptet är självvalt.
Jag kan heller inte se någon annan dyrare post.

Jo fast i boendekostnader räknar jag samman alla boendekostnader. Dvs räntor, amorteringar, avgifter till bostadsrätts- och samfällighetsföreningar samt driftkostnader.

Sen är det ju självvalt både att bo på stan och på landet, och det är precis det jag försöker säga. Det finns fördelar och nackdelar med båda när det gäller kostnader. Därför är det så märkligt att så fort något är billigare i storstan blir det ramaskri för att allt är så orättvist. Typ.

Sen finns det andra frågor där jag verkligen tycker att landsbygden är förfördelad, och den starka urbaniseringen i Sverige är i många avseenden ett stort problem. Men boende- kontra transportkostnader är inte ett sådant avseende.
 
Ingen som har sagt det - diskussionen kom upp att folk inte skulle använda mer kollektivtrafik om den blev billigare. Rent skitsnack anser jag, det bevisas både av de kommuner där det prövats med billig - eller rent av gratis kollektivtrafik- och jag kontrade med att ge exempel på sj. Att jag kommer aldrig att använda SJ så långe jag betalar mer för det än för att resa samma sträcka ensam med bil.

Vem sade det?

Det JAG diskuterade var folk som tror det är billigare med bil. Och hänvisar till vad en enkelresa kostar jämfört med bränslekostnaden för bilen.

Dvs lokala resor på korta avstånd. Och väljer dyraste alternativet för kollektivtrafiken och struntar i bilens övriga kostnader som skatt, försäkring, slitage och parkering.
 
Det enda sättet att få en bil mer ekonomisk än kollektivt transportsätt, är att antingen räkna väldigt optimerat för enskilda resor - eller att glömma bort initiala och/eller dolda löpande kostnader.

Fortfarande under förutsättning att man bor där kollektivtrafiken är utbyggd, och faktiskt har möjligheten att utnyttja den.
 
Självklart ska allt vara gratis, men inte i denna tråd. Här avhandlar vi bara gratis transport av kollektiv karaktär.

Jaha ja men då anser jag att alla borde ha rätt att gratis få nyttja alla transportdon som tillhör kommun och landsting. Tänker på alla miljöbilar som rullar runt i vård och omsorg.
Scandics frukostar är sådär, finns många hotell som har betydligt bättre. Hilton tillexempel. Men ja, om någon nu är jättesugen på en frukost och orkar göra sig besväret att åka in till ett hotell (genom att planka ofc) för att få sig en liten macka, så varsågod. Hade jag varit gäst på det hotellet och betalat för min frukost hade det inte stört mig om någon hade ätit gratis eftersom jag antar att den personen hade gjort det av en anledning.


Har Hilton börjat sälja sina frukostar? Det visste jag inte, jag trodde Hilton bara serverade frukost till gästerna.

Att vara hungrig eller snål räcker som anledning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp