Plankare i kollektivtrafiken

Att först köpa sig en bil för t.ex 100.000 pengar, sedan glömma inköpskostnaden och förneka alla andra löpande kostnader (som jag skulle kunna rabbla en A4 om), och till sist titta på en enkel bussbiljetts kostnad - för att konstatera att det här blir nog billigare att ta bilen, det är nog att lura sig själv lite grann.

Det kan vara smidigare, snabbare, enklare, trevligare - men aldrig någonsin att kostnaden att äga en bil kan konkurrera med kostnaden för att åka kollektivt. Detta förståss under förutsättningen att man normalt rör sig i ett område där kollektivtrafiken är utbyggd.
Och det spelar ingen roll om man lyckats hitta en mycket billig skrotbil som aldrig går sönder.
 
Det kan jag också. 0,55 liter per mil x 16 mil x 14 kr = 123 kr. Om soppan går upp till 15 kr kostar det 132 kr. Och bilen gav jag 15 000 för så värdeminskningen är inte så stor längre.

Men hur många har en så snål bil? Hur många snåla bilar finns det? Och även om jag kommer lindrigt undan med bränslekostnaderna så är det en del annat med bilen som kostar.
Ingen har tagit upp det här med alla sjuka människor man trängs med på buss och tåg- är kollektivåkare sjuka oftare än bilåkarna? Hur ofta kommer en kollektivåkare sent i jämförelse med bilåkare? Hur lång tid tar det att åka kollektivt om man lägger ihop väntetid, restid och förseningstid? Kläder- köper kollektivåkarna andra sorters kläder än bilåkare? Jag hade personligen aldrig köpt mössa, vantar och halsduk om jag inte åkt kollektivt.

Tid är pengar på ett eller annat vis. Och ska man räkna alla kostnader för bilen så borde även alla kostnader för kollektivåkandet räknas även om kostnaderna inte direkt hamnar på transportkontot.

Jag tycker att jämföra bilåkandet och kollektivåkandet är som att jämföra äpple och päron. Båda har fördelar och nackdelar, båda har kostnader som inte bara rör pendlingskostnaden/bensinkostnaden.
 
Står det alla?

Nej just det, de flesta.
Du tar för givet att de flesta som plankar gör det för att de är snåla och inte vill betala för sig. Hur vet du att det är så?

Jag har själv sett vilka typer som åkt fast och ursäkta mig om jag har lite fördomar- inte är det sådana som ser ut att ha ett bra jobb/bättre betalt, utan det ser ut som personer som inte har det så bra med pengar alla gånger. Men så har jag inte bott i en storstad.... Men du har med andra ord mest sett den andra sidan? De snåla som har gott om pengar men är snåla?
 
Ingen har tagit upp det här med alla sjuka människor man trängs med på buss och tåg- är kollektivåkare sjuka oftare än bilåkarna? Hur ofta kommer en kollektivåkare sent i jämförelse med bilåkare? Hur lång tid tar det att åka kollektivt om man lägger ihop väntetid, restid och förseningstid? Kläder- köper kollektivåkarna andra sorters kläder än bilåkare? Jag hade personligen aldrig köpt mössa, vantar och halsduk om jag inte åkt kollektivt.

Tid är pengar på ett eller annat vis. Och ska man räkna alla kostnader för bilen så borde även alla kostnader för kollektivåkandet räknas även om kostnaderna inte direkt hamnar på transportkontot.

Jag tycker att jämföra bilåkandet och kollektivåkandet är som att jämföra äpple och päron. Båda har fördelar och nackdelar, båda har kostnader som inte bara rör pendlingskostnaden/bensinkostnaden.
Då får du också lägga till kostnaden för miljöavtrycket, och då vinner kollektivåkandet med typ 1.000.000.000 mot 0.
 
Då får du också lägga till kostnaden för miljöavtrycket, och då vinner kollektivåkandet med typ 1.000.000.000 mot 0.
Vad bra. Då slår vi fast att åka kollektivt är för den enskilda människan billigare än att ta bilen som man redan har, inköpt av andra anledningar är arbetspendlingen.
 
Vad bra. Då slår vi fast att åka kollektivt är för den enskilda människan billigare än att ta bilen som man redan har, inköpt av andra anledningar är arbetspendlingen.

Särskilt här ute i bushen.
En enkel resa hemifrån mig till stan (3.5 mil) kostar med min dieselbil i bränsle ungefät 15 kr. Men visst, det blir mer om man räknar in försäkring et c.
En enkel biljett med buss kostar mig 70kr minst i biljettpris.
Bussarna går varannan timme ungefär och jag måste ta mig fyra km hemifrån och till busshållplatsen också.
Mycket billigare och enklare med kollektivtrafik.
Därför vill jag självklart se till att alla, som har möjligheter att utnyttja kollektivtrafiken, ska åka gratis. INTE.
 
Vad bra. Då slår vi fast att åka kollektivt är för den enskilda människan billigare än att ta bilen som man redan har, inköpt av andra anledningar är arbetspendlingen.
Nej, det vi slår fast är att det är billigare för mänskligheten att åka kollektivt.
Att räkna med miljöavtrycket är alltid dyrare för den enskilda människan.
 
Du tar för givet att de flesta som plankar gör det för att de är snåla och inte vill betala för sig. Hur vet du att det är så?

Jag har själv sett vilka typer som åkt fast och ursäkta mig om jag har lite fördomar- inte är det sådana som ser ut att ha ett bra jobb/bättre betalt, utan det ser ut som personer som inte har det så bra med pengar alla gånger. Men så har jag inte bott i en storstad.... Men du har med andra ord mest sett den andra sidan? De snåla som har gott om pengar men är snåla?

Vilka som plankar på mitt jobb.

De som faktiskt inte har råd brukar fråga istället.
 
Särskilt här ute i bushen.
En enkel resa hemifrån mig till stan (3.5 mil) kostar med min dieselbil i bränsle ungefät 15 kr. Men visst, det blir mer om man räknar in försäkring et c.
En enkel biljett med buss kostar mig 70kr minst i biljettpris.
Bussarna går varannan timme ungefär och jag måste ta mig fyra km hemifrån och till busshållplatsen också.
Mycket billigare och enklare med kollektivtrafik.
Därför vill jag självklart se till att alla, som har möjligheter att utnyttja kollektivtrafiken, ska åka gratis. INTE.
Har jag någonstans påstått att det ska vara gratis? I så fall var jag nog full i går när jag skrev i tråden och vad jag blivit full på vettefan... Jag anser ju faktiskt bara att det ska vara billigare, speciellt ströresor.
 
Särskilt här ute i bushen.
En enkel resa hemifrån mig till stan (3.5 mil) kostar med min dieselbil i bränsle ungefät 15 kr. Men visst, det blir mer om man räknar in försäkring et c.
En enkel biljett med buss kostar mig 70kr minst i biljettpris.
Bussarna går varannan timme ungefär och jag måste ta mig fyra km hemifrån och till busshållplatsen också.
Mycket billigare och enklare med kollektivtrafik.
Därför vill jag självklart se till att alla, som har möjligheter att utnyttja kollektivtrafiken, ska åka gratis. INTE.

Det var en snål liten bil som kommer 35km på en liter bränsle.
 
Nu vet inte jag bakgrunden men Avesta införde gratis kollektivtrafik vilket ökade resandet med kollektivtrafik med 80% så att folk ändå skulle ta bilen tror jag inte på. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.582806/gratis-kollektivtrafik-okade-resorna-med-80-procent

Däremot - varför ska man ta buss när det är så dyrt som det är? Samma sak med tåg, jag reser till skolan (60 mil enkel väg) en gång var sjätte vecka. Det kostar mig 1600 spänn tur och retur. Tar jag bilen betalar jag 800 i bensin och 50 spänn i olja. Bilen kostade 3000 kronor och är alltså inte särskilt ny, jag bor på landet utan busstrafik och är därför beroende av bil så den hade givetvis behövt köpas in ändå. Några andra kostnader på den har jag inte haft, slitage går ju liksom på ett ut på en gammal bil och jag tror jag får mer för den om jag säljer den... Nä, gratis kollektivtrafik tror jag definitivt gynnar miljön...

Jag skulle själv inte orka bry mig i att stoppa plankare, men plankar inte själv, det är jag för feg för (däremot plankade särbon - tror jag - på mig senast då vi landsortsbor nog gjorde fel, vi skulle åka på samma kort som var laddat med pengar på pendeln men det blev nog bara en resa som drogs. Tror jag).
 
Nu vet inte jag bakgrunden men Avesta införde gratis kollektivtrafik vilket ökade resandet med kollektivtrafik med 80% så att folk ändå skulle ta bilen tror jag inte på. http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.582806/gratis-kollektivtrafik-okade-resorna-med-80-procent

Däremot - varför ska man ta buss när det är så dyrt som det är? Samma sak med tåg, jag reser till skolan (60 mil enkel väg) en gång var sjätte vecka. Det kostar mig 1600 spänn tur och retur. Tar jag bilen betalar jag 800 i bensin och 50 spänn i olja. Bilen kostade 3000 kronor och är alltså inte särskilt ny, jag bor på landet utan busstrafik och är därför beroende av bil så den hade givetvis behövt köpas in ändå. Några andra kostnader på den har jag inte haft, slitage går ju liksom på ett ut på en gammal bil och jag tror jag får mer för den om jag säljer den... Nä, gratis kollektivtrafik tror jag definitivt gynnar miljön...

Jag skulle själv inte orka bry mig i att stoppa plankare, men plankar inte själv, det är jag för feg för (däremot plankade särbon - tror jag - på mig senast då vi landsortsbor nog gjorde fel, vi skulle åka på samma kort som var laddat med pengar på pendeln men det blev nog bara en resa som drogs. Tror jag).
Jag tror också att billigare kollektivtrafik ökar åkandet faktiskt. Speciellt vid helger och lov. Nu på höstlovet skulle det kosta mig 800 kr för ett barn att åka 50 mil. Jag har tre barn. Det blev alltså billigare för min bror att köra först 50 mil för att hämta dem och sedan 50 mil tillbaka och sedan 50 mil för att lämna dem och sedan 50 mil hem igen för honom. Betydligt billigare än att sätta tre barn på SJtåg och åka enbart 100 mil. Sådana resor skulle troligen öka åkandet om de vore billigare och därmed skapa bättre förutsättningar i trafiken med bilarna- färre olyckor och mindre köer.
 
Jag tror också att billigare kollektivtrafik ökar åkandet faktiskt. Speciellt vid helger och lov. Nu på höstlovet skulle det kosta mig 800 kr för ett barn att åka 50 mil. Jag har tre barn. Det blev alltså billigare för min bror att köra först 50 mil för att hämta dem och sedan 50 mil tillbaka och sedan 50 mil för att lämna dem och sedan 50 mil hem igen för honom. Betydligt billigare än att sätta tre barn på SJtåg och åka enbart 100 mil. Sådana resor skulle troligen öka åkandet om de vore billigare och därmed skapa bättre förutsättningar i trafiken med bilarna- färre olyckor och mindre köer.
Yes. OM tåget hade kostat detsamma att åka hade jag troligen valt det för lugn och rons skull och möjligheten att kunna plugga på vägen upp... Så jag håller med. Billigare kollektivtrafik (räknar med sj också då) skulle definitivt göra att fler människor skulle åka kommunalt eller tåg...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
700
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp