Hoppas du lägger en slant i tiggarbössorna du passerar på vägen dit också!
Ja, det är klart att jag gör!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas du lägger en slant i tiggarbössorna du passerar på vägen dit också!
Nej men hörrni, ska vi inte ta och göra något viktigt nu? Paradise Hotel börjar ju snart. Där om något snackar vi väl snylta va? Oförskämt! Både mat och sprit... Vem betalar för det? Jo just det...
Hur gör ni om ni ser någon som plankar i kollektivtrafiken?
Jag är en bitterfitta just nu för jag stoppade en som tog rygg p mig genom spärren. Han gick rakt in i mig när jag tvärstannade och sa att jag tyckte att han kunde dra sitt eget kort.
Jag tycker inte om att subventionera andras resor när mina egna blir dyrare hela tiden.
Nu är jag riktigt tjatig: Jag tror att de flesta betalar för sig. De som inte gör det har förmodligen anledning till det. Det är inget som jag kan moralisera över.Så det är ok att stjäla så länge inte alla andra gör det då?
Nu är jag riktigt tjatig: Jag tror att de flesta betalar för sig. De som inte gör det har förmodligen anledning till det. Det är inget som jag kan moralisera över.
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan bli upprörda över att jag tycker att det är okej att någon snyltar på mig. Min pengar (eller pappas såklart), min biljett. Som jag gärna delar med andra. VARSEGOD
Om folk tycker att dom inte har råd med en biljett får dom mer än gärna ta rygg på mig. Det är svindyrt med månadskort eller enstaka biljetter så jag har full förståelse för om man inte tycker sig ha råd... Eller om man väljer att prioritera något roligare, typ en öl med polarna efter skolan eller en fika på stan. Just nu har jag ett bra jobb med okej lön och då kan gärna någon få ta lite nytta av det.
Jag har ingen förståelse alls för alla bitterfittor och dylikt som är gnidna som fan. Varför inte hjälpa någon om man kan? Att stanna någon som vill ta rygg på en känns väldigt ogint och bittert. Kom igen för tusan...
Men nu pratar vi att åka gratis på kollektivtrafik, och då borde det väl ligga närmare till hands att bara låna en random bil på vilken infartsparkering som helst - enligt parollerna 'allt ditt är mitt' och 'att transporteras är en rättighet och inte en kostnad'.Jag håller fullständigt med! Människor som inte tycker de har råd eller lust att betala ska givetvis helt få slippa!
Kan tipsa om att Scandic brukar ha väldigt schyssta frukostbufféer och kostnaden för en icke hotellgäst brukar ligga runt 200 kr.
Har man inte lust att betala är det bara att man lite diskret smiter in med uppsyn som en typisk nyvaken hotellgäst och glider in i buffékön. Man ska kunna uppvisa kvitto på att man betalat men frukostpersonalen kollar aldrig.
Gratis är gott! MUMS!
Men nu pratar vi att åka gratis på kollektivtrafik, och då borde det väl ligga närmare till hands att bara låna en random bil på vilken infartsparkering som helst - enligt parollerna 'allt ditt är mitt' och 'att transporteras är en rättighet och inte en kostnad'.
Huvudsaken är att bilen är tankad, så att det miljöavtryck som görs inte går på mitt samvete. Och ser man dessutom till att det är en dyrare bil man lånar, så vet man ju att det är någon som har råd att betala busskortet då denne ska ta sig hem senare på eftermiddagen.
Självklart ska allt vara gratis, men inte i denna tråd. Här avhandlar vi bara gratis transport av kollektiv karaktär.Nej, nej, för att resonemanget inte ska halta gäller att allt är gratis, ingen som inte vill ska behöva betala så länge det bara sköts lite snyggt.
Jag vet en del som faktiskt inte har RÅD att åka. Jag själv satt i den situationen en gång i våras. Det rörde sig om 5 dagar jag inte hade råd att köpa ett tågkort för att åka till min praktik. Det mottogs inte väl av min handledare, om man säger så, alla har väl råd att åka kollektivt....?Kontrollavgift/tilläggsavgift, inte böter.
De flesta har ingen bättre ursäkt än att de inte vill betala.
Varför finns dem, vet du det? Det skulle alltså kosta mig ca 2300 kr att åka från Nyköping till Huddinge, vad stationen heter minns jag inte. Kan det ha varit ..Flem..nånting kanske. För mig är det mycket pengar, speciellt när samma sträcka i Skåne skulle kosta 1050 per månad. och då får man alltså för den summan åka hur ofta man vill och i hela Skåne, inte bara en viss sträcka.Då passerade du säkerligen en administrativ gräns, typ mellan två trafikhuvudmän.
Dessa administrativa gränser är ett otyg.
Den svenska kollektivtrafiken borde förstatligas, så att en länsgräns inte blev ett oöverstigligt hinder.
Jag vet en del som faktiskt inte har RÅD att åka. Jag själv satt i den situationen en gång i våras. Det rörde sig om 5 dagar jag inte hade råd att köpa ett tågkort för att åka till min praktik. Det mottogs inte väl av min handledare, om man säger så, alla har väl råd att åka kollektivt....?
Varför finns dem, vet du det? Det skulle alltså kosta mig ca 2300 kr att åka från Nyköping till Huddinge, vad stationen heter minns jag inte. Kan det ha varit ..Flem..nånting kanske. För mig är det mycket pengar, speciellt när samma sträcka i Skåne skulle kosta 1050 per månad. och då får man alltså för den summan åka hur ofta man vill och i hela Skåne, inte bara en viss sträcka.
1-1,5 mil ungefär på 6 minuter med tåg, den sträckan går jag inte två gånger om dagen om jag ska hinna ha ett liv också.
Av den anledningen saknar jag Skåne.
Precis som @honung älskar jag dock att åka kollektivt, det gör jag, speciellt tåg, och jag saknar just tågen här något hemskt! Så enkelt och smidigt det är, och fort går det (tåg). Jag har inte körkort och har inget annat val än att åka kollektivt, men även om jag haft körkort skulle jag välja kollektivt, men 2300 kr gav mig lite ont i magen när jag fik veta det. Jag har dock aldrig plankat och skulle inte göra det heller, kostar det så är det bara att betala.
Nej det är bara ett dåligt TV-program. Jag tror det är uppstyrt i avtal hur saker och ting betalas där. Inget snyltande.
Jag kan åka den sträckan för en lägre bränslekostnad.Besnsinkotnad för att åka 16 mil, 170:-? Nja. Det må ha varit en väldigt dyr bil?
Jag kan åka den sträckan för en lägre bränslekostnad.
Visserligen diesel men bilen kostade 10 000:- begagnad.
Tack MacGyver.
Eftersom jag bor inom samma område så tänkte jag bara bekräfta att det som sägs här är helt sant. Det är svinit dyrt att åka med z-länstrafik och det lönar sig att ta bilen alla gånger.Bodde utanför Åre och stan var Östersund. Jag höftade uppåt på bensinkostnaden.