Plankare i kollektivtrafiken

Även om man räknar bara bilens rörliga kostnader så är de ju betydligt högre än bara bensinkostnader.

Värdeminskning, reparationer, däck mm mm är ju till delar rörliga kostnader.

Precis. Min sambo måste ha bil eftersom han jobbar på annan ort - men han kör den bara ner till busstationen(det är för långt att gå, på sommaren cyklar han ibland). Trots att han alltså ändå måste ha och köra bilen en bit blir det billigare att åka kommunalt merparten av sträckan just eftersom vi räknar in t ex slitage på bilen. Och då är månadskorten rejält mycket dyrare här än vad de är i Stockholm.
 
Helt vanlig bil som drog 0.7 l/milen vid landsvägskörning.
Det stämmer säkert. Jag har nog haft en mycket billigare bil i drift.
Men, som diskussionen ovan så är det inte bara bensinkostnad man ska räkna in i milen, utan hela driftskostnaden, plus skatt, plus parkeringsavgifter och tja...jag tror aiallafall att bussen är billigare.
 
Men självklart måste du räkna med värdeminskningen på bilen när du räknar ut vad den kostar per mil att köra. Annars blir det ju en glädjekalkyl utan dess like som inte är jämförbar med kostnader för andra transportmedel.

De billigaste småbilarna kostar ca 25 kronor per mil att köra (från att de är nya), sedan går det uppåt. Som något att jämföra med.

Man kan räkna på många sätt men jag landade på ca 20 kr/ mil när jag räknade för ett par år sen. Det var för en begagnad Subaru där den största värdeminskningen i början hade redan tagits.

Jag har väldigt svårt att se att man kommer fram till något annat än att övriga rörliga kostnader är minst lika stora som bränslekostnaden dock.
 
Man kan räkna på många sätt men jag landade på ca 20 kr/ mil när jag räknade för ett par år sen. Det var för en begagnad Subaru där den största värdeminskningen i början hade redan tagits.

Jag har väldigt svårt att se att man kommer fram till något annat än att övriga rörliga kostnader är minst lika stora som bränslekostnaden dock.

Ja visst blir kostnaden lägre när man köper en begagnad bil. Min siffra (som kom från Dagens industri, jag har inte räknat själv) var bara för nya bilar.
 
Jag tycker bussarna här kunde börja gå lite tidigare.

Och jag tycker de kunde gå oftare. Luckor på ett par timmar i tidtabellen (eller mer) är inget ovanligt. För att kunna ta en annan buss som går en gnutta oftare måste jag ändå köra en mil av den totala sträckan på 3 mil (enkel resa).
 
Man kan räkna på många sätt men jag landade på ca 20 kr/ mil när jag räknade för ett par år sen. Det var för en begagnad Subaru där den största värdeminskningen i början hade redan tagits.

Jag har väldigt svårt att se att man kommer fram till något annat än att övriga rörliga kostnader är minst lika stora som bränslekostnaden dock.

Och när bilen åldras kommer den att behöva repareras ibland. Även nya bilar går ju sönder. Vad det kommer att kosta i reparationer är ju alltid svårt att räkna på i förväg. Min bil köpte jag för 1½ år sedan. Första året gick smärtfritt. Därefter har jag fått lämna in för reparation 2 gånger. Slitage helt enkelt. Även sådant behöver ju räknas med i vad det kostar.
 
Om folk tycker att dom inte har råd med en biljett får dom mer än gärna ta rygg på mig. Det är svindyrt med månadskort eller enstaka biljetter så jag har full förståelse för om man inte tycker sig ha råd... Eller om man väljer att prioritera något roligare, typ en öl med polarna efter skolan eller en fika på stan. Just nu har jag ett bra jobb med okej lön och då kan gärna någon få ta lite nytta av det.

Jag har ingen förståelse alls för alla bitterfittor och dylikt som är gnidna som fan. Varför inte hjälpa någon om man kan? Att stanna någon som vill ta rygg på en känns väldigt ogint och bittert. Kom igen för tusan...

Du tycker alltså att det är rimligt att snylta på andra kollektivtrafik-biljetter för att ta en öl eller köpa en latte? Skämtar du med mig?
 
Och när bilen åldras kommer den att behöva repareras ibland. Även nya bilar går ju sönder. Vad det kommer att kosta i reparationer är ju alltid svårt att räkna på i förväg. Min bil köpte jag för 1½ år sedan. Första året gick smärtfritt. Därefter har jag fått lämna in för reparation 2 gånger. Slitage helt enkelt. Även sådant behöver ju räknas med i vad det kostar.

Ja reparationskostnader var med. Och de blir ju oftast högre ju äldre bilen blir. Det man har i sin kalkyl är ju förväntade kostnader. Reparationer kan ju bli både högre och lägre än man tror.

Sen var det ju en Subaru och då har man ju ingen post för reparationer ;)
 
Jag tänker att de som plankar antingen har glömt kortet/pengarna eller faktiskt inte har råd.

Nu bor jag inte i Stockholm längre, men när jag bodde där betalade jag alltid, även när jag studerade. Jag tror att de allra flesta betalar för sig och att det inte finns någon risk att "låta" folk planka.
 
Sen var det ju en Subaru och då har man ju ingen post för reparationer ;)

Hehe, ska man tro på det? ;) Du menar att den bakre ljuddämparen alltid håller och att ett bromsok aldrig kan kärva fast på en sådan? (Det är vad jag fått fixa på min Toyota av bästa årgång.)
 
Du tycker alltså att det är rimligt att snylta på andra kollektivtrafik-biljetter för att ta en öl eller köpa en latte? Skämtar du med mig?

Absolut inte! Jag tycker absolut att man kan snylta på andra kollektivtrafik-biljetter för att ta en öl eller köpa en latte. Framför allt om man är student. På mig får man gärna snylta!
 
Absolut inte! Jag tycker absolut att man kan snylta på andra kollektivtrafik-biljetter för att ta en öl eller köpa en latte. Framför allt om man är student. På mig får man gärna snylta!

Då tycker jag att du kan inrikta dig på just studenter och inte vem-som-helst som råkar följa efter dig genom spärrarna. Det kan du säkert göra enkelt genom att sätta upp lappar om att du erbjuder gratis busskort till studenter. Lapparna kan sättas upp på universiteten och högskolorna i din hemtrakt och sen kan du köpa riktiga busskort till studenterna.
 
Då tycker jag att du kan inrikta dig på just studenter och inte vem-som-helst som råkar följa efter dig genom spärrarna. Det kan du säkert göra enkelt genom att sätta upp lappar om att du erbjuder gratis busskort till studenter. Lapparna kan sättas upp på universiteten och högskolorna i din hemtrakt och sen kan du köpa riktiga busskort till studenterna.

Mig får vem som helst följa med genom spärren. För mig är det skillnad på att köpa busskort till studenter och låta någon följa efter någon gång. Men visst, jag har ingenting i mot att någon följer efter mig varje gång jag ska åka någonstans.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
700
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp