Folk i allmänhet kan definitivt promenera sträckor som tar fem minuter med kollektivtrafik.Kanske för att man inte kan?
Samtidigt kan enskilda individer säkerligen ha problem med att gå samma sträcka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Folk i allmänhet kan definitivt promenera sträckor som tar fem minuter med kollektivtrafik.Kanske för att man inte kan?
Det kostar mig 360:- att åka med buss mellan norrköping - uppsala och samma resa hem fast med tåg. Jag gissar att du antingen höftar uppåt, eller bor typ i korpilombio och har "stan" i mellansverige? Annars låter det snooordyrt.Om man inte behöver bil alls så ja. Men som där jag bodde förut kostade det 400:- att åka fram och tillbaka till stan med buss, kostade 170:- i bensinpengar.
Ja, men jag menar försäkring, skatt och sånt måste man ju ändå betala.
Det kostar mig 360:- att åka med buss mellan norrköping - uppsala och samma resa hem fast med tåg. Jag gissar att du antingen höftar uppåt, eller bor typ i korpilombio och har "stan" i mellansverige? Annars låter det snooordyrt.
Då passerade du säkerligen en administrativ gräns, typ mellan två trafikhuvudmän.Om man inte behöver bil alls så ja. Men som där jag bodde förut kostade det 400:- att åka fram och tillbaka till stan med buss, kostade 170:- i bensinpengar.
Ett årskort på SL kostar idag 8300:-
12 månadskort kostar 9480:-
Vad använder du för bil? Grannens?
Så din relativt nya bil var gratis? Lotterivinst?Eh relativt ny som inte drar mkt soppa eller skatt? Du vet vad jag bor och hur långt jag har till jobbet eller?
Då är ju inte ditt exempel jämförbart med andras exempel i diskussionen som handlar om kollektivtrafik i exempelvis SL eller östgötatrafiken som jag själv ger exempel om. Det pris du anger är kanske det faktiska pris att ta sig de sträckorna även om det vore en SL-buss som trafikerade åre-östersund med samma passagerarantal och samma skatter.Bodde utanför Åre och stan var Östersund. Jag höftade uppåt på bensinkostnaden.
Så din relativt nya bil var gratis? Lotterivinst?
Eller så räknar du helt enkelt inte med bilens ALLA kostnader.
Eftersom du pratade SL-kort, bör du bo inom Stockholms län. Om inte, så kan jag ju hålla med om att det blir billigare med bil än att köpa just SL-kort.
Har skrivit uppe att jag inte räknade med alla kostnader, nej? Om du hade läst. Bilen kostade ju lika mycket oavsett om jag tar den till jobbet eller ej? Så varför ska jag räkna in den inköpssumman?
Räknade per månad och köpet var kontant så ingenting som betalas per månad nej.
Instämmer med dig Comatose. För mig är det billigare att åka bil till jobbet än att köpa sl-kort, så självklart åker jag då bil!
Då är ju inte ditt exempel jämförbart med andras exempel i diskussionen som handlar om kollektivtrafik i exempelvis SL eller östgötatrafiken som jag själv ger exempel om. Det pris du anger är kanske det faktiska pris att ta sig de sträckorna även om det vore en SL-buss som trafikerade åre-östersund med samma passagerarantal och samma skatter.
Besnsinkotnad för att åka 16 mil, 170:-? Nja. Det må ha varit en väldigt dyr bil?
Har skrivit uppe att jag inte räknade med alla kostnader, nej? Om du hade läst. Bilen kostade ju lika mycket oavsett om jag tar den till jobbet eller ej? Så varför ska jag räkna in den inköpssumman?
Jag tycker man ska jämföra med de alternativ som finns, och vad man får ut av dem.Många säger att det är dyrt att åka kollektivt.
Vad är dyrt egentligen? Hur lite skulle ett månadskort behöva kosta för att vara billigt?
Då är ju inte ditt exempel jämförbart med andras exempel i diskussionen som handlar om kollektivtrafik i exempelvis SL eller östgötatrafiken som jag själv ger exempel om. Det pris du anger är kanske det faktiska pris att ta sig de sträckorna även om det vore en SL-buss som trafikerade åre-östersund med samma passagerarantal och samma skatter.
Besnsinkotnad för att åka 16 mil, 170:-? Nja. Det må ha varit en väldigt dyr bil?