Plankare i kollektivtrafiken

Om man inte behöver bil alls så ja. Men som där jag bodde förut kostade det 400:- att åka fram och tillbaka till stan med buss, kostade 170:- i bensinpengar.
Det kostar mig 360:- att åka med buss mellan norrköping - uppsala och samma resa hem fast med tåg. Jag gissar att du antingen höftar uppåt, eller bor typ i korpilombio och har "stan" i mellansverige? Annars låter det snooordyrt.

Det kostar mig 360:- att åka med buss mellan norrköping - uppsala och samma resa hem fast med tåg. Jag gissar att du antingen höftar uppåt, eller bor typ i korpilombio och har "stan" i mellansverige? Annars låter det snooordyrt.

Bodde utanför Åre och stan var Östersund. Jag höftade uppåt på bensinkostnaden.

Om man inte behöver bil alls så ja. Men som där jag bodde förut kostade det 400:- att åka fram och tillbaka till stan med buss, kostade 170:- i bensinpengar.
Då passerade du säkerligen en administrativ gräns, typ mellan två trafikhuvudmän.
Dessa administrativa gränser är ett otyg.

Den svenska kollektivtrafiken borde förstatligas, så att en länsgräns inte blev ett oöverstigligt hinder.

Eh relativt ny som inte drar mkt soppa eller skatt? Du vet vad jag bor och hur långt jag har till jobbet eller?
Så din relativt nya bil var gratis? Lotterivinst?
Eller så räknar du helt enkelt inte med bilens ALLA kostnader.

Eftersom du pratade SL-kort, bör du bo inom Stockholms län. Om inte, så kan jag ju hålla med om att det blir billigare med bil än att köpa just SL-kort.

Bodde utanför Åre och stan var Östersund. Jag höftade uppåt på bensinkostnaden.
Då är ju inte ditt exempel jämförbart med andras exempel i diskussionen som handlar om kollektivtrafik i exempelvis SL eller östgötatrafiken som jag själv ger exempel om. Det pris du anger är kanske det faktiska pris att ta sig de sträckorna även om det vore en SL-buss som trafikerade åre-östersund med samma passagerarantal och samma skatter.

Besnsinkotnad för att åka 16 mil, 170:-? Nja. Det må ha varit en väldigt dyr bil?

Har skrivit uppe att jag inte räknade med alla kostnader, nej? Om du hade läst. Bilen kostade ju lika mycket oavsett om jag tar den till jobbet eller ej? Så varför ska jag räkna in den inköpssumman?
Räknade per månad och köpet var kontant så ingenting som betalas per månad nej.
Så din relativt nya bil var gratis? Lotterivinst?
Eller så räknar du helt enkelt inte med bilens ALLA kostnader.

Eftersom du pratade SL-kort, bör du bo inom Stockholms län. Om inte, så kan jag ju hålla med om att det blir billigare med bil än att köpa just SL-kort.

Om folk tycker att dom inte har råd med en biljett får dom mer än gärna ta rygg på mig. Det är svindyrt med månadskort eller enstaka biljetter så jag har full förståelse för om man inte tycker sig ha råd... Eller om man väljer att prioritera något roligare, typ en öl med polarna efter skolan eller en fika på stan. Just nu har jag ett bra jobb med okej lön och då kan gärna någon få ta lite nytta av det.

Jag har ingen förståelse alls för alla bitterfittor och dylikt som är gnidna som fan. Varför inte hjälpa någon om man kan? Att stanna någon som vill ta rygg på en känns väldigt ogint och bittert. Kom igen för tusan...

Har skrivit uppe att jag inte räknade med alla kostnader, nej? Om du hade läst. Bilen kostade ju lika mycket oavsett om jag tar den till jobbet eller ej? Så varför ska jag räkna in den inköpssumman?

Exakt så här skrev du - och exakt så läste jag:
Instämmer med dig Comatose. För mig är det billigare att åka bil till jobbet än att köpa sl-kort, så självklart åker jag då bil!

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du anser att du har "billigare att åka bil till jobbet än att köpa sl-kort". Vilket jag är mycket skeptiskt inställd till. Men men, du räknar precis hur du vill. Och jag fortsätter att tycka att du räknar fel.

Många säger att det är dyrt att åka kollektivt.

Vad är dyrt egentligen? Hur lite skulle ett månadskort behöva kosta för att vara billigt?

Då är ju inte ditt exempel jämförbart med andras exempel i diskussionen som handlar om kollektivtrafik i exempelvis SL eller östgötatrafiken som jag själv ger exempel om. Det pris du anger är kanske det faktiska pris att ta sig de sträckorna även om det vore en SL-buss som trafikerade åre-östersund med samma passagerarantal och samma skatter.

Besnsinkotnad för att åka 16 mil, 170:-? Nja. Det må ha varit en väldigt dyr bil?

Min bil drar 0.7l diesel per mil. Diesel kostar ca 14kr/liter. Det blir 156kr för 16 mil. Om jag kör. Har man mer bråttom drar den över litern.

Så 170kr för 16 mil är inte så svårt, tycker jag.

Även om man räknar bara bilens rörliga kostnader så är de ju betydligt högre än bara bensinkostnader.

Värdeminskning, reparationer, däck mm mm är ju till delar rörliga kostnader.

Men självklart måste du räkna med värdeminskningen på bilen när du räknar ut vad den kostar per mil att köra. Annars blir det ju en glädjekalkyl utan dess like som inte är jämförbar med kostnader för andra transportmedel.

De billigaste småbilarna kostar ca 25 kronor per mil att köra (från att de är nya), sedan går det uppåt. Som något att jämföra med.

Jag älskar kollektivtrafiken! Jag bor på landet och pendlar 10 mil om dagen, kostar mig 790 kr/månad. Mycket prisvärt!

Jag tycker målsättningen ska vara att kollektivtrafik är billigare än bil, men jag är inte säker på att det ska vara gratis. Jag tycker egentligen att alla transportsätt bör bära hela sin kostnad (inklusive externaliteter som partikelförorening från däck, föroreningar från avgaser mm). Sedan kan priset för slutkund vara anpassat så att priset blir lägre för grupper med lägre betalningsförmåga.

Många säger att det är dyrt att åka kollektivt.

Vad är dyrt egentligen? Hur lite skulle ett månadskort behöva kosta för att vara billigt?
Jag tycker man ska jämföra med de alternativ som finns, och vad man får ut av dem.
Gå/cykla är ett.
Taxi ett annat.
Och egen bil är nog det vanligaste.

Men man bör nog vara så smart att man räknar med samtliga kostnader som varje alternativ har, eller kombination av alternativ har, innan man drar sin slutsats.

Helt vanlig bil som drog 0.7 l/milen vid landsvägskörning.

Jag tycker bussarna här kunde börja gå lite tidigare. Jag måste ta bilen minst 4 mil men ofta 10 för att komma till jobbet.

Jag åker kollektivt så mycket jag kan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
700
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar