Plankare i kollektivtrafiken

Jaha?
Om jag inte har råd med mjölk så är det okej att gå in på affären och ta några liter nu och då? Jag menar det är så dyrt när man lever på existensminimum.
Precis vad jag skrev i ett inlägg tidigare.... Mat är dyrt... men inte tusan kommer någon på tanken att kräva att det ska vara gratis....

Visste inte att det hette så.
560:- i månaden är ganska mycket för en student som bara får 2800:- i bidrag :) Det är ungefär som att en anställd som får ut 20.000 betalar 4000 i månaden för sitt busskort.
Det är därför det finns förmånliga studielån. Plus att man kan få merkostnadslån för pendlingskostnader.

Såg ditt tillägg. Studiebidrag är ju just ett bidrag, och ska inte jämföras med en lön.

Hur gör ni om ni ser någon som plankar i kollektivtrafiken?

Jag är en bitterfitta just nu för jag stoppade en som tog rygg p mig genom spärren. Han gick rakt in i mig när jag tvärstannade och sa att jag tyckte att han kunde dra sitt eget kort.

Jag tycker inte om att subventionera andras resor när mina egna blir dyrare hela tiden.

Folk som är diskreta stör mig inte. De kan ju bara ha glömt kortet hemma. Folk som klämmer sig förbi och knuffas och nästan trampar på mina hundar stör mig och de försöker jag hindra fysiskt.

@lady_vip @lil-sis

Jag förespråkar absolut inte plankning och jag betalar snällt för mitt eget busskort trots taskig inkomst (fullt lån ger inte heller pengar i överflöd).
Jag ville bara poängtera att alla som plankar inte behöver vara banditer som bara är för lata för att betala.
@hvala Jag vet inte var alla Stockholms studenter bor, men jag bor 1,5 mil enkel väg från Universitetet, och då bor jag 13 minuters resväg från innerstan med tunnelbana. 3 mil cykling om dagen är ganska långt, och dessutom livsfarligt då det är väldigt hårt trafikerade vägar. Men visst finns det många som cyklar, om man bor relativt nära såklart.

Jag ser till att jag inte har någon bakom mig, ser att den bakom mig redan har sitt kort framme, eller så går jag sakta/stannar på andra sidan tills spärren går igen. En gång har jag blivit spottat på pga detta. Folk är idioter. Innan jag började totalvägra hände det minst varannan dag att någon försökte smita med. Den stationen jag byter på är nog en av de värst drabbade av detta ofog.

Att planka för att "det borde vara gratis" eller för att det är för dyrt är ju lika logiskt och bra som att anse är stöld är okej om man personligen anser att varan är för dyr eller borde vara gratis.

Nu verkar det ju som att plankarna är fullkompliga idioter i Stockholm som är beredda att skada andra människor för att få åka gratis. Det är ju aldrig bra.

Här i Göteborg är det många som plankar i och med att det bara är att hoppa på vagnarna eller bussarna. Inget jag bryr mig om faktiskt. Folk får leva med sina egna samveten själva, jag ska inte bli arg och spendera tid och energi på den typen av tankeverksamhet.

Nu verkar det ju som att plankarna är fullkompliga idioter i Stockholm som är beredda att skada andra människor för att få åka gratis. Det är ju aldrig bra.

Här i Göteborg är det många som plankar i och med att det bara är att hoppa på vagnarna eller bussarna. Inget jag bryr mig om faktiskt. Folk får leva med sina egna samveten själva, jag ska inte bli arg och spendera tid och energi på den typen av tankeverksamhet.

Problemet i Stockholm är på tunnelbanan och pendeltågen där man ska gå igenom en spärr. Folk plankar genom att tränga sig förbi samtidigt som någon annan.

På Stockholms spårvagnar och lokalbanor är det ju ingen som märker av plankarna på samma sätt. Förutom då förhoppningsvis konduktörerna. Det gör det ju på inget vis mer okej egentligen, men man slipper ju iaf knuffas med idioterna..

Jag gör ingenting. För det första tycker jag att kollektivtrafiken borde vara gratis, för det andra minns jag hur det var att inte ha råd med busskort/kollektivtrafik, så jag brukar tänka att jag gör livet lite enklare för någon annan.

(Och innan någon börjar yla: nej, jag plankade inte när jag hade taskigt med pengar, men hade jag bara varit lite fräckare hade jag kunnat göra det. Lätt.)

Jag subventionerar gärna andras resor, men hade föredragit att göra det via skattepengar. För enkelhetens skull.

Jag är relativt säker på att majoriteten av plankarna inte plankar för att dom inte har råd, utan för att dom inte vill betala.

Gratis kollektivtrafik kommer att göra att vissa av de som idag cyklar kommer att åka kollektivt istället. Inte så miljövänligt.

Förresten så blir det inte gratis, det blir bara någon annan som betalar.

• Gilla
Reactions: No1
jag lovar dig.... Med gratis kollektivtrafik så vill du inte åka kollektivt..... För bussar, tunnelbana och pendeltåg blir värmestugor åt hemlösa,.... Detta har testats under årens lopp på några ställen och chaufförernas skyddsombud har gått i taket. Det kanske fungerar på mindre orter men i storstäderna.... Tror inte en sekund på att det skulle fungera....
OCH varför ska kollektivtrafiken vara gratis???? Maten är dyr den med... ska inte den också vara gratis....

Ja gud så hemskt om hemlösa åkte :meh:

Det skulle väl i alla fall vara en anledning för kommunen att ta tag i situationen och ordna bättre möjligheter för hemlösa att värma sig i.

Har inte koll längre på vad det kostar att åka kollektivt i Sthlm men här är det svindyrt tycker jag. Skulle åka 5 minuter (exakt) och fick pröjsa 30 spänn för det. Har gått över helt till att cykla men var sjuk och var tvungen att ta bussen :down:

Jag betalar gärna några kronor extra i skatt varje månad mot gratis kollektivtrafik. De som gynnas av gratis kollektivtrafik är de som behöver den mest - de som har minst pengar (och därmed inga andra alternativ än kollektivtrafik/cykel) och miljön. Både den lokala miljön (luftkvalitét etc) och i ett större perspektiv.

Jag har sällan möjlighet att ta bussen till jobbet (eftersom jag bor på landet och jobbar en del kvällspass) men vill ändå gärna dela med mig av min lön för att andra ska ha möjlighet att göra det gratis.

Varför? Ja, för att det är hela poängen bakom att betala skatt. Att dela med sig för att alla ska få det bättre.

Jag ser nog ut som jag plankar rätt ofta, jag har årskort och orkar inte gräva ut det ur ryggsäcken. Jag vet att jag borde "stämpla" för statistikens skull men efter ett antal förlorade månadskort undviker jag att ta upp årskortet i onödan.

Kollektivtrafik ska vara gratis för att man ska uppmuntra folk att använda sig av den förstås. Är det lika dyrt att trängas på tuben tillsammans med hundra förkylda människor, som att ta den egna bilen så kommer ju folk att fortsätta åka bil. Trots alla köer.

Ja. Nu pratar jag om Stockholm.
Ja. Jag vet att kollektivtrafiken inte ser likadan ut över hela landet. Men nu var det tunnelbane/pendeltågsspärrarna som diskuterades.
Om Sthlms pendeltrafik bekostas av enbart Stockholmare utan bidrag av resten av landet hade det väl varit en sak, men gratis kollektivtrafik till alla innebär även att det ska finnas gratis kollektivtrafik i glesbyggden. Bra på sitt vis, det skapar arbetstillfällen och en bättre service som gör att fler kanske kan bo kvar, men helt orealistiskt i mina ögon. Man har så mycket gratis av att bo i exvis Stockholm, varför ska just de som bo i storstäderna slippa betala för sig när stora delar av Sverige redan blöder pengar och människor? :meh:

Jag känner ingen solidaritet med kollektivtrafikföretag och betraktar biljetten som en försäkring. Alltså bryr jag mig inte om när andra vill strunta i försäkringen och ta den ekonomiska risken. Det drabbar främst de själva.

Jag hade nog inte lagt mig i om jag hade sett någon snatta i en affär heller. När det gäller brott som inte primärt drabbar privatpersoner eller djur lägger jag mig inte i.

Kollektivtrafik ska vara gratis för att man ska uppmuntra folk att använda sig av den förstås. Är det lika dyrt att trängas på tuben tillsammans med hundra förkylda människor, som att ta den egna bilen så kommer ju folk att fortsätta åka bil. Trots alla köer.

Ja. Nu pratar jag om Stockholm.
Ja. Jag vet att kollektivtrafiken inte ser likadan ut över hela landet. Men nu var det tunnelbane/pendeltågsspärrarna som diskuterades.
Instämmer med dig @Comatose . För mig är det billigare att åka bil till jobbet än att köpa sl-kort, så självklart åker jag då bil!

Instämmer med dig @Comatose . För mig är det billigare att åka bil till jobbet än att köpa sl-kort, så självklart åker jag då bil!

Har du räknat med andra kostnader än bara bensinen? Själv har jag lagt lite drygt 1700 kronor i snitt per månad på bilen under årets första 10 månader som inte är kostnad för bensin. Nu skulle jag dessutom behöva nya vinterdäck runt om, en kostnad på några tusenlappar. Bilen är betalad i sin helhet så jag har ingen lånekostnad på den.

Ja, det har jag. Iofs inte försäkringen men den är bara 4000 per år för helförsäkring och den hade jag ju haft även om jag hade åkt kollektivt.

Har du räknat med andra kostnader än bara bensinen? Själv har jag lagt lite drygt 1700 kronor i snitt per månad på bilen under årets första 10 månader som inte är kostnad för bensin. Nu skulle jag dessutom behöva nya vinterdäck runt om, en kostnad på några tusenlappar. Bilen är betalad i sin helhet så jag har ingen lånekostnad på den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar