Plankare i kollektivtrafiken

Jag ville bara poängtera att alla som plankar inte behöver vara banditer som bara är för lata för att betala.
Problemet är att just plankare ofta är mycket stökiga människor som man vill kunna avvisa för de andra resenärernas skull eller för att alls kunna köra bussen till sin destination.
Så möjligheten att neka någon att åka med p.g.a. betalningsvägran är viktig.
Att erbjuda studenter superbilliga månadskort är en annan och mycket bättre lösning.

Efter att ha bott i no man-land utan tillgänglig kollektivtrafik i nitton år flyttade jag in till stan och sålde bilen och köpte busskort. Jag har jobbet kvar ute på bystan. Och mamma bor på andra sidan av stan.
Jävlar rent ut sagt! 1 oktober började jag åka kollektivtrafik och JAG ÄLSKAR'T! Jag åker från dörr till dörr, spårvagnarna är hela och rena, bussarna softa och säkra, och det är så smiiiiiidigt så jag saknar ord! Jag har hört så mycket gnäll om kollektivtrafiken, så mycket skit och jag har svurit över kollektivtrafiken i avsaknad av den och som bilist som muttrar när störst går först i trafiken. Och jag förväntade mig skit och dynga som resenär och brukare av kollektivtrafiken.
Nu har vi i den här stan inga passergrindar som jag antar beskrivs av TS, men folk hoppar ibland på vagnarna utan att dra sina kort och jag bligar surt på dem. Det är väl ungefär vad jag kan och vågar göra.
men ang diskussionen om att kollektivtrafiken skulle vara skattefinansierad - jamen det är den ju! Det är tack vare skattemedel vi har kollektivtrafik. Men vägen till paradiset är lång och därför måste vi pynta. Varenda en som åker.
Och bara att vi har kollektivtrafik ÄR SKATTEÅTERBÄRING!
Som sagt, jag älskar't! Och mitt årskort är mig värt mer än sprillans ny lyxbil med fri bensin. Faktiskt. :love:
Plankare bör skämmas. Och bötesfällas oftare. (1500:- hörde jag av en trafikvärd.)

PS - jag betalar 750:-/mån under 9 månader, tre månader är "avgiftsfria". Det är en månadskostnad som är typ en tredjedekl av min sopparäkning jag hade med bilen. DS

Fast om man ändå behöver bil (kanske för att köra häst osv) blir det ofta billigare att ta bilen (bensinkostnad) än att åka kollektivt, tyvärr.

Ja gud så hemskt om hemlösa åkte :meh:

Det skulle väl i alla fall vara en anledning för kommunen att ta tag i situationen och ordna bättre möjligheter för hemlösa att värma sig i.

När vi testade nolltaxa i Örebro, så var inte hemlösa problemet. Problemet blev att stans ungdomar började ha sina förfester i bussen.

Fast om man ändå behöver bil (kanske för att köra häst osv) blir det ofta billigare att ta bilen (bensinkostnad) än att åka kollektivt, tyvärr.

Men du måste ju fortfarande räkna på värdeminskningen och andra kostnader på de milen du kör till jobbet. De kostar ju inte bara bensinpengar för att du även behöver bilen till annat.

Vill man tro att det är billigare så är det ju svårt att övertyga folk ;)

Många är klart blinda för vad det kostar att ha bil.

Med sms kostar en zon 25kr och värdekort 20kr.

Vill man tro att det är billigare så är det ju svårt att övertyga folk ;)

Många är klart blinda för vad det kostar att ha bil.

Med sms kostar en zon 25kr och värdekort 20kr.

Jag vill inte tro då jag inte har någon bil längre :p men när jag var tvungen att ha bil pga hästarna hade jag inte råd att åka kollektivt.

Kostar 30 spänn när man betalar med kontokort att åka 5 min. Det är galet.

Om Sthlms pendeltrafik bekostas av enbart Stockholmare utan bidrag av resten av landet hade det väl varit en sak, men gratis kollektivtrafik till alla innebär även att det ska finnas gratis kollektivtrafik i glesbyggden. Bra på sitt vis, det skapar arbetstillfällen och en bättre service som gör att fler kanske kan bo kvar, men helt orealistiskt i mina ögon. Man har så mycket gratis av att bo i exvis Stockholm, varför ska just de som bo i storstäderna slippa betala för sig när stora delar av Sverige redan blöder pengar och människor? :meh:

Varför skulle Stockholms kollektivtrafik bekostas av resten av landet? SL:s verksamhet finansieras (till drygt hälften) av verksamhetsbidrag från SLL, i förlängningen landstingsskatten. (Landstingen får ett par procent av sina intäkter i statsbidrag menvarför skulle de öka för att SLL vill ha gratis kollektivtrafik). Om du tror att det finansieras av av resten av landet bör man väl redan vara upprörd över Ockelbo, Avesta, Surahammar, Kiruna eller Halstahammar som faktiskt har avgiftsfri kollektivtrafik. Fast iofs så brukar det ju bara bli upprört när det gäller Stockholm ;)

Ja man har mycket gratis av att bo i storstad, men å andra sidan är det mycket annat man får betala mångdubbelt för. Precis som man får mycket gratis av att bo på landsbygden, och får betala mer för annat.

Men du får gärna visa på en undersökning som visar att det är dyrare att bo på "landet" än att bo i storstad. Alla jag har läst visar på motsatsen.

Kostar 30 spänn när man betalar med kontokort att åka 5 min. Det är galet.

Det håller jag med dig om, att det är galet dyrt för enstaka resor. Men sett som alternativ till bil, om det funkar så är kollektivtrafiken snorbilligt. Det måste även du kunna hålla med om?

Det håller jag med dig om, att det är galet dyrt för enstaka resor. Men sett som alternativ till bil, om det funkar så är kollektivtrafiken snorbilligt. Det måste även du kunna hålla med om?

Om man inte behöver bil alls så ja. Men som där jag bodde förut kostade det 400:- att åka fram och tillbaka till stan med buss, kostade 170:- i bensinpengar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar