Planer för 2017

Planer for 2017 ... well ...

Jag tankte mig att forsoka fixa en IPO 1 for Miss Mandy. Antligen. Jag HATAR att tavla da jag har en tendens att fullstandigt lasa mig, men det ar dags nu har jag hort.:cautious:
Sedan maste jag verkligen fa andan ur vagnen och anmala mig till de nosework tavlingar som kommer innom rimlig distance. Mandy ar super saker sa det oroar mig inte alls, men de flesta tavlingar ar sa langt borta och man kan bara tavla en hund i taget.:meh:

Princess Diva behover en BH och vi ska definitivt forsoka. Hon ar sa forfarligt oberaknelig och jag hoppas bara att hon inte far syn pa en kompis och rusar av plan.:nailbiting:
Fler Nosework tavlingar har ocksa. Aven Diva ar super saker sa det handlar bara om att hitta tillrackligt manga tavlingar innom rimliga avstand.

Tater Tot ska ocksa borja Nosework nu och tanken ar att han ska klara sin ORT (Odor Recognition Test) och kanske hitta en tavling till honom ocksa under 2017. Under tiden tankte jag jobba mot en BH. Kanske nasta ar, kanske tar det langre.
BH?

Bra jobbat där, 2017-tråden redan igång :bump:
Planering är det bästa som finns.

Jag har haft en hel del huvudbry hur vi ska tänka i övergången mellan nya och gamla lydnadsregler, eftersom båda hundarna är klara i sina resp klasser. Om vi ska tävla mer i år eller satsa helt på det nya. Jag har (nog kanske) landat i att hanen inte ska starta klass 3 i år men att tiken ska försöka få ett förstapris i nuvarande klass 2 för att jag ska kunna välja mellan i nya klass 1 eller 2 efter jul.
Jag hoppas ju också att tiken hinner bli uppflyttad i brukset före jul.

2017 alltså;
Tiken:
lydnad: FCI klass 2 om vi hinner få något förstapris före jul, annars FCI klass 1 och förhoppningsvis diplom, därefter FCI klass 2.
bruks: Lägre klass spår.
Övrigt: Exteriörbeskrivning och MT, vill gärna vänta till hösten men vi får se vilka datum som finns att välja på.

Hanen:
lydnad: FCI klass 2 med sikte på att få diplom, och flytta upp till FCI klass 3 (kan det vara möjligt att jag tror på att kunna tävla i den högsta klassen nästa år?! Tanken svindlar ju!)
bruks: Lägre klass spår. Jag tycker han borde klara det, och kanske jag därför törs sätta målet att kunna starta i Högre klass spår innan året är slut.
Övrigt: MT behöver göras innan han fyller 4 i augusti. Exteriören är klar sedan tidigare.

Båda:
Rally: Ja, jag vet inte, de nya reglerna känns inspirerande eftersom alla börjar om i mästarklassen och det finns chans att tävla om CERT och championat. Vi får se, kanske det blir lite rally om det inte går bra i lydnaden.
Viktigast är att inte börja pressa och gå för fort fram, komma ihåg att ha roligt och ha en bra och aktiv vardag tillsammans.

Man kan också tillverka egna i forma av kraftiga bambukäppar (sådana där som man har till blom/buskstöd i trädgården) som man sticker ner i gräsmattan och sen trär man över lagom långa bitar gul vattenslang på varje käpp. Funkar utmärkt!
Snöpinnar, sådana som sitter vid dikena på vägarna vintertid.

Åhhhh jag är redan långt in i tävlingssäsong 2017 i mina tankar:angel: Min hund har precis blivit 2 år nu i oktober och kommer därför att vara mogen och vuxen nästa säsong:D
Lydnad: Blir nog ingen mer start i år. Tror vi satsar på att ta titel i nya Startklassen nästa år och sedan förhoppningsvis även starta nya Klass 1.
Rally: Ska göra våra första två starter i nybörjarklass nu i oktober. Sedan fanns det eventuellt en tävling till i år. Satsar på RLD N i början på nästa år och sedan starta fortsättningen, hoppas på att kanske till och med ta två rallytitlar:up:
Agility: hoppas komma igång ordentligt med agilityn och starta i alla fall hoppklassen.
RallyMix: tävlar vi också, är uppklassade ur träningsklass och ska debutera startklass nu i höst. Vill komma upp i klass 1 nästa år.
Övrigt: fortsätta försöka komma med i någon träningsgrupp inom brukset så att vi kan komma igång med lite mer spår och sök. Även träna lite mer Nosework och försöka göra doftprov i alla fall.
Jag ska även bli klar med min instruktörsutbildning under våren.
Och för att min stackars hund inte ska bli helt utsliten (:angel:) så hoppas jag också på att jag får en till träningskompis under nästa år!

Sigge
RLD A
Starta lydnad.
Gå rallykurs.

Stoja
Tävlingsträningskurs vinter/vår.
Få henne att hålla ihop för tävling.
Då tävla lydnad: startklass och förhoppningsvis klass1. Får se om jag satsar på titel eller ej.

Tror jag och Lex endast ska ha som mål 2017 att testa på så mycket nytt som möjligt för att hitta vad som passar oss bäst, och framför allt: ha kul tillsammans:)

Planer och mål för mina aussies 2017:

1531910_944983388925127_3874687861525040107_o.jpg

Lyxa (blir 8 i juli):
  • Kvala till bruks-SM spår för tredje gången
  • Topp 10 bruks-SM spår
  • Cert i agilityklass
  • Uppflytt till och start i hoppklass 3
  • Om tid finnes, ställas ut när hon är i päls och försöka sno ett till cert och bli SE UCh
Pu (blir 3 i juni):
  • Uppflytt till elitspår
  • Starta elitspår
  • Starta högreklass skydds
  • Uppflytt elitklass skydds
  • Om tid finnes, debut i agility

Nu såhär på nyårsafton och allt har jag lyckats pränta ner våra mål för 2017!

Ebun
Som under 2016, många och långa skogspromenader och spår efter behov.

Wissla
Lydnad

Här sätter jag inte upp några mål för 2017. Mest för att jag vill satsa på brukset den tiden vi kommer kunna träna ordentligt och tävla.
Men visst, ska vi något form av (dröm)mål så start i Class2.

Bruks, spår
Start i högre klass
Godkänt i högre klass
Uppflytt till elit (drömmål)

Vi går ut hårt redan i februari och hoppas på att vi kommer med på årets första tävlingar i Skåne och att vädret är med oss så inte tävlingarna blir inställda pga snö.

Anledningen till att lydnaden kommer ligga lite på hyllan och att jag hoppas på start i Hkl redan i februari är för att Wissla ska paras på nästa löp. Hennes uppfödare ska låna henne för att ta en kull. Detta innebär att den här tävlingssäsongen blir något nedkortad men så får det vara. Jag tycker det är kul att Wissla ska få göra sitt för kelpieaveln!

Pärla
  • Sökappell - uppflytt
  • Starta lägre sök
  • Spåra mer och seriösare
  • Starta freestyle
Millie
  • BPH
  • Röntgen
  • Startklass lydnad
  • Spårappell - uppflytt
  • Viltspår
  • Utställningar

1) Starta högre sök, och bli uppflyttad.
2) Debutera i lägre sök, och bli uppflyttad.
3) Starta class 2 i lydnaden, och se vad som krävs för förstapris där.
4) Debutera i utställningsringen!

Fridolf ska tävlas mer än vad vi hade tid med 2016, har fått lite pikar om att jag borde visa upp honom mer... Ik2 för hela slanten, kanske nån CK om det passar med tid och avstånd. Anmäld till start på västkusten två helger i Januari redan!

Ale ska också ut på banorna och tävlas. Uppfödarna planerar att ta kull på henne på höstlöpet, så vore kul att få lite meriter på henne innan det. De hintade om unghundsSM, men det tänker jag låtsas att jag inte hörde :angel: Kommer vi dit så gör vi... Hon ska också tävla redan om ett par veckor, både Ik1 och Ik2 om allt känns bra. Utöver det ska hon användas mer under lamningen i Norge.

Frodo ska jobba vidare med det tungroddade arbetet att samla och kontrollera alla djuren på betet i sommar. Flocken blir rekordstor och eftersom Fridolf ska tävlas mer vill jag inte låta honom "lyfta pianon" mer än nödvändigt. Passar Frodo ypperligt!

Boss får fortsätta titta på enhörningar i sitt hörn i trädgården. Alla nöjda ;)

Förhoppningsvis flyttar det in en Fridolf-son här under våren. Den ska bara vara söt och valpig ett par månader, sen ska det börjas med grundträning igen! :love:

Förhoppningsvis, om Hund är hunden för mig och allt går enligt drömplanen så ser planen ungefär ut såhär:
- Gå allmänlydnad
- Ev gå brukskurs + ev rikta in oss på en gren. Jag är sugen på rapport!
- Göra MH och röntga HD/ED.
- Bygga upp grunderna inom lydnaden.
- Jobba med självkontroll.
- Miljö- och socialträna.
- eventuellt att Hund flyttar hem till mig på heltid om ovanstående punkter går som jag vill.

- Det största målet (som känns lite som ett drömmål) är att starta startklass lydnad innan året är slut. Och kanske starta brukset om vi hittar en gren som passar!

Criga
Ställas på Mydog
Ställas på Tvååker
MH
Röntgen
Få en gk exteriör
Fortsätta tränas mot IPO
EV sättas ut på foder.

Calibra
Ställas i Tvååker
MH
Röntgen
Få en gk exteriör
Fortsätta tränas främst spår men även för IPO.
Gå lite roliga kurser.

Mamma Mu
Komma i form.
Fundera på om hon ska stanna här eller hitta ett hem som sällskapshund. Hon är urless på ungtikarna.

Skägget
Bara hänga med.

Ny tik in isf Lilla S
Kikar på nya alternativ. Har lite olika uppslag.

Ny kull
Parning till våren. En kombo är klar. Har även kikat lite på att göra en annan genom att leasa in en tik från en annan uppfödare/vän.

Utöver detta ska vi ha kennelträff och läger. Ska även åka iväg på ett par läger.

Den äldre:
-RLD N (tror inte han fixar det i år, han har ett kvalificerande, vi har två starter kvar)
-NO UCH
-C.I.B
-SE VCH (om vi inte hinner i år, ett 1a pris kvar)

Den yngre:
-ställas i Sverige, ev. finland, förhoppningsvis iaf 2 cert i sverige.
-bli färdiga för att tävla och komma till start, rally.
-anlagsprovet och förhoppningsvis några ökl-spår.
-BPH/MH
-Röntga höfter och armbågar samt patellaundersökning mot slutet av året
Måste ju uppdatera, planen är lite reviderad.
Den äldre blev viltspårschampion i oktober, och tog även sitt andra kvalificerande i rallyn samma helg, så vi har ett kvar. I övrigt så är det väl samma plan :)

Den yngre:
Han ska ställas på MyDog och rasspecialen (i maj) i övrigt blir det nog ganska lugnt, han behöver tid att växa i sin kropp och det känns roligare att då lägga pengarna på rally och viltspår :D

Med tanke på att "planer för 2016-tråden" kommit fram igen tänkte jag att det är lika bra med en ny tråd för nästa år.
Vad har ni för planer?

Min lista är kort och det enda jag planerat är MT (eventuellt exteriör om det känns viktigt med en titel) samt ipo1. Kanske hinner jag med ipo2 också, men det finns ingen anledning att gå ut och göra ettan innan hunden känns stabil och kan göra ordentliga poäng. Vi får se vad som hinns med.

Tassa (blir tre till hösten): paras på nästa löp, behålla valp om det blir "någon bra".
Förhoppningsvis ställas ut till hösten (när hon är i päls igen), och plocka sista certen för Se+NoUch. För att klara det behöver vi fortsätta att träna på att inte tvärnita och lägga sig ner så fort något kul händer utanför ringen :D

Eijdih (fyller nio i år): mest lalla runt, men funderar på rallylydnad. Får se om tiden räcker till och nerverna pallar. Annars är målet tio nya trick. Minst :)

Alva (blir sex till sommaren): även här lalla runt. Alvas mening med livet är att ligga i någons knä, så det ska jag se till att uppfylla :)

Förhoppningsvis importera valp, tiken är parad, men jag vet inte med vilken hane, så vi får se om det ens är intressant.
Om det blir inköpt valp och/eller behållen sådan så blir det rimligen någon valpkurs till hösten.

Jag: hålla pälsarna i nära utställningsskick, och en gång för alla lära mig att få till svansen... :)
Fortsätta på ringträningen vi har varje vecka. Socialt och trevligt :)
Kommer dessutom troligen att låna Hot för utställningar i sommar, iom att Tassa inte kommer vara i form.

Whippan ska bara hållas frisk och skadefri, låter som ett bra mål tycker jag. :p Sedan ska vi ta upp träningen igen med olika typer av nosarbete, av någon anledning har jag en vinthund men en otroligt bra näsa.

Fennabus
- Hoppas knipa sina 2 sista cert i utställning.
- Ögonlysas
- starta officiellt i agility hopp klass 1
- backa tillbaka i all träning typ.
- starta officiellt rallylydnad N.
- gå freestyle kurs.

Matte ska ska träna på detta år att inte ställa så höga krav på sig själv, för då vägrar kooikern samarbeta med mig och ger fingret åt mig. :angel:
Förhoppningsvis flyttar en liten valp in också detta år. :)

• Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 177
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var tänkt att riksanläggningen Wångens nya vd skulle tillträda i januari nästa år. Men nu ändras planerna, och en ny tillförordnad...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar