Planer för 2017

Slutet på säsongen 2016 blev inte riktigt som jag tänkt, så här kommer en reviderad plan.

Nej, och början på 2017 blev inte heller som jag hade tänkt mig så här kommer en reviderad plan igen. Jag bestämde mig för att inte tävla lydnad i vår, jag känner mig inte så pepp att ta itu med de nya reglerna. Istället ska jag ta det lugnt, gå kurs och köra lite bruks.

Tiken:
Är anmäld på en Appellklass spår, tredje gången gillt, sen får vi se.

Hanen:
Lägre klass spår i vår om vi lyckas komma med på någon tävling.
Lydnad FCI klass 2 tidigast i höst.

Planer och mål för mina aussies 2017:

1531910_944983388925127_3874687861525040107_o.jpg

Lyxa (blir 8 i juli):
  • Kvala till bruks-SM spår för tredje gången
  • Topp 10 bruks-SM spår
  • Cert i agilityklass
  • Uppflytt till och start i hoppklass 3
  • Om tid finnes, ställas ut när hon är i päls och försöka sno ett till cert och bli SE UCh
Pu (blir 3 i juni):
  • Uppflytt till elitspår
  • Starta elitspår
  • Starta högreklass skydds
  • Uppflytt elitklass skydds
  • Om tid finnes, debut i agility

Citerade inlägget skrivet okober 2016, jag tar en halvårsavcheckning:

Lyxa (blir 8 i juli):
  • Kvala till bruks-SM spår för tredje gången Check :love:
  • Topp 10 bruks-SM spår (Vi får väl se i augusti.... :D )
  • Cert i agilityklass Ingen start i agility klass 3 än
  • Uppflytt till och start i hoppklass 3 Lyxa jagar sista pinnen i hopp2, det har varit lite stolpe ut i flera lopp.... ex nollat lopp och hög placering men för få starter för pinne :arghh:
  • Om tid finnes, ställas ut när hon är i päls och försöka sno ett till cert och bli SE UCh Äh jag tror jag skiter i det, orka :D
Pu (blir 3 i juni):
  • Uppflytt till elitspår Check :love:
  • Starta elitspår Debut nästa helg :up:
  • Starta högreklass skydds Check :love:
  • Uppflytt elitklass skydds CHECK :eek: :love: :banana:
  • Om tid finnes, debut i agility Skjuts nog fram ett år eller två, brukset och framförallt skyddet prioriteras :up:

Knapplånar mig själv och skriver in uppdateringarna med fetad stil.

Criga
Ställas på Mydog- Check. Hon blev BIR valp.
Ställas på Tvååker - annat kom emellan
MH - preliminärbokat skiftet sep/okt
Röntgen - Check.
Få en gk exteriör - har inte blivit av än
Fortsätta tränas mot IPO - Gjordes så länge hon var här. Nu har de andra mål.
EV sättas ut på foder. - Hon har flyttat.

Calibra
Ställas i Tvååker - Annat kom emellan
MH - preliminärt i skiftet sep/okt
Röntgen - Check
Få en gk exteriör - inte blivit av ännu
Fortsätta tränas främst spår men även för IPO.- Check, och hon gör bra ifrån sig!
Gå lite roliga kurser - Blev 2 st.

Mamma Mu
Komma i form - Check. 4 Kg minus på vågen :up:
Fundera på om hon ska stanna här eller hitta ett hem som sällskapshund. Hon är urless på ungtikarna - Hon stannar, tikarna flyttar.

Skägget
Bara hänga med -Check.

Ny tik in isf Lilla S
Kikar på nya alternativ. Har lite olika uppslag.
Lilla S fick somna in och ny tik har flyttat in från samma uppfödare.

Ny kull
Parning till våren. En kombo är klar. Har även kikat lite på att göra en annan genom att leasa in en tik från en annan uppfödare/vän - Parade i våras men det blev inget. leasingtik är klart och vi räknar med parning i sep.

Utöver detta ska vi ha kennelträff och läger. Ska även åka iväg på ett par läger.
Vi sköt upp lägret pga utebliven kull, ny valp in och två nya kullar inplanerade. Tiden räckte inte till i höst som vi trodde. Nu planerar vi om till våren. Men sambon kom iväg på läger.

• Se om jag kan samordna mig med Ammos uppfödare så vi kan göra MT. Oavsett vill jag nog göra MT nästa år. - Gör MT själv, inbokat i september. Ska göra exteriören nu i augusti.
  • Ta tag i spåret och forsätta traggla lydnaden så vi kanske kan köra appelen nästa år. - Blir nog ingen appel, eventuellt lydnad.
  • Komma med i en ipogrupp. - är med i ett träningsgäng!
  • Göra BH prov. - Får vänta tills i vår.

- Starta nybörjarklass i rally (RLDN hade ju varit väldigt trevligt :D) - RLDN check! :love:
- Starta startklass lydnad - Kommer nog inte hända i år iaf. :rofl:
- Röntga höfter och armbågar :nailbiting: - Blir tidigast i september
- Genomföra BPH/MH - BPH check!
- Gå fler kurser - Vi gick flera kurser i våras och i höst blir det ännu en rallykurs.
- Träna agility - Check!
- Åka på fler utställningar - Vi har varit på massor av utställningar och lika många är det kvar innan året är slut! :up:
- Träna vidare så vi kan ha henne lös - Tränar på och det går bättre och bättre.

- Skaffa en till valp :angel: - Check!!! :love::bump:

Fennabus
- Hoppas knipa sina 2 sista cert i UTSTÄLLNING. - denna hoppar vi och tar tag i någon gång i framtiden.
- Ögonlysas check
- starta officiellt i agility hopp klass 1 CHECK
- backa tillbaka i all träning TYP. CHECK
- starta officiellt rallylydnad N. CHECK
- gå freestyle KURS CHECK

Sedan har vi även gjort ett godkänt doftprov i Nosework och ska förhoppningsvis nu i augusti debutera u lydnad.

Corinne som inte skulle göra något alls har tävlat nosework inoff med 4 godkända sök samt gjorde ett godkänt doftprov såklart.
Vi tävlade även officiellt rallylydnad och fick godkända poäng och blev även domarens val. :p

Jag har ju i alla fall förstått hur mitt liv fungerar... :grin:

Alltså. Om jag gör några roliga planer så slutar det nog med att vi ligger med brutna ben hela högen här, bara för att vi inte ska komma iväg på något alls.. :meh:

Såå, mina planer för nästa år blir: Överleva utan allvarliga skador, ha kul ihop och hela tiden bli lite bättre på allt som för stunden känns roligt och givande att bli bättre på.

(Sedan hoppas jag väldigt mycket på LC-licens för Ebrah och tävlingssäsong för båda dårarna, men det får jag nästan viska för att inte riskera just en miljard brutna ben i allas kroppar lagom till våren)

Brutet ben (eller ja, splittrad knäskål) på Aysu, så det där med tävlingssäsong blev det ju inte mycket med. Hon hann kvala till EM i år, men det spelar ju ingen som helst roll... Kan väl säga att sommaren inte riktigt varit vad jag hoppats på.

Ebrah däremot kopierade nästan Aysus start på LC-karriären. Licens, sedan placerad 3a, 3a, 2a och 1a vilket gjorde att hon låg först på halvårslistan när den kom ut :bump: En vecka kvar till nästa tävling.

Till hösten planeras rallytävlingar, Aysu får också tävla om hon hunnit bli bra nog för det. Det blir dock efter LC-säsongen för att inte ha tusen tävlingar inbokade samtidigt, fokus ligger trots allt på att få Aysu bra igen.

Qarusell:
Göra BPH
Lära oss skyltarna ordentligt i RLDA och starta RLDA
Tävla lite mer agility, (det har bara blivit en tävling officiellt i år).
Göra en start i freestyle

Ultima:
Starta i agility
Klara RLDN och eventuellt RLDF åtminstonde starta i RLDF
Göra BPH eller MH
Starta startklass i lydnaden
Komma igång ordentligt med viltspåret
Göra en start i freestyle och/eller heelwork to music
Ställas ut åtminstone en gång officiellt

Lite uppdatering
Qarusell:

Göra BPH - inte gjort och kommer nog inte göras heller :(
Lära oss skyltarna ordentligt i RLDA och starta RLDA - här hamnade vi med ett bakslag på sista tävlingen 2016 med två diskade lopp pga en rejäl smäll utanför området när vi gick första banan. Det blir istället en start i fortsättning för att checka av hur hon känns.
Tävla lite mer agility, (det har bara blivit en tävling officiellt i år). - 2017 har Qarusell gjort 6 officiella lopp, för första gången lyckats komma i mål inom referenstiden och dessutom bli trea :D, inga pinnar än men året är ju inte slut än :) vi har 3 tävlingsdagar inplanerade till i år :)
Göra en start i freestyle - inte gjort än och det är osäkert om det kommer att bli av..

Ultima:
Starta i agility - japp debuten är gjord :), fyra starter och i mål i tre, inga nollade lopp än :P
Klara RLDN och eventuellt RLDF åtminstonde starta i RLDF - här har det inte gått så bra... Är inte klar i nybörjar än...
Göra BPH eller MH - genomfört BPH med 3:a på skott
Starta startklass i lydnaden - inte än men det är inte helt omöjligt att det blir i höst..
Komma igång ordentligt med viltspåret - inte gått ett enda spår än i år :(
Göra en start i freestyle och/eller heelwork to music - inte gjort än och det är osäkert om det kommer att bli av..
Ställas ut åtminstone en gång officiellt - gjort med VG som resultat..

- Starta fortsättningsklass rallylydnad - check
- Ta RLD F - med tanke på gosedjursincidenten så känns det målet såhär just nu -> :rofl:
- Starta startklass lydnad - nej och har inte det målet just nu
- Ta diplom i startklass lydnad - se ovan
- Komma igång med spår (person- eller vilt) - vi har faktiskt lagt viltspår ett par gånger i våras

Plan för nästa år är;
- valpkurs (kan bli redan i år) och vardagsträning -check
- vänja hund och lite hundrädd systerson vid varandra - hunden gillar barn, systerson tyvärr fortfarande rädd
- fortsättningskurs, gärna med lite "prova på" av lydnad/sök/spår för att se om vi gillar det - nästa helg är det prova-på på klubben
- rallykurs - check
- starta nybörjarklass i rally mot slutet av sommaren - startat men fick avbryta, hon är inte tävlingklar men det var bra träning

Senast ändrad:
Vi har kommit en liten bit på väg redan och faktiskt genomfört ett agilitylopp med endast 10 fel :) Kanske skulle höja målet till felfritt lopp både hopp och agility.
Dessutom ska vi tävla startklass i lydnad den här veckan :D
Uppdaterar lite här också då!
Agilityn ligger på is just nu då min hund blir stressad och utåtagerande i tävlingssituationen tyvärr. Så jag har tävlat lite med syrrans hund istället, vilket gått jättebra! Flera odiskade lopp, men inget felfritt än. Får se om det blir några tävlingar i höst.

Startklassen har jag startat tre ggr och fått ett godkänt resultat nu senast, men inget förstapris än så länge. Han har gått jättefint på träning men haft en tendens att bli väldigt splittrad på tävling och därmed rätt ofokuserad. Vi skulle behöva vara med på träningstävlingar för att öva på själva tävlingssituationen, men motivationen har sviktat lite på sistone.

Fridolf ska tävlas mer än vad vi hade tid med 2016, har fått lite pikar om att jag borde visa upp honom mer... Check! Startar kvarts-SM 12-13 aug!

Ale ska också ut på banorna och tävlas. Utöver det ska hon användas mer under lamningen i Norge. Check och Check. Plats 31 av 40 på rankinglistan till unghunds-SM med bara ett par veckor kvar av kvalperioden.

Frodo ska jobba vidare med det tungroddade arbetet att samla och kontrollera alla djuren på betet i sommar. Han gör fina framsteg och var ovärderlig på jobbet i Norge i våras också!

Förhoppningsvis flyttar det in en Fridolf-son här under våren. Uncheck. Istället flyttade ju syrran Karla hit, och om 4 veckor klämmer hon ur sig en hel kull med syskonbarn! Förhoppningsvis föds då min(a) framtida stjärna(or) ;)

Uppdatering i fetstil!

Valpen:
- Röntgen av höfter & armbågar: Check! HD A och ED 0! :banana:
- MH: Nix, kanske blir till hösten. Men vi har gjort FART-test!
- Gå kurs i tävlingslydnad och jaktapportering: Apporteringskurs har vi gått, lydnadskurs blir senare i höst.
- Ställas på officiell utställning: Ställdes på rasspecial med ett HP. Blir nog ingen officiell utställning om hon inte lyckas växa på sig så pass att hon är i närheten av rasstandarden.
- Eventuellt starta startklass lydnad: I vinter kanske?
- Tävla lite rally: Har gjort en katastrofal start. Valpen blev rädd för nummerlapparna som satt på skyltarna :rofl:
- Skynda långsamt :angel:: Kämpar!

Dom andra två hundarna har jag inga direkta planer för. Flyttar troligtvis strax efter årsskiftet och ena hunden bor då kvar hos mamma. Zingo bor hos mamma men jag lånar med honom på spårträning och långpromenader ibland :)

Tanthunden flyttar med mig, om hon inte har fått somna in innan dess. Min älskade tanthund somnade in i slutet av 2016. :heart

Milou, fyller två hösten 2017
- Ta RLD N (om vi inte gör det innan årsskiftet, beror på om vi åker på någon mer tävling eller inte) Tre starter - tre godkända. November tog vi RLD N! :D
- Ta RLD F (iallafall starta) Tre starter - tre godkända. Juni tog vi RLD F!
- Jobba med hans skotträdsla. Ja det har vi pysslat med under hela våren. Tycker han gör stora framsteg, även om han aldrig kommer bli oberörd.
- Fortsätta med viltspår (om han tycker det är kul, kurs nästa helg). Inte blivit mycket av tyvärr...
- Fler tricks. Inte mycket mer än vad han redan kan haha!
- Styrketräning. Ja, det pysslar vi med hela tiden. Han har stärkt sig otroligt mycket och vi kämpar vidare :up:

Han har även röntgats med HD B och ED ua. Även patellan kollad ok.

Framöver:
Få mer erfarenhet på tävlingsbanan.
BPH under hösten.
Få till den där höger-foten till avancerad klass.
Eventuellt starta avancerad i vinter.
HA KUL!

Planer och mål för mina aussies 2017:

1531910_944983388925127_3874687861525040107_o.jpg

Lyxa (blir 8 i juli):
  • Kvala till bruks-SM spår för tredje gången
  • Topp 10 bruks-SM spår
  • Cert i agilityklass
  • Uppflytt till och start i hoppklass 3
  • Om tid finnes, ställas ut när hon är i päls och försöka sno ett till cert och bli SE UCh
Pu (blir 3 i juni):
  • Uppflytt till elitspår
  • Starta elitspår
  • Starta högreklass skydds
  • Uppflytt elitklass skydds
  • Om tid finnes, debut i agility

Ok, 1 månad kvar av 2017, jag tar och sammanfattar året redan nu (även om det är 2 agilitytävlingar kvar innan året är slut :D ):

Lyxa (blir 8 i juli):
  • Kvala till bruks-SM spår för tredje gången Check!
  • Topp 10 bruks-SM spår Icke-check! Vi gjorde en grymt fin tävling känslomässigt och attitydsmässigt men med alldeles för mycket stolpe ut, så det blev en 18:e plats av 30.
  • Cert i agilityklass CHECK! :eek:!! Det här var verkligen ett drömmål, men Lyxa och hennes handler satte det på första tävlingen i klass 3 :love: ! PLUS att de tog en SM-pinne :up: !
  • Uppflytt till och start i hoppklass 3 Check! :banana:! Mycket stolpe ut under säsongen men tillslut kom sista HO2 pinnen in. Och de tog en SM-pinne i hopp på första tävlingen i klass 3 som grädde på moset :up:
  • Om tid finnes, ställas ut när hon är i päls och försöka sno ett till cert och bli SE UCh Icke-check!
Pu (blir 3 i juni):
  • Uppflytt till elitspår Check!
  • Starta elitspår Check! Dessutom med certpoäng på debuten :up: !
  • Starta högreklass skydds Check!
  • Uppflytt elitklass skydds Check! Uppflyttade till elitskydd på första försöket i högreskydd, första aussien någonsin som blivit det :love: !
  • Om tid finnes, debut i agility Check! Debut i helgen, 3 lopp och ingen disk, 10-15 fel i vardera klass :up: !

Nu är det snart dags att formulera målen inför 2018 :bump: !

Kan väl sammanfatta hur det gick för oss också :D

• Ta Lydnadsdiplom för startklass i lydnad om vi inte lyckas ta LP1 i år - Skippade startklass, direkt till Klass 1
  • Starta Lydnadsklass 1 - Check! Tog även LD1!
  • Starta i officiell Agility klass 1 - Check!
  • Flytta upp till Agility klass 2 - Check! 3 pinnar i klass 2 :D
  • Komma in i och börja träna sök - Check, har en grupp!
  • Träna på alla momenten inför brukset - Check
  • Testa Tinjas vallningsanlag - Check
  • Starta Fortsättningsklass Rallylydnad - Check, den 10:e är det sista tävlingen, förhoppningsvis snor vi RLD F då!
  • Finslipa tricks och lära in nya - Check, lärt henne några
  • Fila på ett freestyle-program för att det är roligt - Icke-check. Har ingen plats att öva på.
  • Röntga om Tinja - Icke-check. Blir till nästa år.
  • Bli examinerad som hundinstruktör - Icke-check. Kaos i livet :down:
  • Gå en helvetes massa kurser - Icke-check pga punkten under
  • Tävla tills jag blir blå - CHECK oj vad vi tävlat!
  • Eventuellt skaffa en valp..?? :eek: Kan dock mycket möjligen dröja till 2018. - Icke-check. Kanske blir till 2018!

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 176
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var tänkt att riksanläggningen Wångens nya vd skulle tillträda i januari nästa år. Men nu ändras planerna, och en ny tillförordnad...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI