Planer för 2017

Ladda
- Skogsprov (hösten -17)
- Vildsvinsprov (hösten -17)

Eventuellt startar vi skogsprov/vildsvinsprov i januari, men troligtvis inte. De senaste veckorna har hon jagat väldigt kort, utan synbar anledning. Vi kollade henne hos veterinären förra veckan för eventuella halsinfektioner och dylikt utan att de hittade något, så nu kör vi en noskvalsterkur och ser om det hjälper. Det blir nog tyvärr tight att hinna med start innan 31/1.
Hinner vi starta och hon blir godkänd kommer hon eventuellt paras på vårlöpet.
I övrigt är hon fullmeriterad och ska bara få ha kul och lattja framför kickbiken och förmodligen på agilityplanen. Tror hon skulle bli en fena på nosework, så det tänkte vi också testa på :)

Otis
- Skogsprov (hösten -17)
- Vildsvinsprov (hösten -17)

Eftersom han inte är något utställningsexemplar så får han göra som Ladda övriga året - ha kul, lattja framför kickbiken och köra lite agility och kanske testa på rallylydnad och nosework.

Floyd
- Röntgas
- BPH/MH
- Starta WT
- Viltspårprov, anlagsklass och öppenklass

Har många planer för den här gossen, men vi börjar så här :D

Whippan ska bara hållas frisk och skadefri, låter som ett bra mål tycker jag. :p Sedan ska vi ta upp träningen igen med olika typer av nosarbete, av någon anledning har jag en vinthund men en otroligt bra näsa.

Fennabus
- Hoppas knipa sina 2 sista cert i utställning.
- Ögonlysas
- starta officiellt i agility hopp klass 1
- backa tillbaka i all träning typ.
- starta officiellt rallylydnad N.
- gå freestyle kurs.

Matte ska ska träna på detta år att inte ställa så höga krav på sig själv, för då vägrar kooikern samarbeta med mig och ger fingret åt mig. :angel:
Förhoppningsvis flyttar en liten valp in också detta år. :)
Hipp hipp hurra för @Wenniz idag!
ina_dance5.gif

@AraSlei och kanske andra också: kickbike låter riktigt kul, vilken modell bör man satsa på eller undvika? (Tänker inte märke och så, utan funktion. Större eller mindre hjul, styrhöjd, tillval osv :) )
Tilläggas bör väl att jag visserligen kan cykla, men allt annat innefattande hjul eller skenor där man ska hålla balansen är förenat med livsfara :D

@AraSlei och kanske andra också: kickbike låter riktigt kul, vilken modell bör man satsa på eller undvika? (Tänker inte märke och så, utan funktion. Större eller mindre hjul, styrhöjd, tillval osv :) )
Tilläggas bör väl att jag visserligen kan cykla, men allt annat innefattande hjul eller skenor där man ska hålla balansen är förenat med livsfara :D

Jag tycker att skivbromsar är ett måste :D Stora, väl mönstrade däck, bra dämpning och hög markfrigång underlättar terrängkörning.
Jag har en hyfsat billig variant från balanshoj som heter "Dogbike från Yedoo" som fungerar fint för den vardagsåkningen vi gör :)
Det är vansinnigt kul :D

Har tänkt igenom det här en vända till :angel:

- Ta RLD-F (har två starter kvar)
- Ta RLD-A (debut tänkt i april och hoppas att vi är klara i september)
- Debutera RLD-M
- Genomföra godkänt BPH
- Ställa ut på Norrköping dog show. Uppfödaren har lite fler planer i högervarvet men de är jag inte så insatt i mer än att jag inte får boka in nått annat de helgerna :angel:
- Gå agilitykurs under våren (anmälda)
- Debutera agility någon gång under året.
- Debutera startklass lydnad (anmäld 25/2 O_o :nailbiting:)
- Jobba vidare på söket och momenten i appellklass.
- Debutera sök - appellklass under hösten.

Vore jäkligt roligt att bli uppflyttad i agilityn, lydnaden eller brukset men det är rent önsketänkande då jag ännu inte vet hur pass vi satsar på högre för året. Men titlar är alltid roligt :angel:

Lite ändringar har det ju blivit, men...

Polly: att hon ska kunna bli bra eller åtminstone bättre i sitt skadade ben. Vi kämpar på med rehab osv. Hoppas på att kunna ta en sista kull på henne till hösten, då jag gärna vill ha en tik att fortsätta med.

Skalman: Ska visas lite i utställningsringen, göra patellakoll och ögonlysning framåt sensommaren. Vi har även hastigt och lustigt börjat med nosework, då en kompis utbildar sig till instruktör och han visar redan efter första gången stor talang för det genom att vara metodisk och sansad. Så vi får se hur länge vi tycker det är kul och om det är något vi ska fortsätta med :)

Mini: fortsätta med sin eviga bantning :D fortsätta bara vara med och ha kul. Hon vill inte göra något speciellt mer än lite trix mm och få hänga med ut - då är hon nöjd.

Mina planer är först och främst att genomföra hopp- och agilityklass 1 utan disk :angel:
Men också att bli säkrare i tävlingssituationen generellt, både förare och hund. Sedan bli bättre på störning. I vardagslydnaden finns det också en del kvar att träna på...

Kanske, kanske att starta startklass i lydnad också, får se om lusten att träna lydnad återkommer till vintern.
Vi har kommit en liten bit på väg redan och faktiskt genomfört ett agilitylopp med endast 10 fel :) Kanske skulle höja målet till felfritt lopp både hopp och agility.
Dessutom ska vi tävla startklass i lydnad den här veckan :D

Bra jobbat där, 2017-tråden redan igång :bump:
Planering är det bästa som finns.

Jag har haft en hel del huvudbry hur vi ska tänka i övergången mellan nya och gamla lydnadsregler, eftersom båda hundarna är klara i sina resp klasser. Om vi ska tävla mer i år eller satsa helt på det nya. Jag har (nog kanske) landat i att hanen inte ska starta klass 3 i år men att tiken ska försöka få ett förstapris i nuvarande klass 2 för att jag ska kunna välja mellan i nya klass 1 eller 2 efter jul.
Jag hoppas ju också att tiken hinner bli uppflyttad i brukset före jul.
.

Slutet på säsongen 2016 blev inte riktigt som jag tänkt, så här kommer en reviderad plan.

2017 alltså;
Tiken:
Första fokus: glädje och stadga.
Tävling:

lydnad: FCI klass 1 under våren. Klass 2 om vi blir klara.
bruks: Appellklass spår, lägre klass beroende på hur det går för hanen, svårt att komma med på tävling.
Övrigt: Exteriörbeskrivning och MT till hösten

Hanen:
lydnad: FCI klass 2. Klass 3 om vi blir klara.
bruks: Lägre klass spår. Jag tycker han borde klara det, och kanske jag därför törs sätta målet att kunna starta i Högre klass spår innan året är slut.
Övrigt: MT i vår

Mina planer:

Fortsätta jobba med inkallningen samt störningar
Starta rallylydnad N i sommar när har tillgång till bil (skjuts)
Gå kurs i rallylydnad
Kanske gå kurs i agility senare på året
Kanske ställa ut (ev. i "pet class" på JRT-specialen så jag slipper fixa pälsen :p)

Åhhhh jag är redan långt in i tävlingssäsong 2017 i mina tankar:angel: Min hund har precis blivit 2 år nu i oktober och kommer därför att vara mogen och vuxen nästa säsong:D
Lydnad: Blir nog ingen mer start i år. Tror vi satsar på att ta titel i nya Startklassen nästa år och sedan förhoppningsvis även starta nya Klass 1.
Rally: Ska göra våra första två starter i nybörjarklass nu i oktober. Sedan fanns det eventuellt en tävling till i år. Satsar på RLD N i början på nästa år och sedan starta fortsättningen, hoppas på att kanske till och med ta två rallytitlar:up:
Agility: hoppas komma igång ordentligt med agilityn och starta i alla fall hoppklassen.
RallyMix: tävlar vi också, är uppklassade ur träningsklass och ska debutera startklass nu i höst. Vill komma upp i klass 1 nästa år.
Övrigt: fortsätta försöka komma med i någon träningsgrupp inom brukset så att vi kan komma igång med lite mer spår och sök. Även träna lite mer Nosework och försöka göra doftprov i alla fall.
Jag ska även bli klar med min instruktörsutbildning under våren.
Och för att min stackars hund inte ska bli helt utsliten (:angel:) så hoppas jag också på att jag får en till träningskompis under nästa år!
Trodde jag skrivit i 2016, tråden men här var det ju! Rallylydnaden klarade vi ju RLDN redan i december. Just nu är jag mest peppad på lydnaden! Jobbar mycket grunder nu för att förbättra ja, allt egentligen:angel:
Fundera på att lägga om hela mitt signalsystem så jag har liiiiite jobb framför mig ;)

I år är det tänkt att vilddjuret och jag ska starta i bruks för att skaffa oss bruksmeriter för det där utställningschampionatet. Jag har aldrig tävlat i något förut (bara ställt ut), så det blir...spännande. Spåret tror jag går fint, ska bara få till lite bättre markering av apporterna, men lydnaden blir lite värre. Speciellt när vi måste försöka bli uppflyttade till lägre utan platsliggningen.

Sen ska vi så klart springa på en massa utställningar. Det börjar med två stycken rasspecialer i Norge i februari och sen blir det i huvudsak de svenska rasspecialerna, om det inte dyker upp någon internationell SKK som ser trevlig ut.

Fridolf ska tävlas mer än vad vi hade tid med 2016, har fått lite pikar om att jag borde visa upp honom mer... Ik2 för hela slanten, kanske nån CK om det passar med tid och avstånd. Anmäld till start på västkusten två helger i Januari redan!

Ale ska också ut på banorna och tävlas. Uppfödarna planerar att ta kull på henne på höstlöpet, så vore kul att få lite meriter på henne innan det. De hintade om unghundsSM, men det tänker jag låtsas att jag inte hörde :angel: Kommer vi dit så gör vi... Hon ska också tävla redan om ett par veckor, både Ik1 och Ik2 om allt känns bra. Utöver det ska hon användas mer under lamningen i Norge.

Frodo ska jobba vidare med det tungroddade arbetet att samla och kontrollera alla djuren på betet i sommar. Flocken blir rekordstor och eftersom Fridolf ska tävlas mer vill jag inte låta honom "lyfta pianon" mer än nödvändigt. Passar Frodo ypperligt!

Boss får fortsätta titta på enhörningar i sitt hörn i trädgården. Alla nöjda ;)

Förhoppningsvis flyttar det in en Fridolf-son här under våren. Den ska bara vara söt och valpig ett par månader, sen ska det börjas med grundträning igen! :love:

Man kan säga att vi redan är nära delmålen, Fritte klar för kvarts-SM och Ale har mer än hälften av nödvändiga poäng till unghundsSM. :nailbiting:

Däremot verkar det återigen bli farthinder för planerna om Fritte-valp, känns som att jag retat nån högre makt :grin:

Nu såhär på nyårsafton och allt har jag lyckats pränta ner våra mål för 2017!

Ebun
Som under 2016, många och långa skogspromenader och spår efter behov.

Wissla
Lydnad

Här sätter jag inte upp några mål för 2017. Mest för att jag vill satsa på brukset den tiden vi kommer kunna träna ordentligt och tävla.
Men visst, ska vi något form av (dröm)mål så start i Class2.

Bruks, spår
Start i högre klass
Godkänt i högre klass
Uppflytt till elit (drömmål)

Vi går ut hårt redan i februari och hoppas på att vi kommer med på årets första tävlingar i Skåne och att vädret är med oss så inte tävlingarna blir inställda pga snö.

Anledningen till att lydnaden kommer ligga lite på hyllan och att jag hoppas på start i Hkl redan i februari är för att Wissla ska paras på nästa löp. Hennes uppfödare ska låna henne för att ta en kull. Detta innebär att den här tävlingssäsongen blir något nedkortad men så får det vara. Jag tycker det är kul att Wissla ska få göra sitt för kelpieaveln!

Måste tyvärr justera årets planer också. Ingen kull på Wissla i år (eller högst troligt inte alls) så nu ska vi tävla massor istället! :)

Start i class2 känns nu helt klart rimligt att hinna med i år, godkänt resultat hade inte varit fel. Uppflytt till class3 får bli årets drömmål vad det gäller lydnaden.

I brukset behåller jag målen sedan tidigare!

Har blivit lite ändrade planer:

Chanel
- Ställa ut massor
- Gå agilitykurs (som vi börjar i fr.o.m ikväll)
- Träna mer barmarksdrag
- Skotträna
- Gå kurs i vardagslydnad och kanske fler kurser (t ex lydnad, heelwork to music eller dyl.)
- Ha roligt och träna massor av roliga tricks, då hon älskar att träna tricks just nu.
Angående mina föregående planer så blev Chanel patella u.a och ögon u.a på sin hälsoundersökning 9 januari 2017. :) Vi har skjutit upp vårt tävlande för stunden och tränar bara på skoj nu, men vi ska ta tag i det igen tidigast april 2017! :) Planerna kan komma att ändras ytterligare ett par gånger. :)

Vilda
- Ställa ut
- Gå kurs i viltspår och vardagslydnad
- Patellaundersöka och ögonlysa
- Kanske göra BPH
- Starta på viltspårprov

Valp
- Gå valpkurs samt valpkurs med tävlingsinriktning
- Miljöträna och socialträna
- Träna rumsrenhet
- Ringträna på skoj då vi tänkt ställa ut i framtiden
Valpen är dock inte född ännu och kommer till oss tidigast sensommar 2017. :)

Ok, årets första mål är avklarat. Ebrah har lure coursing-licens. Nu planeras tävlingar i både rallylydnad och lure coursing. Har vissa drömmar/förhoppningar men inför Ebrahs första LC hoppas jag bara på att hon ska komma runt banan, ha kul och inte skada sig. När det gäller rallylydnaden hoppas jag hela tiden på en bättre känsla och finare poäng än vid föregående start.

Uppdaterar lite :angel:

- Ta RLD-F (avklarat)
- Ta RLD-A (debut 8/4)
- Debutera RLD-M (planerar debut 19/8)
- Genomföra godkänt BPH (bokat 22/4)
- Ställa ut på Norrköping dog show.
- Ställa ut med ett VG efter Betty är 18 månader.
- Gå agilitykurs under våren (anmälda)
- Debutera agility någon gång under året.
- Debutera startklass lydnad (anmäld 25/2)
- Debutera appellklass - sök (anmäld 6/5)

Drömmål: uppflyttad i agilityn, brukset eller lydnaden.

Puttar upp denna tråden lite :D

T

- Börja med Nosework
- Gå kurs i NW (som det ser ut nu blir det troligtvis privatkurs eller onlinekurs då det inte är någon på G här i närheten just nu)
- Mer egentid med matte
- Ha KUL, kravlös träning där vi gör vad vi känner för

S
- Bättre stadga i sitt och ligg
- Försöka få lillskiten att förstå att man kan komma tillbaka med leksaken till matte och fortsätta leka tillsammans (går framåt!)
- Gå BPH (anmäld i Juli)
- Ställa ut på officiell utställning (hittills planerat att ställa i Högbo i september, och förhoppningsvis också Stora Stockholm i december)
- Gå rallylydnadskurs (startat, 2/5 tillfällen kvar)
- Starta nybörjarklass (fyra starter planerade till maj, får se om jag anser oss redo innan anmälningstiden går ut)
- RLD N
- Fortsätta grundträning i agilityn

Måste ju uppdatera, planen är lite reviderad.
Den äldre blev viltspårschampion i oktober, och tog även sitt andra kvalificerande i rallyn samma helg, så vi har ett kvar. I övrigt så är det väl samma plan :)

Den yngre:
Han ska ställas på MyDog och rasspecialen (i maj) i övrigt blir det nog ganska lugnt, han behöver tid att växa i sin kropp och det känns roligare att då lägga pengarna på rally och viltspår :D
Jag måste revidera mina mål sen jag blev sjuk. Nu är målet att kunna gå promenader med hundarna, allt annat är en bonus!

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 176
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var tänkt att riksanläggningen Wångens nya vd skulle tillträda i januari nästa år. Men nu ändras planerna, och en ny tillförordnad...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI