Planer för 2017

För första gången på länge har jag inga jättetydliga mål.
Toka körs ju både i rapport och sök för tillfället så jag hoppas vi får vara med på SM igen i någon gren. Vore kul med något cert också. Sen MÅSTE jag ställa ut henne så vi kan hämta ut brukschampionatet. Dålig matte som inte gjort det tidigare....
Lite lydnad kanske det blir också men har noll koll på de nya reglerna så vi får se.

Sen hoppas jag naturligtvis på valp helst till våren.
Det blev ett SM till i rapport och slutade på fjärde plats. Tog även två cert i söket så bara ett kvar nu innan hon blir sökchampion. Har inte startat i lydnaden ännu men hoppas på två första pris nästa år så hon även blir lydnadschampion, sen blir hon pensionär på heltid!
Lille Dennis flyttade in i höstas så ny valp blev det också :)

Fritte startade kvarts-SM, och vore det inte för mina nerver hade vi presterat bättre än en näst-sista plats :D

Ale kvalade in till Unghunds-SM med en riktigt fin sista start på Ik1, men deltog inte pga valparna. Paras vid nästa löp med en riktigt fin hane och kommer vara mamma under nästa Norgejobb, om allt klaffar. Jag ska dock inte ha nån. Hon är nu dessutom en duktig nöthund och kommer tävla på nöt 2018.

Frodo gör nu alla arbetsuppgifter som finns på gården!

Karla har släppt in mig i skallen och går nu på närmare 90%, börjar komma i fin form igen och blir roligare och roligare att köra! Kanske startar henne lite 2018, det får vi se.

Fridolfsonen blev fem Karlasöner, varav två redan är tända och en redan klar att småstarta träningen med:love:

Jag har reggat kennelnamn, fått en fantastisk hoper ungar varav fyra är ute i hem som kommer ta väl vara på dem. Nu har jag dessutom börjat glömma ångesten som kom med att ha småglin hemma, och har redan tio valpar sålda ur kull två - som tidigast är klar om tre år :rofl:

Den äldre:
-RLD N (tror inte han fixar det i år, han har ett kvalificerande, vi har två starter kvar)
-NO UCH
-C.I.B
-SE VCH (om vi inte hinner i år, ett 1a pris kvar)

Den yngre:
-ställas i Sverige, ev. finland, förhoppningsvis iaf 2 cert i sverige.
-bli färdiga för att tävla och komma till start, rally.
-anlagsprovet och förhoppningsvis några ökl-spår.
-BPH/MH
-Röntga höfter och armbågar samt patellaundersökning mot slutet av året

Jag måste revidera mina mål sen jag blev sjuk. Nu är målet att kunna gå promenader med hundarna, allt annat är en bonus!

Gick ju himla bra ändå i år att uppfylla målen trots att jag fick en stroke i februari och inte ens kunde promenera med hundarna, men det är ju tack vare hundarna som jag är där jag är idag! :heart

Zeppe
-RLD N check! Det fixade vi i maj, med skröplig matte!
-NO UCH check!
-C.I.B check!

Lemmy
Den yngre:
-ställas i Sverige, ev. finland, förhoppningsvis iaf 2 cert i sverige. Ställd 2 ggr i sverige med 1 cert & 1 cacib som resultat, samt ställd i Norge.
-bli färdiga för att tävla och komma till start, rally. Check-dubbelcheck, vi har tagit både RLD N & RLD F, trots att han aldrig tränat någon annanstans än hemma i trädgården och jag inte fick köra bil!! :love:
-anlagsprovet och förhoppningsvis några ökl-spår. Nä, men mest för att det var för svårt för mig att gå i skogen..
-BPH/MH check, bph
-Röntga höfter och armbågar samt patellaundersökning mot slutet av året check med hd A, ed ua och patella ua

:)

Qarusell:
Göra BPH - det blev inte gjort
Lära oss skyltarna ordentligt i RLDA och starta RLDA - här blev det två starter med superskön känsla fast i fortsättningsklass pga att hon blev rädd i sina sista starter i fortsättningsklass hösten 2016
Tävla lite mer agility, (det har bara blivit en tävling officiellt i år). - I år blev det 5 tävlingar, 9 starter och första pinnen :) däremot spoilerade sjukdom en hel del så hon missade flera tävlingar :(
Göra en start i freestyle - det blev inte gjort

Ultima:
Starta i agility - gjort, 9 tävlingar, 16 starter och en pinne :)
Klara RLDN och eventuellt RLDF åtminstonde starta i RLDF - Klarat RLDN och gjort en start i fortsättning :)
Göra BPH eller MH - BPH
Starta startklass i lydnaden - det blev inte gjort
Komma igång ordentligt med viltspåret- det blev inte gjort
Göra en start i freestyle och/eller heelwork to music- det blev inte gjort
Ställas ut åtminstone en gång officiellt- det blev inte gjort

Qarusell:
Göra BPH - det blev inte gjort
Lära oss skyltarna ordentligt i RLDA och starta RLDA - här blev det två starter med superskön känsla fast i fortsättningsklass pga att hon blev rädd i sina sista starter i fortsättningsklass hösten 2016
Tävla lite mer agility, (det har bara blivit en tävling officiellt i år). - I år blev det 5 tävlingar, 9 starter och första pinnen :) däremot spoilerade sjukdom en hel del så hon missade flera tävlingar :(
Göra en start i freestyle - det blev inte gjort

Ultima:
Starta i agility - gjort, 9 tävlingar, 16 starter och en pinne :)
Klara RLDN och eventuellt RLDF åtminstonde starta i RLDF - Klarat RLDN och gjort en start i fortsättning :)
Göra BPH eller MH - BPH
Starta startklass i lydnaden - det blev inte gjort
Komma igång ordentligt med viltspåret- det blev inte gjort
Göra en start i freestyle och/eller heelwork to music- det blev inte gjort
Ställas ut åtminstone en gång officiellt- det blev inte gjort
Jooo du ställde väl både i piteå och på my dog :D

Uppdaterar också om hur det har gått.

Chanel

- Ställa ut massor - Nope. Vi har ställt en gång i år, sedan fällde hundarna tyvärr all päls så vi hann inte ställa mer innan de såg helt bedrövliga ut.
- Gå agilitykurs (som vi börjar i fr.o.m ikväll) - Check!
- Träna mer barmarksdrag - Check!
- Skotträna - Det har vi inte gjort än.
- Gå kurs i vardagslydnad och kanske fler kurser (t ex lydnad, heelwork to music eller dyl.) - Vi har inte gått vardagslydnadskurs, men däremot en helgkurs i freestyle, agilitykurs, rallylydnadskurs och en kurs i lydnadsgrunder.
- Ha roligt och träna massor av roliga tricks, då hon älskar att träna tricks just nu. - Check.

Vilda
- Ställa ut - Check. Vi var på en utställning där hon fick excellent, därefter fällde hon ur och såg ut som en långhårig chihuahua eller långhårig prazsky krysarik så vi hann tyvärr inte med mer. Vi ska ställa mer under våren.
- Gå kurs i viltspår och vardagslydnad - Vi har gått vardagslydnadskurs, men inte kurs i viltspår.
- Patellaundersöka och ögonlysa - Check. Hon var u.a på båda. :)
- Kanske göra BPH - Det har vi helt glömt bort. :o
- Starta på viltspårprov - Inte hunnit med. Hoppas på att göra det under våren efter en kurs.

Valp - Det blev ingen valp i år.

Hm - kommer inte ihåg exakt vad jag skrev, men några planer blev av andra inte.

Skalman ställdes några gånger tog sitt första CERT - matte glad. Fått superbra kritik på dom utställningar vi varit på. Han blev även patellakollad utan anmärkning :) Han kommer ögonlysas igen nästa år, men där finns ingen oro då han är ögonlyst tidigare utan anmärkning och dessutom heriditärt fri från PLL och CEA. Så han är i stort sett klar för avel när han växt till sig lite mer och blivit lite äldre :D

Fick min efterlängtade valpkull, men tyvärr blev ingen tik så pass bra att jag ville sätta ut på "halvfoder". Kanske den ena växer på sig och blir bättre och då finns ev chansen att få leasa in henne eller hjälpa ägaren med en kull. Dom bor nära och vi har klickat jättebra och umgås emellanåt :) Höll på att behålla en supersnygg och underbar hane i kullen, men bestämde mig för att han får gå kvar här OM jag inte hittade den speciella valpspekulanten. Men den köparen dök upp och är en vän till mig, så han han flyttat - men jag kommer få se massor mer av honom i fortsättningen :love:

Förlorade Polly, vilket inte var planerat alls även om det fanns i bakhuvudet att hon kunde gå sönder igen. Nu springer hon det snabbaste hon kan på dom gröna ängarna istället :heart

7-åriga tanten Mini har levt upp sedan Polly försvann och har blivit helt annorlunda. Lite jobbigt när man märker att en hund lever upp och mår bättre när en annan försvinner - men hon har varit mer tillbakatryckt än jag trott dom senaste 3 åren av Polly, så nu kommer hon till sin rätt igen och har blivit en busig och framåt tant :D
Känns märkligt med bara 2 hundar nu, men på ett annat sätt rätt behagligt :o Lättare promenader, lättare ge fokus på unga grabben Skalman och ge honom mer träning.

Ladda
- Skogsprov (hösten -17)
- Vildsvinsprov (hösten -17)

Eventuellt startar vi skogsprov/vildsvinsprov i januari, men troligtvis inte. De senaste veckorna har hon jagat väldigt kort, utan synbar anledning. Vi kollade henne hos veterinären förra veckan för eventuella halsinfektioner och dylikt utan att de hittade något, så nu kör vi en noskvalsterkur och ser om det hjälper. Det blir nog tyvärr tight att hinna med start innan 31/1.
Hinner vi starta och hon blir godkänd kommer hon eventuellt paras på vårlöpet.
I övrigt är hon fullmeriterad och ska bara få ha kul och lattja framför kickbiken och förmodligen på agilityplanen. Tror hon skulle bli en fena på nosework, så det tänkte vi också testa på :)

Otis
- Skogsprov (hösten -17)
- Vildsvinsprov (hösten -17)

Eftersom han inte är något utställningsexemplar så får han göra som Ladda övriga året - ha kul, lattja framför kickbiken och köra lite agility och kanske testa på rallylydnad och nosework.

Floyd
- Röntgas
- BPH/MH
- Starta WT
- Viltspårprov, anlagsklass och öppenklass

Har många planer för den här gossen, men vi börjar så här :D

Tjoho, här har vi inte gjort någonting ännu :D

Floyd ska röntgas 7/12, men det är vad som är inplanerat :angel:
Det kom annat emellan, typ en husrenovering och en uppstart av hundhall.
Eventuellt blir det jaktprov för Ladda och Otis till vintern, men med tanke på hur lite de jagat i år jämfört med tidigare år så får vi se.

Den yngsta 2 år (vit herdehund)
-Starta rallylydnad avancerad - check! Uppflyttad till mästarklass
-Komma igång med lydnaden - husse gick kurs iaf men ingen tävling i år
-Spåra mer - gått lite upp och ner
-Ev en sökkurs till bara för att det är så kul!! -
Tyvärr inget sök
Jaga cert - check! Blev SE UCH i aug!
MT - Check! Korad och klar i våras
Start i appell spår - check tyvärr strul i spåret

Den äldre hund 6 år (vit herdehund)
- ev start i rallylydnad avancerad- nope,bara tränat
- appellklass spår såvida vi inte klarar av det i höst- inget där heller, bara tränat

Dags att sammanfatta för oss!

Ebun
Som under 2016, många och långa skogspromenader och spår efter behov. -CHECK!
Tyvärr blev det även operation för Ebun i år. Flera nybildningar i huden, varav en elakartad opererades bort. Passade på att kastrera henne samtidigt för att slippa ev Pyo i framtiden och underlätta för killens hanhund (och vårat gemensamma leverns i framtiden).
Nu såhär 4v efter op har jag redan en mycket gladare och busigare Ebun så beslutet att kastrera henne var helt rätt!

Wissla
Lydnad

Här sätter jag inte upp några mål för 2017. Mest för att jag vill satsa på brukset den tiden vi kommer kunna träna ordentligt och tävla.
Men visst, ska vi något form av (dröm)mål så start i Class2. -ickeCHECK!
Anmäld nu i mitten på dec men löp satte stopp för start tyvärr.

Bruks, spår
Start i högre klass -CHECK!
Godkänt i högre klass -CHECK!
Uppflytt till elit (drömmål) -ickeCHECK! (Några få futtiga poäng ifrån..)
Dock har vi inte fått tävla brukset så mycket som jag velat, en fullföljd tävling bara. Och en där vi tyvärr inte kom runt spåret. Inställda tävlingar pga snö på vårvintern. Halt hund på vårkanten där vi fick avanmäla till 2 som vi kommit med på och nu på hösten bortlottade till allt. Hoppas på mer ”tur” i lottningen till våren.

Wissla har faktiskt ställts ut ett par gånger också, i höstas med VG och i våras exc, ck, cert och BIR!

Såhär gick det

- Ta RLD-F (avklarat)
- Ta RLD-A (avklarat)
- Debutera RLD-M (avklarat)
- Genomföra BPH (avklarat)
- Ställa ut på Norrköping dog show (avklarat med tre excellent och ett ck)
- Ställa ut med ett VG efter Betty är 18 månader (avklarat med excellent med ck)
- Gå agilitykurs under våren (avklarat)
- Debutera agility någon gång under året (avklarat)
- Debutera startklass lydnad (anmälde oss två ggr men strök oss båda gångerna)
- Debutera appellklass - sök (strök oss då hon drog på vilt dagen innan så vågade inte åka)

Sigge
RLD A
Starta lydnad.
Gå rallykurs.

Stoja
Tävlingsträningskurs vinter/vår.
Få henne att hålla ihop för tävling.
Då tävla lydnad: startklass och förhoppningsvis klass1. Får se om jag satsar på titel eller ej.

Ha, vilket skämt. Båda hundarna har gått sina kurser. Stoja omplacerad. Sigge/jag har inte tävlat ett enda gång under året. Ibland får man prioritera annat i livet.

Min lista är kort och det enda jag planerat är MT (eventuellt exteriör om det känns viktigt med en titel) samt ipo1. Kanske hinner jag med ipo2 också, men det finns ingen anledning att gå ut och göra ettan innan hunden känns stabil och kan göra ordentliga poäng. Vi får se vad som hinns med.

Vi hann med allt på (den korta) listan. Ipo 1 och 2 genomförda. Ettan med kanonpoäng. Tvåan med hyfsade. MT genomfört och det gick som förväntat.

Nu väntar Ipo 3 nästa år. Det ska bli spännande.

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 176
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var tänkt att riksanläggningen Wångens nya vd skulle tillträda i januari nästa år. Men nu ändras planerna, och en ny tillförordnad...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI