Planer för 2017

Känner att jag har lite mer allmänna planer för 2017 än jag hade 2016. Mest eftersom mitt eget liv kommer förändras mycket nästa år och jag räknar med att flytta och byta stad minst en gång, kanske två. Gubben ska iallafall förhoppningsvis få fortsätta som vanligt, jag hoppas ta upp någon form av vattenträning hos fysioterapeut med honom igen. Hade varit kul att spåra eller köra uppletande regelbundet också, men vi får se helt enkelt. Han är nöjd oavsett, även om han tycker det är kul med det lilla extra såklart. Eventuellt kommer han bo hos mina föräldrar i perioder.

Lillpumin vill jag starta i agility med. Hoppas hitta en ny träningsgrupp dit jag flyttar. Jag skulle också vilja ta RLD N, men vi får se lite - det kanske bara blir agility. Därutöver fortsätter vi skotträna och miljöträna. Han ska få fortsätta lära sig att nosövningar faktiskt är kul. I början av nästa år ska jag också gå till en fysio med honom för att stämma av läget. Misstänker inte att han är dålig på något sätt, men när han körs såpass hårt har jag bestämt mig för att kolla honom årligen.

Valpen:
- Röntgen av höfter & armbågar
- MH
- Gå kurs i tävlingslydnad och jaktapportering
- Ställas på officiell utställning
- Eventuellt starta startklass lydnad
- Tävla lite rally
- Skynda långsamt :angel:

Dom andra två hundarna har jag inga direkta planer för. Flyttar troligtvis strax efter årsskiftet och ena hunden bor då kvar hos mamma. Tanthunden flyttar med mig, om hon inte har fått somna in innan dess.

Senast ändrad:
För första gången på länge har jag inga jättetydliga mål.
Toka körs ju både i rapport och sök för tillfället så jag hoppas vi får vara med på SM igen i någon gren. Vore kul med något cert också. Sen MÅSTE jag ställa ut henne så vi kan hämta ut brukschampionatet. Dålig matte som inte gjort det tidigare....
Lite lydnad kanske det blir också men har noll koll på de nya reglerna så vi får se.

Sen hoppas jag naturligtvis på valp helst till våren.

Just det ja - glömde ju vissa saker :)
Skalman ska ju givetvis patellakollas nästa sommar/höst (inte ens tänkt så långt då han bara är 4 månader än) och troligtvis även ögonlysas igen då :) Få se om jag kan få till ett BPH på honom nästa höst eller ev våren efter - beror på om jag får med fler som kan åka så jag kan få samåka.

Skalman och hans syskon ska utvärderas ordentligt sitt första år och även dom i första kullen, sen får vi se om det blir en valpkull vintern 2017 - jag behöver fortfarande en tik efter Polly som jag kan fortsätta på (kan tänka mig deläga - känns helt lagom med tre just nu hehe) och har folk som står i kö för den kombon. Det blir i så fall Pollys tredje och troligtvis sista kull om det inte händer något extraordinärt. Hon blir 6 år nästa höst, så visst finns det tid för en till något år senare eller två om så skulle vara men just nu räcker det med tre tycker jag. Heeleraveln är galet svår, då det dyker upp temperament emellanåt man inte vill ha (det har alla uppfödare fått erfara), oavsett föräldrar - det har jag helt klart lärt mig redan efter första kullen (märktes galet stor skillnad i temperament (och utseenden) redan i valplådan), medan andra kullen istället var otroligt jämn både i utseenden och temperament och inga "extraordinära temperament" vad som syns så här långt. Men få se hur dom blir som könsmogna - mycket ska klaffa för att det bli ska bli helt rätt :)

• Se om jag kan samordna mig med Ammos uppfödare så vi kan göra MT. Oavsett vill jag nog göra MT nästa år.
  • Ta tag i spåret och forsätta traggla lydnaden så vi kanske kan köra appelen nästa år. ( @Milosari HILFE! :o:D)
  • Komma med i en ipogrupp.
  • Göra BH prov.

Qarusell:
Göra BPH
Lära oss skyltarna ordentligt i RLDA och starta RLDA
Tävla lite mer agility, (det har bara blivit en tävling officiellt i år).
Göra en start i freestyle

Ultima:
Starta i agility
Klara RLDN och eventuellt RLDF åtminstonde starta i RLDF
Göra BPH eller MH
Starta startklass i lydnaden
Komma igång ordentligt med viltspåret
Göra en start i freestyle och/eller heelwork to music
Ställas ut åtminstone en gång officiellt

Vi har en hel del kvar av detta året, så jag hoppas att delar av årets mål ska klaras av innan året är slut.

För den stora:
Utställningar, jag vill ha ett utställningschampionat
Träning mot fullbruksprov, kanske också en start.
Får vi inte vår sista etta så blir det kanske mer prov, men vi hoppas att vi blir klara så det mest blir jakt framöver.

Unghunden:
Apporteringskurs fortsättning
BPH
Viltspårsprov, förhoppningsvis hinner vi gå anlag i år, annars är målet att ta samtliga för championat nästa år
Så ska hon startas på prov tänkte jag. Och tränas massor. I allt:D

Den yngsta
-Starta rallylydnad avancerad
-Komma igång med lydnaden
-Spåra mer
-Ev en sökkurs till bara för att det är så kul!!
-Göra MT
-Jaga fler cert
- ev appellklass spår

Den äldre hunden
- ev start i rallylydnad avancerad
- appellklass spår såvida vi inte klarar av det i höst

Nästa år kommer jag behöva lägga fokus på annat än hundarna så egentligen är målet att jag ska hinna med dem och att de inte ska bli allt för understimulerade. Men lite bättre än så vill jag nog ändå, så jag säger såhär;

Sarek
Certpoäng i spår. Göra en tävling där precis alla pinnarna kommer med i mål (han missar nästan alltid en pinne, även på träning).

Rio
Cert i spår, eller åtminstone bra certpoäng
Uppflyttad till högre klass sök (det förutsätter att vi får ordning på den där jäkla markeringarna dvs ta rullen och kom utan att hångla med figgen först. Men vi jobbar på det och det går framåt)

Det kommer gå så bra så. Tror det blir mycket lättare med allt när du har körkort och bil :)
Mm! Det kommer lösa mycket!
(Jag ställer så klart upp och passar 2beningen vid behov även om jag inte är så bra med barn. Men roa ett tag på planen/i skogen ska jag nog klara :D )

Kenzo
- Ta upp rallylydnaden och göra den rolig igen.
- Ta RLDN.
- Lära in det jäkla slalomet en gång för alla :rage:
- Flytta upp i Agility 2 (om vi fortsätter att tävla öht, han tycker inte alls om tävlingsmiljön).
- Gå viltspårskurs.
- Lära sig att bära en apportbock.

Sixten
- Gå valpkurs (han är 1,5 år men vi struntar i åldern :angel:)
- Börja med spår.
- Lära han att gå fot utan att leka studsboll.
- Börja träna rallylydnad, kanske till och med kommer ut på en tävling?
- Fortsätta att träna agility för skojs skull.
- Försöka att bli av med det jäkla skällandet...

Jag själv
- Lära mig hur man spårar ordentligt.
- Bli mer aktiv i min brukshundsklubb.
- Sluta att trams-träna hundarna och göra saker ordentligt från början!

Ta HtM 1 titeln om vi inte hinner göra det i år.
Tävla rallylydnad och ta RLDN.
Fortsätta att utvecklas tillsammans och ha roligt.

Kan varmt tipsa om 2x2-metoden för att lära in slalom! Man behöver iförsig egna pinnar man kan köra ner i marken, men det var ett otroligt lätt och roligt sätt att lära in på och ger ett självsäkert slalom :D
Har faktiskt tänkt prova det, men klubben har bara "fasta" slalom. Annars så får jag ta och köpa mig något billigt alternativ ;) Han har en vana att helt plötsligt hoppa över en pinne i mitten av slalomet, slarvis :p

Har faktiskt tänkt prova det, men klubben har bara "fasta" slalom. Annars så får jag ta och köpa mig något billigt alternativ ;) Han har en vana att helt plötsligt hoppa över en pinne i mitten av slalomet, slarvis :p
Det finns nog billigt att köpa på rusta, granngården eller nåt :)

Man kan också tillverka egna i forma av kraftiga bambukäppar (sådana där som man har till blom/buskstöd i trädgården) som man sticker ner i gräsmattan och sen trär man över lagom långa bitar gul vattenslang på varje käpp. Funkar utmärkt!

Mina planer för 2017:

Med nuvarande hund:
Fortsätta med agility- och spårträning.
Börja tävla i agility så fort vovven blir 18 månader.

Skaffa en hund till av samma ras (DSG) - helst en valp, men om jag råkar "snubbla" över en trevlig omplacering, så går det också bra!

Planer for 2017 ... well ...

Jag tankte mig att forsoka fixa en IPO 1 for Miss Mandy. Antligen. Jag HATAR att tavla da jag har en tendens att fullstandigt lasa mig, men det ar dags nu har jag hort.:cautious:
Sedan maste jag verkligen fa andan ur vagnen och anmala mig till de nosework tavlingar som kommer innom rimlig distance. Mandy ar super saker sa det oroar mig inte alls, men de flesta tavlingar ar sa langt borta och man kan bara tavla en hund i taget.:meh:

Princess Diva behover en BH och vi ska definitivt forsoka. Hon ar sa forfarligt oberaknelig och jag hoppas bara att hon inte far syn pa en kompis och rusar av plan.:nailbiting:
Fler Nosework tavlingar har ocksa. Aven Diva ar super saker sa det handlar bara om att hitta tillrackligt manga tavlingar innom rimliga avstand.

Tater Tot ska ocksa borja Nosework nu och tanken ar att han ska klara sin ORT (Odor Recognition Test) och kanske hitta en tavling till honom ocksa under 2017. Under tiden tankte jag jobba mot en BH. Kanske nasta ar, kanske tar det langre.

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 177
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var tänkt att riksanläggningen Wångens nya vd skulle tillträda i januari nästa år. Men nu ändras planerna, och en ny tillförordnad...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V