Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

MrsScabtree skrev:
Japp, kan inte annat än att hålla med. Förutom att jag inte hängde med på första meningen i ditt inlägg riktigt:o
Dumt att skriva inlägg samtidigt som man snackar i telefon :o
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

haha du missförstod nog mig och jag dig..:rofl:

Trodde du menade att bitskadorna efter en apbt blev fattalare än efter en tax... hahaha

Nänä när man avlade kamphundar avlade man på någonting som kallas gamness.....

Gamness:Gameness” är svårt att översätta och är vanligtvis missförstått.Till att börja med har det inget alls att göra med aggresivitet. “Gameness” innebär att viljan att inte ge sig är starkare än önskan att ge upp inför trötthet och skador.Denna egenskap gör att pitbull terriern aldrig ger sig även om det skulle innebära att den själv går under.Det är denna egenskap som som skattas så högt bland pit bullanhängare över hela världen och som andra hundraser sällan ens kommer i närheten av.


Hundarna har selektivt avlats för att vara så effektiva kamphundar som möjligt, enligt vad som tidigare beskrivits. Detta gällde hund mot hund. En del av hundarna va aggresiva i sin kamp mot andra hundar, andra var mer flegmatiska. Det ansågs inte alltid va en fördel under kamp att vara för aggresiv eftersom detta kunde leda till att hunden initialt uttömde alla sina krafter och längre fram förlorade kampen. Idealet var ofta en beslutsam och orädd hund med stor kamplust och måttlig aggressivitet. Avelsarbetet bedrevs med framförallt två saker för ögonen. De hundar vilka inte visade intresse för hundkamp eller var aggressiva mot människor, avlivades konsekvent. Dessa uppfödare var inte sällan hårda människor med en annan syn på hundar än dagens hundägare. De var i och för sig inte ett dugg intresserade i hurvida hunden var vänlig mot andra människor eller ej. Skälet till att människoaggressiva djur inte tolererades var lika enkelt som logiskt, sådana hundar kunde inte hanteras under kamp. Dessutom rådde en allmänt utbredd uppfattning att för aggressiva hundar ofta saknade mod. Kontentan av denna hundsyn har blivit att Pitbull terriern nästan alltid är ytterst vänlig och öppen, speciellt mot barn. detta är ett faktum och omvittnat av de som har kommit i kontakt med rasen.

Man får ofta höra att Pitbull terriern inte uppvisar normala relationskarakteriska. Hunden går inte att “läsa”. I ena stunden viftar den på svansen och i andra vill den attackera hunden framför sig. Det hela rör sig om ett missförstånd som bottnar i bristande kunskap om rasen. Inför ett eventuellt “nappataga” med en annan hund beter sig en pitbull exakt som en jakthund som ser en katt eller en kanin. Ingen anser väl att jakthundens beteende är onormalt eller lömsk. ögonen lyser, svansen viftar, ofta tjuter han av upphetsning och förväntan. Han morrar inte, inte heller reser han ragg eller visar tänderna. Föregående rads beteende är däremot vanligt hos andra raser och är ett utryck för ett dominant hotbeteende med undertoner av rädsla. Pitbull terriern är i detta läge varken arg eller rädd.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jo visst menade jag att skadorna blev värre efter abpt amstaf o liknande men men att det inte bara var fråga om kraften i käkarna.
Jag anser eller upplever inte att dessa hundar är primärt mer aggressiva mot människor än många andra men många dödsfall vittnar om vad som händer när deras beteende(gameness) väl utlöses!
Varken arg eller rädd? Menar du att de anfaller utan ngt av dessa kriterier? Annars får du förklara dig.
Pl
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
J
Varken arg eller rädd? Menar du att de anfaller utan ngt av dessa kriterier? Annars får du förklara dig.
Pl

Vart skrev jag det???
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Ursprungligen postat av peter_lundin
J
Varken arg eller rädd? Menar du att de anfaller utan ngt av dessa kriterier? Annars får du förklara dig.
Pl

Hundar kan faktiskt "anfalla" utan att vara varken rädda eller arga.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Tie skrev:
:bow: :bow:

De flesta raser kan attackera det är jag fullt medveten om, men det läskiga är ju att när en hund av "kamphundsras" ex PB attackerar så "slaktar" dom sitt offer. Det finns liksom ingen nåd när dom tänder till.

Bullterriers är likadana (det vet jag av erfarenhet), men det är sällan man hör något om dem som "farliga kamphundar".
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jodå, jag hör det alltför ofta. Folk har ingen aning om hur en pitbull ser ut egentligen. Tack för det, media. :mad:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag har hört pitbull mååånga ggr om våra Franska Bulldoggar men även om bekantas Bullterriers, Cane Corso, Grand Danois (Som valp/unghund) och många fler.

Det känns väldigt pålitligt när folk tror att en GD är en pitbull, då lär dom ju lämna rätt uppgifter till polisen vid en attack... :crazy:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
En hund blir vad du gör den till men utgående från de genetiska förutsättningar den har, försök att få till en vallhund av en stövare!
Jag undrar fortvarande var de oseriösa fått sina hundar från.
PL

Kan bara hålla med:bow:

Man kan ju bara undra varför inte idioterna tar en stor Grand Danois (el likn) och hetsar upp den till att bli farlig och till hundkamper:devil: Jag menar hur coolt skulle inte det vara att ha en farlig hund i den storleken och hur respektingivende hade inte dom varit då:cool:

Nä, dom har pitbulls o likn av en anledning...dom är mer på "bettet";)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
Jodå, jag hör det alltför ofta. Folk har ingen aning om hur en pitbull ser ut egentligen. Tack för det, media. :mad:

Jo, men hur ofta ser du media skriva om "bullterrier-attacker"? Hur många "svensson" vet skillnaden mellan bullmastiff, bullterrier, pitbull, amstaff och staffe (bulldog brukar folk kunna särskilja, men inte alltid)? Enligt min erfarenhet blandar folk i allmänhet ihop dessa raser med varandra och när något händer säger folk att det var en pitbull eller "en pitbulliknande hund" som högg/attackerade/morrade/fes även fast det inte nödvändigtvis är så.

Egenskapen att inte släppa taget målas ju ofta upp som något specifikt för bullterriers, men det är ju ren BS.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Det går ju inte att jämföra en terrier med en GD heller.

Min GD var visserligen långt mycket farligare än min nuvarande Amstaff, eftersom den förre var rädd. Då hade jag närmare 60 kg helt tokig hund i kopplet, som skulle äta upp allt som kom för nära. Och vissa människor backar ändå mer när jag kommer med min nuvarande, en liten valp på 18 kg som viftar så att svansen nästan trillar av när han ser en människa.. Det är klokt tänkt av dom! Suck.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Det är ju just det som är så sjukt! Folk hänger bara på och kallar allt för pitbull, och ger en ras som inte förtjänar det, dåligt rykte. När det egentligen var en staff/rottis/JR/annat som kampade sönder gungan.. Typ.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nej, svensson har sällan någon koll, och åtminstone till en viss del vill jag skylla det på media som illustrerar sina kamphundsartiklar med vilken hundbild som helst, bara ordet "bullterrier" finns någonstans i namnet.
Min eng. bullterrier blir ofta kallad för pitbull.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Athos skrev:
Kan bara hålla med:bow:

Man kan ju bara undra varför inte idioterna tar en stor Grand Danois (el likn) och hetsar upp den till att bli farlig och till hundkamper:devil: Jag menar hur coolt skulle inte det vara att ha en farlig hund i den storleken och hur respektingivende hade inte dom varit då:cool:

Nä, dom har pitbulls o likn av en anledning...dom är mer på "bettet";)

Du har du sett avarterna som finns i USA? Det är långt ifrån alla gånger pitbulls används för att inge respekt. Att APBT används när man vill kampa med hund är ju inte konstigt med tanke på rasens historia, men det är absolut inte den enda ras som införskaffas när folk vill ha en "respektingivande och cool" hund. Vänta bara tills priserna på mastina napoletano och liknande mastiffer går ner (vilket jag hoppas aldrig sker).

Då lär vi nog få se större "kampklumpar" bland förortsgangstrarna.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

På sätt o vis kanske bullterier vore ett bättre samlingsnamn men då inbegrips även staffordshire bullterrier som har sitt kampbeteende mkt mer bortavlat.
PL
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Priset:confused: Dom här människorna som sysslar med hundkamper tänker inte på priset. Dom rör sig med mkt pengar. En bra kamphund kan säljas för en större summa pengar.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
:D Den ska jag prova nån gång! Jag brukar förvånat säga, "oj, jag vet inte, vad är en kamphund?" Sällan man får nåt vettigt svar på det.

Haha!
Ja se folk.
"är det en sån där..??"
"Ja det är en sällskapshund, för det var väl det du menade?!"
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Det händer faktiskt, när jag märker varthän det barkar, att jag säger att jag har en engelsk terrier. Och det är ju sant... :angel:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Athos skrev:
Priset:confused: Dom här människorna som sysslar med hundkamper tänker inte på priset. Dom rör sig med mkt pengar. En bra kamphund kan säljas för en större summa pengar.

Nog tusan spelar priset roll när snorungar som vill ha *****förlängare skaffar hund. För de "större" som sysslar med kamp och som INTE skaffar en pitbull pga. "coolhetsfaktorn" är det en helt annan sak (och rasförbud hindrar inte dessa människor från att fortsätta med det de gör heller). De vill antagligen inte ha stora och otympliga bastarder. Det är knappast någon fördel i kampsammanhang. När det kampas är det inte "respektingivande och coola" hundar som gäller utan då är det ju hundar som kan kampa. Vill de ha stora kamphundar satsar de väl på tex. tosa inu.

Man får nog skilja på de som skaffar hund för att kampa och på de som skaffar hund pga. coolhetsfaktorn. Det är inte alltid samma sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp