Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Kanelbulle skrev:
*kl*
Det som roar/skrämmer mig i den här debatten/soppan är detta:
Att av någon anledning är det ingen som äger en amstaff/pitbull osv som på något sätt kan inse att deras hund kan bitas/slåss osv.

Det är väl inte en brist som bara finns hos pitbull-ägare? :smirk:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Athos skrev:
Det är oftast dom här snorungarna som sysslar med kamp. Jag är inte fördomsfull men oftsat har dom invbakgrund, tyvärr. Dit jag ville komma var att om nu pitbullen (och blandras med pitbull) var så genomsnäll som så många säger så varför i :devil: tar dom då inte en större hund som kan se så mkt större och farligare ut. Varför väljer dom just pitbull?

Själv anser jag att en pitbull är en mkt trevlig hund men ägaren måste kunna uppfostra osv den på rätt sätt. Det är så lätt att det går fel med en pitbull.

Kanske pga det faktumatt Apbt är en liten hund som är väldigt lätthanterlig igentligen om du jämför med en GD
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Det är ju knappast någon av dehundar de omhändertar som har en ok livs situation...

Det ärinte sällan de hittar saker som tyder på attde har haft kamper i källaren och hunden är full av ärr...
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nej, men framförallt.

De flesta andra hundägare (oavsett ras) är villiga att erkänna
att deras hund/ras kan bita. Men om man ens antyder nåt liknande
för en ägare av PB/amstaff så kan man ge sig f*n på de går i taket.
De är otroligt känsliga för frågor över huvud taget tycker jag, och man får absolut inte fråga de man möter ute varför de skaffade en sådan.
Det finns såklart trevliga exemplar, men inte känns det som om majoriteten av de man möter är några stjärnskott direkt.

Sen tycker jag att man som pitbull/amstaff ägare har ett utökat ansvar i nån mening, då så många faktiskt är rädda för denna typ av hundar.
Jag ser det lite som hingstägande. Man har ett ansvar utöver det vanliga.
Jag kan ha världens mest folkilskna tax, men skadan min tax kan åstadkomma med ett bett, är avsevärt mindre än pitbullens.
Sen gillar man kanske inte att bli biten av min arga opålitliga tax, men det är ändå bättre än pb/amstaff.

Sen kan man diskutera i det oändliga hur många pitbulls/amstaffar som har uttalade problem med agressivitet, utan att få rätsida på det.
Det jag vill ska erkännas, är att problemet faktiskt finns.
Och att ägarna till de exemplariska gosiga keldjuren som vallar, går bruks och är kanon som sällskapshundar (grattis!) erkänner det, och visar lite mer förståelse för de som är rädda/frågvisa/nyfikna.

Det kan ju knappast komma som en överraskning när man skaffar sig en pitbull/amstaff att omgivningen ibland ter sig oförstående?

En fråga: Hur kommer det sig att Amstaff/Pitbull korsningar inte anses funka (om jag tolkat vibbarna rätt)?
Borde inte det bli den ultimata sällskapshunden?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Theci skrev:
Det är ju knappast någon av dehundar de omhändertar som har en ok livs situation...

Det ärinte sällan de hittar saker som tyder på attde har haft kamper i källaren och hunden är full av ärr...
Hundkamper tror jag dock inte är så där jättevanligt.

Tror mer att man köpt hunden för att den är ser tuff ut, och sen inser att den är det.

Det är lite skillnad.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Theci skrev:
Kanske pga det faktumatt Apbt är en liten hund som är väldigt lätthanterlig igentligen om du jämför med en GD

Jag tror inte att det är av den anledningen som dom har den till kamphund.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag är en apbt/amstaff ägare och jag kan med säga att jag vet gott och väl vad jag håller i min famn när jag somnar.:love:

En hundsom för 100år sedan avladesför att hänga tjurar i näsan sedan för hund kamp.

Jag vet oxå att dom i USAvar det populäraste familje hunden inan gangsterstog den och förlöjligade hela rasen..

Vet oxå att den ären uymärkt terapi hund

vet oxå att polisen i usa använder sig av den som polis hund!!!

Vet oxå att min tjuter av glädje närhan träffar sina hund kompisar :)


Jag kommer oxåihåg hysterin som var på 80 talet... precis samma hysteri bara att du var det shäfernsom var farlig ;)

Och visst kan min hund bita lika väl som din kan...
Han skulle skydda sin familj till 110% om det behövdes...
För det är just det, en vakt ink familjehund alltså en terrier!!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Tror du??

Hund kamper är vanilgare än du tror i sverige!!

Men det jag skrev var om USA! Där är dom skrämande vanliga, men det är inget som det skylltas om! Dom har turneringar i hela USA, dom har en egen tidning som publiceras och skikas ut.....

Dom har stora farmer där dom har valp fabriker och träning campsför kamphundarna..

Dom ger dom steroider. Slipar deras tänder så att dom blir vassa, tränar dom i treedmills (springband)ellerlåter dom jagaen kanin i en bur ruint runt runt.......
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Theci skrev:
Jag är en apbt/amstaff ägare och jag kan med säga att jag vet gott och väl vad jag håller i min famn när jag somnar.:love:
En hundsom för 100år sedan avladesför att hänga tjurar i näsan sedan för hund kamp.
!!

Men inget av det finns alltså kvar i apbt/amstaffen idag?
Intressant.
Man har alltså på hundra år lyckats få en hund att gå från att "hänga tjurar i näsan" till att bli en renodlad sällskapshund?

Imponerande avelsarbete.

Ingen ifrågasätter hur hunden är mot husse/matte, det är jag övertygad om funkar i de flesta fall. Det är rektionen mot
omgivningen (människor,djur, andra hundar) som jag ifrågasätter.
Och jag ifrågasätter "grannes hundar" som jag möter dagligen, inte hundar i en förort till New York.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Alla hundar kan slåss så det vore bra konstigt om APBT skulle sakna den förmågan. Jag kan heller inte se att någon påstår att APBT aldrig slåss. Visst händer det också och risken för hundslagsmål är större med en APBT, Rottis, Riesen och liknande. Alla raser är inte avlade för att kunna umgås obehindrat med okända hundar och det kräver större kunskap att hantera en hund som har mycket i sig av någon egenskap än en hund som bara har lite av allt.

När större hundar slåss kan det bli rejäla skador. Det säger ju sig själv om man tittar på tändernas och käkarnas storlek. En liten hund som hamnar där emellan går lätt sönder. Dock innebär det inte att alla större hundar med kraftiga käkar är livsfarliga. De må ha potentialen att klippa en arm eller en hand rätt av, men frågan är om de utnyttjar det.

En APBT i rätt händer är inte farligare än någon annan hund. Det gäller även de felavlade, knasiga hundarna eftersom de rätta händerna då har vett att avliva hunden. En APBT i fel händer utgör däremot en större fara än en mops i fel händer. Det går inte att komma ifrån. Jag är dock tveksam till att en APBT i fel händer är mer farlig än en knasig rottis (eller dobbis, kuvasz, maremma osv) hos dålig ägare. Även de raserna har egenskaper som går att utnyttja på fel sätt och kan bli riktigt farliga. Herdehundarna är inga leksaker, men tacksamt nog är de inte så vanliga och jag tvivlar på att de typerna som dräller runt med pitbulls skulle klara av en rejäl hund av herde-ras. På så vis är väl en APBT:s förarvekhet både dess starkaste och svagaste sida. Hunden är både för lätt och för svår att klara av. Förigheten gör den lättare att hantera än en herde eller riesen (där en risesen skulle svara upp tar en pitbull fortfarande emot), men samtidigt finns där kamplust som långt ifrån alla hundägare kan styra.

Så.....visst kan APBT slåss och de kan slåss rejält. Också jag hamnar hellre i slagsmål med en Schäfer än en APBT, men i grund och botten handlar det om vem som håller i snöret. Är det dugliga hundägare behöver jagt inte hamna i slagsmål alls.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Mycket bra skrivet. :bow:
Jag håller med dig i allt, men undrar fortfarande varför amstaff/pitbullägarna inte
verkar hålla med.

För övrigt är det roligt att se dig här igen!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag förstår mig inte på allas inlägg faktiskt.

Rottweilern hade inget super rykte och inte heller Schäfern när den kom.

Media, politikerna och folket vill ha någon att skylla på. En gång i tiden var det Schäfern sedan var det Rottweilern och nu är det Pitbullen.
Vilken ras blir det nästa gång?

Jag skaffade min APBT då min granne hade en som jag avgudade.
Pitbullen är inte så stor. Men har oändligt med energi.
Den är väldigt rolig att träna med. Alltid glad. Lekfull även i äldre år.
Ser inte sliten ut redan som 2 åring.

Jag skulle kunna rabbla upp en hel del. (detta är ju min åsikter och ingen annans, alla gillar ju olika raser och har säkert lite olika uppfattning om dem)

ALLA hundar blir vad vi gör dem till.

Själv tycker jag oftast att de med småhundar försvarar att de inte uppfostrar sina hundar med att de är små.

Jag hatar ouppfostrade hundar varesig de är små eller stora eller vad det är för ras. Jag skyller aldrig på hundarna utan på ägarna.

Är man inte beredd på att lägga ner tid på att uppfostra hund ska man vare sig ha en liten eller stor hund.

Vänta tills du har tid istället!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Slagsmål är något som händer.

Jag vill att min tik ska få leka med liksinnade kompisar.
Det är inte alltid man märker att det kommer bli slagsmål innan det är ett faktum.

Men när vi är i det läget gäller det att även den andra hundägaren är vettig och hjälper till.

Jag har varit med om ett fall där min APBT och en rottis som lekt en gång förut (ordentligt mellanrum mellan gångerna) hoppade på varandra helt plötsligt.

Ägaren stog då och bara glodde medan man själv föröskte bryta det på en gång. Min hund lyssnar som tur är på mig så jag kunde till slut trycka ner rottisen i backen och skrika åt min hund ordentligt.

Rottisen hade inte en skråma medan min blev rätt ordentligt skadad.

Mina föräldrar var hundvakt en vecka till en riktigt väluppfostrad Schäfer hane. Det gick jätte bra först men då hanen försökte säga att min tik skulle lägga sig ner för honom vart det bråk. Här bröt jag in innan det hände något.
Däremot så gav han sig sedan på pappas lilla mops och skakade om han rejält.
Denna hund hade något fel i huvudet enligt mig då jag har fått lära mig att hanarna ska lägag sig för tikarna och inte tvärtom.

Båda hundarna var från bra kennlar alltså ingen buskavel.

Alla hundar går inte jämt hel enkelt.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Men det är ingen av "oss" (Ägare till sådana raser) som säger att dom inte kan slåss. Vad alla här försöker säga är att dom slåss inte oftare än någon annan hundras. Alla hundägare ska vara medvetna om att deras hund någon gång kan hamna i ett slagsmål, antingen genom att starta ett eller bli påhoppad. Alla hundar kommer förmodligen att hamna i något också, eftersom många hundar helt enkelt inte går ihop. Hur man sen går vidare därifrån definierar också hur man är som ägare enligt mig.

Jag exempelvis, har en Amstaff som fortfarande är valp. Han älskar precis allt och alla än så länge, eftersom han inte har några dåliga erfarenheter. Det kan lika gärna sitta i för resten av hans liv om jag har tur, eller så kan han bli hanhundsilsk om några månader. Jag försöker att bara ge honom goda erfarenheter av andra hundar, och han får träffa kompisar av alla storlekar, raser, åldrar och kön som uppför sig korrekt.
Men, jag har en hund som är en terrier ända ut i klospetsarna! Han är inte ett dugg rädd eller underlägsen i onödan och han ser ingen anledning att ge sig hur som helst. Vill han något, så kan han kämpa i många timmar för att få det. Oavsett om det inbegriper hans leksaker, eller att försöka få igång en annan hund till lek. Han har en väldigt hög kamplust, och en hel del gameness i sitt lilla valphuvud. Han är förarvek, men inte särskilt förig. Han skakar av sig obehag, vad det än må vara, på några sekunder. Han är dominant både med andra hundar och människor om han kan, och testar nya konstant.

Denna lilla söta pojke kan bli ett monster vid 1 års ålder om man tillåter honom att göra vad han vill. Men, eftersom jag har kunskapen och erfarenheten som jag har, så vet jag också hur jag ska hantera honom för att han ska fortsätta att vara den positiva hund han är.

Och alla andra Amstaffägare jag vet om, tänker i princip likadant som mig.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
Dessa oseriösa, har de importerat från USA eller har de köpt från "seriösa".
Alla dödsfallen i USA är de också beklagliga undantag?
PL

Jag har sett filmer på framförallt hur dessa hundar i USA "uppfostras".
Och ja, där gäller stryk stryk och åter stryk. Så fort dom hugger eller gör utfall får dom beröm, gör dom det inte. Så får dom så mkt stryk igen att jag inte kan fatta hur de överlever.

Min vän bevittnade även här i Sverige en dag när hon va rute och gick med sin mamma, ett gäng som stog och hetsade en pb liknande hund mot en gunga (däcket på gungan) Hunden hängde i gungan som dom hade hissat upp ovanför marken, samtidigt som ägaren (?)stod och använde hunden som boxningssäck och skrek "kom igen, bra etc etc" allmedan han slog hårdare och hårdare på det stackars djuret. Så NEJ, en pb har inte anlag att vara mördarmaskin, men med denna slags uppfostran skulle tom en liten malteser bli helt blockerad av omvärlden. Turligt nog är dom små, en pb är kompakt och muskulös och har vilja- ett utmärkt offer för illegal djurhetsning.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Kanelbulle skrev:
Men inget av det finns alltså kvar i apbt/amstaffen idag?
Intressant.
Man har alltså på hundra år lyckats få en hund att gå från att "hänga tjurar i näsan" till att bli en renodlad sällskapshund?

Imponerande avelsarbete.

.

Nej, inte renodlad sällskapshund, men brukshund! Och ja, avlesarbetet är imponerande gott nog, och det enda som bör och ska finnas kvar i en renrasig välavlad pb är "viljan", som i sig om man medvetet plockar fram det kan utnyttjas till något kriminellt och dåligt. Sen beror hundens beteende om seriöst avlad alltid på ägaren.
Är hundarna odrägliga har husse och matte helt enkelt inte jobbat med dem nog, och precis som en av mina grannar lite längre bort som har en två pb korsningar som lägger ner och drämmer till sina hundar så fort dom skäller i ena sekunden , och jämrar ett halvdant nej några andra gånger: Ja, då får man en odräglig hund. Man ligger helt enkelt som man bäddar. Jag vet desto fler ägare med odrägliga hundar av annan sort. än vice verca.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

aenglah skrev:
Jag förstår mig inte på allas inlägg faktiskt.

Rottweilern hade inget super rykte och inte heller Schäfern när den kom.

Media, politikerna och folket vill ha någon att skylla på. En gång i tiden var det Schäfern sedan var det Rottweilern och nu är det Pitbullen.
Vilken ras blir det nästa gång?

Jag skaffade min APBT då min granne hade en som jag avgudade.
Pitbullen är inte så stor. Men har oändligt med energi.
Den är väldigt rolig att träna med. Alltid glad. Lekfull även i äldre år.
Ser inte sliten ut redan som 2 åring.

Jag skulle kunna rabbla upp en hel del. (detta är ju min åsikter och ingen annans, alla gillar ju olika raser och har säkert lite olika uppfattning om dem)

ALLA hundar blir vad vi gör dem till.

Själv tycker jag oftast att de med småhundar försvarar att de inte uppfostrar sina hundar med att de är små.

Jag hatar ouppfostrade hundar varesig de är små eller stora eller vad det är för ras. Jag skyller aldrig på hundarna utan på ägarna.

Är man inte beredd på att lägga ner tid på att uppfostra hund ska man vare sig ha en liten eller stor hund.

Vänta tills du har tid istället!

:bow: :bow: :bow:

Kan bara hålla med.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nej, slagsmål är inget som händer. Det kan undvikas om folk bara vet vad de har i snöret. Exemplet med din hund och rottisen som rök ihop visar tydligt varför man inte ska släppa ihop vuxna hundar att leka. Det är inte alltid lek det handlar om utan ofta ren kraftmätning. Ska man ha hundar av samma kön och av dessa raser till att leka ihop så ska de göra det ofta och från valpåldern.

Både incidenten med rottisen och den med Schäfern hade kunnat undvikas. Vuxna hundar ska inte fösas ihop.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Och statisitik över hela världen talar ett tydligt språk.

Vadå för statistik? Tänkvärt är att man kan "bevisa" i princip vad som helst med hjälp av statistik.. Det är källorna som är intressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp