Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Tie skrev:
Tycker du skall läsa det jag skrev en gång till! Jag hade "slaktar" och jag skrev absolut ingenting om att deras tålamod skulle vara sämre än andra hundars. Jag skrev "när en hund av "kamphundsras" ex PB attackerar ........."

Läs först och hugg sedan ;)

Jag hade läst OCH förstått. Du kanske ska läsa igen???
Det GÅR ALLDELES UTMÄRKT att avbryta ett sådant slagsmål också. Får känslan av det ni säger är helt baserat på vad ni läst i tidningar. Ingen direkt kontakt med ngn av de typer av hundar ni väljer att kalla för kamphundar. Mkt trist måste jag säga och direkt insnöat.

WB
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Athos skrev:
Har dom inte tillgång till en pitbull så ser dom till att få det genom att korsa den med en annan ras:cool:

Om en stor hund inte är en fördel varför skaffar dom då sig inte en liten ettrig hund som dessutom är lättare att hantera?
Hävdar fortfarande att det är pga pitbullens mentalitet.

Visst det händer att en hund av "snäll" ras biter också men inte lika ofta och gör inte så stor skada som tex en pitbull. Artikeln är 3 år gammal, så det var ett tag sen:smirk:

Hur får man tillgång till en pitbull genom att korsa en pitbull med annan ras? Det du får då är en BLANDRAS inte en pitbull. När jag pratade om tillgänglighet så menade jag mer tillgång på de större raserna som jag inte gärna vill se snorungar springa omkring med. Hundar som jag inte vill att de ska få möjlighet att blanda lite hur som helst bara för att få fram respektingivande hundar med stor coolhetsfaktor (tycker iofs att det är märkligt att det kan vara respektivgivande och coolt med en hund man inte ens kan få att gå ordentligt i koppel :crazy: ).

Nu är ju inte pitbull en stor ras. Med stort menar jag schäfer-storlek. Pitbullens storlek är sannolikt ganska väl avvägd för ändamålet. För liten hund så riskerar man för allvarliga skador (man vill knappast ha en hund vars ryggrad knäcks av ett bett), för stor hund så får man en otymplig hund i ringen. Sedan är gameness något man finner hos pitbull och det är ju en egenskap man är ute efter, även det är ett skäl till varför man inte väljer tex. en grand danois. Med idogt arbete kan man säga avla fram stora blandraser med gameness som kampar bra mot varandra, men som kanske är lika bra mot hundar i pitbull-storlek.

En gissning från min sida är att man kommer finna att pitbullbett är rätt ovanliga om man kollar på alla hundbettsfall from. att pitbullen kom till Sverige. Bara en gissning.

Visst kan det hända att resultaten av betten är värre efter en pitbull än efter en collie, men jag är övertygad om att schäfrar, polarspetsar, större jaktspetsar och rottweilers kan åstadkomma samma skada som en pitbull. Däremot hålls dessa typer av hundar kanske av vettigare folk så de får inte samma möjlighet att göra skada.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Sol skrev:
Bullterriers är likadana (det vet jag av erfarenhet), men det är sällan man hör något om dem som "farliga kamphundar".

Det är kanske för att just Engelsk Bullterrier INTE ÄR EN KAMPHUND som du inte har hört dem nämnas i dessa sammanhang.

VAD vet du av erfarenhet?? Tillräckligt för att döma ut en hel ras, eller?? Det var 200 år sedan man avlade fram bullterriers för kamp. Denna ras förädlades sedan steg för steg genom årtionden till vad den är idag.

Engelsk bullterrier är idag en sällskaps/utställningshund. Även om vi tränat vår i både spår och lydnad. Ni får faktiskt ta och ge er snart, ni har inga belägg och inga bevis att komma med här. Att anklaga Eng bullterrier för att vara en kamphund är på gränsen till löjeväckande, i England kallas de för babysitting bullterriers, säger en del om lynnet kanske ????

Bakgrund/ändamål:
Bull terrier kan som namnet anger räkna sina anor tillbaka till den tid då tjurhetsningar var tillåtna i England. Då de förbjöds ersattes de av hundhetsningar och för detta ändamål korsade man bulldogg med olika terrier och resultatet kallades "bull and terrier dog'. Hundhetsningarna minskade emellertid i popularitet och rasen med dem. En uppfödare James Hinchs från Birmingham, började emellertid ett avelsarbete med bull and terrier dog", som korsades med den nu utdöda old english white terrier och därtill dalmatiner. Målsättningen var att få fram en helvit hund, som var stark smidig och elegant. Resultatet blev vad vi i dag känner som bull terrier. Rasen erkändes av den Engelska Kennelklubben år 1887. Rasen förekommer i två storlekar, bull terrier och miniatyr bull terrier, och det är endast mankhöjden som skiljer dem åt. Bull terrier är numera en trevlig och tillgiven sällskapshund och väcker med sitt litet fräcka utseende berättigad uppmärksamhet.


WB

Här har ni en elak bullterrier med 10-årig lillmatte, tänk att hon inte dödat barnet ännu!!!!! Hon har ju ändå bott här i 6 år nu, inga döda barn, inga slaktade grannhundar heller ......

peppolimphall0511.jpg


Oj då här hade hon visst dödat en hund ..... men det var hennes vän som tog en tupplur i vår säng, se så hatisk och mordisk hon är

leiapepparvilar.gif
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nu har det hänt igen ....

Om det verkligen var pitbullterriers eller inte - det låter jag vara osagt. Och om pitbullterriers verkligen är mer "kampglada" än andra hundar - det varken vill eller kan jag utttala mig om. Men denna typen av "incidenter" ökar stadigt i Malmö.

http://sydsvenskan.se/malmo/article169933.ece
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

så du har ägt en hund av denna sort och träffat många ekipage? det kallar jag egentlig erfarenhet. Nej, denna hund avlas inte för kamp enligt avelsorganisationens kriterier utan har i ca 80-90 år avlats för sällskap och bruks. Sen att det finns kriminellt folk här i världen som utnyttjar det stackars djuret tycker inte jag hör till.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

WBPeppar skrev:
VAD vet du av erfarenhet?? Tillräckligt för att döma ut en hel ras, eller?? Det var 200 år sedan man avlade fram bullterriers för kamp. Denna ras förädlades sedan steg för steg genom årtionden till vad den är idag.

Engelsk bullterrier är idag en sällskaps/utställningshund. Även om vi tränat vår i både spår och lydnad. Ni får faktiskt ta och ge er snart, ni har inga belägg och inga bevis att komma med här. Att anklaga Eng bullterrier för att vara en kamphund är på gränsen till löjeväckande, i England kallas de för babysitting bullterriers, säger en del om lynnet kanske ????

Du... mitt inlägg var inte skrivet för att smutskasta eller döma ut en hel ras. Det jag ville få fram är att myten om att egenskapen "bita och inte släppa" inte är specifik för pitbull. Många tror det, men det finns fler raser som går åt det hållet också och med det menar jag inget ont.

Att jag nämnde bullterrier beror på att jag har erfarenhet av denna egenskap hos den rasen och den erfarenheten kommer ifrån en tid då jag jobbade på hundpensionat (och ja, jag träffade på en hel del bullterriers då och de var jättesnälla även fast de besatt denna egenskap).

Inte heller kallade jag bullterriern för kamphund.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Vad var det jag sa?
Inom kort tas ett belut om totalt koppeltvång för alla hundar i Malmö kommun. Detta som ett resultat av de många angrepp som på senare tid skett i Malmö av pitbulls och andra närbesläktade avarter.
Och detta är bara början - det kommer snart att gälla de flesta tätortskommuner, och det kommer snart fler begränsningar i form av begränsad mankhöjd etc.

Skäms nu ögonen ur er, alla ni som snackar om att det minsann är den som håller i kopplet det är fel på, och ni som snackar om hur gulliga o barnvänliga era monster är. Och även ni som är ägare till friska hundar, men som inte vågar säga ifrån.
Den sjukdom som pitbull o.d. bär på kan man jämställa med rabies i slutskedet. Fast ännu värre, rabies är inte ärftligt.

listener? visste du från början igentligen vilken diskussion du gav dig in på????! :(
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Sol skrev:
Du... mitt inlägg var inte skrivet för att smutskasta eller döma ut en hel ras. Det jag ville få fram är att myten om att egenskapen "bita och inte släppa" inte är specifik för pitbull. Många tror det, men det finns fler raser som går åt det hållet också och med det menar jag inget ont.

Att jag nämnde bullterrier beror på att jag har erfarenhet av denna egenskap hos den rasen och den erfarenheten kommer ifrån en tid då jag jobbade på hundpensionat (och ja, jag träffade på en hel del bullterriers då och de var jättesnälla även fast de besatt denna egenskap).

Inte heller kallade jag bullterriern för kamphund.

Har ALDRIG varit med om att en bullterrier inte släpper, de jag har träffat typ ett 20-tal har jag kunnat leka "kamplekar" med och sedan sagt åt dem att släppa och då gör dom det som vilken annan hund som helst.

Att hundar kan låsa sina käkar är en myt men det vet väl du som jobbar inom branschen redan.

WB

http://www.freewebs.com/superbullterrier
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Till WBPeppar - (för att undvika missförstånd) - mitt inlägg härovan var inte som svar till dig. Jag diggar bullterrriers! :)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

WBPeppar skrev:
Har ALDRIG varit med om att en bullterrier inte släpper, de jag har träffat typ ett 20-tal har jag kunnat leka "kamplekar" med och sedan sagt åt dem att släppa och då gör dom det som vilken annan hund som helst.

Att hundar kan låsa sina käkar är en myt men det vet väl du som jobbar inom branschen redan.

WB

http://www.freewebs.com/superbullterrier

Kan hända har de bullterriers jag har träffat på inte fått lära sig kommandot "loss", men jag talar som sagt bara av egen erfarenhet och jag tycker bullterriers är härliga hundar.

Låsta käkar har jag öht inte nämnt och tror inte en sekund på att det ens går (såvida inte käkarna går ur led eller något liknande). Egenskapen att inte släppa sitter knappast i käkarna.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Hur får man tillgång till en pitbull genom att korsa en pitbull med annan ras? Det du får då är en BLANDRAS inte en pitbull.
Funkar ypperligt som cool hund och kamphund ändå. (så länge du inte korsar med en spaniel, men det gör ju inte killarna här)
För liten hund så riskerar man för allvarliga skador (man vill knappast ha en hund vars ryggrad knäcks av ett bett), för stor hund så får man en otymplig hund i ringen. Sedan är gameness något man finner hos pitbull och det är ju en egenskap man är ute efter, även det är ett skäl till varför man inte väljer tex. en grand danois.
Du förstod nog inte vad jag menade. Liten hund som biter en liten hund bryter knäcker knappast ryggen. Stor mot stor hund är lika klumpiga. Just precis pga gameness har man pitbullen som kamphund som jag sagt tidigare.

En gissning från min sida är att man kommer finna att pitbullbett är rätt ovanliga om man kollar på alla hundbettsfall from. att pitbullen kom till Sverige. Bara en gissning.
Pitbullproblemen gäller i hela världen, ja förutom där den är förbjuden då:smirk:

Visst kan det hända att resultaten av betten är värre efter en pitbull än efter en collie, men jag är övertygad om att schäfrar, polarspetsar, större jaktspetsar och rottweilers kan åstadkomma samma skada som en pitbull. Däremot hålls dessa typer av hundar kanske av vettigare folk så de får inte samma möjlighet att göra skada.
Samma skada kan dom som du säger visst göra...OM dom VILL, vilket dom ofta inte vill.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Targa och Sol

Har inte läst hela tråden i detalj men skummat den. Jag tycker att alla hundar har samma värde, dom föds, uppfostras och blir till det vi gör dem till.

Ni kanske tycker samma som jag, ber om ursäkt om jag misstolkat era inlägg med SOLs inlägg om bullterriers var j-ligt onödigt eftersom vi kämpar som svin i alla organisationer för att få denna ras (engelsk bullterrier) "rentvättad" från kamphundstämpeln och har dessutom lyckats i flera kommuner och nu även internationellt också. Att EN person har dåliga erfarenheter kan inte döma en hel ras.

Personligen har jag extremt dåliga erfarenheter av: Dalmatiner och New Foundland inte fan går jag ut och kallar dessa för kamphundar för att de flugit på min bullterrier 5 ggr!!! Kan direkt säga att hon aldrigt svarat tillbaka

WB
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Ecs skrev:
Så du menar om en Pb gör ett utfall...så naffsar den bara till?
Pb dom släpper inte...för dom e avlade för kamp o dom har det i generna...Det är väl inte så konstigt att dom slaktar sina byten.
det sitter ju genetiskt hos dom.
Jag vet en Pb hane han blev ett halvår gammal. Han började visa massa tecken på aggresivitet o en dag bet han sin ägare o hon tog bort honom. För hon kunde inte lita på han!

Så hur skall ja ''hejda'' en kamphund som flyger på min lilla dvärg schnauzer ?????Och utan att den biter i sönder mig ?? Han sliter henne i stycken.

Pittbullar borde utrotas...Dom är födda för kamp o dom har det i sig...det går inte att ta ur dom det.

Samma sak med en häst du kan aldrig ta ur dom sitt flockbeetende
Jag orkar knappt svara på detta.

Läs på om hundarnas ursprung vet jag..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Fin hund:) Det jag har hört om eng bullterrier är att snällare hund kan du inte få. Dom jag har träffat har varit cool lugna och inte blinkat i onödan där inte;)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

WBPeppar skrev:
Targa och Sol

Har inte läst hela tråden i detalj men skummat den. Jag tycker att alla hundar har samma värde, dom föds, uppfostras och blir till det vi gör dem till.

Ni kanske tycker samma som jag, ber om ursäkt om jag misstolkat era inlägg med SOLs inlägg om bullterriers var j-ligt onödigt eftersom vi kämpar som svin i alla organisationer för att få denna ras (engelsk bullterrier) "rentvättad" från kamphundstämpeln och har dessutom lyckats i flera kommuner och nu även internationellt också. Att EN person har dåliga erfarenheter kan inte döma en hel ras.

Personligen har jag extremt dåliga erfarenheter av: Dalmatiner och New Foundland inte fan går jag ut och kallar dessa för kamphundar för att de flugit på min bullterrier 5 ggr!!! Kan direkt säga att hon aldrigt svarat tillbaka

WB

Du har helt klart misstolkat inlägget om bullterriers. Läs gärna hela tråden så tror jag att du inser att jag inte har något emot någon specifik ras eller typ av hund. Det jag ville med mitt "bullterrier-inlägg" var att få skrivet att pitbulls inte är unika med att de kan bita och låta bli att släppa. Pitbullen har blivit en lovlig slagpåse i media (hade det inte varit pitbull hade det varit någon annan ras) och kamphund används godtyckligt.

Att jag tog bullterrier som exempel var inte menat för att svartmåla rasen utan det skedde spontant eftersom det är den ras jag sett egenskapen "bita-och-inte-släppa" hos flest gånger. Hade vi pratat om hundar som juckar mot ben hade jag spottat ur min cavalier på en sekund utan att för den sakens skull vilja utmåla cavve-hanar som översexuella. :smirk:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Ursprungligen postat av Ecs
Så du menar om en Pb gör ett utfall...så naffsar den bara till?
Pb dom släpper inte...för dom e avlade för kamp o dom har det i generna...Det är väl inte så konstigt att dom slaktar sina byten.
det sitter ju genetiskt hos dom.
Jag vet en Pb hane han blev ett halvår gammal. Han började visa massa tecken på aggresivitet o en dag bet han sin ägare o hon tog bort honom. För hon kunde inte lita på han!

Så hur skall ja ''hejda'' en kamphund som flyger på min lilla dvärg schnauzer ?????Och utan att den biter i sönder mig ?? Han sliter henne i stycken.


1. Känner också en PB som hamnade hos en ägare som trodde att hon hanterade den rätt genom att ta den i nacken och dänga den på ryggraden rätt ner i asfalten som valp. Den ska sättas på plats i tid ........ DET är inte rätt sätt kan jag tala om.

2 Schnauzer är en av de värsta bithundarna jag känner, min bullis har 2 ggr fått blödande sår av just en sådan du nämner. Det är så jäkla lätt för er att skylla på alla andra när era hundar beter sig som skit. Vi får ju alltid skulden, men nästa gång går jag till polisen och fotar min blödande så kallade kamphund det lovar jag dig. Då har du snart Shnauzern i samma grupp som pitbulls .......
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

MrsScabtree skrev:
så du har ägt en hund av denna sort och träffat många ekipage? det kallar jag egentlig erfarenhet. Nej, denna hund avlas inte för kamp enligt avelsorganisationens kriterier utan har i ca 80-90 år avlats för sällskap och bruks. Sen att det finns kriminellt folk här i världen som utnyttjar det stackars djuret tycker inte jag hör till.


Så du menar att alla som har en pitt bull och använder den till att kampa eller att tränar den till det är kriminella??

Jag har träffat en hel del men äga en skulle jag aldrig få för mig
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

*kl*

Det som roar/skrämmer mig i den här debatten/soppan är detta:
Att av någon anledning är det ingen som äger en amstaff/pitbull osv som på något sätt kan inse att deras hund kan bitas/slåss osv.
Medan i princip alla andra hundägare vet om att deras lilla älskling kan
"tilta" nångång.
Skumt nog är alla (generaliserar) staffar/pitbulls små harmlösa lamm,
som aldrig skulle kunna få för sig nåt sådant.
De älskar alltid alla, kan gå lösa jämt, älskar gos och kel osv.
Alla dessa ondsinta rykten kan väl inte bara ha uppstått ur tomma intet?
Det bor ett ganska stort antal staffar, pitbulls och diverse korsningar däremellan nära oss, det är endast en vi kan hälsa på.
Min hund är väldigt ranghög, och hennes blotta uppenbarelse räcker för att tagga igång dem. Det jag tycker är märkligast med detta, är att även hanar morrar åt min tik.

Och om en dvärgschnauzer och en PB slåss- inte fasen vinner schnauzern över en frisk PB.
Möjligtvis över en stelopererad, blind och döv pitbull.


*Det här börjar likna barfotatrådarna inne på hästvård...*
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Kanelbulle skrev:
*kl*

Det som roar/skrämmer mig i den här debatten/soppan är detta:
Att av någon anledning är det ingen som äger en amstaff/pitbull osv som på något sätt kan inse att deras hund kan bitas/slåss osv.
Medan i princip alla andra hundägare vet om att deras lilla älskling kan
"tilta" nångång.
Skumt nog är alla (generaliserar) staffar/pitbulls små harmlösa lamm,
som aldrig skulle kunna få för sig nåt sådant.
De älskar alltid alla, kan gå lösa jämt, älskar gos och kel osv.
Alla dessa ondsinta rykten kan väl inte bara ha uppstått ur tomma intet?
Det bor ett ganska stort antal staffar, pitbulls och diverse korsningar däremellan nära oss, det är endast en vi kan hälsa på.
Min hund är väldigt ranghög, och hennes blotta uppenbarelse räcker för att tagga igång dem. Det jag tycker är märkligast med detta, är att även hanar morrar åt min tik.

Och om en dvärgschnauzer och en PB slåss- inte fasen vinner schnauzern över en frisk PB.
Möjligtvis över en stelopererad, blind och döv pitbull.


*Det här börjar likna barfotatrådarna inne på hästvård...*

:bow: Riktigt bra skrivet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp