Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Det är oftast dom här snorungarna som sysslar med kamp. Jag är inte fördomsfull men oftsat har dom invbakgrund, tyvärr. Dit jag ville komma var att om nu pitbullen (och blandras med pitbull) var så genomsnäll som så många säger så varför i :devil: tar dom då inte en större hund som kan se så mkt större och farligare ut. Varför väljer dom just pitbull?

Själv anser jag att en pitbull är en mkt trevlig hund men ägaren måste kunna uppfostra osv den på rätt sätt. Det är så lätt att det går fel med en pitbull.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Bebben skrev:
Nej, nu har du fel. Härnere i Skåne har det hänt en hel del olyckor med blandraser. Inte en enda av dom kan någon komma med bevis om att det varit en renrasig APBT. I dom allra flesta fallen så är det några generationers korsningar mellan Amstaff, Staff och lite nu och då någon typ av Bulldogg också.

Så vad man då tar är en oreggad Amstaff, med en oreggad Staff och parar och säljer som "Renrasiga Amstaffar, dock ej reggade, 11 000 kr".
Ibland korsar dom även in lite Rottis, Dobbis, eller någon Mastiff också.

Jag måste säga, att det är ganska svårt att ta människor seriöst när dom påstår saker som inte är sanna, och inte verkar bry sig om att det handlar om dåligt uppfödda blandraser.

Så visst, det skulle säkert fungera hur bra som helst att förbjuda APBT. För det finns väldigt få i Sverige, och dom som hamnar i tidningarna är korsningar. Så jag tycker att vi ska förbjuda blandraser istället! Alla som inte kan reggas i någon av kennelklubbarna runt om i världen borde inte få finnas till alltså.
Låter lika dumt det.

Jo jag VET en del incidenter med renrasiga pitt bull och då menar jag INTE det jag läst i tidningarna utan saker som hänt precis i närheten i samband med bekanta
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Man får nog skilja på de som skaffar hund för att kampa och på de som skaffar hund pga. coolhetsfaktorn. Det är inte alltid samma sak.

Tycker att det är mkt farligare för allmänheten om dom skaffar en hund för coolhetsfaktorn och inget kan om hunduppfostran osv. än att dom skaffar en hund för just kamp, då den används just till kamp och utöver det så sitter väl hundstackarn gömd nånstans.

Och pengar är inga bekymmer för varken snorungar o andra idioter då det ofta förekommer droger i dessa kretsar. Sen finns det ju många exempel på lite för naiva människor som skaffar en pitbull för dom är ju så snälla, egentligen. Dom har bara dåligt rykte ju. Vips så har ett barn i den familjen ett ansikte mindre:eek:

När bet en collie bort ett ansikte på ett barn senast...
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
Men de flesta hundar jag har sett gå till anfall eller göra utfall av någon sort har gjort det just av rädsla.


Utfall av rädsla visst men om de går undan. Om du läser kriterierna för testet så var agressivitet både vid rädsla och inte rädsla. Rädsla som visar sig som att hunden inte går fram igen var det som kallades rädsla.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Bebben skrev:
Och dom är inte riktigt avlade till att aldrig släppa eller avbryta. Dom avlades på hundkampens tid till att aldrig ge sig så länge husse inte sade det, dock. Men när föraren kom in i ringen skulle hundarna kunna sluta slåss utan problem, och släppa aggressiviteten och följa med iväg.
Att det nu spårat ur med dåliga uppfödare som inte riktigt vet vad dom avlar på.. Ja, visst. Men man får även se till dom bra inom rasen, dom som faktiskt är som dom SKA vara. Inte som dom en gång varit, eller som det bara råkade bli nu..

Så länge husse är med ja. Men när de är på rymmen då??? Då det inte finns någon husse som kan säga stopp??
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Jo jag VET en del incidenter med renrasiga pitt bull och då menar jag INTE det jag läst i tidningarna utan saker som hänt precis i närheten i samband med bekanta

Men de är så få i jämförelse med korsningarna, så det skulle inte göra nån större skillnad. Det antal renrasiga, reggade importer som finns i Sverige är så litet att det inte skulle göra nån nytta att förbjuda dem.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Utfall av rädsla visst men om de går undan. Om du läser kriterierna för testet så var agressivitet både vid rädsla och inte rädsla. Rädsla som visar sig som att hunden inte går fram igen var det som kallades rädsla.

Och vad händer när den hunden som går undan av rädsla blir provocerad? Det framgick inte om det fanns med i testet, såvitt jag kan se. Jag är beredd att hålla pengar på att den går till attack, av rädsla.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

MrsScabtree skrev:
Alltså: den sk pitbull terriern HAR under tidigt 1900 tal varit avlad för kamp med tjur och senare med artfrände , oftast av samma ras. Den moderna hunden har senare blivit avlad som sällskapshund och skall som renrasig reggad hund ej ha tendens till aggressioner (vilket verkar stämma bra med alla renavlade hundar av denna sort och släktrelaterade raser). Jag tvivlar även MYCKET starkt på att en hund föds ondskefull och till en mördarmaskin utan ägarens inflytande. Kanske för att jag är en person som håller mig till logik :smirk: . Om pitbullen och dess släktrelaterade raser hade utrotats hade tillslut alla hundar fått det då det endast hade uppstått nya raser att föda och plåga till kamp. (Jag har sett många exempel på hur dessa hundar tränas för kamp, och jag har då aldrig någonsin sett ett djur få så mkt stryk av en människa. Jag är förvånad över att djuren ens överlver sina ägare då det pågår en fruktansvärd misshandel av dessa individer för att dom ska få sin blockering (som ej är medfödd) och angripa det dom är tränade att angripa ( i detta fall en annan hund). Detta gör dom inte med mod och beslutsamhet utan i ren ånger. Den enda gången dessa hundar får beröm är när dom hugger frenetiskt i något , gö dom inte det får dom så mkt stryk att det inte är klokt. Gissa varför dom fortsätter?
Detta har alltså ingenting med seriös uppfödning att göra , heller inte med rasen i sig. Jag är rätt säker på att den enda anledningen till att denna "ras" (även fast 99% är blandraser då jag tvivla rpå att kampfolk har råd att avla renrasiga hundar bla) är vald i dagens läge av idioter är just för att den har en enrom vilja vilket är och ska vara en BRA egenskap hos en brukshund som den faktiskt är. Om vi säger såhär: Pitbull har blivit ett skällsord för hundar med liknande utseende och blandraser samt släktrelaterade hundar bland icke hundmänniskor (oftast). Likväl som invandrare ofta relateras med brottsling. Och eftersom att ni drar alla jyckar över en kam? Drar ni då alla invandrare över en kam som brottslingar? (För att göra en jämförelse)

Att ta era åsikter på egentligt allvar går inte. För det märks så väl att ni har noll erfarenhet av hundrasen.


Har en nära vän som har just denna hundras och nej jag tycker inte bättre om den för det! En av mina vänners grannars hundar kom lösa i byn och attackerade människor och jo det var renrasiga :smirk:

Och just det den har varit avlad för att kampa oavsett om det är mot annan hund eller tjur. Tror du verkligen att den ser skillnad på en tjur och en häst??

Och jag vill iaf inte att mina hundar skall bli ihjälbitna av en hund som är avlad för detta ändamål
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Och jag vill iaf inte att mina hundar skall bli ihjälbitna av en hund som är avlad för detta ändamål

Så länge du inte håller på med hundkamper behöver du inte oroa dig för det.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Athos skrev:
Tycker att det är mkt farligare för allmänheten om dom skaffar en hund för coolhetsfaktorn och inget kan om hunduppfostran osv. än att dom skaffar en hund för just kamp, då den används just till kamp och utöver det så sitter väl hundstackarn gömd nånstans.

Och pengar är inga bekymmer för varken snorungar o andra idioter då det ofta förekommer droger i dessa kretsar. Sen finns det ju många exempel på lite för naiva människor som skaffar en pitbull för dom är ju så snälla, egentligen. Dom har bara dåligt rykte ju. Vips så har ett barn i den familjen ett ansikte mindre:eek:

När bet en collie bort ett ansikte på ett barn senast...

Japp, det är mycket farligare för allmänheten med de människor som skaffar hund pga. coolhetsfaktorn, det håller jag med om och det är dessa människor jag är rädd för kommer börja mixtra med större mastiffer när de blir billigare och mer lättillgängliga för givetvis spelar det roll med pris och tillgänglighet.

Mer "exklusiva" mastiffer som mastina napoletano och tosa inu är dels svåra att få tag på i Sverige och de är dyra. Än så länge är det väl bara seriöst folk som föder upp dessa raser också så det sker en hård gallring så förhoppningsvis kommer dessa hundar inte att falla löst folk i händerna. Försök inte inbilla mig att det är en lätt sak för "grabbarna i förorten" att importerar en tosa eller napoletanare. I dagsläget är det inte ens en lätt sak för dem att få tag på dessa hundar i Sverige och jag hoppas det förblir så.

Som jag även skrev i tidigare inlägg är det inte heller säkert att en större hund ger någon fördel i ringen även om det ser mäktigt ut så varför skulle kampare välja någon annan hund än pitbullen?

Och när bet en collie ett barn senast?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,300747,00.html

Visserligen en border collie, men ändå.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Theci skrev:
Om du ser dig om i våran värd så finns det fruktansvärt mycket oseriöst folk!!

Vem vet kankse är det en oseriös drummel som har råd att ta hemen hund från USA?????

Om du någon gång har möjlighet så rekomenderar jag dig att sitta ner framför TV:n och kolla på Animal Planets program från USA där dom följer Humaneti sosiety ( stavas??) och Aspsa och andra djur poliser i storstäderna. Dom flesta hundar som räddas där är apbt eller liknande raser. De bor i slask områdena och används utnytjas till kamp m.m

Tyvärrså har inte Svensson ännu upptäkt att deras golden hund biter lika ofta som en abpt

Händelsena kan man beklaga sig över JA! Men undantag??? incidenter skullejag kalla det..


De omhändertas eftersom det är förbjudet att inneha en sådan hund och dessa personer får böta 4000$ per hund, dock inte i alla delstater men i de flesta är det så.

Sedan att de omhändertas i många fall pga att de inte sköts stämmer ju också, men oftast när det gäller pitt bull så är det grannar som anmält dem för innehav.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Och jag vill iaf inte att mina hundar skall bli ihjälbitna av en hund som är avlad för detta ändamål

Är det bättre att dina hundar blir ihjälbitna av en hund som är avlad för andra ändamål? Det finns småhundar som fått dödliga hugg av schäfrar, collies, diverse jaktspetsar... vad ska vi göra för att förebygga det?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Har en nära vän som har just denna hundras och nej jag tycker inte bättre om den för det! En av mina vänners grannars hundar kom lösa i byn och attackerade människor och jo det var renrasiga :smirk:

Och just det den har varit avlad för att kampa oavsett om det är mot annan hund eller tjur. Tror du verkligen att den ser skillnad på en tjur och en häst??

Och jag vill iaf inte att mina hundar skall bli ihjälbitna av en hund som är avlad för detta ändamål

Men du, ta på dig läsglasögonen och läs texten en gång till. Dessa hundar slutade avlas för kamp vid den tidpunkten. Det är alltså 90-100 år sedan ungefär.:smirk: , och att dina grannar inte har bli på sina hundar ha rinte med saken eller rasen att göra kära du. Jag är mycket säker på att det hade varit lika illa om de hade haft tex schäfrar. Du vet inget om rasen utöver det du läst i tidningen, alltså har du inget egentligt belägg för dina åsikt. För det är inte mer än vad det är: en åsikt och långt ifrån ett faktum. Och trots att vi är fria att uttrycka oss här i landet förstår jag inte poängen med det om man inte vet vad man talar om.

Jag bor för övrigt i en av sveriges mest kriminella förorter och det kryllat av pb korsningar här. Mycket sällan hör jag ngt om hundfighter. Och aldrig någonsin har jag stött på en mördarmaskin. Däremot ifrågasätter jag ju hundägarna ändå, iom att dom inte har tidigare erfarenhet av hundar samt köpt oreggade valpar.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
De omhändertas eftersom det är förbjudet att inneha en sådan hund och dessa personer får böta 4000$ per hund, dock inte i alla delstater men i de flesta är det så.

Sedan att de omhändertas i många fall pga att de inte sköts stämmer ju också, men oftast när det gäller pitt bull så är det grannar som anmält dem för innehav.

i VISSA delstater är det förbjudet, inte i hela USA. Har du dessutom sett programmet är ungefär 1 PB av 100 aggressiv och måste avlivas. Och då pga av ägarna.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
Och vad händer när den hunden som går undan av rädsla blir provocerad? Det framgick inte om det fanns med i testet, såvitt jag kan se. Jag är beredd att hålla pengar på att den går till attack, av rädsla.


Jo de provocerad hundarna i testet.

Men även där fanns det test som visade på modet tex att man släpper ner en kastrull på golvet framför hunden, om den klarar det så går den fram och tittat och gör den inte det så föll den på det. Att de sedan testade alla 10 olika punkterna där bla provokation var med så behöver den ju inte gå till anfall för att den blir rädd av en nedfallande sak.

Jag har hund som är åskrädd inta fasiken anfaller den mig för det
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Sol skrev:
Är det bättre att dina hundar blir ihjälbitna av en hund som är avlad för andra ändamål? Det finns småhundar som fått dödliga hugg av schäfrar, collies, diverse jaktspetsar... vad ska vi göra för att förebygga det?


Varför måste man godkänna det ena och förkasta det andra?? Nä jag skulle inte acceptera det öht MEN en hund som är avlad för just detta ändamål som man sedan korsar hej vilt med andra raser tycker jag inte är ok.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

MrsScabtree skrev:
Men du, ta på dig läsglasögonen och läs texten en gång till. Dessa hundar slutade avlas för kamp vid den tidpunkten. Det är alltså 90-100 år sedan ungefär.:smirk: , och att dina grannar inte har bli på sina hundar ha rinte med saken eller rasen att göra kära du. Jag är mycket säker på att det hade varit lika illa om de hade haft tex schäfrar. Du vet inget om rasen utöver det du läst i tidningen, alltså har du inget egentligt belägg för dina åsikt. För det är inte mer än vad det är: en åsikt och långt ifrån ett faktum. Och trots att vi är fria att uttrycka oss här i landet förstår jag inte poängen med det om man inte vet vad man talar om.

Jag bor för övrigt i en av sveriges mest kriminella förorter och det kryllat av pb korsningar här. Mycket sällan hör jag ngt om hundfighter. Och aldrig någonsin har jag stött på en mördarmaskin. Däremot ifrågasätter jag ju hundägarna ändå, iom att dom inte har tidigare erfarenhet av hundar samt köpt oreggade valpar.

Så du menar på fullt allvar att man inte avlar på kamp längre tex i USA??

Om du inte kunde läsa innantill så har jag erfarenhet av just denna ras personligen och nä jag är inte speciellt bedårad av deras sätt.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

MrsScabtree skrev:
i VISSA delstater är det förbjudet, inte i hela USA. Har du dessutom sett programmet är ungefär 1 PB av 100 aggressiv och måste avlivas. Och då pga av ägarna.


Och vad är orsaken till att de är förbjudna??
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Varför måste man godkänna det ena och förkasta det andra?? Nä jag skulle inte acceptera det öht MEN en hund som är avlad för just detta ändamål som man sedan korsar hej vilt med andra raser tycker jag inte är ok.

Det såg bara märkligt ut när du uttryckte dig som du gjorde. En pitbull i rätt händer ska inte få möjlighet att ta ihjäl varken människor eller djur, precis som med alla andra hundar.

Det är ett ägarproblem, inte ett "hundproblem". Det är oseriösa uppfödare och ägare som behöver klämmas åt. Ge dem djurförbud så fort hunden har gjort något och se till att det efterlevs. Detta OAVSETT vad för ras/raser de ägnar sig åt.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Sol skrev:
Japp, det är mycket farligare för allmänheten med de människor som skaffar hund pga. coolhetsfaktorn, det håller jag med om och det är dessa människor jag är rädd för kommer börja mixtra med större mastiffer när de blir billigare och mer lättillgängliga för givetvis spelar det roll med pris och tillgänglighet.

Mer "exklusiva" mastiffer som mastina napoletano och tosa inu är dels svåra att få tag på i Sverige och de är dyra. Än så länge är det väl bara seriöst folk som föder upp dessa raser också så det sker en hård gallring så förhoppningsvis kommer dessa hundar inte att falla löst folk i händerna. Försök inte inbilla mig att det är en lätt sak för "grabbarna i förorten" att importerar en tosa eller napoletanare. I dagsläget är det inte ens en lätt sak för dem att få tag på dessa hundar i Sverige och jag hoppas det förblir så.

Som jag även skrev i tidigare inlägg är det inte heller säkert att en större hund ger någon fördel i ringen även om det ser mäktigt ut så varför skulle kampare välja någon annan hund än pitbullen?

Och när bet en collie ett barn senast?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,300747,00.html

Visserligen en border collie, men ändå.

Har dom inte tillgång till en pitbull så ser dom till att få det genom att korsa den med en annan ras:cool:

Om en stor hund inte är en fördel varför skaffar dom då sig inte en liten ettrig hund som dessutom är lättare att hantera?
Hävdar fortfarande att det är pga pitbullens mentalitet.

Visst det händer att en hund av "snäll" ras biter också men inte lika ofta och gör inte så stor skada som tex en pitbull. Artikeln är 3 år gammal, så det var ett tag sen:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp