Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Och där kan jag komma ridande på min häst :angel:

Det har ju faktiskt hänt en hel del incidenter med just pitt bull och häst här nere i skåne

Haha, jo jag vet lösspringande hundar är ett sattyg när man är ute o rider... :bow: till hästen, hon är coolare än vad jag är...

Så därför släpper jag min hund bara när jag är BOMBsäker på att man är mitt ute i ingenstans... Jag vet vad som händer när hunden inte lyssnar 100% på inkallning (husky+väg=dålig kombination)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Kimz0r skrev:
Intressant att Golden ligger på samma procent som Pitbull och Collie på lägre. De är ju i största allmänhet ansedda som trevliga hundar o.s.v.

I förlängningen anses de ju vara trevliga familjehundar därför att de i media framställs som sådana ("Lassie"), till skillnad från pitbull som man aldrig läser något trevligt om.


Du vet ju verkligen inte på VAD de föll på, det kan ju ha varit att det blev rädda och inte vågade gå fram igen och inte att de direkt högg åt testpersonerna
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Annie_92 skrev:
Rasen pittbull som "hundkamparna" föredrar att använda i slagsmål kan inte hjälpa att bara för att dom råkar se lite tuffa ut (p.g.a att människan avlat den så)och ha extra kraftiga käkar(p.g.a att människan avlat den så)så får dom bli uppfostrade till det aggressiva!!! Dom kunde lika gärna använt en söt cockerspaniel lr en liten malteser om dom nu tyckte det såg farligt ut!! ANKLAGA INTE HUNDEN, UTAN ÄGAREN SOM UPPFOSTRAT DEN!!!!!!!!!!!!!!!!!


Men det är ju DET som är problemet att människan har avlat fram ett djur som kan orsaka betydligt mer skada genom sina bett än trad hundar.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

dorisdoris skrev:
Haha, jo jag vet lösspringande hundar är ett sattyg när man är ute o rider... :bow: till hästen, hon är coolare än vad jag är...

Så därför släpper jag min hund bara när jag är BOMBsäker på att man är mitt ute i ingenstans... Jag vet vad som händer när hunden inte lyssnar 100% på inkallning (husky+väg=dålig kombination)


Min ena är inte nådig mot "små" hundar :crazy: Där åker en hov i vädret direkt.

Nä jag tycker att det är självklart att huden skall vara kopplad var man än är (om det inte är på tomten sas)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

WBPeppar skrev:
Men herregud SLAKTAR de sina offer????
Vad har ni för syn på djur överhuvudtaget?
Måste vara jobbigt att leva i den tron.

Har träffat mängder av det ni kallar kamphundar
genom åren och i 100% av fallen så har dessa raser
enormt mycket större tålamod än andra. Deras smärttröskel
är högre och därför är det oftare så att just kamphunden blir påflugen men när ägaren griper in har den inte ens reagerat
tillbaka. Samtliga bråk jag har sett mellan kamphund och annan
ras har gått till på det sättet. Kan ju tillägga att det för tillfället
finns en sådan typ av hund i stallet, en hane som ibland skuttar
lös och får storstryk av den andra hanhunden, han lägger
sig direkt!

Att det inte går att hejda en kamphund är rent skitsnack och
baserat på okunskap som i de allra flesta fall när djur beskylls
för olika saker. Människan är roten till allt ont här i världen.

Usch vad trött och besviken jag blir på sånt här.
Det finns dessutom redan en lag som reglerar koppelanvändandet.

WB

Tycker du skall läsa det jag skrev en gång till! Jag hade "slaktar" och jag skrev absolut ingenting om att deras tålamod skulle vara sämre än andra hundars. Jag skrev "när en hund av "kamphundsras" ex PB attackerar ........."

Läs först och hugg sedan ;)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Taget från www.pitbull.nu dvs Svenska Pitbullterrier Föreningen

"Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Rasens historia som en allt-i-allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, ank- och fårvallning, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare. Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer."

och här är lite kort historia (taget från samma sida):

"Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur."
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Har inte läst hela tråden, då jag tar avstånd ifrån de flesta pitbull-diskussioner, men jag bor i en kommun där det "i alla år" har varit koppeltvång, och det ser jag inte som ett problem. Koppeltvång betyder ju att hunden ska vara under sådan kontroll "som om den vore kopplad" eller har jag helt fel? Ber om ursäkt i så fall, men det är så jag fått koppeltvångslagen förklarad för mig. I alla fall, här får man ha sina hundar lösa så länge de inte jagar vilt, jagar folk/andra hundar eller på annat sätt stör ordningen. Det vill säga, de ska vara under ägarens kontroll även utan koppel, och klarar inte ägaren det så är det koppel som gäller. Man får använda sunt förnuft, har man inte pli på hunden så bryter man mot lagen som säger att hunden ska vara under kontroll, och således är ju koppel att föredra då.

Så bara för att Malmö har infört koppeltvång betyder ju inte det att världen går under. Eller finns det mer till historien som jag inte känner till?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

WBPeppar skrev:
Men herregud SLAKTAR de sina offer????
Vad har ni för syn på djur överhuvudtaget?
Måste vara jobbigt att leva i den tron.

Har träffat mängder av det ni kallar kamphundar
genom åren och i 100% av fallen så har dessa raser
enormt mycket större tålamod än andra. Deras smärttröskel
är högre och därför är det oftare så att just kamphunden blir påflugen men när ägaren griper in har den inte ens reagerat
tillbaka. Samtliga bråk jag har sett mellan kamphund och annan
ras har gått till på det sättet. Kan ju tillägga att det för tillfället
finns en sådan typ av hund i stallet, en hane som ibland skuttar
lös och får storstryk av den andra hanhunden, han lägger
sig direkt!

Att det inte går att hejda en kamphund är rent skitsnack och
baserat på okunskap som i de allra flesta fall när djur beskylls
för olika saker. Människan är roten till allt ont här i världen.

Usch vad trött och besviken jag blir på sånt här.
Det finns dessutom redan en lag som reglerar koppelanvändandet.

WB

Så du menar om en Pb gör ett utfall...så naffsar den bara till?
Pb dom släpper inte...för dom e avlade för kamp o dom har det i generna...Det är väl inte så konstigt att dom slaktar sina byten.
det sitter ju genetiskt hos dom.
Jag vet en Pb hane han blev ett halvår gammal. Han började visa massa tecken på aggresivitet o en dag bet han sin ägare o hon tog bort honom. För hon kunde inte lita på han!

Så hur skall ja ''hejda'' en kamphund som flyger på min lilla dvärg schnauzer ?????Och utan att den biter i sönder mig ?? Han sliter henne i stycken.

Pittbullar borde utrotas...Dom är födda för kamp o dom har det i sig...det går inte att ta ur dom det.

Samma sak med en häst du kan aldrig ta ur dom sitt flockbeetende
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Lillaloppan skrev:
"Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög"

"Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt."


Kamplust som är hög och avlad för hundkamp i grund och botten.

Det är detta jag reagerer på. Jag vet också att dessa inte kan användas till jakt eftersom de biter sönder bytet
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Du talar om 2 olika lagrum. Jaktlagen som talar om att hunden ska under tiden 1 mars - 20 augusti hållas under sådan kontroll som om den vore kopplad. (OK - inte rätt citerat men innebörden är sådan). Sedan kan varje kommun föreskriva kopplingstvång och vad jag vet så är det "koppel på" som gäller då. (Så tolkar våra inspektörer det)
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nej, nu har du fel. Härnere i Skåne har det hänt en hel del olyckor med blandraser. Inte en enda av dom kan någon komma med bevis om att det varit en renrasig APBT. I dom allra flesta fallen så är det några generationers korsningar mellan Amstaff, Staff och lite nu och då någon typ av Bulldogg också.

Så vad man då tar är en oreggad Amstaff, med en oreggad Staff och parar och säljer som "Renrasiga Amstaffar, dock ej reggade, 11 000 kr".
Ibland korsar dom även in lite Rottis, Dobbis, eller någon Mastiff också.

Jag måste säga, att det är ganska svårt att ta människor seriöst när dom påstår saker som inte är sanna, och inte verkar bry sig om att det handlar om dåligt uppfödda blandraser.

Så visst, det skulle säkert fungera hur bra som helst att förbjuda APBT. För det finns väldigt få i Sverige, och dom som hamnar i tidningarna är korsningar. Så jag tycker att vi ska förbjuda blandraser istället! Alla som inte kan reggas i någon av kennelklubbarna runt om i världen borde inte få finnas till alltså.
Låter lika dumt det.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Vad är då dom riktiga svagheterna, som just du verkar veta så mycket om i varje tråd som kommer upp?

Tydligen måste du ha hållt på väldigt mycket och länge med APBT's, eftersom du alltid verkar ha en sådan enorm kunskap....
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
Talas om hur liten risken att bli biten av en pitbull är men ingenting om hur de ligger till vad gäller attacker med DÖDLIG utgång.
PL

Här: http://www.regeringen.se/sb/d/1504/a/12132
finns regeringens hundutredning. Om man orkar plöja igenom allt finns det mycket intressant statistik.

Under åren 1969-200 har sammanlagt 6 personer dött av eller till följd av hundbett/angrepp i Sverige. Samtliga var över 40 år. Tyvärr står det inte mycket om omständigheterna, eller vad det var för hundar.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

olgaklara skrev:
Nu var det ju flera punkter som testades och de pitt bull som inte klarde sig kan mkt väl ha fallit på just agressiviteten medan tex colli kan ha fallit på att de blir rädda och inte vågar gå fram igen.

Men de flesta hundar jag har sett gå till anfall eller göra utfall av någon sort har gjort det just av rädsla.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Just det de är avlade på, att inte till ngt pris avbryta ett angrepp el släppa taget. Det är anledningen att dessa hundar leder statistiken vad beträffar just DÖDLIGA angrepp i USA.
De är inte avlade på bruks vilket det ibland låter som.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Nej, från början var dom ingen brukshund. Dom var allt-i-allo och kamphund. Det var först under kamphundstiden som do avlades på ordentlig och man inte tog mest vad som helst, utan tänkte efter lite också. Därefter avlades dom inte på kamp längre, utan på sina mentala egenskaper samt utseendet.

Fast du kanske räknar alla hundar som det som dom en gång avlades för? I sådana fall föder min mamma upp kamphundar nu, och jag har också en kamphund här hemma. Och hundarna jag haft innan har inte räknats som brukshundar, utan varit enbart vallhundar.

Det blir ganska snett om man tänker så, man får faktiskt ha i åtanke till vad dom avlas på NU.

Och dom är inte riktigt avlade till att aldrig släppa eller avbryta. Dom avlades på hundkampens tid till att aldrig ge sig så länge husse inte sade det, dock. Men när föraren kom in i ringen skulle hundarna kunna sluta slåss utan problem, och släppa aggressiviteten och följa med iväg.
Att det nu spårat ur med dåliga uppfödare som inte riktigt vet vad dom avlar på.. Ja, visst. Men man får även se till dom bra inom rasen, dom som faktiskt är som dom SKA vara. Inte som dom en gång varit, eller som det bara råkade bli nu..
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Teacuptoy skrev:
Det var väl väldigt onödigt skrivet?

Inte mer onödigt än vad TS skrev då hon startade tråden, och sedan skrev hon fler liknande påhopp.
Jag är en stor förespråkare för att alla har rätt till sin egen åsikt, och att ingen ska behöva ta skit för att den tycker annorlunda. Men i det här fallet måste jag faktiskt säga att TS satte ribban för ssandlådenivån alldeles själv.

"Skäms nu ögonen ur er, alla ni som snackar om att det minsann är den som håller i kopplet det är fel på, och ni som snackar om hur gulliga o barnvänliga era monster är"

"Den sjukdom som pitbull o.d. bär på kan man jämställa med rabies i slutskedet. Fast ännu värre, rabies är inte ärftligt."
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Ecs skrev:
Så hur skall ja ''hejda'' en kamphund som flyger på min lilla dvärg schnauzer ?????Och utan att den biter i sönder mig ?? Han sliter henne i stycken.

Oddsen är nog högre för att din schnauzer flyger på en kamphund, än tvärtom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp