Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Och då tycker du att lägga all skuld på pitbullen och dess närbesläktade avarter är ett bra sätt att ena oss hundägare? Vore det inte bättre att lägga krutet på att faktiskt informera och upplysa politikerna, kräva hundkörkort och andra åtgärder som tar itu med problemet, dvs hundägarna.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Läs då åtminstone mina länkar. En hel del av dessa angrepp har troligen skett i hemmet där hunden gett sig på ägaren el ngn anhörig resp bekant.
PL
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Lånar knapp.

Angående förbud så tror jag att det bara skulle drabba de seriösa, och alla idioter som vill ha farliga coola hundar skiter väl i att det är förbjudet, blir hunden omhändertagen får de en ny av nån polare.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

*lånar*

Jag tycker koppeltvång i tätorten är bra för:

-Slippa alla :devil: lösspringande (snälla) hundar...

-Om koppeltvånget kan förhindra att en (1) människa blir allvarligt
biten av vilken ras whatever tycker jag det är kanon! För jag tycker faktiskt att människor ÄR mer värda än djur.

-I teorin är det redan koppeltvång, man får inte ha hunden lös om man inte har koll på den som om den vore i koppel.

Om jag nu vill låta min hund bli rastad genom att springa lös så åker jag naturligtvis ut till ett ställe som är långt från närmsta granne/inhägnat!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
Läs då åtminstone mina länkar. En hel del av dessa angrepp har troligen skett i hemmet där hunden gett sig på ägaren el ngn anhörig resp bekant.
PL

Du missförstod mig, jag läste dina länkar, menade bara att jag inte hade orkat titta i den tråden innan.

Dock läser jag inte så bra på engelska (hade nog förstått allt om någon hade läst det för mig:smirk: ), men den ena handlar ju om just pitbull och rottisarnas dåliga rykte där det bla står:

The problem is that many of these muscular dogs are trained from an early age to attack and kill other dogs. They are made to run on treadmills to get stronger. They grip on to and hang from a rope on a tree to make their jaws more lethal. Street fighting and pit bull rings are a national problem with a no-win situation for the dogs, according to the Humane Society of the United States

I den andra länken kan jag utläsa att pitbull visst har många prickar i statistiken, men hundar där de inte kan bestämma ras på är dock flest, blandraser??

Faktum är ju att just illegala hundkamper är stort i USA, i Sverige är det inte alls lika stort, just de hundkamperna gör ju pitbull eftertraktade som kamphundar.

//E
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Vad var det jag sa?
Inom kort tas ett belut om totalt koppeltvång för alla hundar i Malmö kommun. Detta som ett resultat av de många angrepp som på senare tid skett i Malmö av pitbulls och andra närbesläktade avarter.
Och detta är bara början - det kommer snart att gälla de flesta tätortskommuner, och det kommer snart fler begränsningar i form av begränsad mankhöjd etc.

Skäms nu ögonen ur er, alla ni som snackar om att det minsann är den som håller i kopplet det är fel på, och ni som snackar om hur gulliga o barnvänliga era monster är. Och även ni som är ägare till friska hundar, men som inte vågar säga ifrån.
Den sjukdom som pitbull o.d. bär på kan man jämställa med rabies i slutskedet. Fast ännu värre, rabies är inte ärftligt.

Men hallå du kan juh inte skylla på alla som har den rasen.. det är en bra hund men man måste veta va det innebär och skaffa en sån..de är absolut inget fel på dom!!!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag blir bara så förbannad när helt okunniga människor ska predika.
Helt ursinnig blir jag.

Helt obotlig kamplust? Vad snackar du om?

Jag har en pitbulltik. Jag har även haft två omplaceringar. En rottweiler blandning och en engelsk bulldog.
Den Engelska Bulldogen hade mest kamplust. Hon skulle helst stå med kamptrasan hela dagarna om hon fick.

Har du någon erfarenhet av rasen förutom det du har läst i tidningar? Vet du att media gärna skriver Pitbull hellre än att ta reda på vad hunden verkligen är för något?

Vet du vad den största orsaken är till att hundar till slut biter någon i hemmet?
Folk får barn och skiter plötsligt i att de har hund. De får aldrig någon uppmärksamhet, vilket leder till avundsjuka.
Detta handlar såklart inte bara om Pitbull utan om ALLA raser.

Det kan inte finnas någon riktig statistik när det gäller Pitbull. För de får inte reggas av SKK och det avlas fram hur mycket korsningar som helst om året. I vilka register får dessa?
Hur vet du att det var en pitbull som bet och inte någon sketen korsning?

Pitbull är en BRUKShund som inte alls mår bra av att bara ligga på soffan och glo. Den vill ut och arbeta.
Det är en klok och samarbetsvillig hund som är väldigt förarvek.

Vad tror ni skulle hända om Rottweilern, Boxern och Schäfern bara fick ligga på soffan och glo? Jo de skulle bli precis som vilken hundras som helst som får fri uppfostran HELT ORÄGLIGA OCH OKONTROLLERBARA.

Men vi kommer väl ihåg vilket rabalder det var om dessa raser för ett antal år sedan!


Jag skulle kunna skriva i all evighet. Läs på lite mer är du snäll.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

aenglah skrev:
Jag blir bara så förbannad när helt okunniga människor ska predika.
Helt ursinnig blir jag.

Helt obotlig kamplust? Vad snackar du om?

Jag har en pitbulltik. Jag har även haft två omplaceringar. En rottweiler blandning och en engelsk bulldog.
Den Engelska Bulldogen hade mest kamplust. Hon skulle helst stå med kamptrasan hela dagarna om hon fick.

Har du någon erfarenhet av rasen förutom det du har läst i tidningar? Vet du att media gärna skriver Pitbull hellre än att ta reda på vad hunden verkligen är för något?

Vet du vad den största orsaken är till att hundar till slut biter någon i hemmet?
Folk får barn och skiter plötsligt i att de har hund. De får aldrig någon uppmärksamhet, vilket leder till avundsjuka.
Detta handlar såklart inte bara om Pitbull utan om ALLA raser.

Det kan inte finnas någon riktig statistik när det gäller Pitbull. För de får inte reggas av SKK och det avlas fram hur mycket korsningar som helst om året. I vilka register får dessa?
Hur vet du att det var en pitbull som bet och inte någon sketen korsning?

Pitbull är en BRUKShund som inte alls mår bra av att bara ligga på soffan och glo. Den vill ut och arbeta.
Det är en klok och samarbetsvillig hund som är väldigt förarvek.

Vad tror ni skulle hända om Rottweilern, Boxern och Schäfern bara fick ligga på soffan och glo? Jo de skulle bli precis som vilken hundras som helst som får fri uppfostran HELT ORÄGLIGA OCH OKONTROLLERBARA.

Men vi kommer väl ihåg vilket rabalder det var om dessa raser för ett antal år sedan!


Jag skulle kunna skriva i all evighet. Läs på lite mer är du snäll.

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag skulle vilja peta in en länk till American Temperament Test Society:http://www.atts.org/index.html

Där finns statistik på ett temperament-test de utför, som bla innefattar oprovocerad aggressivitet. De hundar som visar detta faller igenom i testet.
Några exempel:

Ras/ Antal testade hundar/ % som klarade testet

Collie/ 801 / 79
Am. bulldog/ 130 / 82,3
Pitbull/ 515 / 83,5
Amstaff/ 503 / 83,3
Golden retr./ 679 / 83,7
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Vad ni än säger så anför polis och kommunledning som enda anledning att man har stora problem med pitbulliknande hundar. Varför sker det så många olyckor med kamphundar?
Det är ju ganska svårt att försvara pitbull med att det är blandraser efter pitbull som ställer till det. Det krävs bara ett minimum av eftertanke.

Och statisitik över hela världen talar ett tydligt språk.

Pitbull-liknande hundar drar till sig ett klientel som öht. inte borde ha hund. Det är väl det största skälet till varför det uppstår problem med pitbull-liknande hundar. Ge dessa människor en schäfer istället, tror du att det kommer ge några andra resultat?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Skulle du kunna vara snäll och ge seriösa väl genomtänkta motargument till de dylika argument du fått i denna tråd istället för att bara skrika "jag har rätt" som ett ouppfostrat barn!?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Vad ni än säger så anför polis och kommunledning som enda anledning att man har stora problem med pitbulliknande hundar. Varför sker det så många olyckor med kamphundar?
Det är ju ganska svårt att försvara pitbull med att det är blandraser efter pitbull som ställer till det. Det krävs bara ett minimum av eftertanke.

Och statisitik över hela världen talar ett tydligt språk.

Men kära lilla vän. Om du nu än är så övertygad om att pitbulls bär på en sjukdom etc etc för att dom är som dom är , så varför resonera och tjafsa om det? Vad är du ute efter? en klapp på axeln eller ett diplom för att du är den enda på forumet som enligt dig är Guds gåva till hundbefolkningen och som kan upplysa om detta ?(som jag kallar idioti). Har du inte insett att dina inlägg bara korsfäster dig?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Inom kort tas ett belut om totalt koppeltvång för alla hundar i Malmö kommun.
Grattis! :bump: Det är väl ändå på tiden att det införs lite mer kopplingstvång ute i landet och inte enbart i Sthlm. Det är allt för många hundägare som tror att när man är ute och går med hunden betyder det att den ska springa lös vind för våg. :devil:
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

dorisdoris skrev:
*lånar*

Jag tycker koppeltvång i tätorten är bra för:

-Slippa alla :devil: lösspringande (snälla) hundar...

-Om koppeltvånget kan förhindra att en (1) människa blir allvarligt
biten av vilken ras whatever tycker jag det är kanon! För jag tycker faktiskt att människor ÄR mer värda än djur.

-I teorin är det redan koppeltvång, man får inte ha hunden lös om man inte har koll på den som om den vore i koppel.

Om jag nu vill låta min hund bli rastad genom att springa lös så åker jag naturligtvis ut till ett ställe som är långt från närmsta granne/inhägnat!

Först vill jag bara säga att jag inte håller med TS om att det skulle vara just Pitbull som är farliga. Problemet är snarare, som andra sagt, att rasen hamnar hos folk som använder hunden som statussymbol och/eller för att sätta skräck i omgivningen.
Men det citerade håller jag fullständigt med om. Ja till koppeltvång! Problemet är väl att bestämmelserna inte efterföljs :(

Så nu tänkte jag passa på att ställa en fråga medan tråden är het, och detta är av nyfikenhet, inget påhopp:
Varför släpper ni hundarna lösa på promenaden?

Själv får jag ont i magen när jag tänker på de gånger jag släppte vovven lös när jag inte hade haft honom i mer än 2-3år. Så förbannat slött och ansvarslöst :/ Tack och lov mognade jag till och insåg att vovven är värd så otroligt mkt för mig, liksom mina medmänniskor och förare som man möter under promenaden, att jag vill ha stenkoll på var vovven befinner sig och jag vill ha en "livlina" om ngt, mot förmodan, skulle gå fel.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Intressant att Golden ligger på samma procent som Pitbull och Collie på lägre. De är ju i största allmänhet ansedda som trevliga hundar o.s.v.

I förlängningen anses de ju vara trevliga familjehundar därför att de i media framställs som sådana ("Lassie"), till skillnad från pitbull som man aldrig läser något trevligt om.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
Och jag måste nog förbjuda min retriever också...


hahahaha,och jag måste ringa till min mamma och säga åt henne att förbjuda hennes dvärgpudel,eftersom det är han som attackerar min pb blandis..:rofl: :rofl: :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp