Pitbull drabbar oss alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Rasen pittbull som "hundkamparna" föredrar att använda i slagsmål kan inte hjälpa att bara för att dom råkar se lite tuffa ut (p.g.a att människan avlat den så)och ha extra kraftiga käkar(p.g.a att människan avlat den så)så får dom bli uppfostrade till det aggressiva!!! Dom kunde lika gärna använt en söt cockerspaniel lr en liten malteser om dom nu tyckte det såg farligt ut!! ANKLAGA INTE HUNDEN, UTAN ÄGAREN SOM UPPFOSTRAT DEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Varför släpper ni hundarna lösa på promenaden?

Därför att dom är hundar och för att dom lyder mig =psykiskt koppel.
Dom är dessutom lösa i skogen.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Talas om hur liten risken att bli biten av en pitbull är men ingenting om hur de ligger till vad gäller attacker med DÖDLIG utgång.
Visst är hela problemet människans fel men det är inte bara frågan om puckon som har hundarna idag utan även om de puckon som avlat på dessa hundar för ett visst ändamål.
PL
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Vad jag läst (kommer tyvärr inte ihåg i vilken bok, men tror det kan ha varit "Vi som förstår djurens språk") så är det rottweiler och hundar av typen pit bull som står för de flesta attacker med dödlig utgång i USA. Det vanligaste är att attackerna sker i vanliga familjer i hemmets vrå och det är oftast barn som blir dödade.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag har ovan länkat till amerikansk myndighetsstatistik i frågan, pitbull "leder" klart över rottweiler.
PL
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Utan att lägga någon värdering för/emot så kallade kamphundar...
(Här bakar jag in pitbull, amstaff, vanlig staffe, mfl och korsningar med dessa raser representerade).. Så kan jag tycka att koppeltvång är helt på sin plats... oavsett ras...

Koppeltvånget skulle kunna gälla i stadsplanelagt område, och områden anordnade av kommunen för rekreation för allmänheten... dvs parker, motionsområden och liknande.
Förare av okopplad hund skulle kunna bötfällas av polis. Med förare menar jag den som har hunden under sin uppsikt. Det skall alltå inte endast vara ägaransvar på att hunden skall hållas kopplad...

Som jag ser det så finns det ingen anledning till att var mans hund skall ha rätt att kuta omkring okopplade. Och koppeltvånget skall innebära att hunden skall föras i band... dvs den skall vara kopplad..
Oavsett om den står under sådan lydnad att "föraren" kan styra hunden i alla situationer..

Vill man släppa sin hund lös så kan man ta sig ut från dessa områden och utnyttja vår allemansrätt... Under förutsättning att man har lydnad på sin hund och respekterar det generella koppeltvång som råder i skog och mark under mars-aug...
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Tilläggas kan ... att jag dessutom anser att påträffas lösspringande hund utan att någon "förare" uppenbarar sig så skall hunden omhändertas.

Om ägare inte kontaktar polisen, låt oss säga innom 4 dagar och betalar böter för att hunden sprungit lös så antingen avlivas hunden eller omplaceras...
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

listener skrev:
Vad var det jag sa?
Inom kort tas ett belut om totalt koppeltvång för alla hundar i Malmö kommun. Detta som ett resultat av de många angrepp som på senare tid skett i Malmö av pitbulls och andra närbesläktade avarter.
Och detta är bara början - det kommer snart att gälla de flesta tätortskommuner, och det kommer snart fler begränsningar i form av begränsad mankhöjd etc.

Skäms nu ögonen ur er, alla ni som snackar om att det minsann är den som håller i kopplet det är fel på, och ni som snackar om hur gulliga o barnvänliga era monster är. Och även ni som är ägare till friska hundar, men som inte vågar säga ifrån.
Den sjukdom som pitbull o.d. bär på kan man jämställa med rabies i slutskedet. Fast ännu värre, rabies är inte ärftligt.

åååh, jag älskar pitbull hundar, ingen kan säga att det är dumma hundar, det är det verkligen inte, det är du som ägare som ska uppfostra hunden till vad den blir.. använder du den i dragkamper och sånt väcker du kamplusten i den, men annars är dom som vilka andra hundar som helst, har själv en pitbull korsning, hon är den mest underbara hunden jag har träffat, och känner många som har pitbulls och dom är så underbara... vilken hund som helst kan gå till attack mot människor eller nått,, det beror OFTAST på ägaren.. eller den som uppfostrar hunden.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag tycker iofs att det är rätt oväsentligt med amerikansk statistik... det är mycket som är annorlunda där än här. Är det ingen som vet om det förs någon liknande statistik i Sverige?
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Jag har tyvärr aldrig ens hört talas om någon seriös statistik här i Sverige.

Den amerikanska går ju inte riktigt att jämföra med Sveriges som du säger. Bara dom faktorerna såsom att hundkamp är enormt mycket vanligare där och att hundarna ofta hålls på ett helt annat sätt än här är för stora skillnader enligt mig.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

*kl*

Angående diskussionen om hur många pitbullattacker som anmäls varje år och att de är fler än tex labbe, collie etc så måste jag bara lägga mig i. En nära vän till mig var ganska ny inom polisyrket. Han fick ofta åka ut på just hundattacker och liknande och han berättade mycket upprört att det ofta var så att de som blivit bitna/attackerade, ofta inte hade någon aning om vad det var för hund som hade attackerat och att det ändå skrevs i rapporterna att det var en pitbull/kamphund eller liknande.
Samt att med kontakt med media så var de inte alls intreserade att skriva något om händelsen om det inte var en pitbull/annan kamphund/rottis som orsakat skada. Flera gånger fick de korrekt information, bara för att det i tidningen dagen därpå "råkade bli ett tryckfel" som sa att det var en kamphund etc.

Så, allt man hör och ser, ska man inte tro benhårt på. Aftonbladet är ingen bibel..

Fö så har de PB jag har träffat varit mycket entusiastiska och vänliga hundar. Och det trots att de flesta ägarna varit riktiga idioter som inte borde haft hund öht.

Ella
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

*kl* Riktat till trådskaparen, tryckte på fel knapp!! Sorry Teacuptoy..!

Jag tycker du drar alla över en kam när du skriver som du gör och du är bara dum om du tror på allt som står i kvällstidningarna. Det skrivs om sådant som säljer och det säljer att skriva om ännu en attack av en "kamphund". Så är det bara. Hoppas du inte är så blåögd att du verkligen tror på det som står i tidningarna. Tycker också du bör skaffa lite mer kött på benen om hur rasen egentligen är och inte döma samtliga Pitbulls efter vad några stycken har gjort för att dom blivit fel behandlade av sin ägare. Läs på fakta och det är inte fakta det som står i kvällstidningarna!
Här har du en länk du kan läsa om du vill, läs om Rasbeskrivning & Rasstandard och under fliken Mentalitet läs statistik från L-test. Läs även under fliken Information!

http://www.pitbull.nu/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

peter_lundin skrev:
Talas om hur liten risken att bli biten av en pitbull är men ingenting om hur de ligger till vad gäller attacker med DÖDLIG utgång.
Visst är hela problemet människans fel men det är inte bara frågan om puckon som har hundarna idag utan även om de puckon som avlat på dessa hundar för ett visst ändamål.
PL

:bow: :bow:

De flesta raser kan attackera det är jag fullt medveten om, men det läskiga är ju att när en hund av "kamphundsras" ex PB attackerar så "slaktar" dom sitt offer. Det finns liksom ingen nåd när dom tänder till.
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Men herregud SLAKTAR de sina offer????
Vad har ni för syn på djur överhuvudtaget?
Måste vara jobbigt att leva i den tron.

Har träffat mängder av det ni kallar kamphundar
genom åren och i 100% av fallen så har dessa raser
enormt mycket större tålamod än andra. Deras smärttröskel
är högre och därför är det oftare så att just kamphunden blir påflugen men när ägaren griper in har den inte ens reagerat
tillbaka. Samtliga bråk jag har sett mellan kamphund och annan
ras har gått till på det sättet. Kan ju tillägga att det för tillfället
finns en sådan typ av hund i stallet, en hane som ibland skuttar
lös och får storstryk av den andra hanhunden, han lägger
sig direkt!

Att det inte går att hejda en kamphund är rent skitsnack och
baserat på okunskap som i de allra flesta fall när djur beskylls
för olika saker. Människan är roten till allt ont här i världen.

Usch vad trött och besviken jag blir på sånt här.
Det finns dessutom redan en lag som reglerar koppelanvändandet.

WB
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

fejko skrev:
Men hur kan man förbjuda en hundras? Det är ju bara att korsa in lite främmande blod och vips har du en ny hundras! Och en schäfer-korsning kan också bli farlig i fel händer.

STRAFFA ÄGARNA O INTE HUNDARNA!

*delvis kl*

Nyfiken på var du bor??

Här nere i skåne iaf ÄR det väldigt många attacker med just Pit bull eller korsningar med dessa.

Och det finns en orsak att dessa raser oavsett korsning eller ej är förbjudna i många delstater i USA. Där döms man till dryga böter om man har en sådan hemma bara i huset.

Alla ni som försvarar en sådan ras VAD är de avlade för??
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

dorisdoris skrev:
Om jag nu vill låta min hund bli rastad genom att springa lös så åker jag naturligtvis ut till ett ställe som är långt från närmsta granne/inhägnat!


Och där kan jag komma ridande på min häst :angel:

Det har ju faktiskt hänt en hel del incidenter med just pitt bull och häst här nere i skåne
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

aenglah skrev:
Jag blir bara så förbannad när helt okunniga människor ska predika.
Helt ursinnig blir jag.

Helt obotlig kamplust? Vad snackar du om?

Jag har en pitbulltik. Jag har även haft två omplaceringar. En rottweiler blandning och en engelsk bulldog.
Den Engelska Bulldogen hade mest kamplust. Hon skulle helst stå med kamptrasan hela dagarna om hon fick.

Har du någon erfarenhet av rasen förutom det du har läst i tidningar? Vet du att media gärna skriver Pitbull hellre än att ta reda på vad hunden verkligen är för något?

Vet du vad den största orsaken är till att hundar till slut biter någon i hemmet?
Folk får barn och skiter plötsligt i att de har hund. De får aldrig någon uppmärksamhet, vilket leder till avundsjuka.
Detta handlar såklart inte bara om Pitbull utan om ALLA raser.

Det kan inte finnas någon riktig statistik när det gäller Pitbull. För de får inte reggas av SKK och det avlas fram hur mycket korsningar som helst om året. I vilka register får dessa?
Hur vet du att det var en pitbull som bet och inte någon sketen korsning?

Pitbull är en BRUKShund som inte alls mår bra av att bara ligga på soffan och glo. Den vill ut och arbeta.
Det är en klok och samarbetsvillig hund som är väldigt förarvek.

Vad tror ni skulle hända om Rottweilern, Boxern och Schäfern bara fick ligga på soffan och glo? Jo de skulle bli precis som vilken hundras som helst som får fri uppfostran HELT ORÄGLIGA OCH OKONTROLLERBARA.

Men vi kommer väl ihåg vilket rabalder det var om dessa raser för ett antal år sedan!


Jag skulle kunna skriva i all evighet. Läs på lite mer är du snäll.

Till vad är den brukshund??? Jakt?? Vallning?? Eller vad??
 
Sv: Pitbull drabbar oss alla.

Trissa skrev:
Jag skulle vilja peta in en länk till American Temperament Test Society:http://www.atts.org/index.html

Där finns statistik på ett temperament-test de utför, som bla innefattar oprovocerad aggressivitet. De hundar som visar detta faller igenom i testet.
Några exempel:

Ras/ Antal testade hundar/ % som klarade testet

Collie/ 801 / 79
Am. bulldog/ 130 / 82,3
Pitbull/ 515 / 83,5
Amstaff/ 503 / 83,3
Golden retr./ 679 / 83,7

Nu var det ju flera punkter som testades och de pitt bull som inte klarde sig kan mkt väl ha fallit på just agressiviteten medan tex colli kan ha fallit på att de blir rädda och inte vågar gå fram igen.

Exact detta testas:

Failure on any part of the test is recognized when a dog shows:

Unprovoked aggression
Panic without recovery
Strong avoidance

Och som man kan läsa så underkänns en hund totalt oavsett på vilket den faller på.

Skulle vara mkt intressant och vet på VAD de olika föll på om tex pitt bull föll på agressivitet eller rädsla DÅ hade man vetat exact. För om det skulle vara så att de bara föll på att de blev agressiva så är det ju i ett annat läge

Det som testas är:

The ATTS Temperament Test consists of ten subtests divided into five subcategories:

Behavior Toward Strangers
Objective: To measure the dog's reaction to strangers in a non-threatening situation.
Subtest 1: Neutral stranger
A stranger to the dog approaches the handler, shakes hands with the handler and engages the handler in a brief conversation, ignoring the dog.
The purpose of this subtest is to evaluate the dog's reaction to passive socialization and the dog's protective instinct.

Subtest 2: Friendly stranger
A stranger to the dog approaches happily and briskly, is very friendly to the dog and pets the dog.
The purpose of this subtest is to evaluate the dog's active social skills.

Reaction to Auditory Stimuli
Objective: To measure the dog's reaction to auditory stimuli and the dog's investigative behavior.
Subtest 3: Hidden Noise
The handler/dog team approaches a hidden assistant who rattles a metal bucket filled with rocks and sets this bucket in the path of the team. The handler may encourage the dog to investigate the bucket only when asked to do so. The handler's focus must be on the bucket, not on the dog.
The purpose of this subtest is to test alertness and curiosity.

Subtest 4: Gunshots
The handler stops at a designated marker with his/her back towards a well hidden assistant. The assistant fires three shots using a .22 caliber starter pistol (SHOT-PAUSE-SHOT-SHOT).
The purpose of this subtest is to measure the dog's recovery response to a sudden noise.

Reaction to Visual Stimulus
Objective: To measure the dog's reaction to a sudden visual stimulus.
Subtest 5: Umbrella
The handler/dog team approaches an assistant sitting in a chair holding a closed umbrella parallel to the ground at a 90 degree angle to the approaching team. When the dog is five feet from the assistant, the umbrella is opened. The handler may encourage the dog to investigate the umbrella only when asked to do so. The handler's focus must be on the umbrella, not on the dog.

Tactile Stimuli
Objective: To measure the dog's reaction to unusual footing.
Subtest 6: Plastic Footing
Both the handler and the dog walk the entire length of a 15-foot by 6-foot clear plastic strip.

Subtest 7: Wire Footing
Only the dog will walk the entire length of a 12-foot by 3-foot unfolded exercise pen.

The purpose of these subtests is to measure the dog's sensitivity to unusual footing, its ability to recover from the fear of unusual footing and to measure its investigative behavior to the unusual footing.

Self Protective/Aggressive Behavior
Objective: These tests collectively evaluate the dog's capacity to recognize an unusual situation, its threshold to provocation, its protective instincts, and its propensity to realize when the situation becomes a threat.
Subtest 8: Non-Threatening
The handler/dog team stops at the designated marker. A weirdly-dressed stranger crosses the path 38 feet in front of the team.
The purpose of this subtest is to test the dog's alertness to an unusual situation.

Subtest 9: Threatening
The weird stranger advances 10 feet towards the stationary handler in a threatening manner.
The purpose of this subtest is to evaluate the dog's ability to recognize when an unusual situation turns into a provocation.

Subtest 10: Aggression
The weird stranger advances to within 18 feet of the stationary handler in an aggressive manner.
The purpose of this subtest is to evaluate the dog's protective instincts.

The stranger is never closer than 10 feet from the dog. The handler's 2 foot arm and the 6' lead is added in for a total of 18 feet. Aggression here is checked against the breed standard and the dog's training. A schutzhund trained dog lunging at the stranger is allowed, but if an untrained Siberian husky does the same, it may fail.

At the conclusion of the test, the handler will receive a critique about the dog's performance. Certificate will be mailed within 90 days of the test.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp