Pinscher eller vit herdehund?

Meibla

Trådstartare
Jag vet att det finns massor av såna här trådar, men hoppas ändå på lite hjälp.

Vi är i planeringsstadiet i att skaffa en till hund, om typ 1 år eller så.. Men har lite problem med att komma fram till vad vi ska ha för ras.

Det vi söker först och främst är en aktiv sällskapshund som kan hänga med på det mesta och som gillar att hitta på en massa saker, men som samtidigt inte har några problem med att ta det lugnt och bara slöa imellanåt.
Den ska även funka med barn och katter. Vet att det är en tränings/uppfostringsfråga dock.

Jag har väldigt liten erfarenhet av pinscher, men av det jag har kunnat läsa mig till, så verkar den rasen passa oss väldigt bra.
Finns det nån här som kan dela med sig av lite erfarenhet om hur rasen är och hur mkt aktivering den kräver både mentalt och fysiskt så vore jag väldigt tacksam :)

Vit herde har jag lite erfarenhet av, och det känns som att de kanske kräver aningen mer aktivering än pinschrarna?
Sambon vill ju helst ha en vit herde, men jag, (som kanske har lite mer realistisk syn på saker och ting :D ) känner att de kanske kräver lite mer än vad vi kan erbjuda aktiveringsmässigt..

Damen jag har här hemma är jag ju supernöjd med, även om hon bara är hälften vit herde, men hon är kanske inte direkt rastypisk känns det som. Hon kan (om det behövs) ligga på soffan 2 veckor i sträck och bara nöja sig med vanliga promenader, samtidigt som hon är med på allt man vill hitta på och älskar att träna.

Usch, det här blev rörigt, sorry för det, men kort sammanfattat, vilken ras skulle passa bäst om man bara vill ha en aktiv sällskapshund, som gillar att hitta på saker, men som inte klättrar på väggarna efter 2-3 dagar av bara promenader och lite bus och trickträning?

Andra rasförslag uppskattas också :)

Senast ändrad:
Sv: Pinscher eller vit herdehund?

Chines crested - pigga på bus och diverse upptåg men har inget emot att ligga under en filt i soffan när det är dåligt väder heller.

Jag har kikat lite på puffarna, varken jag eller sambon är speciellt förtjusta i nakenhundar :crazy:, men de faller lite på storleken och att vi föredrar korthåriga/halvlånghåriga hundar. Har fått för mig att puffarnas päls är lite som coton de tuléar-päls med? Mjuk och tovar sig för minsta lilla?

Det är lite olika mellan individer som jag förstått.
En kompis som har två naken-varianter har en som får tovor direkt av täcket, den andra sällan.

Ah okej :)

Efter att ha haft coton så kan jag ju säga att jag inte är det minsta sugen på att ha en sån päls igen :crazy:

Nu är jag inte så hemma på vit herdehund men har träffat en del pinschrar och i mina ögon är det två väldigt olika typer av hund. Jag antar att vit herde är ganska lättränad och förig?
De pinschrar jag har träffat (och de flesta jag läst om) har varit ganska egensinniga och envisa. De är lättlärda och duktiga på att träna - om du lyckas motivera dem och det är det som är den springande punkten; den där motivationen är inte alltid så lätt att hitta.
Man skall se upp mentaliteten också då det förekommer en del som är väldigt skarpa och även de som har diverse rädslor. det gäller väl iofs de flesta hundraser, att man inte köper "första bästa".
Jag tror att vit herde är lättare men å andra sidan är det ganska charmigt med en hund som har lite egna idéer, förutsatt att man inte vill ha en hund som följer ens minsta vink förstås ;).

Nu kanske det är för mycket päls för er smak men en finsk lapphund eller liknande?

Tack för svaret :)

Att det är olika typer av hund är jag medveten om.
Tiken jag har här hemma (vit herde/schäfer) är enormt lättmotiverad och gör i princip allt för att lyckas oavsett vad man än ber henne om.

Det lutar nog åt att det blir en vit herde iaf, även om jag gillar hundar som har lite egen vilja och egna åsikter om saker och ting.

Ska kika lite på lapphundarna, har tittat på dem tidigare, men då har de fallit bort, men jag kan inte komma ihåg varför :D

Skulle säga att det beror på hur aktiv du menar med "aktiv sällskapshund". Nu ser jag enbart till vit herde, pincher kan jag inget om.
Finns vita som mycket väl nöjer sig som aktiva familjehundar, men finns vissa som nog kräver lite mer.

Men med den blandisen du har nu skulle jag kunna tänka mig att det kanske inte bör skilja så mycket från vh.
Fråga gärna om du vill veta mer om rasen eller ha tips på uppfödare.

whippet?

hänger med på mesta men tar det lika gärna lugnt i soffan eller sängen (helst under täcket, hihi) i några dagar.

Med aktiv menar jag att den ska kunna hänga med på det mesta, är oftast ute i skogen 2-3 timmar varje dag, träna lite lydnad och Viltspår och agility, men inte kräva timslånga pass varje dag för att inte klättra på väggarna om det bara blir promenader 2-3 dagar i rad.

Vill mer än gärna ha ännu mer info, jag har träffat alldeles för få individer för att ha kunnat bilda mig en uppfattning om hur andra är. De jag har träffat har krävt rätt mycket aktivering dock.

Med aktiv menar jag att den ska kunna hänga med på det mesta, är oftast ute i skogen 2-3 timmar varje dag, träna lite lydnad och Viltspår och agility, men inte kräva timslånga pass varje dag för att inte klättra på väggarna om det bara blir promenader 2-3 dagar i rad.

Vill mer än gärna ha ännu mer info, jag har träffat alldeles för få individer för att ha kunnat bilda mig en uppfattning om hur andra är. De jag har träffat har krävt rätt mycket aktivering dock.

Den aktiviteten tror jag en viting skulle klara sig alldeles utmärkt på.
Lite mer vad är det du vill veta? :)
Var i landet bor du?
Kan rekommendera att åka ut och träffa fler individer, vi kommer ha en rasmonter på HUND2012 i stockholm bla :)

Slöhögen här hemma är ju nöjd med den aktiveringen, problemet är väl att jag inte vill skaffa en hund där risken finns att den inte blir nöjd.

Jag bor i Småland.

Hur är dom mentalt? Jag kan ju egentligen bara utgå från hur min hund är, som inte ens är renrasig, hennes pappa och en väns föräldrars hane.
Ixi och hennes pappa är supertrevliga, medans vännens föräldrars hund är väldigt osäker och rädd av sig.

Har faktiskt planerat att åka upp till Hund2012, tänkte kolla in vitingarna och ev. pinschrarna, samt shoppa loss en del till fröken odåga :D

Ja men dåså! Då letar du reda på rasmontern!:D
Jag och Troja kommer stå där några timmar, förmodligen båda dagarna men vet inga exakta tider än.

Viss reservation finns i rasen och det är helt okej, MEN de ska aldrig vara rädda. Jag är väl medveten om att det förekommer rädslor i rasen, men jag upplever det som att det sakta men säkert minskar.
Men just därför är det extra viktigt att kolla upp föräldradjur och resten av tjocka släkten ;)
Ett tips är att kolla på avelsdata, där ser man någorlunda hur det ser ut i rasen.
Utgår jag från de vita jag känner (vilket vid det här laget är ganska många:D) så är de relativt neutrala med främlingar, väldigt familjära med folk de känner. Nyfikna, alerta, är gärna med på allt man tar sig för.

Min Troja har en halvbror i Småland, matten är supertrevlig och har två vitingar. Om du vill kan jag pma hennes mailadress ifall du ev vill träffa dem? Jag tror då inte att hon skulle säga nej då även hon, liksom jag, är aktiv inom rasen och gärna delar med sig:D

Du har PM! :)

Jag lär garanterat leta upp rasmontern, frågan är om du/ni står ut med alla miljoner frågor :D
Att de är reserverade har jag inget emot, så länge de inte är rädda. Ixi är lite väl glad i allt och alla.

Det låter faktiskt som att de Ixi inte är helt olik rena vitingar trots allt, förutom att hon kanske är lite latare än de flesta

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 311
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka