Pilgrimsvandring?

Tack, ska kolla upp det mer! Jag kikade lite igår och hittade en här i närheten, fast jag är mest intresserad av att bara komma och övernatta och så, inte av att gå i grupp och/eller gudstjänster/föreläsningar och sånt.
Nä det kan säkert bli lite tungt, Svenska Kyrkans vandringar är nog mera för dem som är aktivt troende.
 
Jag har tänkt gå Munkaleden från Tofteryd till Nydala en dag i sommar. Har gått sträcken Järnboda - Nydala flera gånger, i grupp, nu vill jag gå ensam.
 
32527


Jag har just lyssnat på den här boken som handlar om två personer som vandrar the camino, boken var rätt mysigt och jag blev sugen på att vandra 😁

Tips iaf om man är intresserad och gillar småmysiga böcker
 
Jag vet faktiskt inte. Kan vara för att det kom en film tidigare som hette The Way, med Martin Sheen, och han går just den franska. Väldigt många verkar ha valt att efter att ha sett filmen. Sen kan det vara så att i och med att den franska är mer exploaterad och turistisk så är det 'lättare' att gå den, vilket gör att fler går helt enkelt.
Jag tror även det är den leden som man går i boken Svärdet och Spiran/Pillars of the earth som var poppis på slutet av 80/början på 90talet. Om jag inte minns helt fel iaf.
(Väldgt bra bok!)
 
Är det någon här som har pilgrimsvandrat? Vart och hur länge? Uppnådde ni det ni ville med att göra det?

Jag har just läst en bok där huvudpersonen pilgrimsvandrar längs den tydligen väldigt kända 80 mil långa caminon i Spanien (Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson). Jag känner mig faktiskt lite sugen... 😮

En gammal stallkompis vandrar mkt och delar aktivt med sig av det på insta, fb, youtube, blogg etc. Jag har inte kollat så noga. Men har sett att det är en del info och bilder om vissa vandringsleder i spanien bla. Det kanske är ngt av värde för dig gällande vandringen. Hon heter @chalyengel på insta. Därifrån kan du komma till hennes övriga konton.
 
Visa bifogad fil 32527

Jag har just lyssnat på den här boken som handlar om två personer som vandrar the camino, boken var rätt mysigt och jag blev sugen på att vandra 😁

Tips iaf om man är intresserad och gillar småmysiga böcker

Tack för tipset! Ska kolla upp!

Jag tror även det är den leden som man går i boken Svärdet och Spiran/Pillars of the earth som var poppis på slutet av 80/början på 90talet. Om jag inte minns helt fel iaf.
(Väldgt bra bok!)

Tack även för det tipset, ska kolla på det!

Det finns också Jämt-Norgevägen som går förbi Hackås pilgrimskyrka. Landskapet är bedårande vackert. Vägen var en del av den medeltida pilgrimsleden till Nidarosdomen i Trondheim.

https://www.svenskakyrkan.se/harnosandsstift/hackas-medeltida-kyrka

Låter ju jättefint! <3 Ska kika!

Jag bor där den där leden passerar. Tycker mycket av den är ganska trist transportsträcka, alltså inte så vacker. Skulle hellre fjällvandra då. Men slutet på den är säkert mycket finare.

Okej, det låter ju synd, fast tänker att hela leden kan kanske inte va vacker.. får hoppas resten gör det värt det isf :).

En gammal stallkompis vandrar mkt och delar aktivt med sig av det på insta, fb, youtube, blogg etc. Jag har inte kollat så noga. Men har sett att det är en del info och bilder om vissa vandringsleder i spanien bla. Det kanske är ngt av värde för dig gällande vandringen. Hon heter @chalyengel på insta. Därifrån kan du komma till hennes övriga konton.

Kul! Jag har inte insta själv, men kan kanske kolla med nån kompis.

------

Idag har jag träffat min mamma och vi pratade lite om St Olafsleden! Det är nog inte helt omöjligt att det blir den eller en bit av den för oss! Får se när vi får tid bara...

Kom på också att det finns ju en film som heter A walk in the woods... med bl a Nick Nolte (tror jag han heter?) och Emma Thompson. Den är fin!
 
Tack för tipset! Ska kolla upp!



Tack även för det tipset, ska kolla på det!



Låter ju jättefint! :heart Ska kika!



Okej, det låter ju synd, fast tänker att hela leden kan kanske inte va vacker.. får hoppas resten gör det värt det isf :).



Kul! Jag har inte insta själv, men kan kanske kolla med nån kompis.

------

Idag har jag träffat min mamma och vi pratade lite om St Olafsleden! Det är nog inte helt omöjligt att det blir den eller en bit av den för oss! Får se när vi får tid bara...

Kom på också att det finns ju en film som heter A walk in the woods... med bl a Nick Nolte (tror jag han heter?) och Emma Thompson. Den är fin!
Kanske inte pilgrimsled men Wild med Reese Witherspoon är ju ändå samma tema, gå i ensamhet och hitta sig själv, rensa i tankarna. Blev sugen på den vandringen när jag såg den filmen. :D
 
Jag har just läst en bok där huvudpersonen pilgrimsvandrar längs den tydligen väldigt kända 80 mil långa caminon i Spanien (Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson). Jag känner mig faktiskt lite sugen... 😮

Också läst den boken! Så inspirerande. Sen körde SVT någon serie om Caminon i våras där ett gäng britter, vill jag minnas, vandrade leden. Då visade det sig att leden blivit oerhört exploaterad, vilket gjorde att jag tappat suget... däremot finns ju som sagt flera leder, även bara vanliga vandringsleder som ska vara otroliga. :D

Förresten, vill du läsa vidare om Caminon har Agneta Sjödin skrivit en urbra bok om just detta, lite äldre också så det var innan leden exploaterades rejält... Kolla in! Verkar vara tillfälligt slut, men bibblan har den säkert. ^^
 

Bifogade filer

  • en_kvinnas_resa-agneta_sjdin-826653-frntl.jpg
    en_kvinnas_resa-agneta_sjdin-826653-frntl.jpg
    11 KB · Visningar: 2
Också läst den boken! Så inspirerande. Sen körde SVT någon serie om Caminon i våras där ett gäng britter, vill jag minnas, vandrade leden. Då visade det sig att leden blivit oerhört exploaterad, vilket gjorde att jag tappat suget... däremot finns ju som sagt flera leder, även bara vanliga vandringsleder som ska vara otroliga. :D

Förresten, vill du läsa vidare om Caminon har Agneta Sjödin skrivit en urbra bok om just detta, lite äldre också så det var innan leden exploaterades rejält... Kolla in! Verkar vara tillfälligt slut, men bibblan har den säkert. ^^

Vad kul! Jag ska läsa andra delen i serien nu :).

Ja, precis vanliga vandringsleder lockar också! Jag och mamma vandrade vasaloppsleden för två år sen, det gör jag gärna om.

Åh, tack den boken ska jag låna :).
 
Är det någon här som har pilgrimsvandrat? Vart och hur länge? Uppnådde ni det ni ville med att göra det?

Jag har just läst en bok där huvudpersonen pilgrimsvandrar längs den tydligen väldigt kända 80 mil långa caminon i Spanien (Under vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson). Jag känner mig faktiskt lite sugen... 😮
En kortare svensk variant är även Munkaleden i Småland, den är bara 40 km men kan kanske vara lämplig som prova på? :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 512
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp