Pilgrimsvandring?

Jag med mina föräldrar, mina yngre syskon samt min lillebrors fru gick de sist 115 km av Camino Francés i slutet av maj till början av juni. Min mamma och jag har pratat om det i några år och det är ngt min mamma jättegärna har velat göra så jag och mina syskon gav det till henne i 60-års present förra året. Blev förs nu i maj/juni vi kunde gå. Vi gick alltså från Sarria till Santiago de Compostela!

Helt fantastisk vandring! Fantastisk natur, så fina pittoreska byar och så god mat (älskar spansk mat!). Så gillar man vandring - annorlunda sådan jmf med Sverige - så rekommenderar jag det varmt!

Gällande folk så kan man ju absolut inte jmf det med att vandra i tex fjällen (är i fjällen i Jämtland nu och vandrar :D ). Man går ju igenom små byar och så. I början av dagen, typ första timmen eller två, kunde det var lite andra människor på leden. Men därefter mattades det av och efter lunch såg vi sällan andra vandrare frånsett kanske 1-2 personer i timmen.

Vill man ”träffa” så lite folk som möjligt på Camino Francés så tror jag att första etappen är att föredra. Sista etappen som vi gick har mer folk. Men som sagt, det var inget vi direkt tänkte på när vi gick. Samtidigt var vi ju inställda på att vandringen inte skulle kunnas jmf med tidigare vandringar vi har gjort i Sverige (fjällen, Norge och Dalarna).

Vi gick sista etappen, Sarria till Santiago, på 6 dagar. Ser man till guideböcker etc så är det brukligt att göra denna vandring på 5 dagar. Vi ville dock inte behöva gå 28-29 km på en dag så vi delade upp den dagen. Men vi träffade på några som hade gått hela Camino Francés, dvs 80 mil, på 28 dagar! Helt absurt snabbt enligt mig :rofl:.

Gällande caminon så bör man kolla upp vädret då det skiffrar mkt under säsongerna men även kan skifta från en vecka till en annan. Vi hade sol alla dagar och ca 20 grader första dagen, två dagar med 28 grader och 2 dagar med 32 grader. Veckan efter att vi kom hem var det dock regn ganska mkt och temperaturen var nere på 6 grader av och till men låg runt typ 12 i snitt - detta var alltså samma sträcka som vi gick. Går man sträckan över Pyrenéerna så måste man vara beredd på snö och nollgradigt-någon grad, även tex i juni. Senaste veckorna har det istället varit över 40 grader med den värmebölja som har dragit över södra Europa. Går man i maj får man räckna med regn.

Det finns massor all läsa om caminon. Och även jag rekommenderar FB, det finns flera bra grupper för just caminon.

Oavsett var, när och hur du går så kom ihåg att alla gör ”sin” camino på sitt sätt så man måste inte göra som alla andra. Vi tex valde att få bagaget transporterat mellan hotellen (bodde ej på albuerges) och jag hade bokat hotell och transfer i förväg. Detta berodd delvis på att resan var en present till min mamma men även för att detta i övrigt passade oss. :)
 
@Acto Men åh vad roligt att höra från någon som vandrat där! Vilken häftig present!

För min och mammas del lutar det åt den svensk/norska, min mamma tog upp det själv häromdagen också. Ska se när vi får tid bara... jag tror hösten, innan det blir för sent/kallt, hade varit en underbar tid att vandra där!
 
@Acto Men åh vad roligt att höra från någon som vandrat där! Vilken häftig present!

För min och mammas del lutar det åt den svensk/norska, min mamma tog upp det själv häromdagen också. Ska se när vi får tid bara... jag tror hösten, innan det blir för sent/kallt, hade varit en underbar tid att vandra där!
Sverige och Norge är ju också jättehärligt att vandra i. Har själv precis vandrat i Jämtland (Storulvsån till Sylarna och däromkring) och naturen är helt fantastisk. En del av St.Olavsleden bör gå i närheten eftersom leden verkar gå genom/förbi Duved. Oavsett så önskar jag er en riktig härlig vandring!
 
Sverige och Norge är ju också jättehärligt att vandra i. Har själv precis vandrat i Jämtland (Storulvsån till Sylarna och däromkring) och naturen är helt fantastisk. En del av St.Olavsleden bör gå i närheten eftersom leden verkar gå genom/förbi Duved. Oavsett så önskar jag er en riktig härlig vandring!
Ja den passerar Åre och Duved men sen går den mot Skalstugan, alltså norrut från E14 istället för söderut som man svänger om man ska mot Storulvån :). Ganska fint där också, men långt ifrån så som det är runt Storulvån - Sylarna.
 
Sverige och Norge är ju också jättehärligt att vandra i. Har själv precis vandrat i Jämtland (Storulvsån till Sylarna och däromkring) och naturen är helt fantastisk. En del av St.Olavsleden bör gå i närheten eftersom leden verkar gå genom/förbi Duved. Oavsett så önskar jag er en riktig härlig vandring!

Ja :). Åh, vad härligt!

Tack!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 512
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp