Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja!Jag tänker att det som skulle vara värdefullt i förebyggande syfte är sådant som monterats ner under decennier. Lärartäthet, stödresurser i skola och barnomsorg, kuratorer, breda och riktade sociala insatser, fritidsgårdar, närpoliser m m, m m. Jag uppfattar att ett grundproblem är att de som vet mest om vilka insatser som ger effekt inte är samma personer som beslutar om vilka insatser som skall genomföras. Samtidigt verkar (mitt intryck) det som om få insatser och verktyg utvärderas strukturerat. Hela området verkar domineras av signalpolitik snarare än evidensgrund.
Många skolor har rätt bra koll på vilka elever som skulle kunna göra 'dumma' saker. Tyvärr finns det ingen instans som kan/vill ta över eller hantera den informationen.
Hade man kunnat ta dessa och flytta dem bort från sin situation tror jag att vi skulle kunna förhindra mycket.
Jag såg ett avsnitt av Kalla Fakta i helgen om "Barnen på Fjärde våningen" som handlade om Sorgenfriskolan i Malmö där man gjorde lite just så där. Stökiga elever hamnade i ett rum på fjärde våningen istället för att vara kvar i klassen. Det hette förstås att de hamnade i "särskild undervisningsgrupp", men var allt annat än det då de mest tittade på film osv, hade väl någon regelrätt lektion varannan vecka/en gång i månaden. Rektorn var medveten och öppen med personalen om att när eleverna hamnade i det rummet så sjönk deras kunskapsnivå rakt ner istället för tvärtom, som var meningen, men klassen som sådan fick ju lugn och ro så det var vinsten. Alltså placerades elever som var stökiga där. De fick alltså inte heller äta lunch med sin klass eller ha raster med sin klass.Att flytta ett barn från sitt sociala sammanhang är en väldigt ingripande åtgärd.
Vi behöver nog snarare se till att det kriminella livet inte ses som ett alternativ och då måste det finnas tilltro till samhället och en dräglig situation för familjen och området.
Läste precis en debattartikel om det.Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.
Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?
Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.Skulle behöva ge dem hopp o tro att de kan göra annat i sitt liv.
Mer resurser i områden som är utsatta, fritidsgårdar, aktiviteter som inte styrs av pengar.
Poliser som kan visa att de är här för oss och inte är fienden. Kanske kan finnas dagar i skolan där de visar hur de jobbar och varför.
Skolorna ska såklart få mer resurser som har tid att se individen och kan på ett modernt sätt hjälpa familjerna?
Politiskt, mindre segregation. Mindre vi o dem.
Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.
Tror vi biter oss själva i baken om vi fortsätter tänker i banor som i vilka områden eller segregation. Det finns i hela samhället idag.
Ja redan på förskolan kan man säga tydligen i vissa fall. Och en forskningsartikel jag läste hade testat med tio minuters insats om dagen med en utbildad pedagog (lekar med turtagning och sådant). Gav tydligen stor effekt för lång framtid. Men ingen vill lägga den slanten.Många skolor har rätt bra koll på vilka elever som skulle kunna göra 'dumma' saker. Tyvärr finns det ingen instans som kan/vill ta över eller hantera den informationen.
Hade man kunnat ta dessa och flytta dem bort från sin situation tror jag att vi skulle kunna förhindra mycket.
Det handlar inte om möjligheten i framtiden utan om möjligheten till pengar här och nu. Det är 14 åringar som får pengar för att skjuta folk. Pengar och jobb i framtiden lockar inte utan vill ha pengar nu för att kunna köpa dyra saker och märken.Läste precis en debattartikel om det.
Införa två betyg till i skolan så att inte allting under bra är underkänt och så att man kan få börja ett program som inte kräver matte eller engelska med en etta eller tvåa i matte eller engelska osv.
Betygsskalan ser ut såhär.
A B C D E - F
Tidigare
5 4 3 - 2 1 - (- är = F)
Så betygen,
2 gott försök-bättre lycka nästa gång och
1 nu kan du kämpa mot en tvåa om du gör det här
Saknas
Det är så många barn som blir helt utslagna med nuvarande systemet, de kan inte ens komma in på en utbildning som faktiskt inte kräver tex den matten eller den nivån av engelska.
Samtidigt får yrkesutbildningarna hela tiden sjunkande antagningssiffror och många av de som söker kommer inte in pga F.
Det är ett stort matchningsproblem på arbetsmarknaden där personer som kan vara superskickliga inte ens kommer in på den utbildning som krävs pga ett irrelevant betyg. Och samhället saknar dem.
Om man ska fråga ett barn på högstadiet, iofs bara ett högstadium och en klass kan det säga såhär.
Det är ett gigantiskt hopp att lyckas få E om man fått F, det är nästan omöjligt.
Om man väl fått ett E så kan man ganska lätt få ett D.
Det är ett gigantiskt hopp att få C om man fått ett D, det kräver en jätteinsats.
Har man väl fått ett C så kan man be om hjälp och sträva mot ett B. Har man väl ett B så har man nästan ett A redan.
(om det inte är en enstaka missad uppgift. Om du har A på allt och var sjuk den veckan det var X i slutet av terminen så får du ett F som betygpå hela ämnet. Om du var sjuk en vecka tidigare på terminen och får göra om provet kan du bara få E på det provet).
Det är en dans på en smal egg. Och har man ramlat av kan man knappt klättra upp igen.
När jag själv läste på högstadiet var en tvåa här eller där inget större problem, inte kul såklart men inte samma sak som ett F.
Att läsa om 14-åring som tar på sig och utför beställningsmord är så extremt att om någon förutspått det för tre-fyra decennier sedan hade det setts som en helt verklighetsfrämmande utopi.Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.
Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?
Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Om du känner att du inte kommer att kunna komma in på gymnasiet blir ju pengar här och nu och att försöka få en annan karriär viktigare.Det handlar inte om möjligheten i framtiden utan om möjligheten till pengar här och nu. Det är 14 åringar som får pengar för att skjuta folk. Pengar och jobb i framtiden lockar inte utan vill ha pengar nu för att kunna köpa dyra saker och märken.
Sedan håller jag med dig i sak men inom ett helt annat område. Vet själv att jag fått jobb bakvägen många gånger då jag inte har godkänt i svenska och blir bortsorterad redan vid första gallringen på jobb.
Njae, inte geografisk segregation, eller nödvändigtvis ens ekonomisk, men jag tror nog att man i väldigt många fall kan hitta markörer som relaterar till olika former av utanförskap eller utsatthet.Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.
Tror vi biter oss själva i baken om vi fortsätter tänker i banor som i vilka områden eller segregation. Det finns i hela samhället idag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ns-pengar-gick-till-okanda-familjen-i-uppsalaViktigt att förstå är att det inte är något som kan isoleras utan en naturlig följd av hur kriminaliteten mer och mer tar över i samhället inom alla områden och på alla nivåer.
Att läsa om 14-åring som tar på sig och utför beställningsmord är så extremt att om någon förutspått det för tre-fyra decennier sedan hade det setts som en helt verklighetsfrämmande utopi.
Viktigt att förstå är att det inte är något som kan isoleras utan en naturlig följd av hur kriminaliteten mer och mer tar över i samhället inom alla områden och på alla nivåer. Hade det varit så enkelt hade problemet lätt kunnat lösas men de här unga är ihopkopplade med kriminella nätverk som kan ha inflytande ända upp i riksdagen och i en del fall även i andra länder.
Dystopi (sorry, man ska inte märka ord, my bad)helt verklighetsfrämmande utopi.