Men jag tror att selektionen ändå har fler variabler än så. De flesta ungdomar, strängt taget nästan alla, kommer inte att köra Ferrari och bo på lyxhotell utan i praktiken behöva bli tillfreds med en mer modest livsstil - men kommer ändå inte att sälja knark eller mörda för pengar. Jag tror att man får titta dels på gruppnivå kring olika aspekter av utanförskap och brist på tillhörighet och trygghet, otrygga familje- och överlag uppväxtförhållanden, missbruk både som resultat och orsak, dels på individnivå kring framför allt NPF, bristande konsekvenstänk m m. Såvitt jag förstått finns det gott om exempel på ungdomar där föräldrar stångat sig blodiga för att få hjälp av skola - kurator - BUP - socialtjänst. Det betyder förstås inte att alla föräldrar till kriminella ungdomar varit engagerade och närvarande, jag tror fortfarande att motsatsen överväger starkt. Men det kanske inte är avgörande.
Jag tror att skolan generellt är väldigt bra på att identifiera elever som riskerar att hamna snett. Däremot betyder det varken att skolan kommer att ha resurser att lägga på de eleverna, eller att skolan kommer att ha möjligheter att effektivt samverka med andra aktörer som socialtjänst, polis m fl.