Unga brottslingar

https://www.tv4.se/artikel/1wu13waW...ommarjobbare-sagas-direkt-idiotiskt-och-elakt

M föreslog att de ungdomar som behöver sommarjobb mest och är i störst fara för att bli kriminella skulle stängas ute från att sommarjobba. Och exakt vem är det som skulle betala för den föreslagna sommarskolan?
Vad behöver de mest?
Pengarna eller sysselsättningen?

Om man tar och betalar för att de går i sommarskola skulle det ändra på saken?
Att ge ungdomarna studiepeng för att gå dit och skollunch.
Kanske en premie för avklarad kurs?
 
Tror inte föräldrar kollar skolorna och vissa kommuner har ju tex universitet som lockar de unga högutbildade istället.

Vilket ytterligare gör att de kommunerna kan spara på skolan, det kommer in folk med bra skolgång hela tiden från andra kommuner.

(om tex rika föräldrar var investerade i vad deras barn faktiskt lärde sig istället för vad de får för betyg skulle de tex inte skicka sina barn till privata Manillaskolan som Handelshögskolan är upprörda över utan till närmsta kommunala.)
Ja, betygsinflationen och vad som hänt med skolan är ett kapitel för sig. Inte så svårt att räkna ut att det skulle gå så när skolorna privatiserades och skolpengen infördes och att skolor som ger höga betyg blir eftertraktade, hade själv också gått på det för grundskola och gymnasium.
 
Jag har funderat lite på det här, utbildningar som kanske inte kräver vissa ämnen och då framförallt matte som brukar komma upp som förslag. Vilka yrkesutbildningar kräver idag inte matte (alltså inte på pappret, utan mer för att ha med sig för att klara yrket)? Bygg, el och bil känns som inriktningar där matte är ett måste, barn- och fritidsprogrammet för att lära grunderna i förskolan. Jag gick en humanistisk utbildning på högskolan där matte egentligen inte var ett krav för min klass, men tji fick vi när vi satt och hade byggnadsfysik och räkna på olika diagram.
Engelska känns också som ett ämne som behövs för att fungera förhållandevis bra i ett samhälle där det känns som att engelska är lika självklart att kunna som svenska.

Har också funderat i dessa linjer, hur stärker vi yrkesförberedande utbildningar som jag tycker borde få en statushöjning.. Jag har bara inte landat i hur, när jag inte riktigt vet om jag tycker att plocka bort ämnen eller betygssänkning är rätt väg att gå :)
Tänker nog att det alltid blir lite knas med artificiella statushöjningar, det var ju en sådan som skapade problemet från första början. Får ingen som helst känsla av att färdiga hantverkare saknar status, eller lön.

Som det är nu finns det tydligen möjlighet att ofta välja bort högskoleförberedande ämnen på yrkesutbildningar. Men man måste fortfarande ha varit duktig på dem för att komma in på utbildningen.

När det gäller matte, det är väl en skillnad mellan en viss nivå av högskoleförberedande matte och en rejäl solid grundmatte som behövs i utbildningen. Yrkesutbildningar liksom andra gymnasieutbildningar borde ju kunna sätta sina egna krav efter vad som behövs istället för att det finns några totala spärrbetyg där F betyder att man helt enkelt bara inte kommer in. En tvåa i matte betydde ju inte att personen var jättekass på att räkna vanlig grundmatte.

Och att du behövde ha högskoleförberedande nivå av matte för att kunna läsa på högskolan är ju inte jättekonstigt.

Att slå ut folk från alla möjliga utbildningar och hela arbetslivet för att de fick en motsvarande tvåa i engelska känns inte heller så snällt. Vad ska de göra då som kan prata hjälplig engelska men som körde grammatikprovet?
 
Senast ändrad:
Jag tror att skolan generellt är väldigt bra på att identifiera elever som riskerar att hamna snett. Däremot betyder det varken att skolan kommer att ha resurser att lägga på de eleverna, eller att skolan kommer att ha möjligheter att effektivt samverka med andra aktörer som socialtjänst, polis m fl.
Det finns ett problem inom skolan som handlar om föräldrarna.
Föräldrar vill inte ha sina barn utredda eller flyttade till en klass där de kan klara av nivån.
De vill inte ha någon stämpel på sina barn och vägrar att ta emot den hjälp som barnet behöver.
Dessa barn har ibland ingen som helst förutsättning för att klara av skolgång i en vanlig klass och kommer inte att vare sig lära sig läsa, skriva eller räkna.

Skolan har inga som helst möjligheter till tvångsåtgärder där.
 
om tex rika föräldrar var investerade i vad deras barn faktiskt lärde sig istället för vad de får för betyg skulle de tex inte skicka sina barn till privata Manillaskolan som Handelshögskolan är upprörda över utan till närmsta kommunala.)
Det handlar inte om betygen utan om det sociala sammanhanget.
De vill ha rätt kompisar till barnen.
Kontakter är viktigt i livet.
 
Jo det gör de.
Vet alldeles säkert.
Ja kanske lite för område (jag med) men det kommer ju inte hindra några högutbildade föräldrar från att flytta till Uppsala om man säger så. Jag tror de kollar område i en kommun, men jag tror färre faktiskt kontrollerar hela kommunen i sig om det inte ligger en annan kommun väldigt nära som i Storstockholm. Sedan är det också svårt att se, skolstatistiken från lärarfacken är packad med mjukare svårtolkad information och bygger delvis på betyg.
 
Senast ändrad:
Och det förstör samhället, går vi inte tillbaka till meriter och kunskap som grund har vi inte en chans.
Men det är faktiskt också ett resultat av att man inte kan lita på människor i allmänhet.

Viktigast är faktiskt att man kan lita på människan som man anställer, söker jobb hos, hyr ut bostad till, hyr bostad av och allmänt har i sin närhet.
Kunskap går att ordna.
 
Sätter ingen ner foten och det "ganska" rejält är det rätt kört, jag växte upp i en industristad med både Juggemaffia, missbrukare och arbetskraftsinvandrare men allt var på en annan nivå då, missbrukarna pundade för sig själva och störde inte många (jag kände flera genom bekanta) utan höll sig på sin kant och invandrarna hade i det stora hela järnkoll på vad ungarna höll på med, dessutom var föräldrarna mycket mera närvarande och rejset mot karriären hade inte tagit fart än. Sen kom flumskolan, fri uppfostran
Men det är faktiskt också ett resultat av att man inte kan lita på människor i allmänhet.

Viktigast är faktiskt att man kan lita på människan som man anställer, söker jobb hos, hyr ut bostad till, hyr bostad av och allmänt har i sin närhet.
Kunskap går att ordna.
Och där har vi ett av dom största problemen, tilliten, visst går kunskap att ordna och all kunskap som skolan ska ge men svaga elever inte kan tillgodogöra sig kanske inte ens behövs för det jobb man tänkt sig, jag kan inte tänka mig att en truckförare eller maskinskötare behöver högsta betyg i alla ämnen utan kan klara sig bra även utan ett enda godkänt betyg bara viljan finns. Jag har själv dyskalkyli men är problemlösare, man löser det man ska fast på andra sätt bara utan att ens räkna ett tal, varför stånga pannan blodig när miniräknare och appar finns?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
802
Senast: Görel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 057
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 038
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 216
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Häst i/kring Örebro?

Omröstningar

Tillbaka
Upp