Unga brottslingar

Förebyggande arbete är det enda vettiga. Men det tar flera år och är inget för populistiska politiker som vill höja straffvärden och straffa skyldiga och oskyldiga. Trots den populistiska politik som Tidö fört (och de har nu suttit vid makten i 2 år) så har gängkriminaliteten exploderat under de senaste två åren.
I rättvisans namn bara måste jag säga att de verkar ta tag i problemet med skolan. (jag fattar inte varför inga vettigare partier gjort det innan men, äh det är väl antagligen för att man gör saker när man måste inte innan och de blir tvugna.)
 
I rättvisans namn bara måste jag säga att de verkar ta tag i problemet med skolan. (jag fattar inte varför inga vettigare partier gjort det innan men, äh det är väl antagligen för att man gör saker när man måste inte innan och de blir tvugna.)

Att minska resurserna till skolorna och segregera de 'bråkiga' som det är störst risk att de hamnar i kriminalitet är inte imo vettigt. Jag anser att skolan måste förstatligas så resurser går till de mest socioekonomiska skolorna. Inte som det är idag när privata konfessionella skolor används för att skapa ett skuggsamhälle. Privatskolorna måste begränsas och inte bli en kassako för riskapitaliser.
 
Ja, låt oss omhänderta barn och sätta dem i de där fantastiska underfinansierade hemmen där barn i riskzonen, barn med psykiska handikapp och barn som är kriminella blandas, där de riskerar att utnyttjas av personal och andra intagna, där de rekryteras till gäng etc. De där hemmen som ibland till och med drivs av kriminella. Det blir det säkert mycket, mycket bättre av
 
Att minska resurserna till skolorna och segregera de 'bråkiga' som det är störst risk att de hamnar i kriminalitet är inte imo vettigt. Jag anser att skolan måste förstatligas så resurser går till de mest socioekonomiska skolorna. Inte som det är idag när privata konfessionella skolor används för att skapa ett skuggsamhälle. Privatskolorna måste begränsas och inte bli en kassako för riskapitaliser.
Det var inte den biten jag menade utan att de ser över betygssystemet och ämneskraven.
 
Det var inte den biten jag menade utan att de ser över betygssystemet och ämneskraven.

Aha! Då fattar jag. Det är definitivt ett utmärkt förslag som borde införas asap. Samhället måste på något sätt fånga upp barnen och ge dem ett vettigt alternativ till de lite äldre ungdomarna som glassar runt med designer kläder och bling bling. Tyvärr ser de sina föräldrar slita på lågavlönade lågstatusyrken, om de har jobb, och inte sitter hemma arbetslösa. Dessutom har många också gett upp och nöjer sig med att leva på bidrag med begränsade inkomster.

Det är självklart att kontrasten är knivskarp. Ett barn har inte samma konsekvenstänk som vuxna.
 
Jag tänker att man måste få dessa barn och ungdomar att känna att de är önskade, att de betyder någonting och har möjligheter. Att ge dem hopp om en framtid. Om man redan under uppväxten känner att samhället inte vill ha en, att det inte finns en plats för en, om man ha få förebilder som lever normallyckade liv, är det lätt att känna att man får hitta andra vägar. Om man ser sina föräldrar slita ut sig på låglönejobb för att knappt kunna hålla näsan ovanför vattenytan alternativt aldrig får jobb har man inga förebilder som visar hur vägen till hur man kan leva svenssonliv.

Från mitt perspektiv som är socialtjänsten behöver det dels finnas ordentlig hjälp att erbjuda, och dels behöver man få föräldrar att ta emot hjälpen. Föräldrar måste också ha rimliga förväntningar på vad samhället kan hjälpa till med, min erfarenhet är att många föräldrar som uppger att socialtjänsten inte hjälper dem gör det för att de vill ha något annat än vad de erbjuds.
Många gånger kommer det in orosanmälan efter orosanmälan, utredningar görs för föräldrar tackar nej till föreslagna insatser. Jag ser det som ett stort problem och jag vet att det diskuteras förändringar men vet inte hur långt man kommit.
 
Att minska resurserna till skolorna och segregera de 'bråkiga' som det är störst risk att de hamnar i kriminalitet är inte imo vettigt. Jag anser att skolan måste förstatligas så resurser går till de mest socioekonomiska skolorna. Inte som det är idag när privata konfessionella skolor används för att skapa ett skuggsamhälle. Privatskolorna måste begränsas och inte bli en kassako för riskapitaliser.
Sedan går mest pengar till utsatta områden i tex vår kommun. Vår skolpeng är så låg att bara skolor i socioekonomiskt utsatta områden har råd med några som helst specialpedagoger och dyl. De får extra pengar från staten och går därmed precis runt. De i problemfria områden är helt på knäna.

Kommunpolitikerna är verkligen vargen som vaktar fåren. Det hade inte behövt vara så såklart, men det är tydligt i vår kommun att de ger ganska sjutton i skolorna. Det är delvis logiskt. Staten får hålla till godo med den befolkning den har. Kommunerna tänker sig nog att de kan locka till sig personer från andra kommuner med bra utbildning. Polisen betalas väl av staten så... (tänker kanske lite väl marknadsmässigt nu men det känns som att vår kommun tänker lite så)
 
Tror tyvärr inte att det finns så mycket att göra, tror det är alldeles försent, även för kommande generationer. Snabba pengar och tillhörighet lockar mer än ett svenssonliv. För min egen del innebär det att jag drar mig undan mer och mer från storstadsliv numera (efter att ha övervägt att flytta till Malmö). Vill nu helst av allt bo mitt ute i skogen.
 
Jag tänker att man måste få dessa barn och ungdomar att känna att de är önskade, att de betyder någonting och har möjligheter. Att ge dem hopp om en framtid. Om man redan under uppväxten känner att samhället inte vill ha en, att det inte finns en plats för en, om man ha få förebilder som lever normallyckade liv, är det lätt att känna att man får hitta andra vägar. Om man ser sina föräldrar slita ut sig på låglönejobb för att knappt kunna hålla näsan ovanför vattenytan alternativt aldrig får jobb har man inga förebilder som visar hur vägen till hur man kan leva svenssonliv.

Från mitt perspektiv som är socialtjänsten behöver det dels finnas ordentlig hjälp att erbjuda, och dels behöver man få föräldrar att ta emot hjälpen. Föräldrar måste också ha rimliga förväntningar på vad samhället kan hjälpa till med, min erfarenhet är att många föräldrar som uppger att socialtjänsten inte hjälper dem gör det för att de vill ha något annat än vad de erbjuds.
Många gånger kommer det in orosanmälan efter orosanmälan, utredningar görs för föräldrar tackar nej till föreslagna insatser. Jag ser det som ett stort problem och jag vet att det diskuteras förändringar men vet inte hur långt man kommit.
Jag läste en debattartikel från några i socialtjänsten som verkade önska en mellantvångsåtgärd. Tror du på det? Dvs de ville ha ett mellanting mellan att erbjuda en insats och att omplacera barn. Typ tvingande föräldrakurs eller hjälp.
 
Jag läste en debattartikel från några i socialtjänsten som verkade önska en mellantvångsåtgärd. Tror du på det? Dvs de ville ha ett mellanting mellan att erbjuda en insats och att omplacera barn. Typ tvingande föräldrakurs eller hjälp.
Det tror jag kan vara värt att testa, det är alldeles för många som tackar nej och inte heller ordnar annat stöd åt barnen.
 
Jag funderade lite på det där utspelet från SD där de vill undersöka och sätta diagnos på barn i socioekonomiskt utsatta områden. Mtp att BUP går på knäna och föräldrar som tjatar och trycker på för att få sina barn diagnostiserade och behandlade känns det som inte bara extremt populistiskt men också omöjligt om inte BUP får extremt mycket mer medel.
 
Det finns mellantvång idag (22 paragrafen LVU) men jag tror att kraven behöver sänkas. Eller att man använder det mer så kraven sänks genom praxis.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 990
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 283
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp