Jag är för pragmatisk för att kunna passa i något partiEngagera dig politiskt.
Gör nytta på riktigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är för pragmatisk för att kunna passa i något partiEngagera dig politiskt.
Gör nytta på riktigt.
Då så får du vända på steken och få något parti att passa dig.Jag är för pragmatisk för att kunna passa i något parti
Det är olika saker, det jag syftade på är när tjänster och särskilt ledande befattningar tillsätts utifrån personliga kontakter och vänskapsband och inte utifrån meriter, det förstör otroligt mycket i ett samhälle.Men det är faktiskt också ett resultat av att man inte kan lita på människor i allmänhet.
Viktigast är faktiskt att man kan lita på människan som man anställer, söker jobb hos, hyr ut bostad till, hyr bostad av och allmänt har i sin närhet.
Kunskap går att ordna.
Nej det är precis samma sak.Det är olika saker, det jag syftade på är när tjänster och särskilt ledande befattningar tillsätts utifrån personliga kontakter och vänskapsband och inte utifrån meriter, det förstör otroligt mycket i ett samhälle.
Som länsstyrelsen i Stockholm funkade förvånandsvärt länge också.Det är olika saker, det jag syftade på är när tjänster och särskilt ledande befattningar tillsätts utifrån personliga kontakter och vänskapsband och inte utifrån meriter, det förstör otroligt mycket i ett samhälle.
Ja jösses ja, jag är så trött på att höra "var är föräldrarna" till ungdomar på glid. Ja var är de? Många stångas för sina ungar, i skolan, med socialtjänsten, vården, bland deras umgänge osv utan att få hjälp. Är man tonåring så har man stor rätt till att äga sin egen röst. Socialtjänsten gör inte ett skit förrän det gått RIKTIGT långt, inget förebyggande arbete där inte. Skolan får inte göra för mycket för då anmäls de, som förälder finns bara så mycket man kan göra- och mycket man inte får göra, inte ens förbjuda ungen att gå ut trots att man vet att den går rakt till sitt kriminella umgäng. Det gjorde jag ändå, satt framför ytterdörren och vaktade den ibland. Tog knogjärn och knivar från ungen som han hade med sig när han gick ut och gick till skolan osv. Jisses liksom, det finns inte mycket att göra, som man får göra ens, mer än titta på egentligen.
Det är en tråkigt historia med en människa som inte klarar av att arbeta under press.Som länsstyrelsen i Stockholm funkade förvånandsvärt länge också.
Nej du jobbar där, förväntar mig inte att någon som jobbar där delar samma bild som jag och flera föräldrar med mig delar.Jag delar inte bilden att socialtjänsten inte gör något förrän det gått riktigt långt. Men även soc har lagar, regler, praxis och ekonomi som styr vad som får och kan göras.
Sen löses inte särskilt många problem av enskilda aktörer, det måste till mycket tätare samarbete mellan samhällsaktörerna och en del av sekretessen behöver lättad för att göra det möjligt.
Vem säger att du inte får skydda ditt barn genom utegångsförbud?
Och där har vi ett av felen, ungdomarna vet så väl vilka lagar och regler som gäller och är inte sena att både hota föräldrarna och att anmäla "övergreppet" som dom saltar lite extra.Nej du jobbar där, förväntar mig inte att någon som jobbar där delar samma bild som jag och flera föräldrar med mig delar.
Socialtjänsten, men nu var det alltså inte bara utegångsförbud som sådant utan att fysiskt förhindra ungdomen från att gå ut. Genom att sitta framför dörren så att den inte kunde gå ut tex. Att säga "du har utegångsförbud" har man rätt till, men att fysiskt förhindra att den kan gå ut var inte tillåtet.
Oh ja, det får de dessutom lära sig från tidig ålder! I skolan lärde de sig snabbt att inte ens lärarna får fysiskt flytta ut en störande elev ur klassrummet. Bara be den lämna, vägrar den finns inget att göra.Och där har vi ett av felen, ungdomarna vet så väl vilka lagar och regler som gäller och är inte sena att både hota föräldrarna och att anmäla "övergreppet" som dom saltar lite extra.
Gör man det lagligt erkänner man ju "vi har helt tappat greppet om detta", många potentiella nya köpare kan ju få en idè "å schysst, då törs jag också testa för det där verkar ju ballt" och så landar en missbrukare till med tiden i knät på myndigheter och sjukvård och dränerar pengar istället för tillför pengar till statskassan för det funkar ju inget vidare med ett vanligt kneg om man ska knarka också.Med tanke på detta så kan det vara en idé att göra något för att stoppa köparna att köpa som ju driver på gängen. Nej jag tycker inte att det är rätt väg att gå att göra heroin, kokain mm lagligt.
https://sverigesradio.se/artikel/de-koper-knarket-i-halland-oerhort-omfattande
Lyssnade du på klippet? Fungerar utmärkt att jobba och knarka, eller knarka och driva eget eller vad som. Som dom sa i klippet "dags att få bort synen om att det är någon med spruta i en trappuppgången som knarkar", var det inte på toa hos massa med partier det hittades rester av knark.Gör man det lagligt erkänner man ju "vi har helt tappat greppet om detta", många potentiella nya köpare kan ju få en idè "å schysst, då törs jag också testa för det där verkar ju ballt" och så landar en missbrukare till med tiden i knät på myndigheter och sjukvård och dränerar pengar istället för tillför pengar till statskassan för det funkar ju inget vidare med ett vanligt kneg om man ska knarka också.
Beror lite på hur man ser det.Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.
Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?
Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Ett annat svar på frågan är att avskaffa det kommunala planmonopolet och lägga det på regionerna.Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.
Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?
Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Jo jag hade tänkt lite att göra det, men tycker det är väldigt svårt att försöka baxa sig in i ett parti som inte riktigt passar och ganska pinsamt också, det verkar synas för mycket utåt. Eller jag gick rent av med i partiet jag ibland röstar på för att jag tänkte att jag skulle påverka så att de gick att rösta på mer ofta. Men det känns som att få en glaskupa över huvudet och fel med deras hejiga brev i brevlådan så jag har inte ens lyckats ta mig till ett möte. Kanske får bli nästa generation där politiken förhoppningsvis inte är lika mycket av en stämpel i ändan. Kommunens tjänstemän verkar ha alldeles för mycket makt, det kanske vore lämpligt att försöka leta adminjobb på kommunen istället.Tyvärr så har alldeles för många kommunpolitiker bara sin egen vinning för ögonen.
De har blivit politiker för att fixa till det för sig själva som de vill ha det eller för att det ger en bra inkomst.
Bästa sättet att göra något åt detta är att själv engagera sig politiskt.
Vilket parti spelar mindre roll faktiskt.
Varje politiker som är där av egoism som byts ut till någon som är för för att ta hand om andra kommer att ge ett förbättrat resultat för utsatta barn och deras föräldrar.
Kommunalpolitiker är där för att bry sig om andra människor och deras välmående och inte för att få makt, ära och ekonomiska fördelar åt sig själv.
Tyvärr så finns det många där som inte har förstått det.
Jag påstår inte att det är lätt.Jo jag hade tänkt lite att göra det, men tycker det är väldigt svårt att försöka baxa sig in i ett parti som inte riktigt passar och ganska pinsamt också, det verkar synas för mycket utåt. Eller jag gick rent av med i partiet jag ibland röstar på för att jag tänkte att jag skulle påverka så att de gick att rösta på mer ofta. Men det känns som att få en glaskupa över huvudet och fel med deras hejiga brev i brevlådan så jag har inte ens lyckats ta mig till ett möte. Kanske får bli nästa generation där politiken förhoppningsvis inte är lika mycket av en stämpel i ändan. Kommunens tjänstemän verkar ha alldeles för mycket makt, det kanske vore lämpligt att försöka leta adminjobb på kommunen istället.
Det är så mycket idealism jag är pragmatiker. Men jo du har rätt.Jag påstår inte att det är lätt.
Men om man vill ha en förändring så är man nog tvungen att skapa den själv.
Andra människor ges annars frihet att skapa vad de vill ha.
Det finns ju ett fint talesätt inom försvarsmakten, "du ska inte "gilla läget" utan skapa ett läge som du gillar" och då återstår bara förändring som man själv skapar.Jag påstår inte att det är lätt.
Men om man vill ha en förändring så är man nog tvungen att skapa den själv.
Andra människor ges annars frihet att skapa vad de vill ha.