Unga brottslingar

Jag är för pragmatisk för att kunna passa i något parti
Då så får du vända på steken och få något parti att passa dig.
Partier går liksom att ändra och påverka.
Det är faktiskt där som den verkliga förändringen sker.

Men visst, vill man sitta utanför och peka finger på dem som gör jobbet, så varsegod.
Men då blir det ju de som sitter innanför som beslutar om hur det skall bli.

Men det är faktiskt också ett resultat av att man inte kan lita på människor i allmänhet.

Viktigast är faktiskt att man kan lita på människan som man anställer, söker jobb hos, hyr ut bostad till, hyr bostad av och allmänt har i sin närhet.
Kunskap går att ordna.
Det är olika saker, det jag syftade på är när tjänster och särskilt ledande befattningar tillsätts utifrån personliga kontakter och vänskapsband och inte utifrån meriter, det förstör otroligt mycket i ett samhälle.

Det är olika saker, det jag syftade på är när tjänster och särskilt ledande befattningar tillsätts utifrån personliga kontakter och vänskapsband och inte utifrån meriter, det förstör otroligt mycket i ett samhälle.
Nej det är precis samma sak.
Man vill ha någon som man helt säkert kan lita på.
Även i höga befattningar.

Så att man slipper det som Jimmie Åkesson just nu har fått i famnen.

Ja jösses ja, jag är så trött på att höra "var är föräldrarna" till ungdomar på glid. Ja var är de? Många stångas för sina ungar, i skolan, med socialtjänsten, vården, bland deras umgänge osv utan att få hjälp. Är man tonåring så har man stor rätt till att äga sin egen röst. Socialtjänsten gör inte ett skit förrän det gått RIKTIGT långt, inget förebyggande arbete där inte. Skolan får inte göra för mycket för då anmäls de, som förälder finns bara så mycket man kan göra- och mycket man inte får göra, inte ens förbjuda ungen att gå ut trots att man vet att den går rakt till sitt kriminella umgäng. Det gjorde jag ändå, satt framför ytterdörren och vaktade den ibland. Tog knogjärn och knivar från ungen som han hade med sig när han gick ut och gick till skolan osv. Jisses liksom, det finns inte mycket att göra, som man får göra ens, mer än titta på egentligen.

Jag delar inte bilden att socialtjänsten inte gör något förrän det gått riktigt långt. Men även soc har lagar, regler, praxis och ekonomi som styr vad som får och kan göras.

Sen löses inte särskilt många problem av enskilda aktörer, det måste till mycket tätare samarbete mellan samhällsaktörerna och en del av sekretessen behöver lättad för att göra det möjligt.

Vem säger att du inte får skydda ditt barn genom utegångsförbud?

Som länsstyrelsen i Stockholm 🥲 funkade förvånandsvärt länge också.
Det är en tråkigt historia med en människa som inte klarar av att arbeta under press.
Det faller isär och blir helt galet.
Tyvärr så gick det inte riktigt att se utan att lägga till just press.
Och det krävdes tydligen inte så mycket press heller.

Överkokt hjärna redan på en alldeles för låg nivå.

Jag delar inte bilden att socialtjänsten inte gör något förrän det gått riktigt långt. Men även soc har lagar, regler, praxis och ekonomi som styr vad som får och kan göras.

Sen löses inte särskilt många problem av enskilda aktörer, det måste till mycket tätare samarbete mellan samhällsaktörerna och en del av sekretessen behöver lättad för att göra det möjligt.

Vem säger att du inte får skydda ditt barn genom utegångsförbud?
Nej du jobbar där, förväntar mig inte att någon som jobbar där delar samma bild som jag och flera föräldrar med mig delar.

Socialtjänsten, men nu var det alltså inte bara utegångsförbud som sådant utan att fysiskt förhindra ungdomen från att gå ut. Genom att sitta framför dörren så att den inte kunde gå ut tex. Att säga "du har utegångsförbud" har man rätt till, men att fysiskt förhindra att den kan gå ut var inte tillåtet.

Nej du jobbar där, förväntar mig inte att någon som jobbar där delar samma bild som jag och flera föräldrar med mig delar.

Socialtjänsten, men nu var det alltså inte bara utegångsförbud som sådant utan att fysiskt förhindra ungdomen från att gå ut. Genom att sitta framför dörren så att den inte kunde gå ut tex. Att säga "du har utegångsförbud" har man rätt till, men att fysiskt förhindra att den kan gå ut var inte tillåtet.
Och där har vi ett av felen, ungdomarna vet så väl vilka lagar och regler som gäller och är inte sena att både hota föräldrarna och att anmäla "övergreppet" som dom saltar lite extra.

Och där har vi ett av felen, ungdomarna vet så väl vilka lagar och regler som gäller och är inte sena att både hota föräldrarna och att anmäla "övergreppet" som dom saltar lite extra.
Oh ja, det får de dessutom lära sig från tidig ålder! I skolan lärde de sig snabbt att inte ens lärarna får fysiskt flytta ut en störande elev ur klassrummet. Bara be den lämna, vägrar den finns inget att göra.

När jag skulle ta ena sonens mobil från honom gömde han den mellan sina knän så jag sträckte fram handen och tog tag i mobilen och då tittade han på mig med ett flin och vrålade högt att jag skulle sluta slå honom och AJ AJ. Jag släppte mobilen och frågade vad fan han egentligen sysslade med och han svarade "ser till så grannarna anmäler dig". jag sa att jag trodde verkligen inte att han kunde sjunka så här lågt och han svarade "oh, kolla bara" och knuffade ut mig ur rummet och sparkade igen dörren. Varje gång jag bad honom göra något-duka bordet, laga mat, lägga sin tvätt i tvättkorgen så den kunde bli tvättad, ja vad som helst som är helt naturligt i ett hem, så sa han "tvinga mig" och när jag inte svarade honom och inte kunde svara honom på det sa han "nä, trodde väl det" och smällde igen dörren.

Äldsta sonen, inte samma som ovan, kastade blöta pappershanddukar på andra elever när han var 11 år och vägrade lyssna när han blev tillsagd om att sluta. En lärare öppnade toaletten när han låste in sig där och tog honom i armen och ledde ut honom, då råkade han slå i sin stortå i tröskeln. Läraren var mycket ångerfull och orolig över detta när hon ringde och förklarade för mig vad som hänt. Jag var mer förvånad över varför hon var så orolig, hon lät otroligt orolig, inte över hans tå för det hade inte hänt något mer än att han bumpade in i tröskeln, skolsköterskan hade tittat på den. Jag insåg snart att hon var orolig för min reaktion, oron lättade när jag hade förhört mig om han var skadad, och när han inte var det så sa jag, "ja men han kunde ju gått ut frivilligt, olyckor händer, speciellt om man ska trilskas och inte tänker lyda frivilligt". Hon förväntade sig att jag skulle bli arg, men det blev jag inte, hon förhindrade att sonen fortsatte kasta pappershanddukar på andra elever- det gör ont när de är blöta, så jag ansåg att detta var ett tillfälle där man inte skulle titta på och "prata till" ungen, utan handla. Han kastade inte blöta pappershanddukar igen och fick inget medhåll om att läraren var dum i huvudet från mig. Hans tå var det inget fel på alls, inte ett märke. Han fick veta att jag tyckte det var oacceptabelt att kasta blöta pappershanddukar på andra elever, men att vi kunde kolla upp hans tå på vårdcentralen om han hade ont i den så att vi var på den säkra sidan, men fick till svar "det är inget fel på min tå". Han och jag har pratat om det senare och självklart överdrev han, har han sagt, för att jag skulle bli arg på läraren, nu blev jag inte det så då blev han sur på mig för det också.

Denna sonen är 23 år i dag och jobbar en himla massa, har haft enstaka dagar under åren han varit hemma och varit sjuk bara, annars är han på plats och jobbar varje dag och älskar att jobba. Skolan var inget för honom alls, bara ett ställe man kunde härja fritt, men att arbeta fysiskt med kroppen , hårt slit, passar honom som handen i handsken, det syntes redan när han var i småbarnsåren. Detta är samma unge som jag plockade knivar osv ifrån, som hade kopplingar till gäng, som hämtades både här och där, som jag som när han var en 17 åring fysiskt till och med höll fast en gång medan han slog mig i huvudet med bland annat en hårborste när han hade ett utbrott och var totalt i panik. När han lugnade sig insåg han att trots att han var 17 år , kropp full av muskler, ett helt huvud eller mer längre än mig så var han inte fysiskt starkare, det var lite som en aha-upplevelse för honom även det. Det är lätt att vara kaxig mot andra, men svårt när man fysiskt sätts på prov, människor är inte vad man tror de är (jag är fet och 155 cm lång, ingen tror jag är stark eller har något att sätta emot) och man själv är inte vad man tror man är kanske. Allt detta tillsammans, snarare än Socialtjänsten, fick honom att lämna gänget och hamna där han är i dag.

Skolan är inte för alla, det har den aldrig varit och därför skapades lärlingsplatser en gång i tiden, ett enligt mitt tycke perfekt komplement till traditionella skolformen. Jag som var mobbad och utfryst satt av skoltiden utan att lära mig nåt elementärt eftersom lärarinnan struntade i mig, jag lärde mig annat intressantare på fritiden istället och har "dragit mig fram" som allt-i-allo och problemlösare och startade mekanisk verkstad och har gjort avsevärt mycket mera än mina mobbare, som fortfarande sitter fast i ekorrhjulet på sin trista arbetsplats dom fick efter skolan utan chans till befordran, måste kännas skitskoj att aldrig komma längre i utvecklingen.;)

Med tanke på detta så kan det vara en idé att göra något för att stoppa köparna att köpa som ju driver på gängen. Nej jag tycker inte att det är rätt väg att gå att göra heroin, kokain mm lagligt.

https://sverigesradio.se/artikel/de-koper-knarket-i-halland-oerhort-omfattande
Gör man det lagligt erkänner man ju "vi har helt tappat greppet om detta", många potentiella nya köpare kan ju få en idè "å schysst, då törs jag också testa för det där verkar ju ballt" och så landar en missbrukare till med tiden i knät på myndigheter och sjukvård och dränerar pengar istället för tillför pengar till statskassan för det funkar ju inget vidare med ett vanligt kneg om man ska knarka också.

Gör man det lagligt erkänner man ju "vi har helt tappat greppet om detta", många potentiella nya köpare kan ju få en idè "å schysst, då törs jag också testa för det där verkar ju ballt" och så landar en missbrukare till med tiden i knät på myndigheter och sjukvård och dränerar pengar istället för tillför pengar till statskassan för det funkar ju inget vidare med ett vanligt kneg om man ska knarka också.
Lyssnade du på klippet? Fungerar utmärkt att jobba och knarka, eller knarka och driva eget eller vad som. Som dom sa i klippet "dags att få bort synen om att det är någon med spruta i en trappuppgången som knarkar", var det inte på toa hos massa med partier det hittades rester av knark.

Gjores drogtest på ett jobb jag hade innan på över 100 personer (slumpmässigt utvalda) 70% hade spår av droger.

Senast ändrad:
Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.

Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?

Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Beror lite på hur man ser det.

Ett är att kriget mot gänget är vunnet. Det var liksom inte så att de allierade under andra världskriget tänkte, att när tyskarna skickade fram barnen till fronten, nu djävlar ligger vi illa till. Gängen hänger med andra ord på repen.

Sen är frågan hur vi bäst tar hand om barnsoldaterna?

Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.

Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?

Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Ett annat svar på frågan är att avskaffa det kommunala planmonopolet och lägga det på regionerna.

Vi har självförvållat skapat en enorm bostadssegregation. På köpet fick vi också ökade ökade ekonomiska klyftor.
Rika kommuner ser till att fortsätta segregera så att bara välbeställda kan på i deras kommun. Lidingö bygger noll hyresrätter i år. Sen tänker man sig också att det bästa sättet att dela ut dessa bostäder är en sovjetiskt brödkö. Först i kön, inte behov.

Tyvärr så har alldeles för många kommunpolitiker bara sin egen vinning för ögonen.
De har blivit politiker för att fixa till det för sig själva som de vill ha det eller för att det ger en bra inkomst.

Bästa sättet att göra något åt detta är att själv engagera sig politiskt.
Vilket parti spelar mindre roll faktiskt.
Varje politiker som är där av egoism som byts ut till någon som är för för att ta hand om andra kommer att ge ett förbättrat resultat för utsatta barn och deras föräldrar.

Kommunalpolitiker är där för att bry sig om andra människor och deras välmående och inte för att få makt, ära och ekonomiska fördelar åt sig själv.
Tyvärr så finns det många där som inte har förstått det.
Jo jag hade tänkt lite att göra det, men tycker det är väldigt svårt att försöka baxa sig in i ett parti som inte riktigt passar och ganska pinsamt också, det verkar synas för mycket utåt. Eller jag gick rent av med i partiet jag ibland röstar på för att jag tänkte att jag skulle påverka så att de gick att rösta på mer ofta. Men det känns som att få en glaskupa över huvudet och fel med deras hejiga brev i brevlådan så jag har inte ens lyckats ta mig till ett möte. Kanske får bli nästa generation där politiken förhoppningsvis inte är lika mycket av en stämpel i ändan. Kommunens tjänstemän verkar ha alldeles för mycket makt, det kanske vore lämpligt att försöka leta adminjobb på kommunen istället.

Jo jag hade tänkt lite att göra det, men tycker det är väldigt svårt att försöka baxa sig in i ett parti som inte riktigt passar och ganska pinsamt också, det verkar synas för mycket utåt. Eller jag gick rent av med i partiet jag ibland röstar på för att jag tänkte att jag skulle påverka så att de gick att rösta på mer ofta. Men det känns som att få en glaskupa över huvudet och fel med deras hejiga brev i brevlådan så jag har inte ens lyckats ta mig till ett möte. Kanske får bli nästa generation där politiken förhoppningsvis inte är lika mycket av en stämpel i ändan. Kommunens tjänstemän verkar ha alldeles för mycket makt, det kanske vore lämpligt att försöka leta adminjobb på kommunen istället.
Jag påstår inte att det är lätt.
Men om man vill ha en förändring så är man nog tvungen att skapa den själv.
Andra människor ges annars frihet att skapa vad de vill ha.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Görel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 557
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024