Sv: Petighet vid inlärning?
Haha, nej det är sant! Sen är det ju väldigt individuellt också som sagt, så något som fungerar toppen på en häst kanske blir pannkaka på en annan Men personer som antingen ridit såpass mycket/länge/olika hästar i sitt liv eller allmänt har väldigt fasta principer och träningsfilosofier kan ofta lägga upp en "plan" ändå som sen får justeras om det inte passar hästen.
Låter väldigt vettigt. För så är det säkert, att det är när hästarna känner sig pressade/tycker det blir för jobbigt/svårt som de brassar. Å ena sidan så tror jag din metod fungerar jättebra på "sådana" hästar och är en väldigt trevlig filosofi, å andra sidan finns det säkert hästar som kan utnyttja det om man är för snäll (genom att de aldrig behöver komma till det läge som är lite jobbigare, någon gång måste det ju få ta emot lite men man behöver inte ta det många steg i taget). Men JAG borde försöka följa den typen av metod bättre, blir alldeles för inne i det man gör och att få hästen göra det man vill att man blir för dålig på att lyssna på hästen *ajabaja*
Nej precis, det är ju olika för alla. Men filosofier kan vara desamma trots att man får justera metoderna!
Japp, jag ska absolut prova! Jobbade honom lite från marken igår och trots att han försökte smita undan genom att skygga för precis allt skyggbart (då är det ingen idé att pressa honom för även om han "fjantar sig" så blir han anti och försöker bara hitta på nya sätt att få som han vill, blev lite miljöträning emellanåt..) så kändes han väldigt mjuk och han hade ganska lätt för sig mot vad han brukat.
Problemet har varit att kondisen egentligen är väldigt bra, skulle man sätta igång och jogga framför vagnen så kan han ta 8km otränad utan att ens bli svettig han är svåruppvärmd. Men bärigheten är det desto sämre med, där blir han snabbt trött. Tror han helt enkelt har för lite mentalt "GO!" helt enkelt för han orkar garanterat mer än han frivilligt ger. Ska testa rida en massa övergångar med så lätta hjälper som möjligt för att se om man kan få lite fart på honom svårt att värma upp om man aldrig får någon bjudning.
Som sagt, jag återkommer med rapport! borde bli imorgon.
Jag försöker rida honom lång & låg & har inte stött på några problem med att han försvinner med mig. Antagligen har jag haft tur med dom travhästar jag haft i mina ägor som jag skolat om via A/R/klassiskt
Jag får nog höra med min instruktör eller helt enkel kolla med kompisarna, om dom har någon häst jag kan prova & se om den rinner iväg & sedan fundera ut någon lösning på probemet. Jättesvårt att sitta & briljera teoretiskt då det sällan överrensstämmer med den praktiska biten.
Haha, nej det är sant! Sen är det ju väldigt individuellt också som sagt, så något som fungerar toppen på en häst kanske blir pannkaka på en annan Men personer som antingen ridit såpass mycket/länge/olika hästar i sitt liv eller allmänt har väldigt fasta principer och träningsfilosofier kan ofta lägga upp en "plan" ändå som sen får justeras om det inte passar hästen.
Jag håller bara ett stöd på ytter tygel & kan göra ställande förhållningar på inner, annars driver jag bara det bakbenet som jag vill ha aktivt i just den övning som jag jobbar med & aktiverar min höft. Min häst har naturlig gas, men samtidigt när han kommer till arbete så jobbar han.
En ny övning då han inte förstå då kan han spänna sig & stressa iväg, men då försöker jag ta igenom övningen så han förstår vad jag vill uppnå utan att sitta & förhålla då det blir för mycker & rörigt för han, när han har förstått så saktar han ned & jag får eftergift.
Jag har suttit i månader på volt & spår Samt i skogen & drivit på respektive bakben, slutar han skjuta på så kan hästen inte längre älga iväg hur som helst. Begär man bärighet dvs trampa in till & in under tyngdpunkten så måste dom koncentrera sig & tempot lugnas markant. Och energin går uppåt längs ryggen & fram till öronen istället för framåt rakt ut i tomma luften.Oftast försvinner hästen för den orkar inte, då faller dom ofta isär & flyter iväg.
Gör jag en förhållning på honom så spänner han sig i hela kroppen & hänger sig i handen.
Låter väldigt vettigt. För så är det säkert, att det är när hästarna känner sig pressade/tycker det blir för jobbigt/svårt som de brassar. Å ena sidan så tror jag din metod fungerar jättebra på "sådana" hästar och är en väldigt trevlig filosofi, å andra sidan finns det säkert hästar som kan utnyttja det om man är för snäll (genom att de aldrig behöver komma till det läge som är lite jobbigare, någon gång måste det ju få ta emot lite men man behöver inte ta det många steg i taget). Men JAG borde försöka följa den typen av metod bättre, blir alldeles för inne i det man gör och att få hästen göra det man vill att man blir för dålig på att lyssna på hästen *ajabaja*
Jag har min egen metod som fungerar för oss. Säger inte att det är det enda rätta för alla med heta hästar. Men för oss fungerar det. Men ibland har han dagar då absolut ingenting fungerar & han hetsar bara, då är det bara att skritta ut i skogen en lång runda, bara slappa, lukta på blommorna & beundra träden.
Nej precis, det är ju olika för alla. Men filosofier kan vara desamma trots att man får justera metoderna!
Du får prova & sedan återkomma med rapport.
Många hästar behöver värmas upp länge innan dom är färdiga att komma till arbete. JAg är själv lite stel i min kropp innan jag fått upp ångan..
Kondisen tycker jag är super att bygga upp genom långa skrittturer i varierande terräng, mycket klättring mm.
Man behöver inte rida intrevallträningar för att få upp kondition om man bara vill ha vardags kondis.
Vår galopp är spänd, explosiv & okontollerbar
Japp, jag ska absolut prova! Jobbade honom lite från marken igår och trots att han försökte smita undan genom att skygga för precis allt skyggbart (då är det ingen idé att pressa honom för även om han "fjantar sig" så blir han anti och försöker bara hitta på nya sätt att få som han vill, blev lite miljöträning emellanåt..) så kändes han väldigt mjuk och han hade ganska lätt för sig mot vad han brukat.
Problemet har varit att kondisen egentligen är väldigt bra, skulle man sätta igång och jogga framför vagnen så kan han ta 8km otränad utan att ens bli svettig han är svåruppvärmd. Men bärigheten är det desto sämre med, där blir han snabbt trött. Tror han helt enkelt har för lite mentalt "GO!" helt enkelt för han orkar garanterat mer än han frivilligt ger. Ska testa rida en massa övergångar med så lätta hjälper som möjligt för att se om man kan få lite fart på honom svårt att värma upp om man aldrig får någon bjudning.
Som sagt, jag återkommer med rapport! borde bli imorgon.