Petighet vid inlärning?

Sv: Petighet vid inlärning?

Jag försöker rida honom lång & låg & har inte stött på några problem med att han försvinner med mig. Antagligen har jag haft tur med dom travhästar jag haft i mina ägor som jag skolat om via A/R/klassiskt :confused:
Jag får nog höra med min instruktör eller helt enkel kolla med kompisarna, om dom har någon häst jag kan prova & se om den rinner iväg & sedan fundera ut någon lösning på probemet. Jättesvårt att sitta & briljera teoretiskt då det sällan överrensstämmer med den praktiska biten.

Haha, nej det är sant! Sen är det ju väldigt individuellt också som sagt, så något som fungerar toppen på en häst kanske blir pannkaka på en annan :p Men personer som antingen ridit såpass mycket/länge/olika hästar i sitt liv eller allmänt har väldigt fasta principer och träningsfilosofier kan ofta lägga upp en "plan" ändå som sen får justeras om det inte passar hästen.

Jag håller bara ett stöd på ytter tygel & kan göra ställande förhållningar på inner, annars driver jag bara det bakbenet som jag vill ha aktivt i just den övning som jag jobbar med & aktiverar min höft. Min häst har naturlig gas, men samtidigt när han kommer till arbete så jobbar han.
En ny övning då han inte förstå då kan han spänna sig & stressa iväg, men då försöker jag ta igenom övningen så han förstår vad jag vill uppnå utan att sitta & förhålla då det blir för mycker & rörigt för han, när han har förstått så saktar han ned & jag får eftergift.

Jag har suttit i månader på volt & spår Samt i skogen & drivit på respektive bakben, slutar han skjuta på så kan hästen inte längre älga iväg hur som helst. Begär man bärighet dvs trampa in till & in under tyngdpunkten så måste dom koncentrera sig & tempot lugnas markant. Och energin går uppåt längs ryggen & fram till öronen istället för framåt rakt ut i tomma luften.Oftast försvinner hästen för den orkar inte, då faller dom ofta isär & flyter iväg.
Gör jag en förhållning på honom så spänner han sig i hela kroppen & hänger sig i handen.

Låter väldigt vettigt. För så är det säkert, att det är när hästarna känner sig pressade/tycker det blir för jobbigt/svårt som de brassar. Å ena sidan så tror jag din metod fungerar jättebra på "sådana" hästar och är en väldigt trevlig filosofi, å andra sidan finns det säkert hästar som kan utnyttja det om man är för snäll (genom att de aldrig behöver komma till det läge som är lite jobbigare, någon gång måste det ju få ta emot lite men man behöver inte ta det många steg i taget). Men JAG borde försöka följa den typen av metod bättre, blir alldeles för inne i det man gör och att få hästen göra det man vill att man blir för dålig på att lyssna på hästen :p *ajabaja*:devil:

Jag har min egen metod som fungerar för oss. Säger inte att det är det enda rätta för alla med heta hästar. Men för oss fungerar det. Men ibland har han dagar då absolut ingenting fungerar & han hetsar bara, då är det bara att skritta ut i skogen en lång runda, bara slappa, lukta på blommorna & beundra träden.

Nej precis, det är ju olika för alla. Men filosofier kan vara desamma trots att man får justera metoderna! :p

Du får prova & sedan återkomma med rapport. :d

Många hästar behöver värmas upp länge innan dom är färdiga att komma till arbete. JAg är själv lite stel i min kropp innan jag fått upp ångan..
Kondisen tycker jag är super att bygga upp genom långa skrittturer i varierande terräng, mycket klättring mm.
Man behöver inte rida intrevallträningar för att få upp kondition om man bara vill ha vardags kondis.
Vår galopp är spänd, explosiv & okontollerbar ;)

Japp, jag ska absolut prova! Jobbade honom lite från marken igår och trots att han försökte smita undan genom att skygga för precis allt skyggbart (då är det ingen idé att pressa honom för även om han "fjantar sig" så blir han anti och försöker bara hitta på nya sätt att få som han vill, blev lite miljöträning emellanåt..) så kändes han väldigt mjuk och han hade ganska lätt för sig mot vad han brukat.
Problemet har varit att kondisen egentligen är väldigt bra, skulle man sätta igång och jogga framför vagnen så kan han ta 8km otränad utan att ens bli svettig :crazy: han är svåruppvärmd. Men bärigheten är det desto sämre med, där blir han snabbt trött. Tror han helt enkelt har för lite mentalt "GO!" helt enkelt för han orkar garanterat mer än han frivilligt ger. Ska testa rida en massa övergångar med så lätta hjälper som möjligt för att se om man kan få lite fart på honom :p svårt att värma upp om man aldrig får någon bjudning.
Som sagt, jag återkommer med rapport! :) borde bli imorgon.

Intressant att läsa era utbyten av erfarenheter!
Skönt med resonemang och skön stämning! Phu!

Tänkte med exempelhäst nr två, hur mår den eg? Min av och påhäst med återkommande problem har tillsammans med mig utvecklat en kommunikation om dagsläget. :crazy:
Helst skulle jag vilja ha god disciplin och lydnad, men på en häst som ena dagen låst upp sig och behöver x-antal varv/steg/övningar för att lossa kramper eller andas ur sig, har jag måstat acceptera att han svarar på mina hjälper med att antingen göra nada och jag får be senare igen, eller att demonstrativt sura ihop och säga, inte än matte, jag är inte redo!
Eller så gör han det han kan för stunden, vilket kan vara något helt annat, tex förvänd galopp i stället för trav... :smirk:

Ibland kör jag igenom min egen plan och ber om seriösa försök till lösgjordhet och kan få en surspark bakut och en frust innan hästen lossar, "lyder" och sedan känner att det var ganska skönt att röra loss på den stela kroppsdelen och byter min till en nöjd och glad igen.

Om man har en häst som VARJE dag har samma känsla för träning och beter sig som min gör vid för snabba krav, då kanske hästen behöver något annat än bra ridteknik!
För jag tror nog att de flesta i grund o botten är ganska arbetsglada då de mår bra i kropp o sinne.

bara en tanke som min av och påhäst planterat in riktigt hårt.
Han kan iaf växla mellan till synes sur orm utan vilja till dansande pegasus som bjuder på saker jag aldrig bett om förr!

Kanske din häst inte förstår dig o blir sur av den anledningen- frustration.

Det där att den hittar på annat brukar komma sig av samma anledning. Inte att den vill trilskas.
Sånt skapar onödiga spänningar både fysiskt o psykiskt.

En duktig tränare kan se saker som du inte är medveten om att du gör. Kan vara helt motstridiga hjälper.
Ge hästen en chans att få jobba igång sig själv o lägg sen in lätta övningar. Du får då en glad samarbetsvillig häst som VET att du inte utsätter den för saker som den har svårt för eller helt enkelt inte klarar av.
Lägg ner ribban lite. Bli kompis/ partner med hästen.

Senast ändrad:

Även om man "kan" rida till takt och balans ur spring, så hur f*n skulle man bli av med spänningen? :crazy: Tycker tyvärr det verkar som att majoriteten av de ryttare som vill att hästen går FRAM mer när de står emot/travar för "luftigt" eller inte har takten får spända hästar även om de kan gå snyggt.
Har varit med om ett par såna extremfall ..

I vårt fall var det nog så enkelt att ett lugnare tempo ledde till en mer avspänd och koncentrerad häst - möjligen för att jag själv blev lugnare och mer koncenrerad av ett lugnare tempo.

När du skriver "rida framåt" hur menar du lite mer specifikt? Var det BJUDNINGEN ni fokuserade på (dvs att hästen inte drivs framåt utan peppas att gå framåt av sig själv sas) att hästen lyssnade på framåtdrivningen = lydighet för hjälperna, eller att ni drev fram hästen helt enkelt?

Både och. Bjudningen genom att göra träningen roligare (tex galoppera på fält) och minska på kraven - hästen behövde inte gå i form, göra några rörelser etc, utan bara kliva på framåt. Lydigheten för hjälperna antar jag övas på samma gång, eftersom hästen direkt får ett kvitto att den gjort rätt (klapp på halsen och släpp i handen) i stället för att samlas upp igen.

Tänkte med exempelhäst nr två, hur mår den eg? Min av och påhäst med återkommande problem har tillsammans med mig utvecklat en kommunikation om dagsläget. :crazy:

Den mår bra, tackar som frågar! ;) Lite lindrig exem men annars så.
Nej men seriöst, den är veterinärkollad och dom hittar då inget fel (inte ens när ägaren ville kolla upp för att hon tyckte den gick lite ojämnt, den reagerar inte på böjprov och går "rent") kan dock bli lite tygelhalt när man inte "ramar in" den utan den får klampa på som den vill, men det är troligen någon låsning som sitter kvar. Har varit sned i höfterna men det var många år sen nu (7?) och den har blivit behandlad mycket regelbundet av ET fram tills nu senaste 2-3 åren då det inte kännts som att det behövts på samma sätt. Sist ET kollade efter att den rullat fast i hagen och började bli bra men vi ville kolla att den inte hade blivit sned igen eller dylikt, då sa ET´n iaf att den kändes mycket bra. När jag själv testat "behandla" har den reagerat i bakknäna, men jag tror det är för att den är dåligt musklad och sliter en del på knäna pga det.

Både och. Bjudningen genom att göra träningen roligare (tex galoppera på fält) och minska på kraven - hästen behövde inte gå i form, göra några rörelser etc, utan bara kliva på framåt. Lydigheten för hjälperna antar jag övas på samma gång, eftersom hästen direkt får ett kvitto att den gjort rätt (klapp på halsen och släpp i handen) i stället för att samlas upp igen.

Kul att det fungerade bra! :) tycker som sagt det låter vettigare än att "bara" driva fram hästen trots att den står emot.

Nej men seriöst, den är veterinärkollad och dom hittar då inget fel (inte ens när ägaren ville kolla upp för att hon tyckte den gick lite ojämnt, den reagerar inte på böjprov och går "rent") kan dock bli lite tygelhalt när man inte "ramar in" den utan den får klampa på som den vill, men det är troligen någon låsning som sitter kvar. Har varit sned i höfterna men det var många år sen nu (7?) och den har blivit behandlad mycket regelbundet av ET fram tills nu senaste 2-3 åren då det inte kännts som att det behövts på samma sätt. Sist ET kollade efter att den rullat fast i hagen och började bli bra men vi ville kolla att den inte hade blivit sned igen eller dylikt, då sa ET´n iaf att den kändes mycket bra. När jag själv testat "behandla" har den reagerat i bakknäna, men jag tror det är för att den är dåligt musklad och sliter en del på knäna pga det.
Ok!:)
Det var något sådant jag tänkte på. Inte hälta alltså, utan mer subtila problem, som små låsningar och snedheter i höfterna o dyl. Det kan ju ge svårigheter med just bärigheten, svaghet som är svårt att sätta fingret på och rätta till.

Känner själv ibland frustration (:crazy:)över att veta att styrkan kommer upp 200% då låsningar släpper och hästen kan använda hela kapaciteten.

Totola, men även rent allmänt utifrån diskussionens senaste utveckling:

är det inte läge att fråga sig om man vet att hästen har fysiska problem/bakgrundsproblem/känningar av olika slag - huruvida "protester" kommer sig av dessa problem?

Inte att hästen "kan men inte känner för att jobba"?

Kanske din häst inte förstår dig o blir sur av den anledningen- frustration.

Det där att den hittar på annat brukar komma sig av samma anledning. Inte att den vill trilskas.
Sånt skapar onödiga spänningar både fysiskt o psykiskt.

En duktig tränare kan se saker som du inte är medveten om att du gör. Kan vara helt motstridiga hjälper.
Ge hästen en chans att få jobba igång sig själv o lägg sen in lätta övningar. Du får då en glad samarbetsvillig häst som VET att du inte utsätter den för saker som den har svårt för eller helt enkelt inte klarar av.
Lägg ner ribban lite. Bli kompis/ partner med hästen.
Han förstår. Väldigt mycket. och vet att det är ok att säga till då det är en "sådan där dag". Alltså en dag då kroppen har laddat för mycket energi och låst sig.
har inte sagt att han "vill trilskas", men han visar med all tydlighet hur dagsformen är, för att undvika missförstånd. Han vet att jag accepterar öppna kort:smirk: Med viss reservation för nyp i armen...

Vet oxå att den där lite flytande okoncentrationen sådana gånger kommer av muskelproblemen som även slår sig på psyket.

Det blir inga missförstånd av att hästen inte förstår. han vet vad det innebär att trava längs spåret och vända åt vänster. men om kroppen inte tillåter full sving i ryggen och fin böjning efter spåret som jag dirigerar, då kan han testa lite annat, som tex en galopp, av vilja att iaf göra något och få använda energin som inte kan kanaliseras som det skulle ha blivit reflexmässigt om kroppen löd.
och det tycker jag är helt ok. Om vi bara kan jobba vidare på att förebygga såna försämringar o återfall av låsningar.

Han är himla glad då han fungerar i sin kropp och kan följa minimala hjälper flytande. Glad o stolt över sig själv.
Jag har tagit hjälp av tränare, som använt sina skills till att "ta igenom" sådana situationer med teknik för att få lydnad och konsekvens enligt sin utbildningsskala.
Det är i dagsläget ointressant då hästen visar tydligt vad han går för då kroppen är i balans.:love: -Två nya rekord och galopp o samlad trav likt den värsta dressyrhäst!:D
(inte ointressant med tränare, men att ta hjälp i såna specifika situationer för att få igenom det jag tänkt i alla lägen)

Vad jag menar är att han kanske skulle få jogga igång utan din direkta inverkan.
O sen forma succesivt- för att få honom med dig.-För att undvika konflikt.

Om ni båda "muttrar" blir det ingen bra dialog.
Det är du som har den största hjärnan. Fjäska lite.

Ok!:)
Det var något sådant jag tänkte på. Inte hälta alltså, utan mer subtila problem, som små låsningar och snedheter i höfterna o dyl. Det kan ju ge svårigheter med just bärigheten, svaghet som är svårt att sätta fingret på och rätta till.

Känner själv ibland frustration (:crazy:)över att veta att styrkan kommer upp 200% då låsningar släpper och hästen kan använda hela kapaciteten.

Ja, fast just den här hästen tror jag till största del "låser sig själv" dvs det fysiska är helt ok, men när hästen tycker det börjar bli jobbigt (är ju ganska omusklad ur bärsynpunkt nu också) så låser den sig lite mentalt och försöker slingra sig eller hur man nu ska uttrycka det :p den kan jobba väldigt bra stundvis, särskilt om vi som ryttare gör rätt :angel: men sen efter något steg är det precis som att den tycker "nej nu är det nog, nu har jag ju varit duktig!" :rofl: det beror nästan garanterat på sättet den har blivit tränad tidigare, att den fått vila som beröm och att vi som ryttare betett oss som att vissa saker är "jobbiga" och då råkat överföra det till hästen :p sen har den säkert rätt också i många fall, är den omusklad kan det räcka med ett bra steg i taget.

Sen är som sagt individer olika, om den här hästen känner att den har lite träningsvärk, då märker man det direkt. Den är väldigt tydlig när det är något som inte passar om man säger så... Andra hästar kanske inte tänker på småkrämpor på samma sätt om det inte är en riktig hälta t ex, eller att de inte visar det på samma arbetsovilliga sätt utan spänner sig snarare. Men som sagt, just nu tror jag det sitter mest mentalt - att hästen har lite förutfattade meningar och tycker saker och ting är jobbigt eller t o m obehagligt för att den vet att det har gjort det tidigare :p

Totola, men även rent allmänt utifrån diskussionens senaste utveckling:

är det inte läge att fråga sig om man vet att hästen har fysiska problem/bakgrundsproblem/känningar av olika slag - huruvida "protester" kommer sig av dessa problem?

Inte att hästen "kan men inte känner för att jobba"?

Som sagt, den här hästen är förhållandesevis fräsch, även från mina ganska petiga kriterier. Visst kan man rota rätt på en massa anledningar/ursäkter åt hästen för att den inte bjuder till i vissa situationer eller kan bli negativ till arbete, men rent allmänt är det inte en "arbetsvillig" häst när den behöver göra något som inte är "kul" eller att den känner sig pressad/stel/förvirrad osv. Det är självklart inte så att den är lat eller olydig hursomhelst utan anledning utan det finns alltid en eller flera anledningar, när man kör bjuder den ju till rejält, men jämfört med genomsnittet av hästar är den typen som hellre slutar lyssna på skänkeln än tygeln om du förstår hur jag menar :p hästar är olika.

Vet inte om du missförstår eller om du menar något helt annat, men min poäng är att även om hästen har en tidigare anledning till att inte bjuda till (haft skavanker eller blivit knasigt riden t ex) så måsteman ju LÄRA den dels att det inte är så farligt jobbigt som hästen fått för sig, och dels att den iaf ska lyssna på hjälperna. Sen rider man givetvis anpassat efter hästens nuvarande kondis och skick (exempel: man kräver inte att en omusklad eller lite stel häst ska gå samlad galopp eller t o m galoppiruetter, men att den ska FATTA galopp, det är snarare än lydnadsfråga exempel2: man kräver inte att en omusklad häst ska gå skolor i trav, men att den ska kunna hålla traven tills man ber om något annat tar jag som en självklarhet, men sen får man givetvis utreda vad man själv som ryttare gör för fel, om det är något sådant som försvårar för hästen, eller om hästen fortfarande har någon känning, eller om det bara är felinlärning = lathet)

Som sagt, den här hästen är förhållandesevis fräsch, även från mina ganska petiga kriterier. Visst kan man rota rätt på en massa anledningar/ursäkter åt hästen för att den inte bjuder till i vissa situationer eller kan bli negativ till arbete, men rent allmänt är det inte en "arbetsvillig" häst när den behöver göra något som inte är "kul" eller att den känner sig pressad/stel/förvirrad osv. Det är självklart inte så att den är lat eller olydig hursomhelst utan anledning utan det finns alltid en eller flera anledningar, när man kör bjuder den ju till rejält, men jämfört med genomsnittet av hästar är den typen som hellre slutar lyssna på skänkeln än tygeln om du förstår hur jag menar :p hästar är olika.

Vet inte om du missförstår eller om du menar något helt annat, men min poäng är att även om hästen har en tidigare anledning till att inte bjuda till (haft skavanker eller blivit knasigt riden t ex) så måsteman ju LÄRA den dels att det inte är så farligt jobbigt som hästen fått för sig, och dels att den iaf ska lyssna på hjälperna. Sen rider man givetvis anpassat efter hästens nuvarande kondis och skick (exempel: man kräver inte att en omusklad eller lite stel häst ska gå samlad galopp eller t o m galoppiruetter, men att den ska FATTA galopp, det är snarare än lydnadsfråga exempel2: man kräver inte att en omusklad häst ska gå skolor i trav, men att den ska kunna hålla traven tills man ber om något annat tar jag som en självklarhet, men sen får man givetvis utreda vad man själv som ryttare gör för fel, om det är något sådant som försvårar för hästen, eller om hästen fortfarande har någon känning, eller om det bara är felinlärning = lathet)

jag förstår rent principiellt vad du säger men jag vet inte om jag håller med. HUR vet du att protesterna beror på dumhet/lathet, om du samtidigt vet att den har vissa skavanker? Om den dessutom har en bakgrund med ännu mer skavanker, hur kan du då anta att den bara nu är sådan, av naturen? Varför känner sig hästen pressad och förvirrad under ridning ö.h.t ? att den bjuder mer under körning kan väl ha att göra med att den inte belastas på samma sätt ochdärmed inte har känningar/spänningar eller vad det nu är fysiskt som påverkar den?

ang. "att den fått vila som beröm" - hur skulle man annars ge beröm menar du? Eftergift är ju en grundprincip.

jag förstår rent principiellt vad du säger men jag vet inte om jag håller med. HUR vet du att protesterna beror på dumhet/lathet, om du samtidigt vet att den har vissa skavanker? Om den dessutom har en bakgrund med ännu mer skavanker, hur kan du då anta att den bara nu är sådan, av naturen? Varför känner sig hästen pressad och förvirrad under ridning ö.h.t ? att den bjuder mer under körning kan väl ha att göra med att den inte belastas på samma sätt ochdärmed inte har känningar/spänningar eller vad det nu är fysiskt som påverkar den?

ang. "att den fått vila som beröm" - hur skulle man annars ge beröm menar du? Eftergift är ju en grundprincip.

När jag säger att en häst är "lat" eller "pigg" då syftar jag egentligen inte på hur den alltid beter sig eller går -just nu- vid ridning, utan hur den är som personlighet. Hur den reagerar om man är inkonsekvent med hjälper eller om den känner sig lite stel för dagen osv. En "lat" häst väljer att inte bjuda till och en "pigg" häst skulle troligen bli stressad och snarare vilja springa ifrån arbetet eller överarbeta. Den här hästen jag syftade på är givetvis inte alltid lat, det beror helt på hur den blivit riden på sistone och om den har någon anledning att vara det, och hur mycket man kräver. Men rent överlag har den lätt att bli lat och inte bjuda till när hästen själv känner att den inte har någon anledning till det.
Att den blivit så har troligen grund i hur den blivit riden redan från början och har den varit sned från början så har den ju haft mer ursäkt till att inte bjuda till. Det har blivit hästens inställning vid ridning - det är jobbigt men det går lätt att komma undan bara man lurar ryttaren lite :angel: sen är det säkert inte bara pga detta utan säkert en väv av andra saker också.
Den biten med "vila som beröm" är helt enkelt att så snart någon säger "Bra!" stannar hästen oavsett om det är i skritt, trav, galopp eller kanske alldeles efter att ha hoppat ett hinder :p den har lärt sig att beröm = stanna, sluta jobba. Självklart är det en felinlärning, och det sitter rätt inrotat eftersom hästen tycker det är en inlärning som är bekväm att lyssna på. Det går att lära bort men eftersom det är ganska "inrotat" så får den återfall då och då :p

Varför hästen känner sig pressad eller förvirrad? Det är alldeles från situation till situation. Den har ganska dålig kroppskontroll och är därför svår att kommendera en kroppsdel i taget, då blir den lätt förvirrad. Den kan känna sig pressad om den blir lite yrsig av något den tycker är "farligt" och inte konstant får gå och kolla på detta (det här är dock en sak som hästen lärt sig brukar lyckas i aspekten att slippa arbeta, ett maktverktyg för att få som den vill eftersom den lärt sig att det fungerar). Ber man den gå förbi det känner den sig givetvis pressad/blir anti. Den kan känna sig pressad när man ber om något den tidigare tyckt varit jobbigt eller om den någon gång nyligen fått lite träningsvärk i samband med det, eller om man ber om många pusselbitar samtidigt och den inte hänger med i koordinationen. Men det kan vara väldigt olika från dag till dag och med olika ryttare.

Som sagt, hästen är "fräsch". Visst finns det alltid något som kan bli bättre, men rent allmänt tror jag det är för lite bärmuskler, koordination och kroppskontroll det sitter i. Det är mycket stor skillnad på hästen nu och för 7 år sen, ändå var den inte "halt" då heller.

Jo dom är ju oliga dom här djuren!

Min kompis fick låna en häst (vbltravare) nu under sommaren. Den var ett helt under av samarbetsvilja.
Den hade uppenbarligen ont, både i ben o hovar (reds trots att iaf jag rådde tjejen att ställa av alternativt sko den lånade hästen) men ansträngde sig till det yttersta för att vara till lags och jobba. Om den kunde gjorde den rätt. Såg riktigt trevlig ut och kämpade trots att den ibland stönade av ansträngning eller obehag i hovarna... :cry: Aldrig en protest!!

Till skillnad från min utlånade dam som i princip aldrig gjorde som jag bad. Hon gjorde i stället precis det hon för dagen tyckte kändes kul eller rätt.
Den hästen kunde bjuda till på enormt fina rörelser och jobba dansande. Kunde plötsligt svara på en signal om¨halvhalt på lina med att trampa nästan i riktig piaff för att sedan komma fram i världens samlade trav. Var en dröm då hon ville.

men kunde plötsligt stanna, ruska på sig, vända hemåt eller köra ner huvudet i närmsta grästuva. Extremt osamarbetsvillig men utan att vara dum på ngt vis. Kunde trava iväg med jättefin form och rejäl power, takt o tempo, och vägrade svara på förhållningar tills hon "sprungit klart". Då drog hon tyglarna ur handen, pustade en bit för att sedan trava framåt igen tills hon var nöjd...
Jag var mest en passagerare på hennes egenhändigt planerade motionsrundor...

Så hur beter man sig med en sån? Som konsekvens och försök till disciplin inte biter på. Tål spiken och går helt efter eget huvud. (tydligen genetiskt.. syskonen likadana..)

Den första ställer ju oerhörda krav på känsla från ryttaren för att inte pressa för hårt o för snabbt då hästen alltid bjuder till.

Den andra kan man luras till månen av, men om man kör den hårda linjen kanske man går på för tufft en dag då hästen verkligen har problem eller ont, och skapar rent obehag och rädsla för att arbeta.

Den första ställer ju oerhörda krav på känsla från ryttaren för att inte pressa för hårt o för snabbt då hästen alltid bjuder till.

Den andra kan man luras till månen av, men om man kör den hårda linjen kanske man går på för tufft en dag då hästen verkligen har problem eller ont, och skapar rent obehag och rädsla för att arbeta.

Ja, det är det här jag tycker är svårt. Det brukar vara en balansgång.. Och samtidigt så vill man ju vara konsekvent, då kan man inte byta strategi tre gånger i veckan :p
Vissa hästar är också så "inrotade" i beteenden (t ex att gå i övertempo - vid uteritter på hemvägen t ex :angel: ) att man kanske inte märker någon effekt alls på lång tid om man kör en snäll "vanlig" metod. Men testar man då en sträng, skarp tillsägande metod då kan det skita sig rejält i relationen med hästen om man har otur...

Till skillnad från min utlånade dam som i princip aldrig gjorde som jag bad. Hon gjorde i stället precis det hon för dagen tyckte kändes kul eller rätt.
Den hästen kunde bjuda till på enormt fina rörelser och jobba dansande. Kunde plötsligt svara på en signal om¨halvhalt på lina med att trampa nästan i riktig piaff för att sedan komma fram i världens samlade trav. Var en dröm då hon ville.

men kunde plötsligt stanna, ruska på sig, vända hemåt eller köra ner huvudet i närmsta grästuva. Extremt osamarbetsvillig men utan att vara dum på ngt vis. Kunde trava iväg med jättefin form och rejäl power, takt o tempo, och vägrade svara på förhållningar tills hon "sprungit klart". Då drog hon tyglarna ur handen, pustade en bit för att sedan trava framåt igen tills hon var nöjd...
Jag var mest en passagerare på hennes egenhändigt planerade motionsrundor...

Så hur beter man sig med en sån? Som konsekvens och försök till disciplin inte biter på. Tål spiken och går helt efter eget huvud. (tydligen genetiskt.. syskonen likadana..)

det där är ju helt och hållet en tränar fråga. dvs vad den tillåtits och hur den är uppfostrad. Tycker inte att det kan förklaras med genetik att den gör som den vill och försöker äta gräs osv. Aledeles för lätt att bortförklara det som att det är hästarna själva som är omöjliga eller möjliga, lata eller ej. Över huvud taget formligen hatar jag ordet "lathet" ang. hästar, tycker det är ett människo påfund som vi "skyller" på och som sätter hästen i ngn sorts människo egenskaps tillhörighet, dvs vi läser in mänskliga egenskaper i hästen. Till allra största del är den präglad av hur människorna tränat och uppfostrat den i grunden. Hästen som varelse i grunden är ett djur som vill vara människor till lags, och det är de oftast, med rätt hantering och rätt signaler från början.

Senast ändrad:

När jag säger att en häst är "lat" eller "pigg" då syftar jag egentligen inte på hur den alltid beter sig eller går -just nu- vid ridning, utan hur den är som personlighet.

det beror helt på hur den blivit riden på sistone och om den har någon anledning att vara det, och hur mycket man kräver.

Att den blivit så har troligen grund i hur den blivit riden redan från början och har den varit sned från början så har den ju haft mer ursäkt till att inte bjuda till. Det har blivit hästens inställning vid ridning

Den biten med "vila som beröm" är helt enkelt att så snart någon säger "Bra!" stannar hästen oavsett om det är i skritt, trav, galopp eller kanske alldeles efter att ha hoppat ett hinder :p den har lärt sig att beröm = stanna, sluta jobba. Självklart är det en felinlärning, och det sitter rätt inrotat

Precis! det är alltså i första hand en människo skapelse och inte en unik personlighetsdrag hos hästen - så jag håller inte med om din första kommentar ovan, dock håller jag med om resten. Även om det implementerats till att bli del av personligheten när beteendet blivit tillräckligt invant och befäst så är det alltså INTE hästens personlighet i grund och botten utan dessa drag har människan bidragit till att framkalla.

Senast ändrad:

det där är ju helt och hållet en tränar fråga. dvs vad den tillåtits och hur den är uppfostrad. Tycker inte att det kan förklaras med genetik att den gör som den vill och försöker äta gräs osv. Aledeles för lätt att bortförklara det som att det är hästarna själva som är omöjliga eller möjliga, lata eller ej. Till allra största del är det präglat av hur människorna tränat och uppfostrat dem i grunden.

Håller med!!
Jag blir alltid lika ledsen när min tränare rider min häst genom "farliga hörnet" med bara en knappt synbar spänning hos hästen.
Själv tappar jag allt i det där hörnet.. :(

Precis! det är alltså i första hand en människo skapelse och inte en unik personlighetsdrag hos hästen - så jag håller inte med om din första kommentar ovan, dock håller jag med om resten. Även om det implementerats till att bli del av personligheten när beteendet blivit tillräckligt invant och befäst så är det alltså INTE hästens personlighet i grund och botten utan dessa drag har människan bidragit till att framkalla.

Oavsett om det är något vi skapat eller inte är det just nu en del av hästens personlighet (hur den beter sig). Och anledningen att den reagerat just SÅ på det vi "lärt in" beror i regel på hästens personlighet, hur den reagerar på våra signaler. En annan häst hade kunnat reagera totalt annorlunda.

Skulle man utgå från det du skriver så har hästar i princip ingen personlighet utan är totalt skapade av människor beteendemässigt. Är det verkligen så du menar? Eller vad skulle du annars klassa som hästens "personlighet"?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 540
Senast: Kakis
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama